De zin van PK's

je gebruikt ze toch constant als je hard accelereert :?
beetje domme discussie weer vind ik
je voelt gewoon et verschil als je optrekt met een 1000 of met een 600
of je al die paarden constant gebruikt tjah, das iets anders, maar dat moet toch niet
je weet als je ze eens wil loslaten, dat ze er zijn :)

:^

:}
 
iedereen rijd altijd ss-motoren dr uit op dijkjes als ik dat zo hoor.
ik rij wel vaak op dijkjes maar zie daar zelden motoren echt met
elkaar racen.(en dan ook nog buitenom in een bocht??is geeneens ruimte voor)
is trouwens wel erg aso voor de andere weggebruikers.(maar ja hadden ze daar maar niet moeten zijn...lol... :9 )en je moet wel een soort van levensmoe zijn wil je
op een dijkje je limiet zoeken. O-)
 
Laatst bewerkt:
PK's = hoge top snelheid (bv HAYABUSA)
Koppel = hard accelereren (bv dikke 2pitter met groot zuigeroppervlak als een Ducati 99# of Honda SP#)
 
koppel is volgens mij gekoppeld aan cc's..niet aan het aantal cilinders.
ik heb 4 pitten en zo'n 120 nm... :P
 
Eén van de grote frustraties die ik als automobilist (van een klein autootje) heb is dat ik gevangen zit achter mensen die 70 rijden op weg waar je 90 mag en 150 kan. Het duurt me tientallen seconden om iemand voorbij te geraken.

Dus een moto moet wel voldoende power hebben om dat euvel op te lossen.
+- 50 pk en 35 Nm is al genoeg om in 99% van dat soort gevallen snel en veilig te kunnen inhalen, als je zorgt dat je in de juiste versnelling zit. Tuurlijk ben je met meer vermogen en koppel er nog sneller langs, of hoef je niet eens een keertje ervoor terug te schakelen, maar het is geen argument om te zeggen dat je 100(+) pk nodig hebt :)
Zowat elke motor vanaf (ongeveer) een 400 cc viertakt/200 cc tweetakt is krachtig genoeg om comfortabel dat soort figuren in te halen...
 
Laatst bewerkt:
Koppel is gerelateerd aan zuigeroppervlak (verbrandingsdruk X zuiger oppervlak = kracht) :9
zal wel zo zijn.....maar ik heb 1200 cc dus genoeg zuigeroppervlak voor
heel veel koppel.... :9~
en veel meer koppel dan bijvoorbeeld een buell 1200...hoe word dat dan verklaard?
(is hier een natuurkundige aanwezig?)
 
zal wel zo zijn.....maar ik heb 1200 cc dus genoeg zuigeroppervlak voor
heel veel koppel.... :9~
en veel meer koppel dan bijvoorbeeld een buell 1200...hoe word dat dan verklaard?
(is hier een natuurkundige aanwezig?)
Koppel is ook afhankelijk van de slag. De slag lengte is namelijk gekoppeld aan de lengte van de drijfstang.
Het koppel = kracht x arm.

kracht is zoals hierboven vermeld afhankelijk van boring(zuiger oppervlakte) en zuigerdruk, en de arm is afhankelijk van/gelijk aan de slag.

Boring(zuiger oppervlakte) en slag is samen de cilinder inhoud. --> Koppel is afhankelijk van CC's en zuigerdruk.
 
Laatst bewerkt:
Koppel is ook afhankelijk van de slag. De slag lengte is namelijk gekoppeld aan de lengte van de krukas.
Het koppel = kracht x arm.

kracht is zoals hierboven vermeld afhankelijk van boring(zuiger oppervlakte) en zuigerdruk, en de arm is afhankelijk van/gelijk aan de slag.

Boring(zuiger oppervlakte) en slag is samen de cilinder inhoud. --> Koppel is afhankelijk van CC's en zuigerdruk.

? :? Ik weet 1 ding zeker... Als ik met mijn rechterhand draai gaat die harder en als ik knijp gaat die langzamer.
 
Een werktuigbouwkundige mag dat ook??

Klopt alleen is het koppel afhankelijk van de kruklengte en niet van de lengte van de drijfstang. Neem deze 2X en je hebt de zuigerslag te pakken tesamen met het zuigeroppervlak levert dit het slagvolume op per cilinder.

Bij een gelijke motorinhoud zal een 2 pitter relatief een hoger koppel produceren dan een 4 pitter (grotere zuiger diameter en grotere cilinder inhoud dan bij de verbrandingsslag van een cilinder van een 4 pitter).
 
Een werktuigbouwkundige mag dat ook??

Klopt alleen is het koppel afhankelijk van de kruklengte en niet van de lengte van de drijfstang. Neem deze 2X en je hebt de zuigerslag te pakken tesamen met het zuigeroppervlak levert dit het slagvolume op per cilinder.

Bij een gelijke motorinhoud zal een 2 pitter relatief een hoger koppel produceren dan een 4 pitter (grotere zuiger diameter en grotere cilinder inhoud dan bij de verbrandingsslag van een cilinder van een 4 pitter).
Klopt idd, ik had het eerst goed, hierna heb ik het veranderd in "de lengte van de drijfstang" |( (het was laat), maar in bed kwam ik er achter dat het idd afhankelijk is van de kruklengte(= 1/2 slag).

Het (totale) zuigeroppervlakte van een 4-pitter 1000CC is (bijna altijd) groter dan het zuigeroppervlakte van een 2-pitter 1000CC.
Als de slag van de 2-pitter groter is, dan moet bij gelijk CC's het totale zuigeroppervlakte van de 2-pitter wel kleiner zijn.
 
