BMW CE 04

De gewone 12V accessoireaansluiting voldoet niet altijd; sommige stekkers zitten als een huis, bij andere moet je er een ty-wrap omheen doen omdat ie er anders uit valt.
Ik vermoed dat BMW dit wilde oplossen met deze Hella plug maar die heeft weer z’n eigen problemen, zozeer zelfs dat ik er destijds helemaal vanaf ben gestapt.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik benieuwd was naar de verschillen met mijn eigen Zero DSR gisteren een (korte) rit gemaakt op een CE04.

Mijn opmerkelijkste verschillen (natuurlijk erg subjectief en oneerlijk, ik rijd 3 jaar Zero en heb maar een goed half uur met de CE04 rondgesnord)

de acceleratie:
De CE04 trekt vlot op, zeker voor een zware scooter, maar vergeleken met de Zero is het vrij onspectaculair.

de uitrusting:
De BMW is een luxepaard, voorzien van allerhande gemakken en snufjes.
Bij de Zero slechts een eenvoudig lcd-schermpje en alleen de noodzakelijke voorzieningen om te kunnen rijden..

de vering en demping:
De vering van de BMW is wat minder strak dan de Zero. Ik weet niet of daar nog iets aan te verstellen is, bij de Zero heb ik de setup inmiddels naar eigen smaak ingesteld (vering en demping).

de remmen:
De voorrem van de Zero is matig, daarin is de BMW veel beter.

de regeneratie/remwerking
Als je de CE04 hebt gereden besef je pas goed hoe gering de remwerking van de Zero bij regenereren is. Bij de BMW is dat erg goed en ook nog mooi instelbaar via de rijmodi.

stuurgedrag en wegligging
de BMW is koersvast, zowel rechtuit als in bochten, maar moet wel gestuurd worden. Bij de Zero is kijken al bijna genoeg om strak de bocht door te komen, maar op de snelweg wordt het eerder dan bij de BMW onrustig.

comfort
De Zero is voor mij (195 cm) ondanks de compacte bouw erg comfortabel; 5 uur continu is geen probleem. De BMW heeft met het standaard zadel geen zitcomfort van betekenis. Het zadel is een harde smalle plank, en door het ontbreken van een rugleuning zit ik voortdurend aan het stuur te trekken. Dat is niet alleen oncomfortabel, maar maakt het sturen zelf er ook niet beter op.
Halverwege de rit gewisseld met een andere CE04 met ander zadel. Dat gaf een flinke verbetering in zitcomfort en rugsteun. Helaas zat ik nu zo ver naar voren dat mijn knieen "gevangen" werden door de zijkanten van de kuip. Lastig om een voet aan de grond te krijgen bij een stop.

Conclusie:
Mag ik de eenvoud, zitcomfort, motorkarakter, stuurgedrag en bereik van de Zero, en de koersvastheid, remmen, regeneratie en uitrusting van de CE04 ?
 
Ook een proefrit gemaakt. (Rechte zadel). Het rijdt en remt mooi.
Het display kan mij nooit groot genoeg zijn. 8-)
Zadel veel te smal en te hard.
Ik zou het er af slopen en (het design verpesten door) een breed toerfiets-zadel (met hoge ruggesteun) te monteren.
Ik woei weg. Dus ik zou een hele, hoge brede ruit monteren.
De handvatten waren wat dun maar dat heb ik altijd. Er bestaan onvindbare overtrek 'flubbertjes' voor.
Het richtingaanwijzerknopje was wat fragiel. Beetje kleine spiegels. Ben vaste spiegels gewend.
En ik vond hem een beetje stuiterig op de klinkers.
 
Laatst bewerkt:
Ook een proefrit gemaakt. (Rechte zadel). Het rijdt en remt mooi.
Het display kan mij nooit groot genoeg zijn. 8-)
Zadel veel te smal en te hard.
Ik zou het er af slopen en (het design verpesten door) een breed toerfiets-zadel (met hoge ruggesteun) te monteren.
Ik woei weg. Dus ik zou een hele, hoge brede ruit monteren.
De handvatten waren wat dun maar dat heb ik altijd. Er bestaan onvindbare overtrek 'flubbertjes' voor.
Het richtingaanwijzerknopje was wat fragiel.
En ik vond hem een beetje stuiterig op de klinkers.
1 sec gezocht , probleem op gelost

9E3A3679-852B-4A35-BD40-CEC674A285E4.jpeg
 
Dat zijn ze. Ik kon even niet op de namen komen...:
Grip Puppie, Grip Puppy, Soft Grips, Griffgummi, Greepovertrek, etc.
Ik zag ook wel 's iets dat er met klittenband omheen gedraaid wordt.
Het is allemaal niet perfect maar het kan werken..
(toegevoegd.. Ik heb grote handen, alles groot 8-)
 
Ik moet zelf zeggen dat ik de dunnere handgrepen juist prettig vind, vooral bij het snel optrekken. Ik kan me goed voorstellen dat een dikkere/grotere handgreep er voor zorgt dat ik sneller grip verlies, maar daar zijn die Grip Puppy's dan misschien weer heel goed in.
 
Dat zijn ze. Ik kon even niet op de namen komen...:
Grip Puppie, Grip Puppy, Soft Grips, Griffgummi, Greepovertrek, etc.
Ik zag ook wel 's iets dat er met klittenband omheen gedraaid wordt.
Het is allemaal niet perfect maar het kan werken..
(toegevoegd.. Ik heb grote handen, alles groot 8-)
Grote neus ?
 
Ook een proefrit gemaakt. (Rechte zadel). Het rijdt en remt mooi.
Het display kan mij nooit groot genoeg zijn. 8-)
Zadel veel te smal en te hard.
Ik zou het er af slopen en (het design verpesten door) een breed toerfiets-zadel (met hoge ruggesteun) te monteren.
Ik woei weg. Dus ik zou een hele, hoge brede ruit monteren.
De handvatten waren wat dun maar dat heb ik altijd. Er bestaan onvindbare overtrek 'flubbertjes' voor.
Het richtingaanwijzerknopje was wat fragiel. Beetje kleine spiegels. Ben vaste spiegels gewend.
En ik vond hem een beetje stuiterig op de klinkers.
Herkenbaar, vooral dat stuiterige op klinkers. Dat is een stuk minder fijn. Oordopjes zijn een must op de motor ivm het lage scherm. Ik wacht nog even rustig af op een groot toering scherm. Givi heeft een hele grote.
 
Omdat ik benieuwd was naar de verschillen met mijn eigen Zero DSR gisteren een (korte) rit gemaakt op een CE04.

Mijn opmerkelijkste verschillen (natuurlijk erg subjectief en oneerlijk, ik rijd 3 jaar Zero en heb maar een goed half uur met de CE04 rondgesnord)

de acceleratie:
De CE04 trekt vlot op, zeker voor een zware scooter, maar vergeleken met de Zero is het vrij onspectaculair.

De CE 04 is dan ook de elektrische tegenhanger van een 400cc benzine-motorscooter. Daarbij geen lichtgewicht, dus het trekt inderdaad niet bijster snel op. Wel vlotter dan de meeste auto's. Zo'n Zero weegt iets van 190kg en 146 Nm koppel? Dat is niet te vergelijken. Net als dat je uberhaupt een motor niet met een motorscooter moet vergelijken.
 
Herkenbaar, vooral dat stuiterige op klinkers. Dat is een stuk minder fijn. Oordopjes zijn een must op de motor ivm het lage scherm. Ik wacht nog even rustig af op een groot toering scherm. Givi heeft een hele grote.

Wel interessant wat zo'n scherm met de range doet. Misschien word je er wel gestroomlijnder door.
 
Dit is het Givi scherm, vraag mij af hoeveel groter het is.
1660670567852.png

Dit is het originele BMW touringscherm.
IMG_20220720_172341.jpg


of puig touring scherm:
1660670765759.png

Ermax:
1660670851322.png
 
Laatst bewerkt:
.... Oordopjes zijn een must op de motor ivm het lage scherm. Ik wacht nog even rustig af op een groot toering scherm. Givi heeft een hele grote.
Ik ben benieuwd hoe jou dat bevalt, mijn ervaring met grotere schermen is dat het lawaai vaak erger wordt. (bulderen om de helm)
Is persoonlijk en heeft uiteraard ook met lengte enz te maken.
 
Lijkt me omdat je maar honderd rijdt dat een zo klein mogelijk scherm al goed is
Ik heb bij 100 op een motor geen last van de wind
 
Ik heb nu het toeringscherm van bmw + spoiler en dat gaat erg prima. Kan dan net mijn helm open tot 70 km/h. Een groter scherm is inderdaad kans op bulderen. Ik ben 1,94m en heb er nu geen last van, waar ik erg blij mee ben. Met deze warme dagen zit je overigens ook behoorlijk uit de wind met je benen, soms moet ik ze echt even naar buiten steken om wat verkoeling te krijgen. Dat beloofd veel goeds voor in de winter.
 
Vandaag weer de error gekregen. Wilde de motor starten, nadat hij van de bok ging. Hij deed even niks meer. Paar keer opnieuw aangezet en hielp niet. Even een keer wat langer gewacht en daarna kon ik weer rijden. Ik denk dat het morgen wel weer weg is na het rijden. Het blijft een vage error. Iemand anders deze al gehad?
 

Bijlagen

  • IMG_20220817_163148.jpg
    IMG_20220817_163148.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 26
Vandaag weer de error gekregen. Wilde de motor starten, nadat hij van de bok ging. Hij deed even niks meer. Paar keer opnieuw aangezet en hielp niet. Even een keer wat langer gewacht en daarna kon ik weer rijden. Ik denk dat het morgen wel weer weg is na het rijden. Het blijft een vage error. Iemand anders deze al gehad?
Ik heb nog niet vaak genoeg gereden, dus helaas.
 
Vandaag weer de error gekregen. Wilde de motor starten, nadat hij van de bok ging. Hij deed even niks meer. Paar keer opnieuw aangezet en hielp niet. Even een keer wat langer gewacht en daarna kon ik weer rijden. Ik denk dat het morgen wel weer weg is na het rijden. Het blijft een vage error. Iemand anders deze al gehad?
Al bij de dealer geweest om te zien of ze wat kunnen uitlezen?
 
Vandaag weer de error gekregen. Wilde de motor starten, nadat hij van de bok ging. Hij deed even niks meer. Paar keer opnieuw aangezet en hielp niet. Even een keer wat langer gewacht en daarna kon ik weer rijden. Ik denk dat het morgen wel weer weg is na het rijden. Het blijft een vage error. Iemand anders deze al gehad?

Volgens het duitse elektroroller-forum komt het mogelijk doordat je de scooter naar voren beweegt bij het "starten". Als je start terwijl je 'm van de bok haalt kan ik me dat goed voorstellen. Er zou een software-update voor komen.

Als het gebeurt het volgende doen (let op, ik geef alleen maar weer wat een mij onbekende persoon op een mij onbekend forum schrijft, je moet zelf maar uitmaken wat de waarde daarvan is): Kontakt af, minuutje wachten, kontakt aan maar niet starten, gashendel helemaal open en dicht doen, daarna starten.

Het is allemaal hier te lezen: Elektroroller CE04
 
Volgens het duitse elektroroller-forum komt het mogelijk doordat je de scooter naar voren beweegt bij het "starten". Als je start terwijl je 'm van de bok haalt kan ik me dat goed voorstellen. Er zou een software-update voor komen.

Als het gebeurt het volgende doen (let op, ik geef alleen maar weer wat een mij onbekende persoon op een mij onbekend forum schrijft, je moet zelf maar uitmaken wat de waarde daarvan is): Kontakt af, minuutje wachten, kontakt aan maar niet starten, gashendel helemaal open en dicht doen, daarna starten.

Het is allemaal hier te lezen: Elektroroller CE04
Dit werkt, alleen gashendel is niet perse nodig. Vandaag verdween de storing weer naar een paar keer rijden. Maar de oorzaak van de storing die je omschrijft is vrijwel hetzelfde. Een software update is wel nodig idd.
 
Ik heb gisteren mijn ex. demo CE 04 opgehaald :). Na wat eerste onwennige kilometers ging het al snel een stuk beter en vandaag voelt het allemaal al erg vertrouwt. Hij rijdt fantastisch! Het enige waar ik erg aan moet wennen is het resterende bereik/verbruik dat constant in beeld is. Ik merk dat ik toch enige vorm van range anxiety heb terwijl dat echt totaal niet nodig is…Ik hoop dat dit snel verdwijnt zodra ik er volgende week woon-werk verkeer mee ga rijden.

Ik heb meteen een vraagje. Ik heb hem gisterenavond opgeladen en hij gaf nadat hij volledig opgeladen was een bereik van 116km aan Ik had verwacht dat hij dan 130km zou aangeven. Wat staat er bij jullie op het dashboard als hij volledig opgeladen is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Ik heb gisteren mijn ex. demo CE 04 opgehaald :). Na wat eerste onwennige kilometers ging het al snel een stuk beter en vandaag voelt het allemaal al erg vertrouwt. Hij rijdt fantastisch! Het enige waar ik erg aan moet wennen is het resterende bereik/verbruik dat constant in beeld is. Ik merk dat ik toch enige vorm van range anxiety heb terwijl dat echt totaal niet nodig is…Ik hoop dat dit snel verdwijnt zodra ik er volgende week woon-werk verkeer mee ga rijden.

Ik heb meteen een vraagje. Ik heb hem gisterenavond opgeladen en hij gaf nadat hij volledig opgeladen was een bereik van 116km aan Ik had verwacht dat hij dan 130km zou aangeven. Wat staat er bij jullie op het dashboard als hij volledig opgeladen is?
Dat bereik berekent hij op basis van je voorgaande rijgedrag, maar ik denk dat @Blaxtard hier een beter antwoord op weet te geven.
 
Ik heb gisteren mijn ex. demo CE 04 opgehaald :). Na wat eerste onwennige kilometers ging het al snel een stuk beter en vandaag voelt het allemaal al erg vertrouwt. Hij rijdt fantastisch! Het enige waar ik erg aan moet wennen is het resterende bereik/verbruik dat constant in beeld is. Ik merk dat ik toch enige vorm van range anxiety heb terwijl dat echt totaal niet nodig is…Ik hoop dat dit snel verdwijnt zodra ik er volgende week woon-werk verkeer mee ga rijden.

Ik heb meteen een vraagje. Ik heb hem gisterenavond opgeladen en hij gaf nadat hij volledig opgeladen was een bereik van 116km aan Ik had verwacht dat hij dan 130km zou aangeven. Wat staat er bij jullie op het dashboard als hij volledig opgeladen is?
Bij mij geeft hij standaard 108 aan of 116. Dit werkt niet helemaal lekker volgens mij. Ik rijd er meestal toch wel 130 km mee. Naarmate je aan het eind van de accu komt zie je dit wel corrigeren. Had wel iemand op FB gezien die het had laten resetten.

Betreft de range anxiety is gewoon veel rijden en testen. Het is ook wel van te voren bedenken waar je heen wil rijden. Spontaan wegrijden en wat toeren op een 50% tank is namelijk wat minder handig. Heb je al een kabel voor snellader? Ik heb namelijk nog een 5% kortingscode voor de evplug website waar eerder naar gelinkt is. EV5PROCENT is de kortingscode.

Ga je veel snelweg rijden? Ik ga binnenkort ritje Zwolle-Utrecht via de snelweg proberen. Heb dan cursus in Utrecht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Yogi
Terug
Bovenaan Onderaan