Met deze ‘fiets’ mag je zelfs de snelweg op
De E-Rockit is een elektrische fiets waarmee je al trappend een topsnelheid haalt van 90 km/u. Het ding is zo snel dat je er zelfs de snelweg mee op mag.
De testredactie van het Duitse Auto-Medienportal kon zijn lol niet op. ,,We hebben het gezicht van de vrachtwagenchauffeur niet gezien toen we hem op de snelweg al fietsend inhaalden”, schrijven ze. ,,Maar de lol was er niet minder om.” De verbazing bij de trucker is niet moeilijk voor te voorstellen, want wie zou zich niet in de ogen wrijven wanneer hij op de snelweg wordt ingehaald door iemand die 'm flink doortrappend voorbijschiet?
Toch mag het echt met de E-Rockit. Met het woord fiets doe je 'm overigens wel wat tekort. Want volgens de wet is het een elektrische motorfiets met kenteken. En dus moet je een motorrijbewijs hebben om ermee te mogen rijden.
De E-Rockit is dus formeel een elektrische motorfiets, maar toch is het ook een fiets. Je moet namelijk trappen om vooruit te komen. Toch wordt het voetenwerk niet direct op het achterwiel overgedragen. De besturingselektronica ontvangt de signalen van de pedalen en zet deze om in elektrische aandrijving. Simpel gezegd: de ‘gashendel’ wordt niet met de hand opengedraaid, maar met de voeten. Dit zorgt volgens Auto-Medienportal voor een fascinerende rijervaring, want voor de bestuurder voelt de voorwaartse beweging alsof hij deze daadwerkelijk met spierkracht produceert.
Het vermogen van de elektromotor heeft een piek van 22 pk (16 kW) en kan worden ingesteld in drie snelheidsniveaus (Eco, Normal en Sport). Het continuvermogen bedraagt net geen acht pk (5,5 kW). De 120 kilogram wegende E-Rockit heeft een actieradius van 120 kilometer en de accu zou binnen drie en een half tot vier uur van 20 naar 80 procent opgeladen moeten zijn. De in Duitsland gebouwde E-Rockit kost 13.850 euro.
De E-Rockit is een elektrische fiets waarmee je al trappend een topsnelheid haalt van 90 km/u. Het ding is zo snel dat je er zelfs de snelweg mee op mag.
De testredactie van het Duitse Auto-Medienportal kon zijn lol niet op. ,,We hebben het gezicht van de vrachtwagenchauffeur niet gezien toen we hem op de snelweg al fietsend inhaalden”, schrijven ze. ,,Maar de lol was er niet minder om.” De verbazing bij de trucker is niet moeilijk voor te voorstellen, want wie zou zich niet in de ogen wrijven wanneer hij op de snelweg wordt ingehaald door iemand die 'm flink doortrappend voorbijschiet?
Toch mag het echt met de E-Rockit. Met het woord fiets doe je 'm overigens wel wat tekort. Want volgens de wet is het een elektrische motorfiets met kenteken. En dus moet je een motorrijbewijs hebben om ermee te mogen rijden.
De E-Rockit is dus formeel een elektrische motorfiets, maar toch is het ook een fiets. Je moet namelijk trappen om vooruit te komen. Toch wordt het voetenwerk niet direct op het achterwiel overgedragen. De besturingselektronica ontvangt de signalen van de pedalen en zet deze om in elektrische aandrijving. Simpel gezegd: de ‘gashendel’ wordt niet met de hand opengedraaid, maar met de voeten. Dit zorgt volgens Auto-Medienportal voor een fascinerende rijervaring, want voor de bestuurder voelt de voorwaartse beweging alsof hij deze daadwerkelijk met spierkracht produceert.
Het vermogen van de elektromotor heeft een piek van 22 pk (16 kW) en kan worden ingesteld in drie snelheidsniveaus (Eco, Normal en Sport). Het continuvermogen bedraagt net geen acht pk (5,5 kW). De 120 kilogram wegende E-Rockit heeft een actieradius van 120 kilometer en de accu zou binnen drie en een half tot vier uur van 20 naar 80 procent opgeladen moeten zijn. De in Duitsland gebouwde E-Rockit kost 13.850 euro.