CB250RS MV-PetterBike fotoverslag

Petter B

Rookie
14 apr 2015
16
0
Geleen
Even voorstellen, ik ben Petter B, en ik heb in mei 15 een Honda CB250RS (MC02-1981-13KW) opgehaald in Duitsland, Eifel, Gerolstein via de Duitse motorsite mobile.de

Zo stond mijn mooie CB250RS in de Gerolsteinse garage met 18.250 km op de teller (foto van mobile.de). Ik wil er een ori PetterBike van maken, maar alles wordt bewaard en alles moet weer in originele staat terug gebracht kunnen worden. Het is mijn eerste project en er wordt niks verklooid.

full


En zo staatie bij mij in de tuin, want werkplaats heb ik niet, wel een afdak.
Eerst maar eens olie verwisselen, oliezeef schoonmaken, bougiekabel, balansas afstellen, mengsel regelen enz. Via dit forum en via het Engelse forum begreep ik dat de kleppen iets anders dan anders gesteld worden, maar het is gelukt. Loopt met slechts 18 pk op de eerste meters als een tierelier met prachtig geluid. Na 85 km/h gaat de fut er echter zeer snel uit, dat dan weer wel


full


full


full


Mooie banden besteld op Oponeo, Heidenau K60 4.10-18 60 achter €56 en Heidenau K60 90/90-18 51 S Front € 48

full


full


Op karton een mal getekend voor m’n zadel

full


full


Mal overgebracht op 2mm plaatstaal, uitknippen en gaatjes boren voor de bekleding

full


full


full


Achterkant zonder achterlicht en knippers

full


Zo, dat begint er al op te lijken

full


full


full


full


full


Even laten zien hoe ik het zadel in elkaar gelast heb, incl. achterlicht/ kentekenbevestiging (cursus TIG lassen PVCO Maasland, Maasmechelen, België).

full


full


full


full


Een lap leer bij m´n schoenmaker gekocht voor €5,- en op de markt €4,- betaald voor 4 cm vulschuim en ook nog geld uitgegeven voor een zak slotboutjes met borgmoeren en vervolgens 10 uur aan de slag met m’n eerste Petterzadel.

full


full


full


full


full


De Honda sticker wordt verwijderd, 1½ uur werk per stuk

full


Kben al een tijdje fan van MV Agusta en huiscoureur Giacomo Agostini.

Dacht mijn eigen motor om te kunnen toveren in een MV Agusta. Dat zal me zeker flink wat venijnig commentaar opleveren, maar mooi is het wel (een ori 70-er MV is voor mij onbereikbaar). De tank poetsen met Commandant 4 doet wonderen (maar pas op-lichtjes wrijven!). Aanvankelijk gedacht om tank te spuiten, no way, ori kleurcombi rood/blauw is perfect voor MV uitstraling. Trouwens, de tank is super wat vormgeving betreft, beter kan niet.


full


full


full


Op de bovenkant van de tank pronkt kleiner MV-logo,

full


full


Op de lascursus heb ik mijn eigen 2-delige heftafel/ werktafel met 2 werkhoogtes gemaakt, ben ik best wel trots op, wel nog even voor de winter een binnenruimte/werkplaats vinden.


full


full


full


full


Wat moet nog gebeuren: frame spuiten, wielen opfrissen, stalen remleidingen bestellen (met opvallende rode banjobouten), remblokken en ketting vervangen, bedrading mooi wegwerken, vorkpoten demonteren/ vervangen (USD) of opfrissen. Op zoek naar andere spiegels, ander stuur (?), handvatten en hendels, metalen achterlicht, 19KW carburateur, uitlaat aanpassen, RVS kettingblad beschermer maken enz. enz

Bedankt voor de belangstelling. De grote lijn van de PetterBike is klaar en die wil ik behouden, maar ik sta open voor suggesties-opmerkingen.
 
Mijn eerste motor als heropstapper was er net zo een *O*

Nadat de eerste set kettingwielen en ketting versleten was er een bredere set opgezet, uit mijn hoofd van 3/8" naar 1/2" gegaan. Verder voor 1 tand meer (14 --> 15) en achter 4 tanden minder (45 --> 41).

De grotere breedte hield in dat ik aan minst kritische kant van de kettingwielen ongeveer 1 mm materiaal rond het asgat moest wegslijpen om de normale bevestigingen weer te kunnen gebruiken. Door het iets grotere voortandwiel moest er bij een verstevigingsrib ook ongeveer 1 mm weg gefreesd worden om het daar vrij te laten lopen.

Resultaat: in plaats van 6000 t/min bij 100 km/h nu iets meer dan 5000 t/min en het benzinegebruikt ging ook een stuk omlaag. Verder was er aan de ketting en de kettingwielen na 10.000 km niet te zien dat er iets versleten was en bijstellen was niet meer nodig. Die zouden zo ongeveer het eeuwige leven moeten hebben.
 
Bedankt voor de heldere tip Jaap43. Als ik het zaakje kan omtoveren van de huidige geknepen versie van 18 pk naar de standaardversie van 26pk, dan komt de bredere ketting goed van pas.
Groet PetterB jrg53
 
Terug
Bovenaan Onderaan