De motornavigatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jeroen vertegenwoordigd de motorrijders? Ik ken de MAG die dat probeert, en mss de KNMV een beetje. Maar Jeroen, nee nog niet van gehoord. ;-)

Op geluid is zo veel veiliger ... vind ik dan ... je weet wel, ik de vertegenwoordiger van die ene uitzondering onder de motorrijders :-)

@ algemeen en het geluid van de Zümo. Is het het geluid van de Zümo, een uitgaand te weinig versterkt signaal? Of is het de ontvanger in de helm? Oftewel, is er verschil tussen blauwe tanden en een kabeltje?
Daar moet toch eenvoudig wat aan te doen zijn, lijkt me. MP3 op de motor vind ik (zie hierboven welke belangenvereniging daar achter schuilt) zware onzin. Maar een stemmetje dat je influistert waar je weg gaat, moet toch zeker wel verstaanbaar kunnen zijn.
Heeft iemand al in ear doppen met speakertje geprobeerd? Die worden al gebruikt door beroepsrijders heb ik me laten vertellen .......


O ja, de topic .... die ging over een navi waarop/.waarvoor je zelf routes kan maken. Dus ook niet over routes die je kunt downen 8-)
 
Laatst bewerkt:
Jeroen vertegenwoordigd de motorrijders? Ik ken de MAG die dat probeert, en mss de KNMV een beetje. Maar Jeroen, nee nog niet van gehoord. ;-)

Op geluid is zo veel veiliger ... vind ik dan ... je weet wel, ik de vertegenwoordiger van die ene uitzondering onder de motorrijders :-)

@ algemeen en het geluid van de Zümo. Is het het geluid van de Zümo, een uitgaand te weinig versterkt signaal? Of is het de ontvanger in de helm? Oftewel, is er verschil tussen blauwe tanden en een kabeltje?
Daar moet toch eenvoudig wat aan te doen zijn, lijkt me. MP3 op de motor vind ik (zie hierboven welke belangenvereniging daar achter schuilt) zware onzin. Maar een stemmetje dat je influistert waar je weg gaat, moet toch zeker wel verstaanbaar kunnen zijn.
Heeft iemand al in ear doppen met speakertje geprobeerd? Die worden al gebruikt door beroepsrijders heb ik me laten vertellen .......


O ja, de topic .... die ging over een navi waarop/.waarvoor je zelf routes kan maken. Dus ook niet over routes die je kunt downen 8-)


Via BT gaat ie nog zachter dat met een bekabeling, ik zelf zit aan een draadje, de versterking gebeurd in mijn geval dus in de houder waar ik het draadje in stop. Het volume is dan gewoon marginaal, het gaat wel MAAR voor een "speciaal ontworpen" apparaat voor motorrijders is het betreurenswaardig. Zonder oordoppen in gaat het allemaal wel redelijk goed, maar in vergelijking tot mijn vorige GPS (2610) is het in en in triest te noemen. De 2610 schreeuwt je letterlijk van je buddy af, en dat inclusief oordoppen en een snelheid van +200km/u. De motorvriendelijke Zumo smiespelt heel zachtjes bij 140...

Dat MP3 overbodig is kan ik me ook wel in vinden, al gebruik ik het soms toch wel eens. Maar wat heb je nu aan muziek die je niet of nauwelijks kunt verstaan? Een koplamp kan wel licht uitstralen, maar als dat te weinig is om er iets mee te zien mist het z'n doel toch ook aardig lijkt me, je mag dan wel gezien worden, maar zelf zie je nog geen fluit.

Dat er iets niet helemaal lekker zit met het geluid is niet alleen "mijn probleem", bij onze "vrienden in Notter" is er zelfs een topic aangemaakt waar iemand destijds home-made versterkte geluidsfragmenten ter download aanbood, en hier werd maar al te gretig gebruik van gemaakt. Garmin zelf heeft nu ook een geluidsbestand update en het schijnt dat het nu qua navigatie ook wat helderder is geworden, al heb ik het zelf nog niet getest.

Als je met in-ears gaat rijden is er geen probleem, maar ik wil geen in-ears, dan zit ik telkens te kloten met die draadjes die onder je helm moeten, en als je van je motor af stapt en je hebt dje helm nog op, dan worden je gehoorgangen zo'n beetje geperforeert... :+

In mijn ogen zou een sterkere versterker in de motorbeugel de beste oplossing bieden, maarja.. die ben ik nog niet tegengekomen. :/
 
Geen TomTom Rider 2 wel TomTom voor PDA.

Kan je langer op batterijen rijdens en is makkelijker in uitwisselen van routes.

Hoewel sommigen denken van niet kun je wel degelijk routes uitzetten met TomTom
 
(wat herr flick dus ook al postte in die tijd dat ik aan het typen was B| )

Er zijn overigens ook versterkte stemmen voor de zumo beschikbaar, oa op forum.gps.nl

En de nieuwe claire TTS stem via de webupdater van garmin zelf zou ook al harder moeten zijn.

Verder : Maar 100 % perfectie is lastig te krijgen bij ons verwende motorrijders, weet echter geen apparaat wat "overall" beter aan mijn wensen gehoor geeft .
(en zo lang jullie mijn wensen niet weten kan je daar ook geen kritiek op hebben :P )
 
Laatst bewerkt:
Geen TomTom Rider 2 wel TomTom voor PDA.

Kan je langer op batterijen rijdens en is makkelijker in uitwisselen van routes.

Hoewel sommigen denken van niet kun je wel degelijk routes uitzetten met TomTom

Kan wel, maar is standaard nogal beperkt, met diverse andere software is het mogelijk maar dan is het tov een garmin nog beperkt.

:)
 
Jeroen vertegenwoordigd de motorrijders? Ik ken de MAG die dat probeert, en mss de KNMV een beetje. Maar Jeroen, nee nog niet van gehoord. ;-)

Op geluid is zo veel veiliger ... vind ik dan ... je weet wel, ik de vertegenwoordiger van die ene uitzondering onder de motorrijders :-)

@ algemeen en het geluid van de Zümo. Is het het geluid van de Zümo, een uitgaand te weinig versterkt signaal? Of is het de ontvanger in de helm? Oftewel, is er verschil tussen blauwe tanden en een kabeltje?
Daar moet toch eenvoudig wat aan te doen zijn, lijkt me. MP3 op de motor vind ik (zie hierboven welke belangenvereniging daar achter schuilt) zware onzin. Maar een stemmetje dat je influistert waar je weg gaat, moet toch zeker wel verstaanbaar kunnen zijn.
Heeft iemand al in ear doppen met speakertje geprobeerd? Die worden al gebruikt door beroepsrijders heb ik me laten vertellen .......


O ja, de topic .... die ging over een navi waarop/.waarvoor je zelf routes kan maken. Dus ook niet over routes die je kunt downen 8-)

Jeroen veralgemeniseerde de motorrijders net als Herr Flick dat deed. Smaken verschillen uiteraard. Ik heb geen geluid nodig, een ander wel. Simpel.
 
Jeroen veralgemeniseerde de motorrijders net als Herr Flick dat deed. Smaken verschillen uiteraard. Ik heb geen geluid nodig, een ander wel. Simpel.

En om Jeroen ff van steun te voorzien, ook ik heb nooit het geluid aan van m'n 2610... :)

Ik haat dat gezever, "ga hier links"... bek houwe trol, dat bepaal ik zelf wel... bovendien hoef ik het niet 3x te horen, voor ik bij de kruising ben! De 2610 heeft zo'n duidelijk scherm en geeft de aanwijzingen zo duidelijk aan, dat je blind moet zijn om het niet te zien en ee lager IQ dan Kelly moet hebben, om het niet te begrijpen... ;)
 
En om Jeroen ff van steun te voorzien, ook ik heb nooit het geluid aan van m'n 2610... :)

Ik haat dat gezever, "ga hier links"... bek houwe trol, dat bepaal ik zelf wel... bovendien hoef ik het niet 3x te horen, voor ik bij de kruising ben! De 2610 heeft zo'n duidelijk scherm en geeft de aanwijzingen zo duidelijk aan, dat je blind moet zijn om het niet te zien en ee lager IQ dan Kelly moet hebben, om het niet te begrijpen... ;)


Dus als je de aanwijzing hoort wil je het zelf bepalen, en als je het ziet volg je het netjes op...

Hoezo laag IQ?
(geintje..)

_O- :+

Maar idd, iedereen mag zelf bepalen wat ie doet, alleen als je met geluid aan wenst te rijden zou het toch wel fijn zijn dat er ook voldoende geluid uit zou komen, toch... ??
 
Ben ook aan het zoeken en vergelijken geweest.

Uitkomst: ik koop helemaal niks (voorlopig)! B| B|

Ik wilde navigatie om op mijn gemak heel Griekenland te verkennen de komende jaren. :] :]
Ondanks het feit dat beiden (Garmin & TomTom) beweren héél Europa te dekken kennen ze beiden in Griekenland alleen de 'National Road' (die zelfs voor een blinde kip nog niet te missen is) en een paar hoofdwegen rond Athene (waarvoor hetzelfde geldt). :( :(

Mijn beslissing wordt heel simpel: degene die als eerste ècht heel Europa dekt. :Y
 
Dus als je de aanwijzing hoort wil je het zelf bepalen, en als je het ziet volg je het netjes op...

Hoezo laag IQ?
(geintje..)

_O- :+

:o :$

Maar idd, iedereen mag zelf bepalen wat ie doet, alleen als je met geluid aan wenst te rijden zou het toch wel fijn zijn dat er ook voldoende geluid uit zou komen, toch... ??

Dat zeker! Helemaal met je eens... :)
Zeker als je MP3's wilt luisteren...

Nu hou ik best van muziek, maar niet op de motor... dan ken ik maar 1 soort geluid, da's die uit het blok komt! Maar goed, ook dat moet je zelf bepalen... ;)
 
Kleine aanpassing gemaakt in je tekst... ;)

Het verschil van de 500 en de 550 zit hem dus in het interne geheugen en de autosteun die je niet bij de 500 krijgt. Als je dus een gps nodig zou hebben die je niet in de auto gebruikt is het niet slim om voor de 550 te gaan, de 500 kun je dmv een 2gb SD kaart updaten zodat je heel europa op je gps hebt.

:)

Even het volgende wat me nog steeds niet duidelijk is en steeds maar paradoxale beweringen hoor:

Er wordt gezegd dat het SD-geheugen bij de zumo (500) alleen maar gebruikt kan worden voor opslag van mp3's en routes. Kaarten worden echter direct ingeladen van computer naar het interne geheugen van de Zumo.

Begrijp ik het goed dat jij zegt dat je mappen(landen) van je SD-card direct kunt inladen in het interne geheugen van de Zumo?? Dus je bewijs van spreken met een Zumo 500 + 2Gb SD kaart door heel Europa kan reizen zonder bijkomst van een computer/laptop???

Graag hier opheldering over, want in dat geval ga ik zeker weten dus voor een 500. Maargoed bij Garmin zijn ze ook niet dom...
 
Laatst bewerkt:
Je kunt inderdaad heel Europa vanaf een SD-card in je Zumo 500 gebruiken.
Zelf heb ik nu in de Zumo 550 v9 staan, terwijl op de SD-card v2008 staat. In de Zumo geef je dan aan welke kaart je gebruiken wilt.

Was het overigens ook niet zo dat de 500 geen 'Text-to-speech' heeft?

Voor degene die een Zumo of TomTom Rider willen aanschaffen zou ik willen aanraden naar een speciaalzaak te gaan en daar de verkoper het hemd van het lijf te vragen en uiteraard de diverse modellen aan het werk te zien.
 
Je kunt inderdaad heel Europa vanaf een SD-card in je Zumo 500 gebruiken.
Zelf heb ik nu in de Zumo 550 v9 staan, terwijl op de SD-card v2008 staat. In de Zumo geef je dan aan welke kaart je gebruiken wilt.

Was het overigens ook niet zo dat de 500 geen 'Text-to-speech' heeft?

Voor degene die een Zumo of TomTom Rider willen aanschaffen zou ik willen aanraden naar een speciaalzaak te gaan en daar de verkoper het hemd van het lijf te vragen en uiteraard de diverse modellen aan het werk te zien.

Klopt, de 500 heeft geen TTS volgens de garminsite.


Even het volgende wat me nog steeds niet duidelijk is en steeds maar paradoxale beweringen hoor:

Er wordt gezegd dat het SD-geheugen bij de zumo (500) alleen maar gebruikt kan worden voor opslag van mp3's en routes. Kaarten worden echter direct ingeladen van computer naar het interne geheugen van de Zumo.

Begrijp ik het goed dat jij zegt dat je mappen(landen) van je SD-card direct kunt inladen in het interne geheugen van de Zumo?? Dus je bewijs van spreken met een Zumo 500 + 2Gb SD kaart door heel Europa kan reizen zonder bijkomst van een computer/laptop???

Graag hier opheldering over, want in dat geval ga ik zeker weten dus voor een 500. Maargoed bij Garmin zijn ze ook niet dom...


Van de nederlandse garminsite:

• SD geheugenkaart uitsparing voor opslag van aanvullende
cartografie, MP3’s en voor delen van route en tracklogs
 
Laatst bewerkt:
Aha dat is super om te horen dat je gewoon de rest van de kaarten van Europa op je SD-kaart functioneel op kan opslaan :)

Dan wordt het voormij dus de goedkopere zumo 500 (deze is voor 418 euro al te koop)

Thanks :}
 
Motorrijders hebben ook behoefte aan een apparaat wat een goed volume levert (bijv. SP2610), en laat dat de zumo nou net niet hebben... :X

De Zumo is zeker leuk, heb hem zelf ook, maar het perfekte apparaat is nog lang niet in zicht! :N
Maar dat is ook nog niet zo raar, aangezien navigatie voor op de motor nog niet zo lang bestaat. Alles staat nog in de kinderschoenen. En natuurlijk heeft iedere motorrijder andere wensen, dus is het nooit mogelijk om het perfecte apparaat te maken, maar in mijn optiek, benaderd de Zumo de wensen van de motorrijder meer dan Tomtom. En dat is toch waar het om ging.
 
Maar dat is ook nog niet zo raar, aangezien navigatie voor op de motor nog niet zo lang bestaat. Alles staat nog in de kinderschoenen. En natuurlijk heeft iedere motorrijder andere wensen, dus is het nooit mogelijk om het perfecte apparaat te maken, maar in mijn optiek, benaderd de Zumo de wensen van de motorrijder meer dan Tomtom. En dat is toch waar het om ging.

Ik weet niet onder welke steen jij de laatste jaren gelegen hebt, maar navigatie op de motor is toch al echt enkele jaren oud. Daarbij heeft garmin ook al die jaren meerdere navigatiesystemen gehad die geen volumeprobleem kenden (streetpilot serie's), en juist bij de zumo gaat het fout. Lijkt me geen fout die je in de kinderschoenen kunt schuiven omdat ze al geruime tijd navigatie leveren die ook op de motor gebruikt konden worden...

De SP serie bestaat alweer zo'n jaartje op 8, dus zo nieuw is het allemaal niet meer. ;)
 
Nou Ik merk het wel ze hebben het ideale ding nog niet bedacht..

Een vriend van mij heeft vandaag de tom-tom rider 2 ontvangen, hij is er helemaal blij mee maar het heeft geen geluid en om nou altijd dat klote bleutooth aan te doen en dan is je accu van dat ding weer leeg. kut dingen.. als ik in de auto zit wil ik wel dat mens horen.

tja het is lastig alleen neig ik meer naar de garmin (ook al is de prijs wat hoog)

bij garmin vind ik het zinloos dat er muziek op kan beetje zinloos tijdens het motor rijden..
en in de auto heb ik verdomme en radio een zinloos iets dus. als ze die ruimte nu eens ergens anders in benutten

Moeilijk allemaal. dan maar wachten op de volgende serie al zal die pas later uitkomen.


Cool al die reactie's

*garmin gooi die prijs omlaag*
 
Nou Ik merk het wel ze hebben het ideale ding nog niet bedacht..

Een vriend van mij heeft vandaag de tom-tom rider 2 ontvangen, hij is er helemaal blij mee maar het heeft geen geluid en om nou altijd dat klote bleutooth aan te doen en dan is je accu van dat ding weer leeg. kut dingen.. als ik in de auto zit wil ik wel dat mens horen.

tja het is lastig alleen neig ik meer naar de garmin (ook al is de prijs wat hoog)

bij garmin vind ik het zinloos dat er muziek op kan beetje zinloos tijdens het motor rijden..
en in de auto heb ik verdomme en radio een zinloos iets dus. als ze die ruimte nu eens ergens anders in benutten

Moeilijk allemaal. dan maar wachten op de volgende serie al zal die pas later uitkomen.


Cool al die reactie's

*garmin gooi die prijs omlaag*

Ik snap iets niet...

Waarom zou die accu snel leeg zijn als er gewoon voeding zit vanaf de motor ?

Of was ie te lui om die ene draad aan te sluiten op de accu??? :+
 
de bekabelde variant? een navi met aansluitingen voor kabels of kan het op elke ja dat is dus goed.. ik word gek van altijd legge accu's en baterijen. leuk al die electronica maar als t niet hoef hoeft t ook niet..

Groet Jiri
 
*garmin gooi die prijs omlaag*

Bestel toch gewoon een Garmin in de USA.....scheelt bijna de helft.

het enige wat je dan niet hebt, is de europese basiskaart.
Ik heb hem er dus niet op staan en ik mis hem ook niet. Op basiskaart navigeren doe je normaal gesproken nooit. Mijn 2620 staat standaard op 200m zoom ingesteld.

Mapsource zelf kun je gratis her en der downloaden en de unlock key kost €75,-.
 
Ik weet niet onder welke steen jij de laatste jaren gelegen hebt, maar navigatie op de motor is toch al echt enkele jaren oud. Daarbij heeft garmin ook al die jaren meerdere navigatiesystemen gehad die geen volumeprobleem kenden (streetpilot serie's), en juist bij de zumo gaat het fout. Lijkt me geen fout die je in de kinderschoenen kunt schuiven omdat ze al geruime tijd navigatie leveren die ook op de motor gebruikt konden worden...

De SP serie bestaat alweer zo'n jaartje op 8, dus zo nieuw is het allemaal niet meer. ;)
Weeeeeeetje hoelang het duurd voor 'het perfecte navigatiesysteem' bestaat. Misschien hebben ze juist wel klachten gehad over hoe het volumeniveau van de voorgangers was. Ze zullen het vast niet zonder reden hebben gedaan, maar je bent niet de enige die erover klaagt. In het centrale Garmin topic komt het ook steeds weer naar boven. Laatste geruchten die ik van Garmin uit hoorde is dat ze het toch weer terug gaan brengen naar het oude niveau. Maar dat neemt natuurlijk het gebrek van deze niet weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan