Hallo allemaal, sinds een goede twee weken ben ook ik gelukkig eigenaar van een TNT 125. In het toeleven naar de motor heb ik hier ook stiekem meegelezen en kennis opgedaan, dank jullie wel voor de bijdrages!
Bij mij is de TNT als aanvulling naast m'n Triumph Daytona 675 komen te staan. Ik was er al lang over uit een compacte 125 met hoge funfactor te kopen. Leuk om te rijden, en prettig voor woon-werk verkeer door het verbruik. Op die markt is (zeker internationaal) zat leuks te vinden. Mijn favoriete 3 werden de Benelli, de Honda MSX en de minder bekende en nog in de verkoop komende Brixton Crossfire XS 125. De laatste was mij een te grote onbekende om de gok mee te wagen, en de Benelli verslaat voor mij de Honda op looks, zithouding en techniek. De 4 klepper, injectie, twinspark staande 1 cilinder met een 5-bak troeft de Honda op veel fronten echt af. Daarbij wel de kanttekening dat de Honda op talloze manieren op te voeren is, en de Benelli is hierin (nog) zeer beperkt. Hier kom ik aan het eind van dit bericht op terug. Voor nu wil ik jullie vertellen over m'n ervaring.
Bekijk bijlage 1474728
Tot dusver ben ik erg blij met m'n keuze. Het is nog pril, ik ben nog in aan het rijden en zit op een goede 400km totaal. De fun van de motor zit voor mij in de wendbaarheid en het enorm directe karakter van de Nelli. Rijden zonder lach gaat niet. Ik merk wel dat informatie en opties schaars zijn, dus leek me dit forum een mooie plek om de zaken waar ik tegenaan loop even te verzamelen en te delen. Tips en tricks, zeg maar.
Ik rij het apparaat dus nog in, lekker afwisselen in de toeren, flink veel schakelen en veel afremmen op het blok is hoe het mij geleerd is. terugkoppeling over de echte topsnelheid (met mijn 1,84m en 77kg) volgens, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat n-wegen prettig zijn, snelwegen zelfs bij de komende 100km/h vmax optimistisch en onverstandig en 60-wegen zijn geweldig. Wat ik echt geweldig vind is heerlijk overhangen in de bochten, met fanatiek gooi en smijt werk voel ik me ook bij lage snelheid net Marc Marquez... Ik word ook blij van het verbruik, 1:40 is reëel en met de eerste tank kwam ik zelfs tot 1:50 maar dit was met behoorlijk terughoudend rijgedrag. het is trouwens ook leuk hoeveel aanspraak je hebt met zo'n ding. Ze zien er fantastisch uit en zijn toch.... Ontwapenend door de kleine omvang. Mede motorrijders zijn nieuwsgierig door de unieke verschijning en willekeurige voorbijgangers steken een duimpje op door de leuke verschijning. Niet alleen de rijder word vrolijk van dit ding.
Qua onderhoud heb ik bij aflevering al de bougies laten vervangen door NGK's. De originele schijnt een Chinese Bosch replica te zijn waarvan diverse fora melden dat ze op hoge toeren minder goed presteren. Binnen NGK zou je de CR8EB bijvoorbeeld kunnen nemen, of de dure CR9EIX welke langer mee gaat en zeer goed op hoge toeren presteert. Volgens mij heb ik de goedkopere, en nog ze doen het top! Verder heb ik bij 200km al de olie vervangen door goede 10w40 motorolie, beetje enthousiast en de olie die eruit kwam was zeker niet slecht maar voor een tientje ben je klaar en relatief gezien heeft z'n klein motortje het toch wat zwaar gezien het echte inrij gedrag te traag is voor de openbare weg... Af en toe trek je wat verder door dat wenselijk. Let met de olie goed op dat je olie voor motoren pakt ivm de natte koppeling, de olie voor je auto is niet geschikt. Tevens moet de olie minimaal aan API SL voldoen. bij 1000km vervang ik de olie weer, evenals het oliefilter (K&N kn-113 past, mogen ongeveer een tientje kosten,). Bedenk overigens wel dat zelf klooien met het apparaat niet gunstig voor de garantie is.
Zaken waarvan ik verwacht ze binnen de eerste paar 1000km tegen te komen zijn de ketting, welke niet van de hoogste kwaliteit schijnt te zijn evenals mogelijk de accu. Hier lees ik ook weinig goeds over, veel Britten meldden hierdoor in de steek gelaten te zijn. Laat je niet afschrikken echter, veel van wat ik noem is voorzorg en/of standaard onderhoud. Ja, de Benelli is Chinees, maar de afwerking is top! het is, zeker voor het geld, een goed uitgeruste, doordachte motor met prima doordachte bewegende delen (denk aan remmen, veren e.d.). Het apparaat schakelt als een zonnetje en het blokje loopt heerlijk door de toeren. De rij ervaring is zeer soepel te noemen. Over de remmen weet ik nog niet wat ik van het gecombineerde systeem (CBS) vind. De remmen zelf worden steeds beter en directer, maar moeten ook ingereden worden.
Voor de uitlaat heb ik gelijk een Blackwidow decat pijp besteld. Zonder de katalysator verwacht ik dat het beestje wat vrijer ademt en dus lekkerder en harder loopt. Tevens is de brom van zo'n 1-pitter wat mij betreft leuk. Ik monteer de pijp echter pas bij de 1000km beurt. Installatie schijn plug&play te zijn, dus oa met de originele lambdasonde. Er zijn meerdere keuzes voor de uitlaat trouwens, ook als je net als ik de mooie standaard einddemper wil houden.
Pipewerx en
Blackwidow zijn schappelijk geprijsd. De laatste vervangt de hele standaard zwarte pijp maar heeft geen accessoires. De Pipewerx verreisd zaagwerk maar wordt geleverd met een Db-Killer.... Waarvan de werking door eigenaren in twijfel getrokken wordt. Wil je je uitlaat goed vervangen is bij nader inzien de beste keuze de
MTC van een goede 150 euro. 50 meer dan de concurrenten, maar de pijp is volledig vervangend, je krijgt er een betere Lambdasonde bij en een Db-killer killer bij wat het complete pakketje vormt. Universele Db-killers passen naar mijn weten niet in de standaard demper. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik ze graag.
Ik heb ook van die strakke bar end spiegels besteld (Aliexpress scheelt veel geld), en werd hierbij verrast. De benelli heeft schroefdraad in het stuur. Veel britten met dezelfde spiegels hebben de bar ends het stuur in geholpen met een hamer. Ik heb gekozen de originele bar ends te modificreren zodat hier de spiegels op bevestigd kunnen worden. Voordeel; de extra gewichten die in en op het eind van het stuur zitten om stabiliteit op snelheid te geven blijven behouden en je houdt je stuur heel. Nadeel; je heb een draaibank nodig om de groeven voor de aftermarket spiegels te maken in de originele bar ends. De spiegels zitten in mijn geval vast zoals vaak je fietsbel, met een soort klem die gelijk is aan de diameter van het stuur zelf. Zie
hier. Om de bevestiging van de standaard spiegels weg te werken heb je 2 dopjes met m10 schroefdraad nog.
Wat ik verder irritant vond en niet vlot de oplossing op internet voor vinden kon, is de killswitch in het standaard. Veel moderne motoren, en dus ook de Benneli, zetten de motor uit met het standaard omlaag. Dit is voor je eigen veiligheid, een bocht insturen met het standaard naar beneden kan levensgevaarlijk zijn. Ik rij al dik 10 jaar zonder, en vond het nu vooral ergerlijk dat het beestje uitging wanneer ik afstap. De oplossing hiervoor is doodeenvoudig; bij de bevestiging van het standaard zit met inbus (6?) een plastic dop met magneetsensor welke op twee manieren om het standaard heen kan. 180 graden draaien, weer vastdraaien, even testen en het zou gedaan moeten zijn met de killswitch zonder iets kapot te maken.
Waar ik wisselende berichten over lees mbt "Chinese bouwkwaliteit" is roest. De meeste Engelse eigenaren geven aan dat ze 0 problemen hebben, maar ik heb ook beeld gezien van problemen met de originele uitlaat, het standaard en de achterbrug. Die laatste zal niet goedkoop te vervangen zijn, maar is makkelijk netjes te houden met acf-50, tectyl of een ander antiroest middel. Je motor onderhouden, zeker in de pekelperiode, is voor elke motor een must. Voor zover ik kan oordelen komt de TNT echter behoorlijk Europees over qua afwerking, nette lassen, goed sluitende delen en mooi doordachte zaken zoals de uitstekende verlichting en klasse vering. Voor die koplamp kan ik nog meegeven dat achter de koplamp een plastic draaiknop zit waarmee de hoogte terwijl je op de motor zit af te stellen is. Wat valt er verder nog te zeggen? Ik twijfel over de kentekenplaathouder, deze is wat lomp en plastic, maar houdt het kontje mooi strak. zogeheten tail tidy's zijn een optie maar vanaf de achterbrug loopt zo'n 10cm metaal door die als bevestiging voor de standaard houder achter blijft. Ik had liever een beter afgewerkt alternatief foor op het achterwiel gezien. Ook omdat dit naar mijn weten ook als extra spatbord functioneert. Bestaat dit? Laat het ons weten!
Dan wil ik nog afsluiten met het opvoeren. Ik ben voorlopig niet zover, maar heb al wel begrepen dat er nog niet veel kan en dat het niet goedkoop is. De ECU zal vroeg in beeld komen voor vervanging en dit kost geld. Met name uit Vietnam waar de TNT populair is zijn er mogelijkheden met oa een big-bore kit, grotere throttle body en betere injectoren. Voor de ECU zou je naar mijn weten moeten kijken naar de RC mini5. Heeft iemand hier daar al ervaring mee? Die vraag geldt ook voor andere injectoren, heeft dat zin, loopt de motor beter en/of zuiniger?
Tevens hoor ik graag meer over het afsluiten van de CBS, het systeem waardoor je voetrem (achterrem) ook de voorrem bedient. is dit eenvoudig af te koppelen? Oh, en mocht iemand een digitale handleiding willen, deze kan ik sturen. De onderdelenlijst was wel klein genoeg om als bijlage te plaatsen.
wordt vervolgd, op naar veel vrolijke, veilige kilometers!