bandenslijtage

Bij cold tear speelt een aantal factoren een rol.
De omgevingstemp is relatief laag. Dit heeft tot gevolg dat ook de tracktemp laag is. Een band op een 'standaard' bandenwarmer- cq hotpressure is voor deze omstandigheden vaak te hard. Hierdoor raakt een relatief klein deel van de band de track waardoor deze niet kan opwarmen.
Door de banden druk iets te laten zakken wordt het contactoppervlak groter en ondervindt de band meer wrijving, hierdoor warmt ie beter op dus. Gaat in de loop van de dag de omgevings- en tracktemp omhoog dan moet je ook de bandendruk weer verhogen. Doe je dit niet dan krijg je dus wel last van hot tear.
Hier kan je dan 2 kanten mee uit. Zoals gezegd de druk verhogen, om de bekende redenen. Echter is druk verhogen niet meer te doen dan kan je ook de band een extreem lage druk geven. Wat je hiermee bereikt is dat het contact oppervlak extreem groot wordt en dat daardoor de band zijn warmte weer aan het wegdek kan afgeven. Voor elk bandenmerk/type gelden zoals iedereen weer iets andere uitgangsdrukken maar het principe blijft gelijk.


als de temp omhoog gaat gedurende de dag, dan gaat de druk toch vanzelf omhoog?
of is dat niet genoeg.
 
Klinkt alsof de band teveel moet werken, waarschijnlijk bij de stop & go maar anders wel bij de snelle bochten. Probeer de ingaande demping eens wat zachter te zetten (compression). Begin met 2 clickjes en kijk eens wat die dan doet.

@ TS
Ik zou bovenstaande ook proberen, slijtage ziet er mijn inziens niet uit als cold tear maar gewoon slijtage omdat je vering niet helemaal goed staat. Maar ja, wie ben ik.. beste advies, gewoon even langs de expert.

Ja stop&go klinkt logisch, maar ik moet het juist van de hogere bochtensnelheid hebben, rijd met name in de kanalenbocht en bianchi naar iedereen toe en laat in de chicanes meer tijd liggen.
Maar zal zondag op zolder de ingaande demping eens verlagen
 
eerst alles opschrijven voor je gaat draaien dat je altijd weer terug kan naar deze standaard instelling...
eerst eens kijken wat het doet op zolder, misschien is het wel veel warmer en dat heeft ook weer gevolgen...
 
als de temp omhoog gaat gedurende de dag, dan gaat de druk toch vanzelf omhoog?
of is dat niet genoeg.

Heb ik eigenlijk niet goed gezegd. 't Moet zijn 'richting de normale druk of op de normale druk' (afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk). Gebruik als referentie een trackdag waar je met dezelfde banden en standaard druk wel een normaal slijtage patroon had voor dat bewuste circuit. Wat de temperatuur en het temperatuurverloop was op die dag.
 
Heb ik eigenlijk niet goed gezegd. 't Moet zijn 'richting de normale druk of op de normale druk' (afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk). Gebruik als referentie een trackdag waar je met dezelfde banden en standaard druk wel een normaal slijtage patroon had voor dat bewuste circuit. Wat de temperatuur en het temperatuurverloop was op die dag.

wat ik doe is als t wat kouder is in de ochtend dan komt de temp niet helemaal hoog genoeg en dus is de druk ook iets minder.
dan doe ik er iets druk bij om t contact punt even groot te houden zoals normaal.
en als t warmer word, en de druk dus ook iets stijgt, laat ik er steeds ietsjes uit om t contact punt even groot te houden als normaal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan