bandenslijtage

ik heb nog 2 sets gebruikte BT003's liggen
kun je eens ervaren dat er banden zijn die niet stuk gaan :-)

redelijk setje 1x 120/70 type 3 met 2x 190/55 type 3 voor EUR 50,-
goed setje 120/70 type 4 + 190/55 type 3 ook voor EUR 50,-
Dat snap ik, de BT003 hebben een harde(re) compound (dan de Dragon en Diablo SC).

Heel clean, weinig glijden.
1.54 op Assen. Asfalt was met wisselende temperaturen.
Weinig glijden :? Met 1:54 ben je echt niet aan het glijden :N
 
maar dan word t contact gedeelte van de band op de weg te groot, krijg je een hot tear.
andere compound.
ze worden niet warm genoeg dus de druk verlaagt zich dan ook, dat doet al geen goed.
probeer juist maar wat druk te verhogen.
beste is een andere compound te nemen.

:N
 
Probeer eens een iets hogere bandenspanning. Bij mij was het probleem toen opgelost.

dat denk ik dus ook.
een band werkt t best met een bepaalde spanning, bij een koude band gaat die omlaag.
dus iets hoger zetten lijkt me.\dat ie niet op temp komt heeft met je compound te maken.
dat proberen op te lossen met de spanning is een paardenmiddel imo.
 
als de temp te lager is als toen ie wegging van uit de warmers, word de spanning toch ook lager?

Een hogere bandenspanning verkleint het contactoppervlak, en verhoogt daarmee de oppervlakte temperatuur, maar niet de temperatuur van het karkas.
Bij een cold tear is dat precies het probleem. De volledige band wordt niet warm genoeg.

Door je spanning te verlagen vervormt het karkas meer, waardoor deze warmer wordt.

Geloof me nou maar, want rij zelf ook met die banden en heb hetzelfde gehad ;)


Edit: Een andere compound is waarschijnlijk ook een oplossing, omdat daarvan het karkas dan waarschijnlijk ook wat stugger/stijver is. Maar dat durf ik niet mer zekerheid te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Een hogere bandenspanning verkleint het contactoppervlak, en verhoogt daarmee de oppervlakte temperatuur, maar niet de temperatuur van het karkas.
Bij een cold tear is dat precies het probleem. De volledige band wordt niet warm genoeg.

Door je spanning te verlagen vervormt het karkas meer, waardoor deze warmer wordt.

Geloof me nou maar, want rij zelf ook met die banden en heb hetzelfde gehad ;)


Edit: Een andere compound is waarschijnlijk ook een oplossing, omdat daarvan het karkas dan waarschijnlijk ook wat stugger/stijver is. Maar dat durf ik niet mer zekerheid te zeggen.


maar als je met warme banden de baan op gaat en ze koelen wat af, dan word de spanning toch ook lager, dan zou de band weer moeten opwarmen omdat t karkas dan meer kan vervormen?

en ik bedoel ook niet dat je t kontakt oppevlak moet verkleinen, maar terug moet brengen als die groter is geworden omdat de spanning verlaagd omdat de band niet warm genoeg word.

en als je de spanning verlaagt krijg je ook een groter kontakt oppervlak dan voorgeschreven voor de band, wat doet dan qua hot/cold tear of andere schade aan de band?
 
Laatst bewerkt:
interesant topic heb je geopend.
mischien moet je weer lekker op je rs-je gaan rijden :9
 
Ik zou proberen de bandenspanning te verhogen. De SC's hebben slapper karkas dan veel andere banden en hebben dus een hogere bandenspanning nodig. Ik heb ze ook en mijne slijt heel netjes (rij trouwens ook nog geen tijden waar je stijl van achterover slaat maar toch)
 
Plaats een een goede foto van die band. De hele discussie over hot of cold tear is zinloos, ik kan aan deze foto niet goed zijn wat er op de band gebeurd.

Ik weet wel dat je met PIRELLI sc2's bij een buitentemperatuur van tussen de 15 en 20 graden de banden spanning meestal moet laten zakken. Vaak word 1.9 voorgeschreven maar mijn ervaring is dat dat echt te HOOG is en je een behoorlijke cold tear krijgt. Ik rij de afgelopen maanden met 1.65 KOUD in mijn achterband en de sleitagen is super. Ik rij nu 4 dagen met 1 achter band. cpz en assen om en om. Assen contunu rond de 1.56 en cpz 2.03.
Gewoon proberen de volgende keer. Maar als je meteen na het van de baan of komen je hand nog op de band kan leggen staat ie te hoog. Ze moeten zeker zo warm zijn als in de warmers het liefst warmer.

Let wel is weet niet wat de band doet bij een hoger buitentemperatuur. Dan zal de druk weer wat omhoog moeten, om een hot tear te voorkomen.
 
maar als je met warme banden de baan op gaat en ze koelen wat af, dan word de spanning toch ook lager, dan zou de band weer moeten opwarmen omdat t karkas dan meer kan vervormen?

en ik bedoel ook niet dat je t kontakt oppevlak moet verkleinen, maar terug moet brengen als die groter is geworden omdat de spanning verlaagd omdat de band niet warm genoeg word.

en als je de spanning verlaagt krijg je ook een groter kontakt oppervlak dan voorgeschreven voor de band, wat doet dan qua hot/cold tear of andere schade aan de band?

Als je de oppervlakte temperatuur meet, weet je verder niks over de temperatuur van het karkas. Het zou goed kunnen dat de oppervlakte temperatuur dus afneemt, misschien wel juist omdat het karkas niet op temperatuur is (warmte overdracht).

Theoretisch heb je gelijk, lagere druk, groter contact oppervlak, meer warmte, dus meer druk opbouw. Maar de praktijk is 90% van de gevallen niet als in de theorie ;)
 
Als je de oppervlakte temperatuur meet, weet je verder niks over de temperatuur van het karkas. Het zou goed kunnen dat de oppervlakte temperatuur dus afneemt, misschien wel juist omdat het karkas niet op temperatuur is (warmte overdracht).

Theoretisch heb je gelijk, lagere druk, groter contact oppervlak, meer warmte, dus meer druk opbouw. Maar de praktijk is 90% van de gevallen niet als in de theorie ;)

hij zou dus eigenlijk niet alleen zn temp maar ook zn druk moeten meten als ie van de baan afkomt om te kijken of t karkas of alleen t oppervlak afkoeld.
 
Volgens de Pirelli datasheet moeten de bandjes tussen de 1.7 en 1.9 bar koud staan. Warm moeten ze 1.8 - 2.0 staan. Des te hoger de asfalttemperatuur, des te lager de bandenspanning.
 
Hot-, cold tear en youtube… ik heb sterk de indruk dat sommigen wat veel filmpjes (D. Moss) kijken op youtube. Mensen, wanneer je een band kapot rijdt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Het zou wel erg makkelijk zijn wanneer je deze problemen alleen met wat bandenspanning kan oplossen.

Wanneer er één band in de SC compound van Pirelli bewezen goed en duurzaam is, is het wel de Dragon SC2.
 
Hot-, cold tear en youtube… ik heb sterk de indruk dat sommigen wat veel filmpjes (D. Moss) kijken op youtube. Mensen, wanneer je een band kapot rijdt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Het zou wel erg makkelijk zijn wanneer je deze problemen alleen met wat bandenspanning kan oplossen.

Wanneer er één band in de SC compound van Pirelli bewezen goed en duurzaam is, is het wel de Dragon SC2.

Volgens mij beweert niemand dat het met alleen de bandenspannig verhogen/verlagen verholpen is. Het kan legio redenen hebben. Een mogelijkheid die gegeven wordt is de bandenspanning. Echter is dit helaas niet enige mogelijkheid. Ik had eenzelfde soort slijtage op zandvoort ( 2.00 ) en bij verdween het toen ik de spanning van de achterband enigszins verhoogde.
 
FF tussendoor;
Ik heb recent in een ander topic hetzelfde gepost.
Rij een R6 uit 2000.
Rencent de vering door grizzly racing helemaal opnieuw laten afstellen naar een basis afstelling.
Op assen was de slijtage super! tekende heel goed en geen slijtage te zien.
Week erna op zolder reed ik binnen 2 sessie onderhand mijn achterband stuk--> er ontstond een 2cm brede kapot gewreten rand aan de rechterkant v/d achterband. niet op het uiterste randje, maar ook nog eens 2 cm v/d rand...?

Iemand ervaring hiermee?
 
FF tussendoor;
Ik heb recent in een ander topic hetzelfde gepost.
Rij een R6 uit 2000.
Rencent de vering door grizzly racing helemaal opnieuw laten afstellen naar een basis afstelling.
Op assen was de slijtage super! tekende heel goed en geen slijtage te zien.
Week erna op zolder reed ik binnen 2 sessie onderhand mijn achterband stuk--> er ontstond een 2cm brede kapot gewreten rand aan de rechterkant v/d achterband. niet op het uiterste randje, maar ook nog eens 2 cm v/d rand...?

Iemand ervaring hiermee?

was de buiten en sfalt temp gelijk als die dag op assen?
zo niet moet je wel met andere spanning rijden.
 
FF tussendoor;
Ik heb recent in een ander topic hetzelfde gepost.
Rij een R6 uit 2000.
Rencent de vering door grizzly racing helemaal opnieuw laten afstellen naar een basis afstelling.
Op assen was de slijtage super! tekende heel goed en geen slijtage te zien.
Week erna op zolder reed ik binnen 2 sessie onderhand mijn achterband stuk--> er ontstond een 2cm brede kapot gewreten rand aan de rechterkant v/d achterband. niet op het uiterste randje, maar ook nog eens 2 cm v/d rand...?

Iemand ervaring hiermee?

Zolder is natuurlijk een baan waar de rechterzijde v/d band veel te verduren heeft.
Maar zoals je de slijtage verwoord lijkt het mij een "stop and go" slijtage.
Bochtensnelheid net iets te laag waardoor je met een hellingshoek te hard op het gas gaat.
maar plaats eens een foto van de slijtage.
 
TS, originele schokdemper, lengte schokdemper en welke veer?

Achter geheel standaard.

Voorzijde zit een K-tech voorvork-ombouw in. Inhoud verder geheel onbekend.

Volgende circuitdag is die van Ten Kate (22 juli). Ik zal wat tips van jullie gebruiken en wat gaan experimenteren. Wellicht is er ook een veringdeskundige aanwezig. We'll see.

@Daniel:
Glijden kan bij alle rondetijden. Of het nodig is is een tweede. ;)
 
FF tussendoor;
Ik heb recent in een ander topic hetzelfde gepost.
Rij een R6 uit 2000.
Rencent de vering door grizzly racing helemaal opnieuw laten afstellen naar een basis afstelling.
Op assen was de slijtage super! tekende heel goed en geen slijtage te zien.
Week erna op zolder reed ik binnen 2 sessie onderhand mijn achterband stuk--> er ontstond een 2cm brede kapot gewreten rand aan de rechterkant v/d achterband. niet op het uiterste randje, maar ook nog eens 2 cm v/d rand...?

Iemand ervaring hiermee?

Klinkt alsof de band teveel moet werken, waarschijnlijk bij de stop & go maar anders wel bij de snelle bochten. Probeer de ingaande demping eens wat zachter te zetten (compression). Begin met 2 clickjes en kijk eens wat die dan doet.

@ TS
Ik zou bovenstaande ook proberen, slijtage ziet er mijn inziens niet uit als cold tear maar gewoon slijtage omdat je vering niet helemaal goed staat. Maar ja, wie ben ik.. beste advies, gewoon even langs de expert.
 
Laatst bewerkt:
ik ga de 21e juli weer op assen knallen met een metz k2
natuurlijk ga ik jullie verblijden met een foto van de slijtage.
Henk rinket heeft naar alle tevredenheid mijn vering afgesteld op Papenburg.
Dus nu eens kijken Watzkebeurt op Assen :Y
 
Bij cold tear speelt een aantal factoren een rol.
De omgevingstemp is relatief laag. Dit heeft tot gevolg dat ook de tracktemp laag is. Een band op een 'standaard' bandenwarmer- cq hotpressure is voor deze omstandigheden vaak te hard. Hierdoor raakt een relatief klein deel van de band de track waardoor deze niet kan opwarmen.
Door de banden druk iets te laten zakken wordt het contactoppervlak groter en ondervindt de band meer wrijving, hierdoor warmt ie beter op dus. Gaat in de loop van de dag de omgevings- en tracktemp omhoog dan moet je ook de bandendruk weer verhogen. Doe je dit niet dan krijg je dus wel last van hot tear.
Hier kan je dan 2 kanten mee uit. Zoals gezegd de druk verhogen, om de bekende redenen. Echter is druk verhogen niet meer te doen dan kan je ook de band een extreem lage druk geven. Wat je hiermee bereikt is dat het contact oppervlak extreem groot wordt en dat daardoor de band zijn warmte weer aan het wegdek kan afgeven. Voor elk bandenmerk/type gelden zoals iedereen weer iets andere uitgangsdrukken maar het principe blijft gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan