Bliksem in je donder

De kans dat je geraakt wordt door bliksem als je stil staat is 0,000000000000000023249 procent denk ik :+

De kans dat je geraakt wordt als je rijdt is nog eens 32847623 keer kleiner. Zoek maar eens uit hoe bliksem werkt, al rijdend kun je bijna niet getroffen worden.

En dat van dat paaltje in de auto is ook onzin, dat hoeft helemaal niet, blijft niets van statische elektrische spanning hangen dan.........


EN................... Mocht je dan toch getroffen worden, dan had God O-) gewoon geen zin meer om jou nog langer op deze aarde rond te laten lopen :z

Toch succes gewenst in de volgende onweersbui *O*

hoe weet jij dat toch allemaal :X
 
Nu moest ik net richting mijn werk rijden en halverwege in de polder krijg ik een onweersbui over me heen... :(

Nu is mijn vraag: Wat gebeurt er eigenlijk als de bliksem in de motor slaat?? Naar mijn idee is dat gewoon einde verhaal... Dus slimste zou zijn om je motor meteen te parkeren (en dan uiteraard niet onder een boom :X )

In een auto kan je nog tegen een paaltje rijden oid. Heeft iemand hier ervaring mee 8-) of iets over gehoord? Is het verantwoord om door een onweersbui heen te rijden?
Tegen een paaltje rijden heeft in ieder geval geen nut/effect. (edit: dat was al gezegd dus...) Omdat het rubber dat gebruikt wordt voor de autobanden onder andere carbon bevat, isoleert dat matig tot slecht. De spanning die bij een blikseminslag vrijkomt is vele miljoenen volts, en die slaan toch wel door, ook al zouden de banden wel goed isoleren. Tegen een paaltje rijden is gewoon een broodje aap verhaal...

Het feit dat het hard regent zou je wel eens kunnen redden. Door de regen wordt een (matig) geleidend laagje rond je lichaam gevormd door het water. Omdat stroom de neiging heeft de buitenkant van een geleider op te zoeken (skin-effect) zal de meeste stroom hier doorheen gaan.

Je loopt wel een groot risico te crashen omdat de kans op verlies van bewustzijn in zo'n geval erg hoog is.

Wat je het beste kan doen is toch iets van beschutting opzoeken. Is dat echt niet aanwezig, ga dan in een verlaging zitten (greppeltje of zo), op je hurken!
Ga dus niet liggen of zo, de kans dat bij een inslag in de buurt een spanningsverschil ontstaat tussen je voeten en je hoofd is zeker aanwezig. Slaat er een bliksem in de buurt in zal de lading zich gaan verspreiden door de grond, dit is niet zomaar weg.

Ga je inderdaad schuilen in een beekje of zo, zorg dan in ieder geval dat je niet in de buurt van je motor zit. Ook al is het ding deels plastic, er zit nog erg veel metaal aan! Denk aan frame, evt tank, wielen, motorblok, etc. Bovendien bevat de tank meestal nog benzine. Niet gezegd dat het direct ontploft, maar er is een kans...

Maar wees eerlijk, hoe lang kun je in Nederland rijden zonder een schuilplaats tegen te komen?
 
Laatst bewerkt:
Tis heel simpel als de bliksem van de wolken door de lucht (zeer goede isolator/hoge weerstand) een paar 1000 meter kan komen naar de grond dan vormt die paar cm of mm rubber, verf of plastic wat dan ook niet meer uit. De weg door jou (98%water) en de motor (gokje 50% metaal) incl nat rubber en nat plastic is hoogst waarschijnlijk een net ietsje (understatement) betere route (lager weerstand) dan die van de hoogte van je helm (of antenne met vossestaart) tot aan de grond door de lucht.

Oplossing kooi van faraday voor je motor. Helm, pak laarzen en handschoenen verven met metaal verf en de kol om je nek ook.
 
de kans dat de bliksem in jou of je motor inslaat is zo NIHIL dat ik me er geen zorgen over zou maken.

je loopt meer gevaar om van de trap te vallen of onder een bus terecht te komen ofzo.
 
Tis heel simpel als de bliksem van de wolken door de lucht (zeer goede isolator/hoge weerstand) een paar 1000 meter kan komen naar de grond dan vormt die paar cm of mm rubber, verf of plastic wat dan ook niet meer uit. De weg door jou (98%water) en de motor (gokje 50% metaal) incl nat rubber en nat plastic is hoogst waarschijnlijk een net ietsje (understatement) betere route (lager weerstand) dan die van de hoogte van je helm (of antenne met vossestaart) tot aan de grond door de lucht.

Oplossing kooi van faraday voor je motor. Helm, pak laarzen en handschoenen verven met metaal verf en de kol om je nek ook.
Dankje... kon me niet voorstellen dat niemand dit even zou plaatsen.. Kon het idiote gelul niet aanzien..
 
Bliksem in je donder

man getroffen door bliksem,ransig plaatje btw

In een auto kan je nog tegen een paaltje rijden oid. Heeft iemand hier ervaring mee 8-) of iets over gehoord? Is het verantwoord om door een onweersbui heen te rijden?

als je in de auto zit is er niks aan de hand. Kooi van farraday.
ook gezien bij Top Gear met die waaghals :} er in en gewoon meerdere keren vol getroffen worden door (nageboost) onweer licht. en daarna gewoon auto starten en rijden, niks electronica stuk ofzo.
 
Laatst bewerkt:
café zoeken en pint cécémelleke gaan pakken is ook een optie ...
Ik reed door de polder van Alkmaar naar Hoorn, de bliksems vlogen om me heen. Voelde me echt niet happy en ben dus twee keer bij een tankstation gestopt om de donderbuien voorbij te laten gaan.
 
De weg door jou (98%water)

nou, dat lijkt me wel wat veel. ik weet niet hoe je er uit ziet, maar als al jouw celwanden en botten niet meer dan 2% van je lijf uitmaken, kan ik me er wel een, niet heel flateuze voorstelling van maken.

Volgens mij bedoel je bier, dat bestaat voor 98% uit water ;) Een menselijk lichaam komt volgens mij nier verder dan een procentje of 70.
 
Ik acht het ook weinig waarschijnlijk geraakt te worden,
Maar als het me ooit overkomt dan trakteer ik iedereen die in de topic gereageerd heeft O-)
 
nou, dat lijkt me wel wat veel. ik weet niet hoe je er uit ziet, maar als al jouw celwanden en botten niet meer dan 2% van je lijf uitmaken, kan ik me er wel een, niet heel flateuze voorstelling van maken.

Volgens mij bedoel je bier, dat bestaat voor 98% uit water ;) Een menselijk lichaam komt volgens mij nier verder dan een procentje of 70.
Nou ja, de gewone 70% plus zijn bierbuik, dan kom je toch een heel eind richting de 98% :W
 
nou, dat lijkt me wel wat veel. ik weet niet hoe je er uit ziet, maar als al jouw celwanden en botten niet meer dan 2% van je lijf uitmaken, kan ik me er wel een, niet heel flateuze voorstelling van maken.

Volgens mij bedoel je bier, dat bestaat voor 98% uit water ;) Een menselijk lichaam komt volgens mij nier verder dan een procentje of 70.
Weet niet wat voor bier jij drinkt, maar als bier voor 98% uit water bestaat, bevat het ten hoogste 2% alcohol. De meeste bieren die ik drink zijn toch wel wat zwaarder 8-)
 
de kans dat de bliksem in jou of je motor inslaat is zo NIHIL dat ik me er geen zorgen over zou maken.

je loopt meer gevaar om van de trap te vallen of onder een bus terecht te komen ofzo.
Je loopt nog meer kans om van het WTC af te vallen................................... :+
 
Jaah, joh gaje kennis even verspreide.
Als de bliksem inslaat hoef je je nooit meer ergens zorgen overmaken plastic, metaal, carbon elk andere onzin die jij kunt verzinnen.


Bliksem inslag, ach la maar, ik zou zeggen test het uit breng er hier verslag van. _O-

Je gaat dit topic toch niet serieus nemen of wel soms...?

:X
 
als je in de auto zit is er niks aan de hand. Kooi van farraday.
ook gezien bij Top Gear met die waaghals :} er in en gewoon meerdere keren vol getroffen worden door (nageboost) onweer licht. en daarna gewoon auto starten en rijden, niks electronica stuk ofzo.

maar er is wel een verschil tussen nagebootst onweer en echt onweer! Echte bliksem heeft gemiddeld een stroom van 40.000 ampere!!! Nagebootste bliksem heeft wel degelijk een hoog voltage, maar de stroom is beduidend minder dan die 40kA. Weet niet of daarna je autotje nog wil starten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan