Bout zit muurvast..!!

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Deze bout zit muurvast in zijn bus/lager van het zwingarm gedeelte. In de bevestiging aan het frame draait hij wel moeizaam rond. Aan de andere zijde heb ik al wel de moer kunnen verwijderen en kan ik hem netjes op zijn kop tikken, helaas zonder resultaat. Hij heeft reeds een nacht in de kruipolie gestaan maar denk dat roest niet het enige probleem is, ik ben bang dat het lager ook stuk is en vergruisde delen hem mede klem zetten. Durf hem ook niet te verwarmen gezien dit alles vlak onder de benzine tank zit.

Iemand nog ideeën?

Mocht het wat uitmaken, het gaat om een Suzuki Intruder VL1500LC uit 98.
 

Bijlagen

  • 20200308_160302_resized.jpg
    20200308_160302_resized.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 33
  • 20200308_160302_resized2.jpg
    20200308_160302_resized2.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 36
Je moet snel veel warmte inbrengen, dat lukt alleen met een grote brander, alleen vind het aluminium dat niet zo fijn.
En er zal inderdaad een bus of lager in het aluminium zitten, daar zit die bout in vast, dus met warm stoken red je het niet.

Tenzij je het voor elkaar krijgt alleen de bout roodgloeiend te stoken, en weer af te laten koelen, dan breekt de corrosie en komt hij wel los.
Lassen dus. Dan breng je de warmte denk ik nog net wat gerichter in dan met een brander.
 
Als het niet klopt wat ik zeg hoor ik dat graag.
Nee klopt idd wat je zegt, de bout zit vast in zijn bus.

Of dat aluminium deel opofferen en de bout doorslijpen net achter de zwarte steun, aan beide kanten.
Daar zal het wel op uitdraaien want als ik de bout roodgloeiend ga verhitten dan kan ik het aluminium deel ook weggooien. Tevens ben ik bang dat ik dan de kans loop dat de aanhechting aan het framedeel verzwakt en dan ben ik nog verder van huis. Of valt dat mee.!?
 
Een draadeind op de kop van de bout lassen ( je stookt dan de bout goed heet) daarna een stevige bus over het draadeind heen, een dikke ring er tegen en dan een moer er op. Je zet dan spanning op de bout door de moer aan te draaien. Aan de andere kant met een hamer tegen de bout slaan. Als het uit elkaar is kan je alle naaldlagers en afdichtingen vervangen.
 
Nee klopt idd wat je zegt, de bout zit vast in zijn bus.


Daar zal het wel op uitdraaien want als ik de bout roodgloeiend ga verhitten dan kan ik het aluminium deel ook weggooien. Tevens ben ik bang dat ik dan de kans loop dat de aanhechting aan het framedeel verzwakt en dan ben ik nog verder van huis. Of valt dat mee.!?


De warmte zal niet verder dragen dan de bout, de meuk die er tussen zit draagt de hitte niet zo goed over, en dan is er eerst nog de lagerbus voor je bij het aluminium bent.

Frame zal ook niet heel warm worden als je puur de bout warm stookt, dus verzwakken valt mee.

Moer op lassen gaat sowieso goed.
 
De warmte zal niet verder dragen dan de bout, de meuk die er tussen zit draagt de hitte niet zo goed over, en dan is er eerst nog de lagerbus voor je bij het aluminium bent.

Frame zal ook niet heel warm worden als je puur de bout warm stookt, dus verzwakken valt mee.

Ok dan ga ik dat nog proberen.

Uitboren las ik ook nog ergens maar ik kan er niet echt recht voor komen en om dan een M16 uit te boren is dan nog een hele uitdaging.
 
Een draadeind op de kop van de bout lassen ( je stookt dan de bout goed heet) daarna een stevige bus over het draadeind heen, een dikke ring er tegen en dan een moer er op. Je zet dan spanning op de bout door de moer aan te draaien. Aan de andere kant met een hamer tegen de bout slaan. Als het uit elkaar is kan je alle naaldlagers en afdichtingen vervangen.

En op de opgelaste kop een slagmoersleutel, voor extra impact en beweging ?



Je kunt toch die moer doorzagen of slijpen en dan met een iets minder grote bout en een vuistje proberen de oude bout er uit te rammen

Dat is geen moer, dat is de kop van een bout, pannenkoek.

En als je die eraf flext of whatever veranderd er niets, daar zit ie niet vast, hij zit in het midden vastgerot.




Denk zo ie zo niet dat er veel van de bus en lagers hergebruikt kan worden. Thx.
Dan zou ik de motor neerleggen, de stalen houder ondersteunen met een blok hout, spinazie eten en een grotere hamer pakken.
 
Laatst bewerkt:
En op de opgelaste kop een slagmoersleutel, voor extra impact en beweging ?




Dat is geen moer, dat is de kop van een bout, pannenkoek.

En als je die eraf flext of whatever veranderd er niets, daar zit ie niet vast, hij zit in het midden vastgerot.
Als je aan beide kanten de bout ver genoeg kan inkorten kan je wel die linkage er geheel tussenuit halen.
Als hij op de werkbank ligt werkt het een stuk makkelijker en kan hij ook onder een pers worden gelegd.
 
Dat zeg ik, ver genoeg inkorten
Maar hoe dan? ik kan hem aan beide zijden hooguit vlak met het framedeel afkorten toch? Hoe doe ik dat dan nog eens 3 a 4 mm verdiept?

Gewoon doorslijpen tussen het frame en de linkage, en die linkage ook vervangen.
Ik denk wel dat het daarop uitdraait maar zal hem nog eenmaal goed verhitten met een lasapparaat.

En voor een ieder met slagmoersleutels en andere ram/krachttermen. Vertrouw me als ik zeg dat ik er zowel op de kop als in de lengte enorme krachten op heb losgelaten. Van een slagpen met moker tot een verlengde ringsleutel van 120cm.
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe dan? ik kan hem aan beide zijden hooguit vlak met het framedeel afkorten toch? Hoe doe ik dat dan nog eens 3 a 4 mm verdiept?


Ik denk wel dat het daarop uitdraait maar zal hem nog eenmaal goed verhitten met een lasapparaat.

En voor een ieder met slagmoersleutels en andere ram/krachttermen. Vertrouw me als ik zeg dat ik er zowel op de kop als in de lengte enorme krachten op heb losgelaten. Van een slagpen met moker tot een verlengde ringsleutel van 120cm.
Aan beide kanten tegen het frame afslijpen en daarna een paar mm weg boren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan