Bullet erbij..

Goed, met enige twijfel weer hier..weet zelf ook even niet zo goed waarom.
Intussen aandacht moeten verleggen naar andere dingen en aandacht verlegd naar een andere eh, tak van hobby.

Ook als je serieus moeite doet iemands adres te achterhalen omdat je HEEL erg benieuwd bent of hij je ook 'jankerd' noemt- nadat je hem op wangedrag hebt aangesproken

-
thumbnail_20201120_134043_resized.jpg
thumbnail_20201120_134024_resized_1.jpg

als je voor zijn neus staat (is echter niet naast de deur, wellicht klus voor de yammie) is het misschien een idee andere dingen te gaan doen.
Intussen gesleuteld, gereden, af en toe heropvoedkundig bezig geweest (je moet toch wat doen om scherp te blijven tijdens lockdown) en mede gebrouwen van lokale imkerhoning.

On topic- We waren bezig met de enfield en liep vast met de bak, of de bak liep vast, of het 1 door het ander eh..
Zowel de bronzen bussen van de hulpas- die al versleten nokken had?- en de kogellagers heb ik vervangen want die waren ERG slecht...
Corresponderende tandwielen zagen er ook beschadigd uit..
hulpassen.jpg


Goed, onderdelen besteld, o.a. een close-ratio setje.. Dat is een set van 2 tandwielen die de eerste 3 versnellingen van de bak langer maken waardoor het 'gat' tussen de 3 en 4 niet zo groot is. De overbrengingsverhoudingen van de bak 'ab Fabrik' stammen nog uit het leger. zodoende.
Het moet ook beter voor de krukas zijn als je in de 3 nu gewoon naar 80 door kan trekken en hij niet meer in de 4 op een laag toerental (hoge belasting en lage oliedruk) er helemaal bovenop hoeft te klimmen..

Goed, geld uitgegeven, onderdelen binnen, lagers op hun plek, alles geïnstalleerd en.. het spul wil niet draaien?
Ik ga er mee naar iemand die zede bakken kent en een draaibank heeft en we komen er achter (hij komt er achter) dat de nieuwe hulpas (dat ding met de kapotte nokken) eiert? en niet zo'n beetje ook?
Na overleg met de verkoper krijg ik een andere die wel recht zou zijn(kuch..) en we kunnen verder...

Mja deze is rechter maar nog niet zoals de heer het bedoelt heeft. een oplossing word gevonden door het tikje ruimen van de bronzen bussen.

Nu moet het draaien toch??

Nope..

We krabben ons opnieuw achter de oren en na wat frutten kom ik er achter dat het gat, wat geboord is voor de bronzen bus aan de aandrijfzijde gewoon hartstikke scheef zit??

Okay, nu valt het kwartje.. De tandwielen en nokken van de hulpas waren niet versleten/kapot door slechte harding, maar omdat het gewoon enorm klem heeft gezeten en gewrikt?

Goed, herboren, bus er in en alles draait. De bak kan worden ingebouwd en gaan verder naar het blok..
(de plaats over waar de ingevoegde afbeeldingen komen heb je niet voor het zeggen?)
 
Hij het ontmantelen van het blok vielen me verschillende dingen op.
Zoals zaadjes achter het distributiedeksel...
 

Bijlagen

  • zaadjesbul2.jpg
    zaadjesbul2.jpg
    167,3 KB · Weergaven: 20
  • zaadjesbul.jpg
    zaadjesbul.jpg
    68 KB · Weergaven: 20
Of kurk op de tuimelaarsassen. Dat kan alleen afkomstig zijn van de 'quill seal' die voor afdichting van de 'feed'van de oliepomp naar de krukas moet verzorgen (De oliepomp zit in het distributiedeksel, ik vind het een debiele constructie).
Dat kan dus alleen als de kurkdeeltjes DOOR het big end (floating bush) en weer terug door de oliepomp (plunjerpompje) en de dunne olieledingen naar boven is gekomen..
 

Bijlagen

  • krukbul3.jpg
    krukbul3.jpg
    143 KB · Weergaven: 16
De originele tuimelaars gaan er uit en worden vervangen door 'samrat' tuimelaars. Naast dat het verschil in afwerking en gewicht nogal aanwezig is, draaien de originele staal op staal, slijten snel, dat slijpsel komt in je oliehuishouding.. niet ideaal.
1626096005702.png


Ieder tuimelaarshuis zit met 4 tapeinden vast en gelukkig had ieder tuimelaarshuis 1 tapeind wat ook vast zat.
De schroefdraden in de kop lijken i.o. dus ik haal maar een busje rode loctite..

aan de cylinder en zuiger vallen me 2 dingen op.
1 het spul lijk scheef gesleten? Cylinder scheef geboord? (ik kwam later op het idee dat de drijfstang ook krom kan zijn, maar goed, het spul zit nu al in elkaar) en de cylinderwand lijkt geel 'verbrand'.

Ik denk dat het hier om het fenomeen 'glazing' gaat, wat gebeurd als uitlaatgassen te lang in de pot blijven hangen.
dit is op zich slecht nieuws. Dit soort motoren komen nog wel eens in handen van mensen die niet echt idee/gevoel voor techniek hebben en het lijkt er op te wijzen dat er veel laagtoerig (vb. 50 in 4) mee is gereden 'want dat klinkt zo mooi').
Het is ook DE manier om de krukas om zeep te helpen (lage oliedruk, zeer hoge belasting) Denk ook aan het close ratio kitje.

Ik heb eens een harley-boer gesproken en die vertelde me dat er op deze manier ook veel harleys om zeep geholpen worden.
 
Sammy, welkom terug, blij dat je hier weer hebt ingelogd.

Ik ken je persoonlijk niet, maar las je topics meestal wel, vooral je reisverhalen waren heerlijk om te lezen.
Hoop dat je hier voorlopig weer blijft posten, ben je nog op reis geweest dit jaar?
Trek je vooral niet teveel aan van de rare reacties hier op het forum, voor een ander doe je het toch nooit goed.

(Aan de moderators. sorry voor offtopic maar dit moest echt even)
 
Het big-end lager lijkt echter nog goed, ik laat de krukas niet splitsen om 'm 'uit voorzorg'te laten vervangen.
Ze gaan een keer stuk, dit word doorgaans verwijt aan de praktijken in de fabriek. Als het 'netjes'i n elkaar is gezet gaan ze lang mee schijnt.
De uitlaatklepgeleider wordt vervangen, er komt een overmaat inlaatklep in (origineel hebben ze weinig raakvlak met de zitting, kan trubbels geven) en ik zie wel wat verbetering voor de flow..
Hier een plaatje van de krukas/nokkenassenmerktekens en de eerder genoemde kurken pakking.
1626096838476.png


1626096919489.png
 
Ik krijg de kop terug en voorzie de carterhelften van nieuwe lagers.
1626097211553.png


De oude zaten ERG klem.. op zich goed want men klaagt nogal eens over 'wandelende' lagers bij deze motoren.
Vanwege deze nauwe passing flikker ik de carterdelen in de oven op 120 graden en de lagers in den vriezert..
1626097242559.png
 
Omdat ik me afvroeg of de eerder genoemde kurkdeeltjes misschien de oliedinges naar het big-end blokkeren test ik op de olie wel doorloopt.
Doorloop is goed, liefst niet te vlug want dat kan betekenen dat..
 

Bijlagen

  • krukasolie.jpg
    krukasolie.jpg
    122,5 KB · Weergaven: 15
Ik heb deze keerring verkeerd om gemonteerd, maar dat weet ik nog niet..
 

Bijlagen

  • thumbnail_20210514_131413_resized.jpg
    thumbnail_20210514_131413_resized.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 16
De nieuwe Engelse zuiger (betrouwbaarder dan India) heeft een inbouwspeling van 0,11mm (...) heb dit nog nagevraagd.. Traditioneel volkje wel wat dit betreft, en heeft dunne, assymetrische zuigerveren en er zit een papiertje bij waarop staat in welke positie je deze moet monteren.
Ze zijn ook veel dunner en slapper dan origineel.

1626098163849.png
 
Intussen heb ik wat ontdekt aan de ankerplaat van de diesel (die bijna een ton heeft gelopen)..
Het kan veel verklaren en ik heb er 3 theorieën over..
 

Bijlagen

  • apa2.jpg
    apa2.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 38
Hier nog iemand die het fijn vindt jouw sleutelwerk en gedachtenspinsels te lezen volgen.
Trek je niets aan van anderen blijf bij jezelf.

En succes met het opbouwen van je blok 👍
 
Goed, met enige twijfel weer hier..weet zelf ook even niet zo goed waarom.
Intussen aandacht moeten verleggen naar andere dingen en aandacht verlegd naar een andere eh, tak van hobby.

Ook als je serieus moeite doet iemands adres te achterhalen omdat je HEEL erg benieuwd bent of hij je ook 'jankerd' noemt- nadat je hem op wangedrag hebt aangesproken

-Bekijk bijlage 1653792Bekijk bijlage 1653793
als je voor zijn neus staat (is echter niet naast de deur, wellicht klus voor de yammie) is het misschien een idee andere dingen te gaan doen.
Intussen gesleuteld, gereden, af en toe heropvoedkundig bezig geweest (je moet toch wat doen om scherp te blijven tijdens lockdown) en mede gebrouwen van lokale imkerhoning.

On topic- We waren bezig met de enfield en liep vast met de bak, of de bak liep vast, of het 1 door het ander eh..
Zowel de bronzen bussen van de hulpas- die al versleten nokken had?- en de kogellagers heb ik vervangen want die waren ERG slecht...
Corresponderende tandwielen zagen er ook beschadigd uit..
Bekijk bijlage 1653791

Goed, onderdelen besteld, o.a. een close-ratio setje.. Dat is een set van 2 tandwielen die de eerste 3 versnellingen van de bak langer maken waardoor het 'gat' tussen de 3 en 4 niet zo groot is. De overbrengingsverhoudingen van de bak 'ab Fabrik' stammen nog uit het leger. zodoende.
Het moet ook beter voor de krukas zijn als je in de 3 nu gewoon naar 80 door kan trekken en hij niet meer in de 4 op een laag toerental (hoge belasting en lage oliedruk) er helemaal bovenop hoeft te klimmen..

Goed, geld uitgegeven, onderdelen binnen, lagers op hun plek, alles geïnstalleerd en.. het spul wil niet draaien?
Ik ga er mee naar iemand die zede bakken kent en een draaibank heeft en we komen er achter (hij komt er achter) dat de nieuwe hulpas (dat ding met de kapotte nokken) eiert? en niet zo'n beetje ook?
Na overleg met de verkoper krijg ik een andere die wel recht zou zijn(kuch..) en we kunnen verder...

Mja deze is rechter maar nog niet zoals de heer het bedoelt heeft. een oplossing word gevonden door het tikje ruimen van de bronzen bussen.

Nu moet het draaien toch??

Nope..

We krabben ons opnieuw achter de oren en na wat frutten kom ik er achter dat het gat, wat geboord is voor de bronzen bus aan de aandrijfzijde gewoon hartstikke scheef zit??

Okay, nu valt het kwartje.. De tandwielen en nokken van de hulpas waren niet versleten/kapot door slechte harding, maar omdat het gewoon enorm klem heeft gezeten en gewrikt?

Goed, herboren, bus er in en alles draait. De bak kan worden ingebouwd en gaan verder naar het blok..
(de plaats over waar de ingevoegde afbeeldingen komen heb je niet voor het zeggen?)

Goed om te zien dat je weer terug bent @sammie :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan