Betrouwbaarheid motorfietsen

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Ik vraag me af hoe het zit met de betrouwbaarheid van motorfietsen aangezien ik er over nadenk om volgend jaar 1 auto weg te doen en voornamelijk woonwerk verkeer met de motor te doen. Alleen met heel slecht weer (sneeuw, ijzel e.d.) kan ik alsnog de auto van mijn vrouw pakken aangezien zij ook met de metro naar haar werk kan.

Ik had eigenlijk al besloten dit te doen totdat vanmiddag mijn motor weer eens raar deed, starten ging niet in 1 keer, het display schoot uit en de klok sprong naar 12:00, dus een elektrisch probleem. Toen ik de motor terug de schuur in wilde duwen bleek mij voorrem vast te zitten, de hendel terug naar voren duwen gaf gelukkig een oplossing, ik ben toen maar weer met de auto weggegaan. In de vijf jaar dat ik nu motor rijd heb ik een Kawasaki ZX-6R uit 1998 en mijn huidige motor, een KTM Superduke uit 2007 gehad, met beide motoren heb ik elk jaar wel een redelijk probleem gehad waardoor ik tijdelijk niet kon of durfde te rijden.
Ik weet dat een auto ook niet altijd zonder problemen klaar staat, maar uitgezet naar het gereden aantal km’s zijn mijn auto’s toch wel 10 keer zo betrouwbaar gebleken.

Komt dit nu door de type motoren waar ik op gereden heb, of zijn het misschien maandag ochtend modellen? Of moet je uitwijken naar bijvoorbeeld een BMW R1200.. of een Honda Deauville om zo probleemloos mogelijk motor te kunnen rijden?
 
Als je vaker rijd gaat A. je rem niet vast zitten en B. je accu niet leeg waardoor je klokje op 12:00 springt tijdens het starten.
 
Tot 3 weken terug heb ik hem meerdere keren per week gebruikt, en het onderhoud besteed ik ook geregeld uit. De accu is 1,5 jaar oud en heeft vorige winter aan een druppellader gehangen. Ook staat mijn motor het afgelopen jaar thuis altijd binnen en op mijn werk onder een afdak. Ik denk niet dat deze problemen alleen toe te schrijven zijn aan te weinig gebruiken. Ik ken mensen die veel minder rijden met en omkijken naar hun motor en toch veel minder problemen hebben.
 
Ik zie niet in waarom een goed onderhouden motor minder betrouwbaar is/kan zijn dan een dito auto?
 
Ik zie niet in waarom een goed onderhouden motor minder betrouwbaar is/kan zijn dan een dito auto?

Ik ook niet maar toch is heb ik andere ervaringen.
Mijn auto onderhoud ik nooit en die doet het altijd.
Zelfs na een paar weken stilstand in de vrieskou.

Met mijn zwaar vertroetelde motoren heb ik toch vaker problemen. Zeker in de kou.
En dan zowel bij mij 1 cilinder injectie als bij mijn 2 cilinder carburateur.

Misschien is bij een auto alles zwaarder uitgevoerd dan bij een motor?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met mosseltje eens, het enige wat ik me kan indenken is het feit dat ik de afgelopen jaren meer km's heb gemaakt met onze auto's waardoor ze minder lang stil hebben gestaan.
 
De accu is 1,5 jaar oud en heeft vorige winter aan een druppellader gehangen. Ook staat mijn motor het afgelopen jaar thuis altijd binnen en op mijn werk onder een afdak.
Logisch dat je problemen hebt. Je maakt er een kasplantje van.
 
Laatst bewerkt:
ik las net de Moto73 bij marathonmotor een R1 met 150K op de klok.
volgens het keuringteam nog in uitstekende conditie.
moraal van het verhaal ; elke fiets van een A merk is betrouwbaar genoeg om woon/werk mee te gaan rijden , het gaat erom hoe jij ermee omgaat. :]
 
Misschien is bij een auto alles zwaarder uitgevoerd dan bij een motor?

Motorbelasting is misschien minder (minder pk/liter, minder hoge toerentallen) en alles zit goed verpakt/ingepakt).

En met een Japanner of een Duitser heb je vrijwel altijd wel betrouwbare motoren
 
Ik rij in een wat oudere BMW - 2006- 230 k op de teller. De auto heeft op gezette tijd een probleem, maar meestal kleinere dingen, in ieder geval ik stond er nog niet mee langs de kant van de weg.
De BMW motoren, die ik de afgelopen jaren bereed, hadden toch gemiddeld allemaal wel eens een manco waarvoor ze afgesleept moesten worden. Zowel met de K's als de R'en. Koppeling, electra, cardan enz.
Kilometers rij ik met de auto aanzienlijk minder de laatste jaren dan met de motor. De auto staat soms weken stil. Maar met beide rij ik plm 25k per jaar.
Dus tja, de R van mijn lief daarentegen, van 2009, mankeerde in de 50k die ze er op heeft gezet, nog niets... komt vast door de rijstijl :+ Zij krijgt alleen meer bekeuringen, dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:
ik las net de Moto73 bij marathonmotor een R1 met 150K op de klok.
volgens het keuringteam nog in uitstekende conditie.
moraal van het verhaal ; elke fiets van een A merk is betrouwbaar genoeg om woon/werk mee te gaan rijden , het gaat erom hoe jij ermee omgaat. :]

Ik ga er niet met fluwelen handschoenen mee om, maar ik doe wel het nodige onderhoud, in elk geval meer dan aan mijn auto's. Misschien heb ik gewoon pech gehad en moet ik de volgend keer toch maar een nieuwe motor kopen zodat ik de gehele geschiedenis ken.
 
rij dagelijks met de motor (Apirilia Capo Nord) naar mijn werk en terug, 65 km per dag, stadswerk, doorgaande wegen en snelweg. In totaal nu 71.000 km. Geen problemen gehad. Onderhoud beperkt zich tot ketting smeren, olie en filters e.d.
Voordeel is dat met de motor dat onderhoud beter zelf te doen dan met de auto, bovendien ben ik er veel sneller dan met welk type vervoer dan ook.
 
Ik ga er niet met fluwelen handschoenen mee om, maar ik doe wel het nodige onderhoud, in elk geval meer dan aan mijn auto's. Misschien heb ik gewoon pech gehad en moet ik de volgend keer toch maar een nieuwe motor kopen zodat ik de gehele geschiedenis ken.


hmm als remmen vastzitten is het een kwestie van onderhoud en schoonmaken.
accu leeg , volgende keer een Exide of een 0dyssey kopen .
die gaan jaren mee , ik rij nog steeds met een Exide van voor 2005 en mijn GS staat soms langer dan 1 maand stil . het is altijd direct starten. terwijl ik geen druppelader of andere zooi gebruik.
 
Volgens mijn gegevens heeft een Duke een 8ah accuutje :')
Ik kan me zo voorstellen dat met temperaturen rond het vriespunt en een paar weken stilstand zo'n accuutje niet heel hard meer rond gaat :N

Ter vergelijking:
Mijn BMW had een 30ah accu
Mijn auto heeft een 65ah accu
 
Laatst bewerkt:
hmm als remmen vastzitten is het een kwestie van onderhoud en schoonmaken.
accu leeg , volgende keer een Exide of een 0dyssey kopen .
die gaan jaren mee , ik rij nog steeds met een Exide van voor 2005 en mijn GS staat soms langer dan 1 maand stil . het is altijd direct starten. terwijl ik geen druppelader of andere zooi gebruik.

Waarom heb ik dan geen last van vastzittende remmen als mijn auto (bj 2001 km-stand 170.000) een maand of twee buiten stil heeft gestaan en ik hem maar 1 keer in het jaar een beurtje geef en er verder niets aan doe?

Wat betreft het starten, ik twijfel of het mijn accu is, na 2 of 3 keer proberen te starten ging mijn klok op 12:00, de poging daarna starte hij wel heel snel.
 
ik las net de Moto73 bij marathonmotor een R1 met 150K op de klok.
volgens het keuringteam nog in uitstekende conditie.
moraal van het verhaal ; elke fiets van een A merk is betrouwbaar genoeg om woon/werk mee te gaan rijden , het gaat erom hoe jij ermee omgaat. :]

Ik heb ruim 9 jaar met m'n vorige brommer gedaan, het hele jaar door woon-werk verkeer en wat langere toerritten. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Wel altijd het gebruikelijke onderhoud laten doen.

Volgens mij krijg je pas problemen als je ze langere tijd stil laat staan.
 
Waarom heb ik dan geen last van vastzittende remmen als mijn auto (bj 2001 km-stand 170.000) een maand of twee buiten stil heeft gestaan en ik hem maar 1 keer in het jaar een beurtje geef en er verder niets aan doe?

Wat betreft het starten, ik twijfel of het mijn accu is, na 2 of 3 keer proberen te starten ging mijn klok op 12:00, de poging daarna starte hij wel heel snel.


de remklauwen en vooral de stofhoezen van autoremmen zijn degelijker dan de open remklauwen met stofringen van een motorremklauw.
de gemiddelde motorremmen moet je regelmatig schoonmaken en vloeistof verversen.
bij auto,s hoeft dat eigenlijk nooit.
 
Volgens mijn gegevens heeft een Duke een 8ah accuutje :')
Ik kan me zo voorstellen dat met temperaturen rond het vriespunt en een paar weken stilstand zo'n accuutje niet heel hard meer rond gaat :N

Ter vergelijking:
Mijn BMW had een 30ah accu
Mijn auto heeft een 65ah accu

Een Superduke heeft een 11,2AH accu, zou dat een deel van het probleem kunnen zijn?
 
Volgens mijn gegevens heeft een Duke een 8ah accuutje :')
Ik kan me zo voorstellen dat met temperaturen rond het vriespunt en een paar weken stilstand zo'n accuutje niet heel hard meer rond gaat :N

Ter vergelijking:
Mijn BMW had een 30ah accu
Mijn auto heeft een 65ah accu



30ah :?
was het een BMW Gold Wing ofzoiets.... :}

normaal is 19ah voor een boxert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan