chinese motoren een apart idee, of een zeer slechte grap?

Auto's worden in Europa ook steeds vaker slechter in elkaar gezet.
Aantal Chinese fabrikanten staan al klaar met hun auto's.
Hoe zal het over 10 jaar zijn?
Europeanen hebben nog wel een merken dingetje dat is soms belangrijker
dan kwaliteit.
Maar een Indiase Komaki, wie weet.
In ieder geval gaat het nu veel sneller, vooral omdat ze ook in hun eigen
land een veel grotere afzet hebben dan vroeger.
Kijk maar naar Taiwan.
Probeer Kymco en Sym nog maar bij te benen.
Wie kende die merken 10 jaar geleden?
Het kan rap gaan.

Op jonge leeftijd een Kymco of Sym.
Waarom niet later een dikke (scooter) fiets van dat merk?
 
Dat moet ook een behoorlijke motor zijn voor dat geld.

Wel meer Chinezen zijn best aan de prijs. Meestal heb je voor ietsje meer een betrouwbare Japanner met een groot dealernetwerk en goede inruilwaarde. Hyosung deed het leuker, de Comet 650 was bij introductie voor maar 3500 euro te koop. Nu zou je dan ook kunnen denken dat het juist rotzooi is als het zo goedkoop is, maar met een hogere prijs die tegen de Japanse prijzen ligt, verwacht ik er persoonlijk minstens net zoveel van. Ben wel eens bij CFMoto wezen kijken, maar ik werd er nog niet echt vrolijk van. Afwerking was meh, zware koppeling, hoog gewicht in combi met laag vermogen voor een specifieke cilinderinhoud.

Kijk maar naar Taiwan.
Probeer Kymco en Sym nog maar bij te benen.
Wie kende die merken 10 jaar geleden?
Het kan rap gaan.

Op jonge leeftijd een Kymco of Sym.
Waarom niet later een dikke (scooter) fiets van dat merk?

Kymco? In de jaren '90 kende ik Kymco al. De Kymco DJ50 was een bijzonder populaire scooter in Nederland. SYM had je qua naam sinds 2004, het merk bestond al veel langer. Waarom op latere leeftijd dan geen dikke scooter of motor van dat merk? Omdat het dealernetwerk van beide gewoon kut is in Nederland. Brom/snor-dealers van die merken zijn er gigantisch veel, maar van de motoren zijn ze bijna niet te vinden. Bij Kymco kan je op de website bij de dealerlocator geen onderscheid maken tussen brommer/motor-dealer, maar volgens mij mag je niet zomaar een 700cc Kymco laten onderhouden door een bromfietsdealer. Daarnaast; boven Zwolle heb je in het noordoosten van NL helemaal geen Kymco-dealers zitten. Misschien rijden ze daar alleen op tractors? :+

Bij SYM zijn van de 272 dealers, 13 stuks geschikt voor motorscooters. Ik woon in het midden van het land maar ik moet of naar Amsterdam of naar Arnhem als ik 'm tijdens de garantieperiode wil laten onderhouden door een officiele dealer. De motorscooters van SYM zijn fantastisch, zeker de 300'tjes. Kosten minder dan een Japanner, 5 jaar garantie. Prima voor woon-werk. Maar dan moet je 'm dus wel waarschijnlijk laten onderhouden bij een willekeurige motorzaak die alle merken onderhoud geeft, of elke keer een behoorlijk eind rijden.

Ik heb geen idee waarom beide merken geen uitgebreid motordealer-netwerk hebben. Dat kan aan de importeur liggen, kan ook zijn dat motorzaken er geen interesse in hebben. Er is wel één ding zeker: Nederland heeft nog niet door hoe handig motorscooters zijn en dat is misschien de reden waarom deze merken niet van de grond komen vwb >49cc. Bij de Japanse merken die naast motoren ook motorscooters maken, doet men dat er gewoon bij. Bij de brommerdealers moeten ze dus eigenlijk ook gewoon de motoren erbij nemen. Maar goed, volgens mij moet je voorraad kopen van de importeur als motorzaak en dan zit jij mooi een paar jaar met een dan oude motorscooter in je zaak die niemand wil kopen, omdat motorscooters hier niet populair zijn.

Misschien dat de hoge brandstofkosten nog wat mensen uit de auto jagen en richting een 125cc motorscootertje sturen. Dan kan je gewoon 1 op 40 halen of nog zuiniger. Dan gaan ze vanzelf wel een keer voor iets zwaarders.
Het lijkt mij best geinig om een SYM HD300 oid te hebben, maar wat mij tegenstaat is dat als ik voor garantie ergens heen moet, ik dus naar Arnhem of Amsterdam moet. Helemaal geen zin in.

Zo. Dat waren weer mijn 2 centen. :P
 
Wel meer Chinezen zijn best aan de prijs. Meestal heb je voor ietsje meer een betrouwbare Japanner met een groot dealernetwerk en goede inruilwaarde. Hyosung deed het leuker, de Comet 650 was bij introductie voor maar 3500 euro te koop. Nu zou je dan ook kunnen denken dat het juist rotzooi is als het zo goedkoop is, maar met een hogere prijs die tegen de Japanse prijzen ligt, verwacht ik er persoonlijk minstens net zoveel van. Ben wel eens bij CFMoto wezen kijken, maar ik werd er nog niet echt vrolijk van. Afwerking was meh, zware koppeling, hoog gewicht in combi met laag vermogen voor een specifieke cilinderinhoud.



Kymco? In de jaren '90 kende ik Kymco al. De Kymco DJ50 was een bijzonder populaire scooter in Nederland. SYM had je qua naam sinds 2004, het merk bestond al veel langer. Waarom op latere leeftijd dan geen dikke scooter of motor van dat merk? Omdat het dealernetwerk van beide gewoon kut is in Nederland. Brom/snor-dealers van die merken zijn er gigantisch veel, maar van de motoren zijn ze bijna niet te vinden. Bij Kymco kan je op de website bij de dealerlocator geen onderscheid maken tussen brommer/motor-dealer, maar volgens mij mag je niet zomaar een 700cc Kymco laten onderhouden door een bromfietsdealer. Daarnaast; boven Zwolle heb je in het noordoosten van NL helemaal geen Kymco-dealers zitten. Misschien rijden ze daar alleen op tractors? :+

Bij SYM zijn van de 272 dealers, 13 stuks geschikt voor motorscooters. Ik woon in het midden van het land maar ik moet of naar Amsterdam of naar Arnhem als ik 'm tijdens de garantieperiode wil laten onderhouden door een officiele dealer. De motorscooters van SYM zijn fantastisch, zeker de 300'tjes. Kosten minder dan een Japanner, 5 jaar garantie. Prima voor woon-werk. Maar dan moet je 'm dus wel waarschijnlijk laten onderhouden bij een willekeurige motorzaak die alle merken onderhoud geeft, of elke keer een behoorlijk eind rijden.

Ik heb geen idee waarom beide merken geen uitgebreid motordealer-netwerk hebben. Dat kan aan de importeur liggen, kan ook zijn dat motorzaken er geen interesse in hebben. Er is wel één ding zeker: Nederland heeft nog niet door hoe handig motorscooters zijn en dat is misschien de reden waarom deze merken niet van de grond komen vwb >49cc. Bij de Japanse merken die naast motoren ook motorscooters maken, doet men dat er gewoon bij. Bij de brommerdealers moeten ze dus eigenlijk ook gewoon de motoren erbij nemen. Maar goed, volgens mij moet je voorraad kopen van de importeur als motorzaak en dan zit jij mooi een paar jaar met een dan oude motorscooter in je zaak die niemand wil kopen, omdat motorscooters hier niet populair zijn.

Misschien dat de hoge brandstofkosten nog wat mensen uit de auto jagen en richting een 125cc motorscootertje sturen. Dan kan je gewoon 1 op 40 halen of nog zuiniger. Dan gaan ze vanzelf wel een keer voor iets zwaarders.
Het lijkt mij best geinig om een SYM HD300 oid te hebben, maar wat mij tegenstaat is dat als ik voor garantie ergens heen moet, ik dus naar Arnhem of Amsterdam moet. Helemaal geen zin in.

Zo. Dat waren weer mijn 2 centen. :P
Viel me ook al op dat een Honda clone als Voge maar 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan het origineel maar ruwer loopt en minder afgewerkt en afgemonteerd. De Hyusung was niets best hoor. Een collega van me had er een want het leek zo mooi, voor de prijs van een gebruikte een nieuwe,...die erg stuk ging.
 
In Nederland is voor vele benzine nog te goedkoop.
Al die personen met hun eigen bedrijfjes.
Voor de gewone loonwerker wordt het al wat anders.
Als je dan ook ziet wat het onderhoud kost van een 'moderne' auto.
Ik hoef dat moderne spul niet en rijd nog in een super milieu
vriendelijke auto van bijna 40 jaar oud.
Jaren ook op een motorscooter rondgeknort.
Nu ben ik overal sneller met de brommer.
Tijdje een Hondaatje gehad met 1:40.
Nu dan aan de elektriek, ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen.
Lekker simpel en betaalbaar spul. Onderhoud kan ik met gemak zelf.
Misschien dat het een en ander gaat kraken in Nederland bij 2,50/liter?
 
Auto's worden in Europa ook steeds vaker slechter in elkaar gezet.
Aantal Chinese fabrikanten staan al klaar met hun auto's.
Hoe zal het over 10 jaar zijn?
Europeanen hebben nog wel een merken dingetje dat is soms belangrijker
dan kwaliteit.
Maar een Indiase Komaki, wie weet.
In ieder geval gaat het nu veel sneller, vooral omdat ze ook in hun eigen
land een veel grotere afzet hebben dan vroeger.
Kijk maar naar Taiwan.
Probeer Kymco en Sym nog maar bij te benen.
Wie kende die merken 10 jaar geleden?
Het kan rap gaan.

Op jonge leeftijd een Kymco of Sym.
Waarom niet later een dikke (scooter) fiets van dat merk?
10 jaar geleden werd hetzelfde gezegd,..kijk eens over 10 jaar. Alleen met elektrische auto,s geef ik ze een kans. Het gaat niet hard en de montage en materialen zijn erg matig,..de prijs schrikbarend voor het geleverde. Ik snap best dat mensen geen Chinees willen,..niet voor die prijs.
 
In Nederland is voor vele benzine nog te goedkoop.
Al die personen met hun eigen bedrijfjes.
Voor de gewone loonwerker wordt het al wat anders.
Als je dan ook ziet wat het onderhoud kost van een 'moderne' auto.
Ik hoef dat moderne spul niet en rijd nog in een super milieu
vriendelijke auto van bijna 40 jaar oud.
Jaren ook op een motorscooter rondgeknort.
Nu ben ik overal sneller met de brommer.
Tijdje een Hondaatje gehad met 1:40.
Nu dan aan de elektriek, ben benieuwd hoe mij dat gaat bevallen.
Lekker simpel en betaalbaar spul. Onderhoud kan ik met gemak zelf.
Misschien dat het een en ander gaat kraken in Nederland bij 2,50/liter?
Beetje tegenstrijdig berichtje,...wel elektrisch maar oude meuk (40 jaar) niet wegdoen want super mileu vriendelijk?
 
Kymco? In de jaren '90 kende ik Kymco al. De Kymco DJ50 was een bijzonder populaire scooter in Nederland. SYM had je qua naam sinds 2004, het merk bestond al veel langer. Waarom op latere leeftijd dan geen dikke scooter of motor van dat merk? Omdat het dealernetwerk van beide gewoon kut is in Nederland. Brom/snor-dealers van die merken zijn er gigantisch veel, maar van de motoren zijn ze bijna niet te vinden. Bij Kymco kan je op de website bij de dealerlocator geen onderscheid maken tussen brommer/motor-dealer, maar volgens mij mag je niet zomaar een 700cc Kymco laten onderhouden door een bromfietsdealer. Daarnaast; boven Zwolle heb je in het noordoosten van NL helemaal geen Kymco-dealers zitten. Misschien rijden ze daar alleen op tractors? :+
In de 'elektrische hoek' wordt ernstig gewacht op de Kymco RevoNex

KYMCO_RevoNEX_27_-_Kopie-1024x683.jpg


 
Niets tegenstrijdig.
Een nieuwe auto 'kost' omgerekend zo'n 10.000 liter (olie/benzine) om te maken
en een elektro auto zo'n 15.000.
Daar kan ik dan 100.000 tot 150.000 km voor rijden.
Daar doe ik dan 15-25 jaar over.
Zolang gaat dat nieuwe spul vaak niet eens mee en mijne 'oude meuk' wel ;-)
Daarbij ben ik niet afhankelijk van garagebedrijven en dus hoge onderhoudskosten.
Het beste voor het milieu is altijd nog degelijk bouwen, maar daar houd je mensen
niet mee aan het werk en de winsten niet hoog.
De energietransitie is hoofdzakelijk dan ook voor de vervuilers.

Daarnaast heb ik ook een Chinese elektrische scooter om snel op t werk te zijn.
Tja, die hebben dan wel wat extra onderhoud nodig, maar heb ik meteen een hobby.
 
Daarnaast heb ik ook een Chinese elektrische scooter om snel op t werk te zijn.
Tja, die hebben dan wel wat extra onderhoud nodig, maar heb ik meteen een hobby.
kan ik uit ervaring over meepraten. (en de jongens in het wolkenjagers-topic hebben m al es voorbij zien komen)
heb ook een elektrische chinees (Vespa kloon) voor snelle ww ritjes en voor om en rond de binnenstad.
en afgezien van eens in de zoveel tijd even de huiskamer in rijden voor wat controle/afstel werk (kortom: hobbyen) is het verder accu erin en gaan.
overigens hebben die accupakketten eens in de zoveel tijd ook ´onderhoud´ nodig in de vorm van zorgvuldig uitballanceren van de individuele cellen.
het is leuk en niet al te duur spul, maar chinese scooters hebben nu eenmaal een technisch onderlegde eigenaar nodig om in goede vorm te blijven.
zorg je goed voor je chinees, dan mag je 'm na pakweg twee jaar eens naast een op dezelfde dag nieuw gekochte (maar door de jeugd vanaf dag één afgeragde) vespa zetten en de verschillen in technisch/optisch opzicht zoeken...
denk dat je dan wel met zekerheid kan vaststellen dat de Vespa misschien nog als nieuw ogend plastic heeft, maar technisch om te janken is.
tegen een goed onderhouden Vespa is dan weer niet op te boksen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
Viel me ook al op dat een Honda clone als Voge maar 1000 tot 1500 euro goedkoper is dan het origineel maar ruwer loopt en minder afgewerkt en afgemonteerd. De Hyusung was niets best hoor. Een collega van me had er een want het leek zo mooi, voor de prijs van een gebruikte een nieuwe,...die erg stuk ging.
Dan betaal ik liever 1500 euro meer voor een Honda. Maar een te goedkope Voge zal ook wel niet verkopen. Aan de andere kant; van Voge zijn ook nog weinig dealers, evenals CFMoto. Het is bijzonder lastig om een merk goed te lanceren als er weinig dealers zijn en ook nog eens niet wijdverspreid zijn. Maar er zijn best wat mensen die zo'n onbekend merk willen proberen/kopen. Zelf kijk ik altijd de kat uit de boom en kan ik mijn geld maar één keer uitgeven, dus koop ik liever bekend.

In de 'elektrische hoek' wordt ernstig gewacht op de Kymco RevoNex



Dat is de eerste mooie elektrische motor die er nog gewoon uit ziet als een echte motor. De reden dat ik nog niet elektrisch rijd is dat de prijs veel te hoog ligt en de actieradius veel te laag. Ben wel benieuwd waar Kawasaki de komende jaren mee komt.
 
Laatst bewerkt:
@ Hellracer
Dat zijn van die berekeningen waar geld mee verdient moet worden.
Milieu is een verdienmodel. Aan het het milieu wordt gewoon weinig gedaan.

Moderne auto's zijn schoner, maar er worden dan ook weer meer km mee gereden.
Olieverbruik stijgt nog elk jaar.
Het enige wat tot nu toe hielp voor het milieu was een crisis.

Mijn motor is ook bijna 40 jaar. Daar rij ik ook niet zo veel op.
Maar na een jaar stallen zijn in ieder geval niet de accu's kapot.
De benzine dan weer wel, dat was vroeger ook niet zo.
De banden moet ik ook vaker vervangen, gingen vroeger ook langer mee.
Maar ja, lagen dan ook weer niet zo strak op de weg als de huidige.

@ Monomuis

Het schoolsysteem is tegenwoordig verre van technisch dus is nu duidelijk te
merken dat mensen weinig technisch meer zelf doen/kunnen.
Dat heeft dan een andere verkoop netwerk nodig.
Je ziet dan ook dat het leasen toeneemt.

Daarbij gaan auto's en motoren dezelfde kant op als Apple telefoons/computers.
Deze worden zo geconstrueerd dat ze amper nog te repareren zijn of op een
zeer kostbare wijze.
Koop maar een nieuwe.
Over 15 jaar zal ik ook wel eentje gaan leasen denk ik.
 
@ Hellracer
Dat zijn van die berekeningen waar geld mee verdient moet worden.
Milieu is een verdienmodel. Aan het het milieu wordt gewoon weinig gedaan.

Moderne auto's zijn schoner, maar er worden dan ook weer meer km mee gereden.
Olieverbruik stijgt nog elk jaar.
Het enige wat tot nu toe hielp voor het milieu was een crisis.

Mijn motor is ook bijna 40 jaar. Daar rij ik ook niet zo veel op.
Maar na een jaar stallen zijn in ieder geval niet de accu's kapot.
De benzine dan weer wel, dat was vroeger ook niet zo.
De banden moet ik ook vaker vervangen, gingen vroeger ook langer mee.
Maar ja, lagen dan ook weer niet zo strak op de weg als de huidige.

@ Monomuis

Het schoolsysteem is tegenwoordig verre van technisch dus is nu duidelijk te
merken dat mensen weinig technisch meer zelf doen/kunnen.
Dat heeft dan een andere verkoop netwerk nodig.
Je ziet dan ook dat het leasen toeneemt.

Daarbij gaan auto's en motoren dezelfde kant op als Apple telefoons/computers.
Deze worden zo geconstrueerd dat ze amper nog te repareren zijn of op een
zeer kostbare wijze.
Koop maar een nieuwe.
Over 15 jaar zal ik ook wel eentje gaan leasen denk ik.
De wereld verandert dus? Is dat wat je probeert te zeggen?
 
dat de wereld veranderd is niet erg.

al veranderd het de laatste jaren helaas niet ten goede.
als je kostbare motor straks niet meer te fiksen is (of tegen een prijs die in de buurt komt van de aanschafwaarde) is dat een stomp in de maag als je het onderhoud zelf wilt doen, maar dit door de fabrikant/markt word tegengewerkt.
bovendien gaat een apparaat dat repareerbaar is langer mee (en hoeft dus niet nog eens geproduceerd te worden).
maar ja, dan is de grondstof verspillende (en in de taal van milieu-wappies aardklootverneukende) wegwerpmaatschappij ook pasé, en word er (althans in de hoofden van de fabrikanten) minder verdiend.

vroegah, kon je bevoorbeeld gerust 5 jaar met een smartphone doen (mn Xperia x10 mini ging destijds 7+ jaar mee) door na drie jaar
een andere accu te kopen.
nu gooien apple, samsung etc er prut accu's in, die je er niet zelf uit kunt halen.
met ingeplande ouderdom weten ze dan zeker dat je pakweg na twee jaar (= garantie nét voorbij) weer in de winkel staat...
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
dat de wereld veranderd is niet erg.

al veranderd het de laatste jaren helaas niet ten goede.
als je kostbare motor straks niet meer te fiksen is (of tegen een prijs die in de buurt komt van de aanschafwaarde) is dat een stomp in de maag als je het onderhoud zelf wilt doen, maar dit door de fabrikant/markt word tegengewerkt.
bovendien gaat een apparaat dat repareerbaar is langer mee (en hoeft dus niet nog eens geproduceerd te worden).
maar ja, dan is de grondstof verspillende (en in de taal van milieu-wappies aardklootverneukende) wegwerpmaatschappij ook pasé, en word er (althans in de hoofden van de fabrikanten) minder verdiend.

vroegah, kon je bevoorbeeld gerust 5 jaar met een smartphone doen (mn Xperia x10 mini ging destijds 7+ jaar mee) door na drie jaar
een andere accu te kopen.
nu gooien apple, samsung etc er prut accu's in, die je er niet zelf uit kunt halen.
met ingeplande ouderdom weten ze dan zeker dat je pakweg na twee jaar (= garantie nét voorbij) weer in de winkel staat...
Ja en nu een Chinese motor kopen? (-:
 
@ Hellracer
Dat zijn van die berekeningen waar geld mee verdient moet worden.
Milieu is een verdienmodel. Aan het het milieu wordt gewoon weinig gedaan.

Moderne auto's zijn schoner, maar er worden dan ook weer meer km mee gereden.
Olieverbruik stijgt nog elk jaar.
Het enige wat tot nu toe hielp voor het milieu was een crisis.

Mijn motor is ook bijna 40 jaar. Daar rij ik ook niet zo veel op.
Maar na een jaar stallen zijn in ieder geval niet de accu's kapot.
De benzine dan weer wel, dat was vroeger ook niet zo.
De banden moet ik ook vaker vervangen, gingen vroeger ook langer mee.
Maar ja, lagen dan ook weer niet zo strak op de weg als de huidige.

@ Monomuis

Het schoolsysteem is tegenwoordig verre van technisch dus is nu duidelijk te
merken dat mensen weinig technisch meer zelf doen/kunnen.
Dat heeft dan een andere verkoop netwerk nodig.
Je ziet dan ook dat het leasen toeneemt.

Daarbij gaan auto's en motoren dezelfde kant op als Apple telefoons/computers.
Deze worden zo geconstrueerd dat ze amper nog te repareren zijn of op een
zeer kostbare wijze.
Koop maar een nieuwe.
Over 15 jaar zal ik ook wel eentje gaan leasen denk ik.

Ik weet niet wat ze nu op school leren en mijn zoontje is nog te jong.
Maar een ander verkoopnetwerk.. om te verkopen moet je nog steeds gezien worden. En er moet op gereden worden. Er moeten demo's zijn.
Zonder demo's ga je waarschijnlijk veel minder verkopen, hoewel, er zijn nog redelijk wat mensen die kopen zonder kijken. Ben niet zo van het leasen, vaak ben je duurder uit. Enige voordeel is dat je geen gezeik hebt als er iets kapot is of onderhoud nodig heeft. Dat hele deelgebeuren ben ik ook niet van, maar ik zal wel te oud zijn.

dat de wereld veranderd is niet erg.

vroegah, kon je bevoorbeeld gerust 5 jaar met een smartphone doen (mn Xperia x10 mini ging destijds 7+ jaar mee) door na drie jaar
een andere accu te kopen.
nu gooien apple, samsung etc er prut accu's in, die je er niet zelf uit kunt halen.
met ingeplande ouderdom weten ze dan zeker dat je pakweg na twee jaar (= garantie nét voorbij) weer in de winkel staat...

Tegen de tijd dat nu je accu defect is, is het ook wel tijd om je OS te updaten om nog veilig te zijn tegen hackers. Vaak zorgen de fabrikanten ervoor dat je maar één of twee versies omhoog kan en dan mag je weer een nieuwe kopen. Best slim.
 
In de USofA is een aardige strijd gaande dat mensen het recht hebben om zelf hun spul te (laten) repareren.
Die info moet toegankelijk zijn en op dit moment proberen sommige fabrikanten dat fel tegen te houden.
Tesla moest ook al aardig overstag. Apple geeft bv niets vrij.

Dan is een simpele Chinees wel zo handig,
Wat betreft CF moto
CF Moto
Dikke bak :)
Maar wat kun je daar straks nog zelf makkelijk aan prutsen?

Hoe lang zal het duren voordat het wemelt van dat soort apparaten.

Ik heb zelf ook een Nonoiz, dit bedrijf is blijkbaar gestopt of failliet.
Op het kenteken staat echter Xinri wat weer doorgaat als Sunra wat weer een groot succes
blijkt te hebben met de huidige Hawk scooter.
Sunra is een grote die nu ook al aardig wat elektrische auto's in hun programma heeft
staan.

Wat mij wel is opgevallen met al die scooters die ik heb staan en het beetje onderzoek wat
ik gedaan heb is dat het wemelt van de Chinese namen.
Zo heeft een late Emco (Duits merk, nou ja?!) exact het zelfde kunstofplaatwerk als
een veel vroegere ' kleine' Bandeo.
De elektrische 'grotere' Bandeo heeft heel veel weg van een 150-200cc TaoTao of Peace Sport
150 of of scooter. Hoe langer je zoekt hoe meer namen.
Zo creeer je natuurlijk niet echt een naambekendheid, wat in Europa natuurlijk wel
van groot belang is.
Op dat gebied deden Kymco en Sym het een stuk beter.
Of zijn de Chinezen nog alleen aan het proberen en ....... straks!!?
 
In de USofA is een aardige strijd gaande dat mensen het recht hebben om zelf hun spul te (laten) repareren.
Die info moet toegankelijk zijn en op dit moment proberen sommige fabrikanten dat fel tegen te houden.

Wat mij wel is opgevallen met al die scooters die ik heb staan en het beetje onderzoek wat
ik gedaan heb is dat het wemelt van de Chinese namen.

Zo creeer je natuurlijk niet echt een naambekendheid, wat in Europa natuurlijk wel
van groot belang is.
Op dat gebied deden Kymco en Sym het een stuk beter.
Of zijn de Chinezen nog alleen aan het proberen en ....... straks!!?
hopelijk slagen ze er in en kunnen mensen vroeg of laat ook gewoon sleutelen aan hun tesla als ze dat willen :Y
anderzijds is de houding van die fabrikanten onrechtvaardig, maar ook wel logisch: als jij het zelf kan fixen verdienen zij niks.
het liefst zetten ze ook bijv. universele garages buiten spel, zodat jij alleen nog maar naar de (veel duurdere) merkdealer kunt voor reparaties etc.
doordat dit in de EU niet mag, gebeurt dat hier gelukkig (nog) niet.
daarom geloof ik ook niet dat fabrikanten ooit ´milieuvriendelijk´ of goedkoper voor de consument gaan produceren o.i.d.
ze zullen om te blijven verdienen koste wat kost de wegwerpmaatschappij in stand willen houden (waarbij het essentieel is dat wij technisch ´dom gehouden´ moeten worden).
en niet in de laatste plaats willen ze grip houden op zowel de verkoop als de service (inqluis bewaren/beheren van al de data die je voertuig genereert over zowel jou als het blik/motor...)

veel chinese scooters worden door niet officieel geregistreerde fabrieken gemaakt (zoals Zhongneng kortweg ZNEN) welke i.t.t. de bekende merken niks van doen hebben met regeltjes in andere landen.
ze fabriceren voor importeurs en handige handelaartjes die er dan doodleuk hun eigen naam + modelnaam op plakken.
een bekende route om deze niet EU goedgekeurde scootertjes toch in Europa te krijgen is via brievenbusbedrijfjes in bijv. engeland.
via daar komen ze ineens met goedkeuringspapieren (en een waaier van namen) naar het vaste land en hier op de weg...

de bekende bedrijven hebben moeite gedaan om een dealernetwerk op te zetten, en constructies m.b.t. het verlenen van garantie.
daar hebben die anonieme chinese bedrijfjes geen omkijken (en kosten) aan.
makkelijker voor hen, lastiger voor de kopers, aangezien er hiermee helaas vaak ook geen gedegen kwaliteitscontrole is.
 
Laatst bewerkt:
[pas op.. niet elektrisch] :')
Check de nieuwe Motor Morini X-cape 650.. :}
Hoogwaardige vering, zeven inch TFT scherm met BT.
Verlichting achter de bedieningsknoppen. Luxe. 8)7
Prima afgewerkt en drie jaar garantie.

Moto-Morini-X-Cape-2021-1.jpeg


Met de optionele spaakwielen nog onder de negen mille.
Blok is een variant van de Kawasaki Versys 650.
Er bleef zestig pk over.

Alleen het rijklaar gewicht had nog onder de 200 kilo gemogen. :P
 
Laatst bewerkt:
Check de nieuwe Motor Morini X-cape 650.. :}
Hoogwaardige vering, zeven inch TFT scherm met BT.
Verlichting achter de bedieningsknoppen. Luxe. 8)7
Prima afgewerkt en drie jaar garantie.

Bekijk bijlage 1690301

Met de optionele spaakwielen nog onder de negen mille.
Blok is een variant van de Kawasaki Versus 650.
Er bleef zestig pk over.

Alleen het rijklaar gewicht had nog onder de 200 kilo gemogen. :P
Te weinig vermogen, te veel gewicht, extreem korte onderhoudsintervallen, made in China, tweedehands niets waard, niet kopen.
 
Te weinig vermogen, te veel gewicht, made in China, tweedehands niets waard, niet kopen.
Dat kan ik helemaal volgen. ;)
Ik kijk er anders tegenaan.
Je rijdt iets anders dan een Yamaha.
Hier ook een Corsaro gehad.
Het is alleen het merkje, maar toch wel apart.
En er klopt heel veel aan deze prijspakker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan