TZ250
MF veteraan
- 24 nov 2002
- 11.012
- 14
Bij cold tear speelt een aantal factoren een rol.
De omgevingstemp is relatief laag. Dit heeft tot gevolg dat ook de tracktemp laag is. Een band op een 'standaard' bandenwarmer- cq hotpressure is voor deze omstandigheden vaak te hard. Hierdoor raakt een relatief klein deel van de band de track waardoor deze niet kan opwarmen.
Door de banden druk iets te laten zakken wordt het contactoppervlak groter en ondervindt de band meer wrijving, hierdoor warmt ie beter op dus. Gaat in de loop van de dag de omgevings- en tracktemp omhoog dan moet je ook de bandendruk weer verhogen. Doe je dit niet dan krijg je dus wel last van hot tear.
Hier kan je dan 2 kanten mee uit. Zoals gezegd de druk verhogen, om de bekende redenen. Echter is druk verhogen niet meer te doen dan kan je ook de band een extreem lage druk geven. Wat je hiermee bereikt is dat het contact oppervlak extreem groot wordt en dat daardoor de band zijn warmte weer aan het wegdek kan afgeven. Voor elk bandenmerk/type gelden zoals iedereen weer iets andere uitgangsdrukken maar het principe blijft gelijk.
als de temp omhoog gaat gedurende de dag, dan gaat de druk toch vanzelf omhoog?
of is dat niet genoeg.