Bullet erbij..

Dank allen voor de aanmoediging!
Met een gekneusde rib moet ik wat meer tijd vullen en kan andere dingen even wat minder, daarom ook ik hier..
Goed, buurman vindt het niet leuk als ik 's nachts stootzakoefeningen doe schijnt.
Alsof ik zit te wachten op het gejank en gekrijs van jouw kutkoters dag en nacht? Zoek 't een partij uit..

Waar waren we.. ohja de ankerplaat van de diesel.. 3 theorieën
1- Dit is 'ab Fabrik' zo en heb ik al die tijd gemist.
2- Het komt door het happen van de rem wat hij wel eens heeft gedaan. Dat zijn serieuze klappen maar kan het me niet voorstellen
3- Het komt door de krachten die er op komen tijdens het remmen. De richting van de scheefheid lijkt er mee te corresponderen.
Ik heb de remsleutels naar 55% van de originele breedte gedraaid (nu zijn ze i.i.g ook beide even breed) dus de kracht die er op de draaipunten komt is ook bijna 2 keer zo groot.. daardoor?
 
En dit is nog wel de 'sinds 2002, sterk verbeterde ankerplaat met betere geometrie'?
Hmm los dat de draaipunten ingegoten lijken ipv gebout (..) zie ik qua dikte/stevigheid/stijfheid verder geen enkel verschil. Het is verder hetzelfde iele ding?

Ik heb nog het oude type ankerplaat liggen. Wat een kwaal is bij deze dingen 'ab Fabrik' is de enorme toleranties op de remsleutelassen. hierdoor 'wrikken' de sleutels ook schuin en wellicht de oorzaak dat al je deze rem op 3 verschillende manieren afstelt, je op 3 onderscheidelijke punten uitkomt.
Bij vb. een rem van een jawa is dit niet het geval.
Ik heb bronzen bussen gevonden en zoek iemand die de ankerplaat voor me kan bewerken en de bussen kan monteren. Ik ben benieuwd of dat verschil merkbaar gaat zijn.
 
Goed, we hadden het over de benzine-bullet.. In elkaar gezet en.. het afstellen van de versnellingsbak wilde niet goed.
Het opschakelen gaat goed (je kan het ook zien door het gat van de arreteerstift wat er gebeurd) maar terugschakelen niet.
Je kan het schakelmechanisme wat verdraaien en de bak van de diesel reageert daar heel sterk op, deze helemaal niet..

Schaltung verstellen.jpg
 
Ik heb hier 2 'stop'
thumbnail_20210318_113529_resized.jpg



Ik heb hier twee 'stop'
platen van het mechanisme, deze beperken de op/neer gaande beweging.. allebei std.. zie de verschillen.

Door het gat van de arreteerstift kun je de schakelklok zien en de beweging controleren.
thumbnail_20210302_124637_resized.jpg
 
Maar goed, we hebben nog geen goed terugschakelende bak. Ik pieker wat waarom hij niet op het verdraaien reageert en dan ben ik het piekeren zat en pak een custom-enfield versnellingsbak-afstel-gereedschap..
1626176475443.png


Ik vijl de stop-plaat net zo veel bij totdat het terugschakelen goed gaat (voak bi 'j te bange) en een proefrit toont aan dat alles werkt..
 
We doen de eerste 1000km rustig aan (vooral de eerste 300) en al snel merk ik een serieus olielek; De aansluitingdinges van de olieleiding is gescheurd.

dit is 1 van de dingen die ik wil vervangen. Net als het vervroegingsmechanisme van de ontsteking. naast dat hij zware punten heeft, ondanks schoonmaken is de uitslag te groot. Je kan de ontsteking op 8.5mm BTDC afstellen met volle voorontsteking, of op 0.8mm zonder vervroeging..als je het op de ene manier doet klopt het andere punt heel erg niet meer.
Gezien een Nederlandse enfield-onderdelenboer niet of traag reageert neem ik contact op met een Duitse dealer; Hij verteld dat hij sommige slijtageonderdelen in EU laat namaken naar de originele gegevens.
Kost wat meer maar heb eerder ondervonden is ook echt beter.
Als ik het nieuwe vervroegerskitje heb besluit ik de condensator te vervangen voor een Velleman-kitje.
oliekapot.jpg
 
Mijn mono-jawa (die op zich weg mag, is erg leuk maar rijd er te weinig op, onlogischerwijs) heeft ook een Velleman-kit en dat ding start en loopt zeer prima.
jawa1.jpg

uitgeboord naar 300cc, hogere compressieverhouding, 28mm keihin PWK. Gekke ding loopt bijna 120. 100 op de teller rijden is geen probleem.
12V dynamo en dubbel-oplopende ankerplaat van een later model voor.
 
Laatst bewerkt:
Goed, de bak schakelt, de klote-amal gaat er af en er komt een 30mm (ipv ori-28) OKO met inlaatrubber op. Hierop doet de motor min of meer alles beter na wat afstelwerk.
Na ca. 800km inrijden draai ik de snelweg op om te kijken hoe het spul zich gedraagt naar/op 100km/h (Schijnt qua toerental prima te kunnen maar, het komt misschien omdat ik de diesel gewend ben? Ik vind het best eng..)

Ik ben dapper aan 't broez'n als er een luid geratel uit het blok komt en ik op de vluchtstrook stilsta.. damn, nu al alles kapot?
Bel pechhulp en korte inspectielaat zien dat de inlaatstoterstang van de nokvolger ligt.
thumbnail_20210330_154551_resized.jpg
 
Thuisgekomen lijkt de schade beperkt; Het lijkt er op dat de contramoer is losgelopen en zo te veel speling is ontstaan.
de stoterstang eiert nu wel wat. De schroefdraden lijken nog goed maar een 'knik' lijkt me - op termijn- niet goed(gaat een keer breken?) en de klepspeling is niet zuiver af te stellen dus.. we gaan voor een nwe set stoterstangen.

Om Sammie-technische redenen heb ik er haast mee en -ondanks beter weten in- probeer ik contact teleggen met een chinese motor- en enfield onderdelenboer in het zuiden van het land 'waar ze met motoren werken'.

Goed, ik ben en dan neemt 'zij' op...
Maar als het over motoronderdelen gaat is het 'ingewikkeld' en moet je 'hem' hebben...
Neem de telefoon dan niet op trut?:?

Later op de dag bel ik weer (want op email wordt zelden op gereageerd en de 'webshop' is niet meer dan een onderdelenlijst)
Hij zegt dat de stoterstangen van een 500 gelijk zijn aan die van een 350.. ik meende van niet, ook verschillende onderdeelnummers maar ik moet niet zeuren hij doet dit dagelijks en weet echt wel waar hij het over heeft..

Okay doe me maar een setje, Ik betaal en krijg ze binnen enkele dagen zowaar binnen.
Edoch.. ze zijn veel te kort...
thumbnail_20210409_123217_resized.jpg
 
Daarnaast 'eiert' 1 van de stoterstangen nog meer dan mijn defecte? (schroefdraad scheef in schacht geboord) De uitslag is meer dan 4mm.
Ik confronteer de verkoper ermee en ja ik mag ze terugsturen..

Vervolgens vraagt hij aan mij mijn 500 stoterstangen op te meten:? want hij weet 't ook niet en nee, hij kan ze ook niet leveren.
Nadat hij ze retour heeft ontvangen zegt hij dat hij ze heeft bekeken en 1 van de stoterstangen 'slechts een fractie eieert''.

Netto resultaat; 2 maal verzendkosten kwijt, geen stoterstangen.
Ik beloof mezelf dat dit de laatste keer is dat ik met deze toko zaken doe en bestel ze elders; Duurt wat langer, is wat duurder maar krijg goede exemplaren toegestuurd.
 
Maar goed, we kunnen na een tijdje wachten weer broez'n..

Intussen is de accu van de diesel ineens leeg? Terwijl ik de originele (chinese) regelaar die bij het dieselblok hoort voor 1 van carmo electronics, want hij liep langzaam via de chinaregelaar leeg.

Carmo electronics is niet goedkoop maar wilde wel wat beter doch na wat doormeten.. lekt de accu nu weer via de regelaar leeg?:?
Ik confronteer carmo hiermee en ja ik mag de regelaar terugsturen en onderzoekskosten betalen maar het is allemaal zinloos want hun regelaars zijn perfect en lekken niet blah blah....
Hmm
Ik heb er niet echt vertrouwen in en had achteraf dus niet zo goed weer een chinading kunnen kopen - die het wellicht weer jarenlang goed zou doen ipv een paar weken?

Ik besluit de verbinding tussen accu en regelaar via de hoofdschakelaar te laten lopen en ja dit is een lapmiddel en hoop dat 't ding het verder wel blijft doen.
Raar vind ik het wel.
Als iemand een tip heeft voor een 300W permanente-dynamo regelaar lees ik 't graag.
 

Bijlagen

  • 1602688602307.png
    1602688602307.png
    157,3 KB · Weergaven: 7
Het olieverbruik van de benzine-bulet valt vies tegen; ik vind het raar doch op een enfield forum word ik getipt of ik de eerder genoemde keerring niet verkeerd om heb gemonteerd? Het is een dry-sump systeem en in het di
thumbnail_20210514_131413_resized.jpg


stributiedeksel staat meer olie..
 
Gelukkig is dit een stdt maat, kan ik de oude er met een houtschroef uitfrutten en vervolgens gebruiken om de nieuwe- andersom- er in te zetten.
Het olieverbruik gaat na deze ingreep naar beneden maar olie verbruiken blijft hij doen..
 
Intussen heb ik ondanks het filter op de benzinekraan en een filter (emgo, zo' 1 die je uit elkaar kan halen en schoonmaken) tussen de benzineslang regelmatig vuil in de vlotterbak.
Ik spoel de tank en er komt veel purk uit. Vooral losse verfdeeltjes.
Helaas is het verschijnsel nog niet over na deze actie?

Een ander ding is dat de velgen een heel klein beetje hobbelen.. Ik vraag me af of dat er uit te krijgen is of ik andere velgen moet inspaken.
Is hier iemand die er wat over kan zeggen?
 
Gelukkig is dit een stdt maat, kan ik de oude er met een houtschroef uitfrutten en vervolgens gebruiken om de nieuwe- andersom- er in te zetten.
Het olieverbruik gaat na deze ingreep naar beneden maar olie verbruiken blijft hij doen..
In hoeverre wijkt die van jou af van andere Enfields qua olie verbruik?
 
In hoeverre wijkt die van jou af van andere Enfields qua olie verbruik?
Geen idee. een ding is dat er maar weinig idioten zoals ik zijn die er ook nog serieus op gaan rijden en/of dit bij gaan houden. Ik wacht tot het olieniveau weer onder aan de peilstok staat en dan kan ik zien wat het verbruik-ongeveer- is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan