Brikkers en hun modelbouwhobby

De Dakota DC 3 PH-PBA staat op de krikken op Lelystad wachten op betere tijden Ik ook . Heb Ik zo mijn best gedaan met het Spuitwerk .
 
Hij is klaar!

Vliegtuig-01.jpg

Vliegtuig-02.jpg

Vliegtuig-04.jpg

Vliegtuig-03.jpg
 
Dankjewel Coert en Ted!
@kawa ted: Dat klinkt gewoon al machtig, dus om dat te doen moet helemaal gaaf zijn!

Daarover gesproken, had nog een mooi filmpje gevonden van de Nakajima die ik gemaakt heb (maar dan in het echt):

Ook fijne Paasdagen!
 
Al weer een tijdje bezig met een nieuw vliegtuigkitje, de Soviet fighter MiG-3 "Red 02".

Cockpitje in elkaar gezet en voorzien van kleur:

IMG_20200421_233922.jpg

IMG_20200424_213140.jpg


Het geeldte achter de stoel heb ik zelf toegevoegd, anders zat daar gewoon een gat. Zo ook het rugkussen en de leidingen op de vloer. Aan de romp moest ook wat aangepast worden, de in- en uitlaten sloegen nergens op. Nu klopt het wat beter met het referentiemateriaal:

IMG_20200422_085102.jpg

IMG_20200425_131734.jpg


En de romp kon dicht *O*
 
Inmiddels aan de vleugels ook wel wat werk gehad. Paneellijnen klopten niet, dus die heb ik gevuld en opnieuw aangebracht:

IMG_20200430_220039.jpg


Vervolgens ook de waterkoeler op de buik aan moeten passen, want deze sloot niet mooi aan en was te groot. Begint wel ook al op een vliegtuigje te lijken:

IMG_20200501_234202.jpg

IMG_20200501_235841.jpg
 
Je zoekt eerst veel
Inmiddels aan de vleugels ook wel wat werk gehad. Paneellijnen klopten niet, dus die heb ik gevuld en opnieuw aangebracht:

Bekijk bijlage 1495377

Vervolgens ook de waterkoeler op de buik aan moeten passen, want deze sloot niet mooi aan en was te groot. Begint wel ook al op een vliegtuigje te lijken:

Bekijk bijlage 1495378
Bekijk bijlage 1495379
Je zoekt eerst veel documentatie van de modellen welke je bouwt? Om zulke details als paneellijnen e.d. te weten?
 
Ja klopt, en er is vaak ook al heel veel over te vinden hoor. Vooral Europese en Amerikaanse toestellen, alles werd al nauwkeurig gedocumenteerd. En anders is het wel na de oorlog in kaart gebracht, er is best wel wat materiaal bewaard gebleven, al dan niet luchtwaardig.

Zo gebruik ik voor de MiG-3 deze ongelooflijk uitgebreide informatiebron.

Bij de Japanse dubbeldekker hiervoor moest ik het dan weer doen met enkel foto's uit die tijd. Maar dat maakt het uitzoekwerk niet minder leuk, is een groot deel van de hobby! :)
 
Hier nog maar eens een updateje van de MiG-3 waar ik mee bezig ben. Vleugels gelijmd, piloot er in gezet en cockpitkap afgeplakt en gemonteerd:

IMG_20200504_112648.jpg

IMG_20200505_232311.jpg

IMG_20200507_215431.jpg


Het pilootje komt uit een andere kit, dus z'n voeten moesten er af om 'm te laten passen... O-)
Hij is echter wel nodig, zoals in de bovenstaande foto's te zien is heb ik de wieldeuren in dichte stand geplaatst, het wordt dus een vliegende opstelling.
Toestel in de donkere primer gezet en voorzien van een lichte "rommelige" preshading. Met deze techniek wil ik er voor zorgen dat de verflagen wat meer diepte krijgen en er wat geleefder en niet zo vlak uitzien straks.

IMG_20200510_215130.jpg

135_3.jpg
135.jpg


:W
 
Maak je geen zorgen over die piloot. Douglas Bader wist zich zonder onderbenen ook prima te redden.
Indrukwekkend verhaal, bedankt voor het noemen :)

(stille meelezer hier, ik heb in m'n jeugd veel vliegtuigen gebouwd en zit er nu half aan te denken om het weer op te pakken :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan