bitumen levensgevaarlijk

miss piggy

MF'er
7 mrt 2002
168
0
Ik ben begin januari onderuit gegaan met mijn motor in een bocht. Er was daar een scheur in het wegdek en in heel Nederland worden scheuren in het asfalt opgevuld met bitumen. Deze zwarte strepen zijn glad. Als je daar per ongeluk (ik deed het niet expres) met je beide banden in komt verliest de motor zijn grip op de weg. Gelukkig heb ik alleen maar een paar botbreuken en kan ik het nog na vertellen. Ik ben nu bezig met een inventarisatie van (bijna) ongelukken met bitumen. Zijn er motorrijders die dit ook hebben meegemaakt? zo ja, graag een reaktie?
Miss Piggy
 
Op donderdag 07 maart 2002 23:19 schreef miss piggy het volgende:
Ik ben begin januari onderuit gegaan met mijn motor in een bocht. Er was daar een scheur in het wegdek en in heel Nederland worden scheuren in het asfalt opgevuld met bitumen. Deze zwarte strepen zijn glad. Als je daar per ongeluk (ik deed het niet expres) met je beide banden in komt verliest de motor zijn grip op de weg. Gelukkig heb ik alleen maar een paar botbreuken en kan ik het nog na vertellen. Ik ben nu bezig met een inventarisatie van (bijna) ongelukken met bitumen. Zijn er motorrijders die dit ook hebben meegemaakt? zo ja, graag een reaktie?
Miss Piggy


Ik kan me voorstellen dat je niet expres naast je fiets gaat liggen ;)
Sterkte met je serieuze actie, het wordt tijd dat er eens wat gedaan gaat worden door de nederlandse wegbeheerders aan de op sommige plaatsen hachelijke situaties op de nederlandse wegen ......

En dan bedoel ik niet een bordje neerzetten bij elke eventuele gevaarlijke stiuatie :(

(Voorbeeld, berm is glad, DUH )
 
Klopt. bitumen zijn levensgevaarlijk, VOORAL met nat weer. Er zijn al wat motorrijders aan overleden...jij hebt dus geluk gehad.
En je kan er wel voor waarschuwen, maar de wegbeheerder heeft er volgens mij schijt aan. Eerst moet er vaak iemand daar dood gaan voor er MISSCHIEN iets aan wordt gedaan. Ik hoop dat M.A.G. er mee bezig is... ben blij dat ik met m'n offroad banden niet echt last heb van bitumen... ik weet gelukkig op de route ook precies waar en hoe ze liggen, en weet ook precies op welk punt ik er overheen moet om niet te glijden.. misschien dat dat helpt ;) maarja als je ergens onbekend bent, dan bekoop je het met een valpartij of je leven.. erg klote :( :( :(


edit : De motorrijders die er aan overleden zijn, zijn natuurlijk niet overleden door de bitumen, maar door een object waar ze zelf tegenaan klapten. Vangrail bijv. of een boom..
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens contact opnemen met de MAG. Het is tenslotte een belangenvereniging voor motorrijders.

MP
 
Ik zal eens contact opnemen met de MAG. Het is tenslotte een belangenvereniging voor motorrijders.

MP

Moet je zeker doen, zie hieronder, kopie van Mag-site

titel.jpg


Helaas komt het nog vaak voor dat er, bewust of onbewust, situaties op de weg ontstaan die voor ons motorrijders zeer gevaarlijk kunnen zijn. Zo vaak zelfs dat de MAG speciaal een coördinator verkeer heeft om al deze gevaarlijke wegsituaties aan te pakken, uiteraard samen met de MAG-vrijwilligers in de provincies.

De MAG behandelt alle meldingen die binnenkomen over gevaarlijke wegsituaties door direct in overleg te treden met de wegbeheerder en te wijzen op motorvriendelijke alternatieven. Voor die meldingen zijn wij dus afhankelijk van jouw informatie!

Voor meer informatie over verkeer of met meldingen van gevaarlijke wegsituaties kun je terecht bij:



MAG - John Polak

Postbus 94348

1090 GH Amsterdam

Tel: 0168-404250

GSM: 06-54 283831

E-mail: verkeer@mag-nl.org



of klik hier voor een meldingsformulier
 
Ik zal eens contact opnemen met de MAG. Het is tenslotte een belangenvereniging voor motorrijders.

MP

Ik weet niet of je er veel aan hebt. Ze zullen toch wel blijven liggen :( In motorbladen stond er ook nog een stukkie over van een jaar geleden ofzo, daar stonden dus ook de verkeersslachtoffers in van die bitumen. Dat de eerste bijna op z'n bek ging, met de schrik politie en wegbeheer belde, men het niet nodig achtte om het te veranderen, en een maand of wat later een andere motorrijder daar om het leven kwam door de bitumen. Die motorrijder was alleenstaand en had geen familie, dus geen schadeclaim, wegbeheer weer goedkoop uit.

Maar je kan MAG allicht vragen naar wat ze doen tegen de bitumen. Wat ik ook haat zijn die ribbels asfalt, zeg maar dat je 2 lagen asfalt hebt, en de bovenste laag is er vanaf, dan ben je redelijk stuurloos. Kleine stukjes zijn wel te doen, maar ik reed dus met zo'n 90km/u ineens zo'n lang stuk op van 300 meter ofzo.. met stoplichten. wist niet hoe snel ik van de weg af moest omdat ik bijna op m'n bek ging. Men denkt ook niet na ofzo.. geen waarschuwing vooraf :( Dan had ik nog mooi het stoplicht ervoor kunnen pakken en kunnen afslaan. Nee ik moest bijna op m'n bek gaan. Overigens is je remweg ook verdomt lang op zo'n stuk half-asfalt.

Zo, ik heb weer genoeg getikt vind ik zo ;)
 
De wegen gaan volgens mij hard achteruit, zijn in amstelveen nu zat plekken waar gewoon redelijk diepe gaten zitten.

Als er werk aan de weg is kan je het verwachten maar deze duiken dus echt overal op.
**Lara** zal het vast ook wel merken, de beneluxbaan begint er ook al aardig op te lijken en daar mag je dus al 70 km/h rijden, het zal ben ik bang niet lang meer duren voordat er iemand op z'n muil gaat. Voor mijn huis zit een drukke T-splitsing waar ook een groot gat in het midden zat, hebben ze een maandje geleden of zo iets aan gedaan maar ook dat is alweer aan het verzakken :(
 
ik weet wat het is maar gelukkig nog niet er op onderuit gegaan
met rijlessen al mee te maken gehad
 
Ik ben er in ieder geval(met alle snelheden) wel eens een stukkie over gegleden

is niet fijn met 160 en dan een voorwiel wat bijna geen grip meer heeft over weet ik hoeveel meter :(
 
Ik als beginnend motorrijder heb een vraag. Hoe zie je het vershcil tussen bitumen en gewoon asfalt?? Zijn dat die ietwat donkere/glimmende lijnen die je soms in de weg ziet???
 
Ja die.

Met 70 per uur languit op het asfalt. Zelf geen schade, de motor deste meer. Knipperbol weg, koplamp kapot, valbeugel kapot, stuur krom en in de tank gedrukt

Tom
 
ja en in italie doen ze er een beetje grijs zand over zodat je het niet goed zien maar het is GODVER 2x zo glad!!!
 
Nederland kon inderdaad altijd trots zijn op de qualitiet van zijn wegennetwerk en het wegdek daarvan. Tegenwoordig valt het mij ook steeds meer op dat de qualiteit van de wegen (hard) achteruitgegaan is.

Ik moest een tijdje terug in Amsterdam zijn, en (volgens mij was het op de ring) opeens zag ik over een lengte van ca 200 á 300 meter een geul lopen van 20 tot 30 cm breed en ca 1cm diep. De geul begon in het midden van de weg en liep langzaam naar buiten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik blij was dat ik in de auto zat en niet op de motor. Zelfs in de auto had ik er last van. :(
 
Leuk als je tussen de file door rijdt. Blijkt precies daar over enkele honderden meters een scheur te zijn dicht gemaakt met bitumen. Rijkswaterstaat moet eens wat meer motorrijders in dienst nemen.
 
Ach, er zijn nog genoeg stukken weg over waar geen met bitumen opgevulde gaten inzitten. Daar zijn het nog gewoon gaten waar je lekker doorheen stuitert met de motor. :( Die krengen zitten ook vaak in bochten :( :( zoals na het stoplicht hier vlak bij m'n werk, precies het stuk waar je langs moet rijden om een beetje vlot door te rijden. Lekker hoor, als je daar met beide wielen doorheen gaat ben je opeens een stuk van je rijlijn opgeschoven.

Wat ook lekker is, is dat ze zulk goedkoop asfalt gebruiken dat het voor de stoplichten oprimpelt door de remkrachten. Had laatst een beetje laat geremd voor een stoplicht (je probeert wel eens iets uit, niet waar), maar vlak voor de streep leek mijn remweg wel aan de lange kant te zijn (maar het liep nog goed af hoor). Door de ribbels blokkeerde ook mijn voorwiel, ik merkte het door het geluid van een piepende band. Gelukkig reed ik strak recht, en niet een klein beetje in een bocht of zo (wel zo handig als je hard remt 8-) ), dus zoals gezegd alles liep goed af.
 
Weet in Assen een kruispunt dat gisteravond is Saving Privat Ryan niet had misstaan in het dorpje aan het einde van de film. 1 grote gatenkaas waar het barst van de bitumen en grote vlakken los grind en asfalt. Brrrrr...... :(
 
Wat ook lekker is, is dat ze zulk goedkoop asfalt gebruiken dat het voor de stoplichten oprimpelt door de remkrachten. Had laatst een beetje laat geremd voor een stoplicht (je probeert wel eens iets uit, niet waar), maar vlak voor de streep leek mijn remweg wel aan de lange kant te zijn (maar het liep nog goed af hoor). Door de ribbels blokkeerde ook mijn voorwiel, ik merkte het door het geluid van een piepende band. Gelukkig reed ik strak recht, en niet een klein beetje in een bocht of zo (wel zo handig als je hard remt 8-) ), dus zoals gezegd alles liep goed af.

Tja goedkoop asfalt, die hobbels bij de stoplichten zijn kut. Komt idd door remkracht en een warm zonnetje die het dek lekker warm houd zodat je het kan vormen in elke vorm die je maar wilt |( Als het ze maar geen geld kost |(
 
Dat het wegdek opkrult, komt door de zwaarbeladen vrachtwagens. Wil je het asfalt van een dermate kwaliteit maken dat dit niet meer gebeurd, dan moet je ongeveer de kwaliteit van het asfalt op de start- en landingsbanen van schiphol gaan gebruiken. Probleem hierbij is, dat dit ongeveer 216 keer zo duur is per m2 (overdrijven maakt de zaak duidelijk). In ieder geval is dit dus veel en veel te duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan