cafe racer (basis yamaha virago xv700)

Backfires (zeker met enkele carburateur) betekenen een te arm mengsel. Bij mij was het lekkage tussen het spruitstuk en de voorste cylinder… ik heb ook een standaard Virago Mikuni er op zitten. Waar heb jij het spruitstuk vandaan?

Ik heb het spruitstuk zelf gemaakt, heb zelf ook al gedacht dat het misschien hier aan kan liggen.
Welk spruitstuk heb jij erop zitten? En heb je misschien hier wat meer informatie over?
 
Ik vergeet inderdaad nog iets belangrijks, en dat is de ontsteking! Een correcte bougie (NGK BP7ES), goede bobines (de originele zijn na al die tijd niet zo fris meer) en een goede spanningsregelaar zijn erg belangrijk. Deze heb ik recent ook allemaal vervangen, en daar ging die een stuk beter van lopen.

Mag ik nog vragen wat voor maat hoofdspoeier je er in hebt?


ik heb nog wat geprult met de motor. Heb het volgende nagekeken getest:
- Sproeiermaat 165 zit erin
- vlotter opnieuw afgesteld, als de carb recht zit loopt deze niet meer over. Dus dat probleem lijkt nu in orde.
- er zitten nieuwe bougies in en degene die jij beschrijft.
- aarde nagekeken, en nog een beetje lak weg gehaald waar de bobines aan het frame geschroefd worden. Nog een keer de vonken gecheckt dit lijkt goed. Ik weet niet hoe fel ze moeten vonken, maar er komt zeker een vonk.
- ik weet niet of het mengsel te arm is hoor, als ik uitgeprult ben dan staat heel het inlaat stuk vol met benzine. Ik verwacht van de acceleratie pomp. Die geeft steeds een toefje benzine. Maar het blok lijkt het niet te hoeven.
- nog een keer getest of er geen lekkage zit tussen spruitstuk en blok maar dit is niet, het bijspuiten van deo heeft geen invloed op het lopen van het blok. (kan ook niet veel beroerder)
- wat wel opvalt is als ik de carb draai ongeveer 22,5 vanaf horizontaal lijkt het blok wat beter te lopen en minder backfire.
Kan het dan toch te maken hebben met de zelfbouw inlaat spruitstuk???
 

Bijlagen

  • IMG_0810.jpg
    IMG_0810.jpg
    164,2 KB · Weergaven: 0
  • Schermafbeelding 2024-01-23 170229.png
    Schermafbeelding 2024-01-23 170229.png
    112 KB · Weergaven: 0
gezien de achterste cilinder minder weerstand heeft in het aanzuig traject (minder bocht) zou dat best eens kunnen. zit er van oorsprong ook één carb op?
 
Die bocht levert geen weerstand op bij het aanzuigen. Ik kan niet zo goed inschatten of er overgang is in diameter tussen het stukje inlaat in de cilinderkop en je inlaatspruitstuk. Als die laatste een aardig grotere diameter heeft valt daar de luchtsnelheid flink terug. En dat heeft een erg negatieve invloed op de werking van de carburateur. De bocht heeft wel invloed op het straaltje brandstof van de acceleratiepomp. Soms gaat Dat mooi rechtdoor de cilinder in en dat lukt met een bocht natuurlijk niet.
 
gezien de achterste cilinder minder weerstand heeft in het aanzuig traject (minder bocht) zou dat best eens kunnen. zit er van oorsprong ook één carb op?
Nee origineel 2 carbs, alleen dit word wel veel meer gedaan. Dus 1 carb zou geen probleem moeten zijn. Alleen het ontwerp van het inlaat spruitstuk is dan misschien niet ideaal.

Die bocht levert geen weerstand op bij het aanzuigen. Ik kan niet zo goed inschatten of er overgang is in diameter tussen het stukje inlaat in de cilinderkop en je inlaatspruitstuk. Als die laatste een aardig grotere diameter heeft valt daar de luchtsnelheid flink terug. En dat heeft een erg negatieve invloed op de werking van de carburateur. De bocht heeft wel invloed op het straaltje brandstof van de acceleratiepomp. Soms gaat Dat mooi rechtdoor de cilinder in en dat lukt met een bocht natuurlijk niet.
Nee de diameter is overal gelijk. Vanaf de carb naar de 2 cilinders. in het midden van het 1e stukje dus waar de aansluiting van de carb splitst in 2 stukken heb ik wel een schotje gezet met de gedachte dat alles dan netjes door 2 gedeeld word.
Dus ik denk dat dus wel de luchtsnelheid terug valt. Omdat de buis eerst door 2 word gedeeld en daarna weer naar originele volle diameter van de buis gaat (de bocht) en dan de cilinder in.

Is het dan een juiste beredenering dat cilinder 1 bijna meer benzine en lucht opzuigt voordat het überhaupt bij cilinder 2 kan komen?

Zou ik de diameter in de bocht kleiner (halveren) moeten maken om de luchtsnelheid te behouden?

Ja en het straaltje van de acceleratie pomp komt ook meer uit de kant van de carb die naar cilinder 2 gaat.
Dus als dat straatje niet meteen na uitgang van de carb uiteen waait dan gaat die bijna rechtstreeks de pijp/bocht in van cilinder 2.

Hieronder nog een filmpje alvorens de motor uit elkaar ging om alles netjes te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Hier even wat info over een inlaat traject wat goed werkt. (KJS)
Dit is een link naar een filmpje op youtube:

En de foto's hieronder van het product zelf.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-01-23 181449.png
    Schermafbeelding 2024-01-23 181449.png
    230,9 KB · Weergaven: 0
Het deel met de bocht lijkt ook een stuk langer dan de ander. Zou dat geen invloed hebben ?
ja dat zou kunnen, ik weet het gewoon niet goed. Ik heb net het filmpje toegevoegd wat er gemaakt is voordat de motor uit elkaar ging. En daar kan ik niets vreemds aan horen dat hij maar op 1 cilinder loopt of gekke knallen etc. En hier zit dezelfde carb en inlaat spruitstuk op. Dus het zou toch wel moeten werken denk ik zo.

Als iemand nog een helder idee heeft. Maar ik ben bank dat ik eerst nieuwe bobines en bougie kabels moet gaan halen. Dat lijkt me voor nu het meest logisch wat niet lekker functioneert.
 
ja dat zou kunnen, ik weet het gewoon niet goed. Ik heb net het filmpje toegevoegd wat er gemaakt is voordat de motor uit elkaar ging. En daar kan ik niets vreemds aan horen dat hij maar op 1 cilinder loopt of gekke knallen etc. En hier zit dezelfde carb en inlaat spruitstuk op. Dus het zou toch wel moeten werken denk ik zo.

Als iemand nog een helder idee heeft. Maar ik ben bank dat ik eerst nieuwe bobines en bougie kabels moet gaan halen. Dat lijkt me voor nu het meest logisch wat niet lekker functioneert.
met het filmpje is inderdaad niet zoveel mis zou je zeggen. En dat is dezelfde set-up dus.... Dan zou ik inderdaad de bobines of bougie(kabels) checken. Dat spruitstuk dat je post heeft wel een kleinere doorlaat zo te zien (tenminste als dat zilverkleurige ding de binnenmaat vormt).

Succes met zoeken!
 
