Bak aan m'n boxer (R1100gs)

Zeskant kan je ook niet kwijt. Je kan er geen dop of sleutel op krijgen. Het moet een inbus zijn.
Ik weet niet hoe jij het gedaan hebt, maar de onderste kan er niet in. Neem aan dat je niet de cilinderkop niet eraf gehaald hebt. Ik heb ze net binnen, maar zijn te lang... Busjes heb ik 48mm gemaakt, dan ben je net vrij.
Onderste bout raakt de kop, kan de hoek niet maken.
 
Kun je niet een en ander losse en/of op speling zetten en het dan bij het samen voegen alvast erin schuiven?


Wel vlotte voortgang daar. :Y

Ik wil eigenlijk deze winter m'n hele spul los trekken, aflakken en met andere motor terug samen bouwen.
Lukt me geeneens om een stekkertje gemonteerd te krijgen op de solo voor navigatie houder, in een hele maand waar ik er twee weken vrij heb gehad.
:X
 
Kun je niet een en ander losse en/of op speling zetten en het dan bij het samen voegen alvast erin schuiven?


Wel vlotte voortgang daar. :Y

Ik wil eigenlijk deze winter m'n hele spul los trekken, aflakken en met andere motor terug samen bouwen.
Lukt me geeneens om een stekkertje gemonteerd te krijgen op de solo voor navigatie houder, in een hele maand waar ik er twee weken vrij heb gehad.
:X
Nee helaas, zijn blok bouten, waar de helften van het motorblok mee aan elkaar zitten. Moet denk ik kortere bestellen, inkorten gaat niet, dan kom ik draad tekort.
 
Er zijn ook 12.9 draadeinden in de handel.
Misschien kom je, met aan elke kant een moer, er dan wel mee weggedraaid.
 
Er zijn ook 12.9 draadeinden in de handel.
Misschien kom je, met aan elke kant een moer, er dan wel mee weggedraaid.
Ja, kan. Maar hij gaat niet dwars door het blok, zit in de linker helft gedraaid. Ook weinig ruimte voor een boutkop, vandaar de DIN912.
Maar misschien lukt het net met de uitlaatbocht eraf, wellicht meld @halflive zich nog en weet ie hoe hij dat gedaan heeft. Op zich kan ik die lengte wel hebben, in het bovenste gat zit ie wel en kan er een heel eind in.
 
Ik weet niet hoe jij het gedaan hebt, maar de onderste kan er niet in. Neem aan dat je niet de cilinderkop niet eraf gehaald hebt. Ik heb ze net binnen, maar zijn te lang... Busjes heb ik 48mm gemaakt, dan ben je net vrij.
Onderste bout raakt de kop, kan de hoek niet maken.
Het is al weer even terug, maar volgens mij heb ik een stukje van een koelrib weggeslepen. Het is inderdaad allemaal met aan. Je moet alles tegelijk er in frutten. En dan staat me iets bij dat ik er ook nog een hamer bij gebruikt heb. De boutkop moet ergens heel strak langs, dat zou de uitlaat kunnen zijn. Je moet van tevoren heel goed uitrekenen hoeveel lengte je nodig hebt, schilderen en het dan in één keer monteren.
 
Ja, kan. Maar hij gaat niet dwars door het blok, zit in de linker helft gedraaid. Ook weinig ruimte voor een boutkop, vandaar de DIN912.
Maar misschien lukt het net met de uitlaatbocht eraf, wellicht meld @halflive zich nog en weet ie hoe hij dat gedaan heeft. Op zich kan ik die lengte wel hebben, in het bovenste gat zit ie wel en kan er een heel eind in.
Als het in het blok geschroefd zit is dat een reden temeer om draadeinden te gebruiken. Dan kun je de maximale draadlengte in het blok gebruiken. En dan zit je met aandraaien ook niet in het blok te draaien maar met de moer op het draadeind. Daar zou ik een beter gevoel bij hebben.
 
IMG_20191207_133925536.jpg

Plaatje gevonden, hier kan je de weggeslepen koelrib zien
 
Ff nadenken nu, terug naar 2019.

Uitlaatbocht moet weg en een stukje uit 1 of 2 koelribben geslepen, dan het bracket en bussen in die gaten, bouten er achteraan en de boel vast schroeven.

Die bouten moet je even exact terug meten, ik heb die gaten in het blok opgetapt met een ‘blinde gatentap’, voor de volle diepte te kunnen benutten.
Dan kwam ik nog een dikke onderlegring te kort.

Zoals gezegd, het gaat net, precies net.

En voor de constructie, ik weet van een lomp gebruikt span wat we 10 jaar geleden bouwde, mijn span van 2019, wordt ook niet voorzichtig mee omgegaan, span van @halflive en nog een paar, blijft gewoon heel.

Bouten volgens wphb inolieen en op 45 Nm.
 
Als het in het blok geschroefd zit is dat een reden temeer om draadeinden te gebruiken. Dan kun je de maximale draadlengte in het blok gebruiken. En dan zit je met aandraaien ook niet in het blok te draaien maar met de moer op het draadeind. Daar zou ik een beter gevoel bij hebben.
Ik zal morgen eens passen, volgens mij heb ik nog flensmoeren M10 met kleinere kop liggen. Wellicht dat ik daar wat mee kan.
Moet dat hele beugeltje nog maken en dan de hoek bepalen van de schoor. De schoor is al wel klaar, instelbaar.
Dat is eigenlijk het laatste, spanframe aflassen en testen.

2 zaken nog, de achterschokker is veuls te slap. Maar degene waar ik het hulpframe van heeft, heeft ook nog een aangepaste shock voor een GS, die komt mijn kant op.
En ik heb nog geen zijspan rem, maar wie heeft die nou nodig 8-).

Zou leuk zijn als ik deze week nog even kan testen hoe het stuurt, duurt dan lang genoeg, ben al bijna 2 weken bezig. Begin Januari weer aan de arbeid in verweggistan, kan ik mooi over de afwerking nadenken.
 
Bij mij niet. Ik heb twee stukjes ijzer in de vorm geslepen en met M6 vast gezet. Dan de grote plaat met draadeinden of te korte bouten er tegenaan gedrukt (vulbussen niet vergeten) en dan gehecht.
 
Strip 5? Mm pas gemaakt op die voorste boutjes, net als @halflive

Nog eens nagedacht over die draadeinden, dan in de gaten lijmen met Lock-tite en met flensmoeren gaat dat, alleen krijg je dat bracket weer niet over die draadeinden.
Kan alleen als je de cilinder trekt.
 
Zo, weer mooi ochtendje. Inderdaad met lamellen schijf wat koelribben bewerkt, dat ging zo gemakkelijk dat ik bijna geneigd was ze er allemaal af te slijpen. Staat veel mooier en makkelijk schoon te houden;).

Uitlaat eraf, gelukkig had ik dat al eens gefatsoeneerd en zat alles netjes in de anti-seiz. Steuntje gemaakt, gepast, gehecht, nog eens en nu hangt het te drogen.

Daarna de rest van het zijspan frame nog afgelast. Morgen 6 bouten erin en dan zou er gereden kunnen worden...
 

Bijlagen

  • IMG-20221228-WA0003.jpeg
    IMG-20221228-WA0003.jpeg
    91,8 KB · Weergaven: 37
  • 20221228_121659.jpg
    20221228_121659.jpg
    105,6 KB · Weergaven: 35
  • 20221228_143136.jpg
    20221228_143136.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 35
Niet die 2 bussen eraan gelast?
Geeft naar mijn idee net wat meer stijfheid.
Nee, dat heb ik niet gedaan, wel aan gedacht. Ik vreesde dat het dan niet meer gemonteerd kan worden. Nu is het al een heel gepuzzel, eerst onderste, bovenste bus erin en dan de plaat naar boven draaien.

Wellicht had ik meer koelrib weg moeten halen, maar het is minimaal nu.
 
@PaulRS , kun jij wat zinnigs zeggen over de sterkte van de vóór veer? Er moet sowieso wat aan gebeuren, achter wordt geregeld denk ik.
Iets compleet nieuws is een optie hoor, maar ik zou graag weten wat. Geen zin om een dag bij een schokbreker boer te moeten zijn.
 
Tja, wat is zinnig?

Ik heb de originele voorschokker ver het bos in gesmeten en een Öhlins erin.
Wel een type voor de RS/RT, maar die gebruikt precies dezelfde veer als de GS uitvoering.
Dan kom ik op een veer van 52 N/mm.

Ik ben na het bouwen bij HyperBas terecht gekomen en die oordeelde de voorkant als “mankeert niks aan”.

Achter zat al een Hyperpro, die is gereviseerd en van een zwaardere veer voorzien, hoeveel zwaarder moet ik nakijken, kan ik nog niet erg vinden…………..
Ruim zwaarder, dat wel
 
Zo, proefvlucht geslaagd. Wel bijna vast in een weiland, maar da's leuk.
Mooi stabiel, stuurt makkelijk en rechtuit. Stukje 100kmu gedaan, trekt niks. Ikke blij.

Vering is helemaal ruk nog, dat wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • 20221229_113450.jpg
    20221229_113450.jpg
    372,8 KB · Weergaven: 39
  • 20221229_113521.jpg
    20221229_113521.jpg
    419,8 KB · Weergaven: 38
  • 20221229_113535.jpg
    20221229_113535.jpg
    540,4 KB · Weergaven: 40
  • 20221229_114355.jpg
    20221229_114355.jpg
    217,4 KB · Weergaven: 40
Dat heb je rap gedaan, gefeliciteerd!
Kan je straks weer een paar weken broeden op verdere aanpassingen zoals een achterwiel adapter.
Ja, ik zei toch zoiets; eerst verzamelen en dan, hop, staat er een span.

Ik zou het liefst met deze velgen blijven rijden. De 100km/u haalt ie makkelijk, net of er niks aan hangt. Het gehele spul gaat wel uit elkaar voor een laagje verf. Het zwart van het subframe is ook erg slecht aan het worden. Tank, spatborden en bak moeten ook een verfje.
Verder de vering nog, zijspan rem en bedrading naar het zijspan-spatbord.

Maar de combi stuurt prima en daar was ik vooral benieuwd naar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan