sommige motoren zijn niet geschikt voor beginners omdat ze iets te veel vermogen hebben. dat vermogen kan je verrassen op ongewenste momenten, zoals in een bocht of tijdens het accelereren. als beginner weet je niet helemaal hoe je moet reageren en kun je een ongeluk veroorzaken!
echter is de fazer (de fz6) een leuke motor voor een beginner met niet te veel vermogen, maar zeker ook niet te weinig. afhankelijk van de leeftijd kan het zijn dat je gebonden bent aan de 25kW regeling, en dan maakt het niet zoveel uit wat voor een motor je neemt. vermogen is immers 34pk!
mijn advies is om niet naar een type motor te kijken, maar te gaan proefrijden. wie weet, is een 2 cilinder een leukere motor. of misschien wil je graag een motor met kuipen. de mogelijkheden zijn er zat...
Sorry, ik ben niet zo heel gauw van 'zoek en gij zult vinden', maar dit is wel heel 'erg'. Je wil eigenlijk dus gewoon alles van motoren weten en hoopt dat hier te vinden met een simpele vraag op een forum?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil je graag helpen, maar jouw vraag is zo verschrikkelijk algemeen ?!?! Waar moet ik beginnen met antwoorden? Ga je eerst zelfs eens verdiepen in motoren, zoek via Google, of koop een goed boek en begin daar eens mee. Misschien vat ik je vraag helemaal verkeerd op hoor, voel je vrij me op mijn plek te zetten
Wat de 'beste motor voor beginners' betreft, ik kan me aansluiten bij aoleks, gewoon lekker gaan proberen. Ik heb gelest op een CB500, ben gaan proefrijden op een Hornet 600 en was verkocht, hij zat gewoon 'vertrouwd', reed lekker, klaar, keuze gemaakt. Ga lekker orienteren, hier wat (gerichtere) vragen stellen, proefrijden, etc...
Okej bedankt, wat houdt het aantal cilinders precies in?
Ik weet niet of ik hier serieus antwoord op moet geven
Btw, hebben ze je met rijles niets uitgelegd over motoren??
hoe meer cilinders, hoe vloeiender gasreactie
hoe meer cilinders, hoe meer (uiteindelijk) vermogen
hoe meer cilinders, hoe meer toeren
hoe meer cilinders, hoe minder koppel (per cilinder)
vrij zwartwit
enduro's/offroad/allroad meestal 1-2 cilinders
sport/tour 2-6 (90% 4)
supersport 4 (soms 2, RSV, ducati)
En dan hangt het ook nog af hoe de cilinders tov zichzelf staan, parallel twin, L twin, v60, Vfour, 6inlijn, 4inlijn, 5-ster, verzin het
3pitters zijn er weinig, (BMW, Triumph maken ze geloof ik tegenwoordig nog. Vroegah de 3pittertjes 2takt van kawa en soes, maar daar doel je wsl niet op)
Ik quote (gevonden in de search)dus simpel gezegd:
2 cilinder is wat lastiger te handelen -> Meer koppel beschikbaar bij minder toeren, minder soepel op 't gas --> kans op een "oops" momentje, uitbrekend achterwiel bijvoorbeeld.
4 cilinder die gaat pas leven bij hoge(re) toeren -> Je bent dan al gauw op rijbewijs invorderende snelheden
Hoe meer cilinderinhoud -> vermogen komt eerder vrij, meer vermogen komt vrij, meer koppel, hogere snelheden etc.
Nou dat was wel mijn simpelste uitleg ooit geloof ik.. nog best lastig om 't zo te vertalen
Ik denk dat voor mij geld: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Maar ik hoop dat je er iets aan hebt
Nu nog het verschil tussen In lijn motoren, V-twin, V4, V6 voor zover die nog bestaan in motoren en boxers? Oh ja, en wankelmotoren
Haha, nee niet echt nee. Ik was ook niet de populairste leerling van de instructeur, aangezien hij ook geïrriteerd raakte over het feit dat ik niks over motoren wist. Hij gaf merendeels les aan mensen die over elk stukje van de motor een topic op een internet forum konden posten
Hahaha, leuk voor hem, anyway, elke motor valt te berijden, zolang je maar niet meteen vol gas geeft zonder ervaring
Hahaha, leuk voor hem, anyway, elke motor valt te berijden, zolang je maar niet meteen vol gas geeft zonder ervaring
Nou dat zal wel meevallen. Ts vraagt nog niet naar hoe het rijdt, maar puur wat het is. Ik denk dat we het daar wel eens over kunnen wordenDe vraag wat het verschil is tussen bv. een 2 of een 4-cylinder zal altijd weer hele discussies oproepen.
Ik quote (gevonden in de search)dus simpel gezegd:
2 cilinder is wat lastiger te handelen -> Meer koppel beschikbaar bij minder toeren, minder soepel op 't gas --> kans op een "oops" momentje, uitbrekend achterwiel bijvoorbeeld.
4 cilinder die gaat pas leven bij hoge(re) toeren -> Je bent dan al gauw op rijbewijs invorderende snelheden
Hoe meer cilinderinhoud -> vermogen komt eerder vrij, meer vermogen komt vrij, meer koppel, hogere snelheden etc.
Nou dat was wel mijn simpelste uitleg ooit geloof ik.. nog best lastig om 't zo te vertalen
Ik denk dat voor mij geld: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Maar ik hoop dat je er iets aan hebt
Ik snap je opmerking helemaal
Ik heb ook op internet gescout, maar de vraag was ook meer of er iemand een linkje heeft van een goede vertrouwde site waar ik wat meer informatie kan vinden..
Haha, nee niet echt nee. Ik was ook niet de populairste leerling van de instructeur, aangezien hij ook geïrriteerd raakte over het feit dat ik niks over motoren wist. Hij gaf merendeels les aan mensen die over elk stukje van de motor een topic op een internet forum konden posten
Er wordt me wel tig x aangeraden om maar niet een te zware motor te halen, aangezien ik mijn leven wel vaarwel kan zeggen
Als een gevaar voor jezelf bent op een R1 ben je dat ook op een CB500.
Probleem is dat als je al zo verstandig bent om te beginnen op een CB500 dat je net zo goed met een R1 kunt beginnen.
(Blijft het feit dat je lekkerder zit op een CB500 dan een R1 met net je rijbewijs op zak)