Ik heb het spruitstuk zelf gemaakt, heb zelf ook al gedacht dat het misschien hier aan kan liggen.
Welk spruitstuk heb jij erop zitten? En heb je misschien hier wat meer informatie over?
Ik heb een spruitstuk van VTC Portal.

ik heb nog wat geprult met de motor. Heb het volgende nagekeken getest:
- Sproeiermaat 165 zit erin
- vlotter opnieuw afgesteld, als de carb recht zit loopt deze niet meer over. Dus dat probleem lijkt nu in orde.
- er zitten nieuwe bougies in en degene die jij beschrijft.
- aarde nagekeken, en nog een beetje lak weg gehaald waar de bobines aan het frame geschroefd worden. Nog een keer de vonken gecheckt dit lijkt goed. Ik weet niet hoe fel ze moeten vonken, maar er komt zeker een vonk.
- ik weet niet of het mengsel te arm is hoor, als ik uitgeprult ben dan staat heel het inlaat stuk vol met benzine. Ik verwacht van de acceleratie pomp. Die geeft steeds een toefje benzine. Maar het blok lijkt het niet te hoeven.
- nog een keer getest of er geen lekkage zit tussen spruitstuk en blok maar dit is niet, het bijspuiten van deo heeft geen invloed op het lopen van het blok. (kan ook niet veel beroerder)
- wat wel opvalt is als ik de carb draai ongeveer 22,5 vanaf horizontaal lijkt het blok wat beter te lopen en minder backfire.
Kan het dan toch te maken hebben met de zelfbouw inlaat spruitstuk???

Ik weet bijna zeker dat het niet aan het spruitstuk zelf ligt... Destijds heb ik er veel onderzoek naar gedaan, en eventuele verschillende lengtes maakt niet zo heel veel uit in de praktijk.

Echter vermoed ik wel dat je sproeier aan de kleine kant is. Ik ga er van uit dat je er een open uitlaat onder hebt.

Zou je je voltage eens willen doormeten tijdens gas geven? Even controleren of je voltage niet wegzakt. En heb je na de backfires je bougies al weer vervangen? Backfires en slechte verbranding slopen je bougies (trust me, i know)

Dat je inlaat traject nat is van de benzine, kan ook een te arm mengsel betekenen. Daardoor ontstaan de backfires ook
 
ik heb niet echt terug gelezen, maar heb je hem al aan een 4-gas meter gehangen?
dan zie je toch gelijk hoe de verbranding is.
CO, rest HC(hydrocarbons) enz.
iedere auto garage moet zo'n ding hebben staan.
 
Ik heb een spruitstuk van VTC Portal.



Ik weet bijna zeker dat het niet aan het spruitstuk zelf ligt... Destijds heb ik er veel onderzoek naar gedaan, en eventuele verschillende lengtes maakt niet zo heel veel uit in de praktijk.

Echter vermoed ik wel dat je sproeier aan de kleine kant is. Ik ga er van uit dat je er een open uitlaat onder hebt.

Zou je je voltage eens willen doormeten tijdens gas geven? Even controleren of je voltage niet wegzakt. En heb je na de backfires je bougies al weer vervangen? Backfires en slechte verbranding slopen je bougies (trust me, i know)

Dat je inlaat traject nat is van de benzine, kan ook een te arm mengsel betekenen. Daardoor ontstaan de backfires ook
Ja als ik gas geef valt de motor soiso uit, dat lukt eigenlijk niet. Ik krijg de motor gestart met choke erop. Gasgeven of choke eraf halen is eigenlijk meteen uitvallen van de motor.

Ik heb wel de oude bougies weer terug gedaan die ik het gebruikt bij het test ritje, maar dat was geen verschil.
Heb net wel even de bobines doorgemeten. Ik heb er niet zoveel verstand van. Maar je hebt een primaire en secundaire kant. Wat de waardes moeten zijn heb ik uit het werkplaats handboek gehaald. En aan de hand van dit filmpje heb ik de waardes gemeten.


Nu lijkt de Primaire kant goed te zijn. Alleen bij de voorste cilinder meet ik geen waarde bij de secundaire kant. Dus ik ga nieuwe bobines, aardkabel en bougiedoppen bestellen. En ik hoop dat dit verandering brengt. 🤞
 
in principe wordt het mengsel bepaald door de carb, dat wordt niet wezenlijk anders voor de splitsing. Die zuigers halen hun lucht wel, dat gaat een bochtje niet veranderen. Wat naar mijn idee wel kan is dat er in de langere bocht meer benzine neerslaat tegen de wand van de bocht waardoor je mengsel wel wordt beïnvloed, maargoed dat is theorie vanachter het bureau.
 
in principe wordt het mengsel bepaald door de carb, dat wordt niet wezenlijk anders voor de splitsing. Die zuigers halen hun lucht wel, dat gaat een bochtje niet veranderen. Wat naar mijn idee wel kan is dat er in de langere bocht meer benzine neerslaat tegen de wand van de bocht waardoor je mengsel wel wordt beïnvloed, maargoed dat is theorie vanachter het bureau.
Die carburateur bepaalt niet 100% het mengsel. De luchtsnelheid die erdoor stroomt maakt nogal uit. En de virago/xv/tr1/bt1100/xvs1100 blokken hebben allemaal weinig compressie. Dus ze zuigen wat minder hard aan de carburateur dan blokken met een vergelijkbare boring. En door een eventuele diameter vergroting in het inlaat traject wordt het nog minder goed. Maar ook dat is vanaf hier theorie vanaf de bank in dit geval ;)
Ik zou nooit die conversie maken naar één carburateur. Maar dat is mijn idee. Gewoon twee losse carburateurs. Net zo simpel afstellen, de achterste cilinder een tikkeltje rijker en het blokje loopt prachtig.
 
in principe wordt het mengsel bepaald door de carb, dat wordt niet wezenlijk anders voor de splitsing. Die zuigers halen hun lucht wel, dat gaat een bochtje niet veranderen. Wat naar mijn idee wel kan is dat er in de langere bocht meer benzine neerslaat tegen de wand van de bocht waardoor je mengsel wel wordt beïnvloed, maargoed dat is theorie vanachter het bureau.

Er staat ergens een test op YT, met verschillende spruitstukken op een Virago blok (en een dubbele carb opstelling), en degene waarvan je verwacht dat die het slechts zou presteren (die met ongelijke lengtes etc), die presteerde het beste
 
Er staat ergens een test op YT, met verschillende spruitstukken op een Virago blok (en een dubbele carb opstelling), en degene waarvan je verwacht dat die het slechts zou presteren (die met ongelijke lengtes etc), die presteerde het beste
Ik heb even gezocht op YT en heb de filmpjes gevonden.
part 1:
part 2:
part 3:

Moet wel zeggen dat het best een interessante test is.
En ik heb bij het maken van de keuze naar een enkele carburateur niet goed nagedacht of te weinig onderzoek gedaan wat het nou voor invloed heeft. Mijn gedachte was het word al zoveel gedaan dus moet geen probleem zijn. En met die gedachte ook een inlaat spruitstuk gemaakt.
Nu lijkt het erop volgens dit onderzoekje dat ik misschien per ongeluk een goed inlaat spruitstuk heb gemaakt. En dat het allemaal zou moeten werken.
Maar dit moet blijken als de motor weer zo wil lopen voordat alles uit elkaar ging. Hiervoor heb ik nieuwe bobines, bougiekabels, en bougiedoppen besteld.
Als het blokje weer loopt zoals voorheen gaat deze toch naar een specialist die het blok goed af kan stellen. (hiervoor heb ik niet de kennis en kunde in huis om dit goed te doen)
 
Nou ik ben er ff klaar mee, weet niet wat het is.
Kut ding start gewoon niet, heb net de bobines, bougiekabels en bougiedoppen vervangen maar helaas dat was het niet.

Blijft precies hetzelfde probleem houden. Heel moeilijk starten, niet stationair lopen en backfire.

Weet ook ff niet in welke richting ik moet zoeken. :(:(:(:(:(:(|(|(|(
 
Heb je de originele carburateurs nog? Dan zou ik die er als eerste gewoon even op frotten, dan kun je wellicht weer wat uitsluiten.... Ontstekingskastje kapot zou ook gek zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan