De zin van PK's

Franky B

Rookie
15 aug 2004
17
0
Noordwijk
Hallo motor gekken , ik schrijf dit berichtje zomaar uit interesse naar verschillende meningen.
Mijn stelling is als volgt: heb je mega veel pk's nodig om lekker te knallen.
Ik vraag dit om de volgende reden , ik woon in de randstad waar de wegen bestaan
uit flitspalen , overijverige bromsnorren met laserguns door diesel doordrenkte bochten verkeersdrempels ect ...!
Ik heb de laatste jaren met veel plezier Ducati gereden , 900 ss i.e. (85pk),
ondanks de ogenschijnlijke laag aantal pk's heb ik altijd dikke pret gehad met deze motor, juist omdat je een motor als dit nog eens een keer echt kan doortrekken zonder dat je gelijk 240 + gaat.
Op dit moment rij ik een nieuwe GSX-R 600,mooi ding maar ik heb gemerkt dat het steeds moeilijker wordt om op de openbare weg de motor optimaal te benutten.
Als voorbeeld: 3 weken geleden in de eifel rijden we met een aantal supersporters
van bocht naar bocht (lekker) worden we voorbij gevlogen door een KTM duke.
O.k. mischien een lokaaltje maar toch een bewijs van een laag aantal pk's en een lekker koppel en een rijwiel gedeeltte waarmee je lekker kan gooien 'daar rij je dan met je racer die gewoon weg niet zijn vermogen aan de weg krijgt.
Toen kreeg ik wel weer heimwee naar mijn Duc 900 waarmee ik veel vroeger gas kon geven in de bocht waardoor je niet alleen veel sneller bent maar wat naar mijn mening ook veel leuker is.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden , of zij de jacht naar steeds meer pk's
nuttig vinden of dat de fabrikanten meer "real life"motoren moeten maken zonder
dat je gelijk op saaie toerders moet gaan zitten.
Groetjes van Franky B.
 

Dark Devil

Die hard MF'er
15 jun 2004
731
0
29
Huizen
www.freewebs.com
of zij de jacht naar steeds meer pk's
nuttig vinden of dat de fabrikanten meer "real life"motoren moeten maken zonder
dat je gelijk op saaie toerders moet gaan zitten.
ach, extra pk's is nooit erg maar het moet niet overdreven worden...170+ PK tussen de knieën is wel voldoende voor de gemiddelde [ en bovengemiddelde] weggebruiker...nu wordt het tijd om te zorgen dat mensen dat vermogen ook kunnen benutten... :]
 

Meangreen

MF veteraan
19 mrt 2004
1.623
2
48
Leusden
ach, extra pk's is nooit erg maar het moet niet overdreven worden...170+ PK tussen de knieën is wel voldoende voor de gemiddelde [ en bovengemiddelde] weggebruiker...nu wordt het tijd om te zorgen dat mensen dat vermogen ook kunnen benutten... :]
Precies...
 

fokky.

MF veteraan
13 mrt 2004
1.610
0
Ik heb liever dat de fabrikant de motor beter handelbaar maakt/abs erop etc ect als een blok met 150+pk's
 

Gixxerscout

Die hard MF'er
2 aug 2003
357
0
49
Dongen
Hoe kun je nou een ducati weg doen? ;( '(
Ja dat bedoel ik......

gewoon geen ducati aanschaffen.....hoef je h'm ook niet weg te doen!!!
(geldt voor alle merken).

Nee ff zereneus........meer pk's dan de huidige ss-s is mijnsinziens onzin. De bekende pk-vreters(suus, fireblade, R1) worden door slechts een enkele coureur optimaal benut. De meesten vinden het gewoon lekker rijden....volgens mij?
 

prutzer

MF'er
23 mei 2004
45
0
Laatst in Luxemburg nog een paar fireblades buitenom voorbij gerubberd }) })

Je had ze moeten zien s`avonds op de camping, nu willen ze ook een Katoom!!!!
 

Rud1e

Die hard MF'er
21 dec 2003
740
0
37
Dordrecht
Zolang je al die pk's niet onder contole kan houden schiet het niet echt op. Vaak genoeg race ik met m'n 70pk 500cc heerlijk plat door de bocht vol optrekkend voorbij 600cc supersportjes. Volgens mij puur omdat ze het boeltje niet weten te gebruiken, maar dat boeit mij niet. Op die manier scoor ik wel hoge ogen met m'n gpzje :9 :]
 

Robbert748

MF'er
25 mei 2004
77
0
35
Den Haag
www.padrefigliocorse.nl
Nee ff zereneus........meer pk's dan de huidige ss-s is mijnsinziens onzin. De bekende pk-vreters(suus, fireblade, R1) worden door slechts een enkele coureur optimaal benut. De meesten vinden het gewoon lekker rijden....volgens mij?
Volgens mij is het meer van kijk mij eens, ik heb een motor met bijna 200 PK. Maar er mee rijden ho maar, en dat kan ook niet met zoveel PKs. Bij regen op het circuit zie je een andere wedstrijd uitslag dan wanneer het droog is. Motoren met minder vermogen maar met een "betere" berijder eindigen hoger. Het draait er zeker in de regen om hoe goed je je motor de baas bent, motorbeheersing. En geloof mij, op de openbare weg is het zelfs als het droog is nog gladder dan op een NAT Assen! Als iemand denkt het volle vermogen van een R1 of ZX10R te kunnen gebruiken, zal ik maar eens gaan denken aan een carriere in de motor sport.
 

Thompson

MF veteraan
27 nov 2003
1.767
0
35
Ulicoten
Zolang je al die pk's niet onder contole kan houden schiet het niet echt op. Vaak genoeg race ik met m'n 70pk 500cc heerlijk plat door de bocht vol optrekkend voorbij 600cc supersportjes. Volgens mij puur omdat ze het boeltje niet weten te gebruiken, maar dat boeit mij niet. Op die manier scoor ik wel hoge ogen met m'n gpzje :9 :]
GPZ rulezzz.... :} :}
Zeker met een 25kW kitje, kan m in de stad nog vol open gooien...hoppa 90 in z'n 2... :+
Kijk, das nog eens benutbaar vermogen 8-)
Maarja, om weer ff ontopic te gaan. Laatst heb ik even op een FZR600 gereden met rond de 90 pk volgens mij. Nou dat vond ik al wel redelijk wat, ik denk dat voor mij 100 pk wel zo'n beetje de grens wordt, want anders kan je wel lekker hard rechtuit gaan, maar in de bochten is t niks. Mijn volgende wordt een SV650S. Dat lijkt me nou echt de fiets met het grootste fun-gehalte. Weegt niet zoveel, lekker strak sturen, koppel onderin en topvermogen van 70 pk....briljant toch.. ;)
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.951
347
Nederland
www.startersmotor.nl
Zolang je al die pk's niet onder contole kan houden schiet het niet echt op. Vaak genoeg race ik met m'n 70pk 500cc heerlijk plat door de bocht vol optrekkend voorbij 600cc supersportjes. Volgens mij puur omdat ze het boeltje niet weten te gebruiken, maar dat boeit mij niet. Op die manier scoor ik wel hoge ogen met m'n gpzje :9 :]
70pk GPZ500? Dan heb je 'm flink gekieteld. Wat heb je er allemaal aan gedaan?
 

Rud1e

Die hard MF'er
21 dec 2003
740
0
37
Dordrecht
Euh, open luchtfilters, enkele open sport uitlaat (full system), dynojet setje. En heel langdurig geduldig afstelwerk :]

Maakt dus ook een lekker diep geronk in z'n lage toeren en een flink gejank in z'n hoge. Net als een echt motor :P
 

bathory

MF veteraan
30 apr 2004
3.640
0
boskoop
heb ook ff op een zx-10r gereden.(heeft meer koppel dan een r1)
maar vond dat koppel toch tegenvallen,ik heb zo'n 120nm in mn kawa
en dat benut je toch veel eerder dan die 130 pk die dr in zit.
dus geef mij maar flink wat NM ertjes.. :9~
maar die belevenis als die zx-10r op toeren is vergeet je nooit meer.. :? :9
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
worden de peekaas boven de 100 nog wel gebruikt?

maw. zou je met 150 pk de betreffende 50 peekaas boven de 100 pk ooit gebruiken??
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.857
6
39
Onder een steen
PK's zijn altijd makkelijk. Dan kan je de meters die je in de bocht verloren hebt, op het eerste het beste rechte stuk weer goedmaken :P

Daar maken ze de meters op mij ook altijd weer goed B|