Koppel is toch voornamelijk afhankelijk van je cylinderinhoud en je slag?
(de vulling even achterwege gelaten ;) )

Gewoon allemaal op luchtgekoelde brikken gaan rijden, laagste snelheid, meeste lol :) .
 
Bij een gelijke motorinhoud zal een 2 pitter relatief een hoger koppel produceren dan een 4 pitter (grotere zuiger diameter en grotere cilinder inhoud dan bij de verbrandingsslag van een cilinder van een 4 pitter).

Zoek het eens na dan dan mag je R versie nemen van duc en bijvoorbeeld een gsx-r 600 en 1000

Of je moet per cilinder bedoelen dan heb je gelijk.

En 2 cil heeft niet meer koppel dan een 4 of een 3 cil, heeft alles te maken met de gehele blok opbouw.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een R1 omdat ik niet kan rijden maar in de kroeg en op feestjes altijd wil opscheppen over de vele pk´s die ik heb. Dat maakt indruk, ik krijg dan aandacht en respect.

Tevens is het makkelijk rijden want ik kan niet goed schakelen. Met deze motor kan ik lekker de hele dag in 2e versnelling rijden zonder dat ie me afslaat.
Dat is erg makkelijk als ik van terras naar terras rij. Je slaat geen blunder voor al het publiek.

Ook wordt een 1000cc iets warmer dan een 600cc. Je kunt sneller in je korte broek gaan rijden want het blok verwarmt de blote beentjes beter.

Jaja, veel pk´s heeft vele voordelen.


L :+ L
kijk dat heb ik nou ook, alleen ik had een groen pak dus moest ik een ZX10R kopen

en: ik moet mijn gebrek aan talent componseren met een overdosis aan pk's
en: ik wordt al een dagje ouder dus gaat alles minder soepel en dan is zo'n 1000cc makkelijk, je hoeft idd nauwelijks te schakelen, net een dafje ;)
 
Zoek het eens na dan dan mag je R versie nemen van duc en bijvoorbeeld een gsx-r 600 en 1000

Of je moet per cilinder bedoelen dan heb je gelijk.

En 2 cil heeft niet meer koppel dan een 4 of een 3 cil, heeft alles te maken met de gehele blok opbouw.
Ik bedoel ook per cilinder, dat schreef ik ;)
 
Ehm beide een 1000 2 cil. of een 1000 4 cil. zullen toch behoorlijk schelen in koppel en pk. 2 cil. hoger koppel en 4 cil. meer vermogen
Doe maar is een sprintje tussen een tl1000s (125 pk) en een r1(uit 98) met 150 pk
Ik kies voor de tl. *D
koppel is volgens mij gekoppeld aan cc's..niet aan het aantal cilinders.
ik heb 4 pitten en zo'n 120 nm... :P
 
Ehm beide een 1000 2 cil. of een 1000 4 cil. zullen toch behoorlijk schelen in koppel en pk. 2 cil. hoger koppel en 4 cil. meer vermogen
Doe maar is een sprintje tussen een tl1000s (125 pk) en een r1(uit 98) met 150 pk
Ik kies voor de tl. *D
Dan kies ik voor de R1.
 
Zeker de TL

Bij de TL schakel je snel naar z'n 2, vanaf 3000 toeren kun je voorover liggen en op het gas hangen en dan tilt ie z'n voorwiel net van de grond (maar niet achterover (gedoseerd)

De R1 moet eerst zien op toeren te komen in z'n 1 en kost het je vreselijk
veel moeite om de motor goed op gang te krijgen. Als ie eenmaal gaat dan gaat ie ook !!

Met een sprintje naar de 275 win je het altijd met de R1

Maar van 0 naar 100 is de TL (bijna gegarandeerd de winnaar) :]

Of zeg ik nou iets raars??

Heb voorkeur voor 2 cilinders (geluid en koppel)
 
uit ervaring vind ik dat als je op een dikke V-twin rijdt, hij veel velle aanvoelt onderin. schakel je echter een tand omhoog dan begint hij te bokken als een gek en ben je gedwongen om trug te schakelen iets wat je met een dikke 4 cyl. absoluut niet heb

verder is de trekkracht van een twin ook veel gelijkmatige dan een 4cyl.
er gebeurd verder niet veel meer met de trek kracht na mate je hoger in het toeren gaat.
vele 4cyl. geven dan juist het verassend effect qua trekkracht.

een v4 vindt ik dan ook echt een mix van een v2 en een lijn 4. genoeg power onderin maar boven komt er nog een schepje bij op.. loopt ook wat rauwe dan een 4 in lijn maar gaat niet te snel bokken als je in een te hoge versnl. zit
 
a toch effe opletten met dat een Vtwin onderin gaat bokken.
Akkoord en niet. Neem je men maat zijn 916, en al wat onder de 3500tr is gaat ie ni echt lekker ma eens daarboven wel. Terwijl mijn VTR1000F helemaal niet bokt bij 3000tr. Dat hangt ook nog type V2 af.


Gtz

JapaneesHP
 
Heb voorkeur voor 2 cilinders (geluid en koppel)
[/quote]
ik ABSOLUUT niet dus.....daarbij gaat mijn blok pas bij ongeveer 1800 rpm
wat moeilijk doen in hoogste versnelling.
 
Ehm beide een 1000 2 cil. of een 1000 4 cil. zullen toch behoorlijk schelen in koppel en pk. 2 cil. hoger koppel en 4 cil. meer vermogen

Leren lezen,

Zoek de specs van een duc 999r eens op en van een gsxr 1000 je zal zien dat dit niet veel scheeld in het voordeel van 4 CIL en vermogen hebben we het maar niet over
 
Terug
Bovenaan Onderaan