bandenslijtage

Bitaktus_Snellus

MF veteraan
16 jan 2004
14.901
100
Roden
Voor de banden- en veringexperts.

Wat zou er mis kunnen zijn met mijn instellingen? De band vreet nogal.
De vorige band was een Racetec K2 en die deed dat niet.

Huidige band: Pirelli Dragon supercorsa pro SC2
Spanning (warm): 1,9
Aantal sessies: 5

De eenvoudigste oplossing is misschien terug naar de racetecs, maar die zijn vaak duurder...
full
 
Is iig iets wat je vaker ziet met Supercorsa's maar helaas voor jou ken ik de oplossing ook niet..

Ik had precies hetzelfde met mijn 600RR toen ik hem net gekocht had, een hoop lopen kloten aan de vering en een paar heel snel afgeschreven achterbandjes verder uiteindelijk overstag gegaan en rij nu weer met Bridgestones003 met hele mooie slijtage...

Als je een paar Pirelli achterbanden aan snot rijd voor je de vering daarmee voor elkaar hebt is het ook duur tov terug switchen naar de "duurdere" Racetecs...
Mits je tevreden was met de Racetecs natuurlijk ;)
Het uitproberen/afstellen tussen de sessies door geeft ook weinig rust en plezier tijdens een wedstrijddag dus dan zou ik er sowieso ook een trainingsdagje (bij voorkeur met aanwezige veringsexperts !) voor inplannen
Succes !
 
Dankje alvast.

Behoorlijk zuur. Ter vergelijking: vorig Supercup seizoen heb ik gereden met 2 achterbanden. :+
 
Dit jaar ben ik overgestapt van Michelin Power One (stug karkas) naar Metzeler K2 slicks (soepeler karkas). I.v.m. deze overstap had Hyperpro van mijn achterschokbreker het shim pakket iets aangepast.
Jammer genoeg had ik in april ook flink last van cold tear. Enerzijds doordat de band niet goed temperatuur bleef/kwam (ondanks bandenwarmers). En anderzijds door toch een wat verkeerde instelling van de shock. Ik ben toen teruggegaan naar Hyperpro en mijn observaties verteld en Paul (service center Werkendam) heeft de vering en slijtage van de band bekeken.
Volgens hem werd de achterband te veel belast door het niet volledig uitveren in de bochten. Hij heeft achter de uitgaande demping flink verlaagd, de ingaande iets harder gezet en de veervoorspanning achter opgeschroeft (brommer meer op zijn kop gezet).
Sindsdien heb ik een relatief mooi slijtage patroon.
Qua banden spanning zit ik achter ook op ca. 1.9 (warm).
 
Heb hetzelfde gehad....

Moesten de Dragon's trouwens niet een hogere bandenspanning dan de Diablo's hebben warm?
Rij zelf met de diablo's 1,8 / 1,9 warm

Rij nu met diablo's en heb nu geen probleem verder niks verandert....
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde gehad....

Moesten de Dragon's trouwens niet een hogere bandenspanning dan de Diablo's hebben warm?
Rij zelf met de diablo's 1,8 / 1,9 warm

Rij nu met diablo's en heb nu geen probleem verder niks verandert....

Aan die band te zien moet de bandenspanning omlaag....
Je heb een giga 'cold tear'... -O-
 
mmm ik zou ze juist omhoog gooien de spanning
ree zelf ook met die banden en 1,9 koud gemeten er in en sleten altijd mooi
en dit was ook na 5 sessie met rond de 1,59/58ers op zandvoort
full
 
Laatst bewerkt:
mmm ik zou ze juist omhoog gooien de spanning
ree zelf ook met die banden en 1,9 koud gemeten er in en sleten altijd mooi
en dit was ook na 5 sessie met rond de 1,59/58ers op zandvoort
[afbeelding]

ik had vergelijkbaar iets minder dan, reed 1.8/1.9 warm gemeten met de dragon achterband (plus bandenwarmers)

Heb er 6 dagen mee gedaan (omgedraait opgegeven moment) kon nog een dagje denk
sleet perfect.
Heb nu de bridgestone slick, was meteen 3 sec sneller :)
Vreet alleen een stuk meer in het asfalt en krijg dat vreetspoor....
maar niet extreem getekend dat de vellen erbij hangen
Na 1 dag is de rechterkant bijna op
ik wil nog wat met de bandenspanning experimenteren

vraag
Als je van zacht karkas band(dragon) naar hard karkas(Bridgestone) slick gaat moet je de schock zachter zetten??
 
mmm ik zou ze juist omhoog gooien de spanning
ree zelf ook met die banden en 1,9 koud gemeten er in en sleten altijd mooi
en dit was ook na 5 sessie met rond de 1,59/58ers op zandvoort
[afbeelding]

Dat zal best mogelijk zijn.
E.e.a. is afhankelijk van je vering instelling, je rijstijl, asfalttemperatuur, hoe je met je gashendel omgaat, etc. etc.

Jouw band ziet er strak uit, maar de TS heeft volgens mij gewoon een cold tear.
 
Ik zou lekker teruggaan naar de racetecs
Ik heb excaxt het zelfde probleem gehad
Een hoop geklootvioolt aan de demping en bandenspanning maar kreeg het niet echt goed.

Ik rijd dit seizoen ook weer met de racetecs heb er net weer een nieuwe racetec k2 achter om gegooid .
met de oude racetec heb ik 2 crtdagen op Assen gereden mijn tijd daar 2.04
en 2 dagen op papenburg gereden( wat vergelijkbaar is met 1 dag Assen.

Ik rijd met bandenwarmers en met 1.8 bar in de achterband( warm)

Mijn oude bandje zag er net zo uit als die van Veilside
 
wat voor rondetijden rij je ermee?

Hoe is je rijstijl? (vloeiend, hakkerig, lomp of clean?)

hoe warm was het asfalt?
 
ik heb nog 2 sets gebruikte BT003's liggen
kun je eens ervaren dat er banden zijn die niet stuk gaan :-)

redelijk setje 1x 120/70 type 3 met 2x 190/55 type 3 voor EUR 50,-
goed setje 120/70 type 4 + 190/55 type 3 ook voor EUR 50,-
 
Ze komen warmer uit de bandenwarmer dan wanneer ik van de baan af kom... ze koelen dus af tijdens het rijden. Minimaal trouwens, ... een paar graden.
 
Ze komen warmer uit de bandenwarmer dan wanneer ik van de baan af kom... ze koelen dus af tijdens het rijden. Minimaal trouwens, ... een paar graden.

dus is de temperatuur niet goed.
ik denk dat de compound die je gebruikt niet geschikt is voor de buiten/asfalt temperatuur.
meestal heeft een zachte compound ook een warme buiten/asfalt temperatuur nodig.
maar dit verschilt per merk.
want sommigen merken hebben echt een andere compound en sommigen hebben verschillende karkas stijfheid.
 
Dus bandenspanning omlaag zodat ze wel op temperatuur blijven...? ;)

maar dan word t contact gedeelte van de band op de weg te groot, krijg je een hot tear.
andere compound.
ze worden niet warm genoeg dus de druk verlaagt zich dan ook, dat doet al geen goed.
probeer juist maar wat druk te verhogen.
beste is een andere compound te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan