Ik woon sinds meer dan 5 jaar in Zwitserland en rij regelmatig haarspelden en kan wel zeggen dat ik nu redelijk ervaren ben in de bergen. Het blijft een vak apart.
Ik weet niet wat de ultieme haarspelden-techniek is. Ik gebruik bijv. nooit mijn achterrem IN de bocht. Wel met een afadling voor het aanremmen van een bocht omdat ie dan voor behoorlijk gaat duiken en dan is een achterrem erbij wel lekker. Kokende remmen heb ik nog nooit gehad (belangrijk is dat je remvloeistof fris is em niet te oud), ik heb wel staalflex-remleiding laten monteren, dat geeft merkbaar meer druk.
Zodra ik een bocht instuur ga ik vrij snel weer (licht) op t gas en trek m hiermee de bocht door. Zodra ik 3/4 de bocht door ben ga ik soms vol op t gas. In de eerste versnelling kan ie dan wel eens een stapje opzij doen van achteren maar dat maakt niet uit
Maar in haarspelden de berg AF zit ik meestal in zn 2, afhankelijk van hoe de bocht doordraait. Berg OP is t een ander verhaal, dan is meestal de 1e versnelling nodig om hard eruit te kunnen trekken.
Ik denk ook dat in haarspelden de motor iets naar binnen drukken de beter techniek ipv. er zelf iets naast gaan hangen, want dan wordt t zwaartepunt te negatief en krijg je een valbeweging naar binnen. Je lichaamshouding op de motor is dus belangrijk, en moet naar mijn mening in haarspelden vrij neutraal zijn.
Belangrijkste blijft: KIJKEN. Goed de bocht doorkijken, ik moet me zelf daar ook altijd toe dwingen.
BTW. Zondag ga ik maar weer eens een rondje Susten, Grimsel en Furka doen