De zuinigste motor.

De Monster is van 2010. Met Termignoni dempers en bijbehorende ECU. De Monster is natuurlijk vrij licht van gewicht, heeft veel koppel en maakt relatief weinig toeren (max 8000 RPM). Al met al ingrediënten om redelijk zuinig te kunnen rijden.

De fabrieksopgave van de Vespa is 1:31 (gemiddeld, dus onder wisselende omstandigheden) dus valt idd tegen.

Is ook wel redelijk nieuwe motor wat betrefd injectie systeem, ik denk dat de laatste generatie daar misschien nog wel een schepje bovenop gooit, misschien.
Een kameraad van mij heeft een Husqvarna tweetakt enduro met injectie en met zijn kleine tankje kan hij gewoon een eind rijden.
Gewoon gezellig met allroads mee de bergen in.
Wat ie verbruikt weet ik niet, maar er is veel gaande de laatste tijd.
Ook een recent ontwikkeld motorblok in Spanje die ongelooflijk weinig verbruikt.
Vermoed dat we wel een beetje aan de vooravond van technologische ontwikkeling staan van de verbrandings motor.
Fabrikanten hebben veel meer technologie in huis dan wat wij als klant krijgen lijkt me.
 
Ik denk eigenlijk dat we een beetje het eindstadium bereikt hebben qua ontwikkeling, er wordt maximaal ingezet op elektrificatie. In ieder geval bij auto's. En bij motorfietsen is voor velen verbruik geen factor.

Neemt niet weg dat ik de 1:30 van mijn NC wel waardeer met dagelijk 75km woon-werk, jaar rond.
 
Nou men komt eigenlijk terug van elektrisch, de Duitse en Italiaanse auto industrie hebben de Europese regelgeving die vanaf 2030 zou gelden weggestemd en nu ook blijkt dat er niet voldoende semiconductoren leverantie mogelijk is en de infrastructuur niet voorbereid is op elektrisch rijden op grote schaal, worden oude principes uit de jaren 60 en 70 weer uit de kast gehaald wat de verbrandings motoren betrefd.
Tweetakten, wankel en turbine motoren zijn de laatste jaren op de achtergrond weer vol in de ontwikkeling en kunnen veel meer rendement leveren dan waar wij als publiek over kunnen beschikken.
 
Zo had Chrysler eind jaren zestig een turbine auto die 1 op 80 reed en Ford een Fairlane met compressor in de jaren vijftig die 1 op 40 haalde.
Uiteraard waren de olie producerende landen daar niet blij mee en vervolgens werden alle protypes teruggehaald bij dealers en vernietigd.
 
Is ook wel redelijk nieuwe motor wat betrefd injectie systeem, ik denk dat de laatste generatie daar misschien nog wel een schepje bovenop gooit, misschien.
Een kameraad van mij heeft een Husqvarna tweetakt enduro met injectie en met zijn kleine tankje kan hij gewoon een eind rijden.
Gewoon gezellig met allroads mee de bergen in.
Wat ie verbruikt weet ik niet, maar er is veel gaande de laatste tijd.
Ook een recent ontwikkeld motorblok in Spanje die ongelooflijk weinig verbruikt.
Vermoed dat we wel een beetje aan de vooravond van technologische ontwikkeling staan van de verbrandings motor.
Fabrikanten hebben veel meer technologie in huis dan wat wij als klant krijgen lijkt me.
Ik heb het idee dat we met de laatste Euro 5 normen qua verbruik juist een stukje achteruit gaan. Dit omdat de emissienormen zo streng worden dat het verbruik hieronder kan gaan leiden. Je ziet meestal dat voertuigen na een ECU-reflash vaak mooier maar ook zuiniger lopen. Ik denk dat Euro-4/5 motoren te schraal zijn afgesteld om tot een gunstig/optimaal verbruik te komen.
 
Zo had Chrysler eind jaren zestig een turbine auto die 1 op 80 reed en Ford een Fairlane met compressor in de jaren vijftig die 1 op 40 haalde.
Uiteraard waren de olie producerende landen daar niet blij mee en vervolgens werden alle protypes teruggehaald bij dealers en vernietigd.
;(_O-:N
Nee hoor.
 
Ik heb het idee dat we met de laatste Euro 5 normen qua verbruik juist een stukje achteruit gaan. Dit omdat de emissienormen zo streng worden dat het verbruik hieronder kan gaan leiden. Je ziet meestal dat voertuigen na een ECU-reflash vaak mooier maar ook zuiniger lopen. Ik denk dat Euro-4/5 motoren te schraal zijn afgesteld om tot een gunstig/optimaal verbruik te komen.

Daar zou je nou best wel eens gelijk aan kunnen hebben, de Honda's die wij rijden zijn Thaise uitvoeringen en zijn Euro 3 norm.
 
Ik heb het idee dat we met de laatste Euro 5 normen qua verbruik juist een stukje achteruit gaan. Dit omdat de emissienormen zo streng worden dat het verbruik hieronder kan gaan leiden. Je ziet meestal dat voertuigen na een ECU-reflash vaak mooier maar ook zuiniger lopen. Ik denk dat Euro-4/5 motoren te schraal zijn afgesteld om tot een gunstig/optimaal verbruik te komen.
Mijn euro 4 Yamaha en de euro 5 Guzzi van mijn broer lopen mooier, beter en zuiniger dan alles wat we hiervoor gereden hebben. En dat heeft een reden: die motoren zijn ontworpen om direct na een koude start rustig weg te rijden met zo min mogelijk uitstoot, en dat kan alleen wanneer de motor netjes draait. Vroeger ging dat niet eens. In de instructieboekjes stond dan ook dat je de motor eerst 10 minuten (!) warm moest laten lopen alvorens weg te rijden.
 
Nou men komt eigenlijk terug van elektrisch, de Duitse en Italiaanse auto industrie hebben de Europese regelgeving die vanaf 2030 zou gelden weggestemd en nu ook blijkt dat er niet voldoende semiconductoren leverantie mogelijk is en de infrastructuur niet voorbereid is op elektrisch rijden op grote schaal, worden oude principes uit de jaren 60 en 70 weer uit de kast gehaald wat de verbrandings motoren betrefd.
Tweetakten, wankel en turbine motoren zijn de laatste jaren op de achtergrond weer vol in de ontwikkeling en kunnen veel meer rendement leveren dan waar wij als publiek over kunnen beschikken.
Men komt helemaal niet terug van elektrisch. Het gaat alleen even duren en het is nogal een omschakeling. Voor een beetje autobedrijf is het nogal een ding om van een productielijn met ICE over te stappen op elektrisch. Daar komt meer bij kijken dan ff een ander autotje van de band laten rollen. Er gaat ook niks revolutionairs gebeuren met brandstofmotoren. Verbruik is namelijk niet het enige criteria voor een motor en die dingen zijn echt wel volledig uitontwikkeld. Elektrisch heeft de toekomst, daar is echt geen twijfel over.
 
  • Eens
Waarderingen: KvM
Ik heb het idee dat we met de laatste Euro 5 normen qua verbruik juist een stukje achteruit gaan. Dit omdat de emissienormen zo streng worden dat het verbruik hieronder kan gaan leiden. Je ziet meestal dat voertuigen na een ECU-reflash vaak mooier maar ook zuiniger lopen. Ik denk dat Euro-4/5 motoren te schraal zijn afgesteld om tot een gunstig/optimaal verbruik te komen.
Nee. Euro 4/5 is niet een kwestie van het mengsel wat armer zetten. Er is geen reden dat een motor die euro 4/5 haalt onzuiniger zou zijn.
 
Men komt helemaal niet terug van elektrisch. Het gaat alleen even duren en het is nogal een omschakeling. Voor een beetje autobedrijf is het nogal een ding om van een productielijn met ICE over te stappen op elektrisch. Daar komt meer bij kijken dan ff een ander autotje van de band laten rollen. Er gaat ook niks revolutionairs gebeuren met brandstofmotoren. Verbruik is namelijk niet het enige criteria voor een motor en die dingen zijn echt wel volledig uitontwikkeld. Elektrisch heeft de toekomst, daar is echt geen twijfel over.

Daar hoop je misschien op maar de eerste elektrische voertuigen stammen feitelijk uit het einde van de 18de eeuw en in de basis zijn ze na 130 jaar nog niet veel verder gekomen dan dat de elektriciteit nog steeds moet worden opgewekt door fosielle brandstoffen.
Het marketing concept is leuk voor overbevolkte gebieden, daarbuiten, of bij lage temparaturen is het een zinloos concept.
 
Daar staat zelfs in dat het verbruik teleurstellend was bij de enkelen die het in gebruik hadden.
10MPG= 4.25km/l !!!
Turbines hebben over het algemeen een beter rendement, vooral bij continue (en niet variabele) belasting in vergelijking met een zuigermotor.
1 op 80 zal een turbine auto nooit halen.

Jawel, hangt er vanaf welke brandstof je erin gooit, je kan er feitelijk Whiskey, Kerosine, of benzine in gooien, loopt overal op, de uitvoeringen die bedoeld waren voor proefritten en marketing doeleinden haalden dat makkelijk, maar zijn na een paar maanden weer terug gehaald door de fabriek om vernietigd te worden.
 
Daar hoop je misschien op maar de eerste elektrische voertuigen stammen feitelijk uit het einde van de 18de eeuw en in de basis zijn ze na 130 jaar nog niet veel verder gekomen dan dat de elektriciteit nog steeds moet worden opgewekt door fosielle brandstoffen.
Het marketing concept is leuk voor overbevolkte gebieden, daarbuiten, of bij lage temparaturen is het een zinloos concept.
Je moet helemaal niks opwekken met fossiele brandstoffen. Maar, ook op fossiele brandstoffen is elektrisch rijden duurzamer. Het rendement van een ICE is namelijk vreselijk.
Het is geen marketing. De grondstoffen op onze planeet zijn niet eindig. Fossiel heeft letterlijk geen toekomst. Elektrisch valt nog veel, vooral de steeds milieuvriendelijkere en betere accu's, mee te winnen.

Maargoed, ik heb weinig zin in die discussie. Het voelt inmiddels een beetje als klimaatverandering ontkennen voor mij.
 
Jawel, hangt er vanaf welke brandstof je erin gooit, je kan er feitelijk Whiskey, Kerosine, of benzine in gooien, loopt overal op, de uitvoeringen die bedoeld waren voor proefritten en marketing doeleinden haalden dat makkelijk, maar zijn na een paar maanden weer terug gehaald door de fabriek om vernietigd te worden.
Ah het is een complot!!!
Whiskey is overigens om te drinken. Zonde in je motor te gooien. Al moet ik zeggen dat ik vodka regelmatig als schoonmaakalcohol gebruikte.
 
Nee. Euro 4/5 is niet een kwestie van het mengsel wat armer zetten. Er is geen reden dat een motor die euro 4/5 haalt onzuiniger zou zijn.
Andersom is er dan ook geen reden dat een motor die euro 4/5 haalt zuiniger zou moeten zijn.

Bij mijn uitspraak ging ik enkel uit van mijn persoonlijke ervaring en de statistieken van Fuelly met de Vespa GTS 300 Super;

2020 (E4) - 26.2 AVG KM/L
2019 (E4) - 23.8 AVG KM/L

2018 - 25.4 AVG KM/L
2017 - 25.0 AVG KM/L
2016 - 23.9 AVG KM/L
2015 - 25.6 AVG KM/L
2014 - 26.0 AVG KM/L
2013 - 27.1 AVG KM/L
2012 - 26.9 AVG KM/L
2011 - 26.8 AVG KM/L
2010 - 25.2 AVG KM/L
2009 - 26.3 AVG KM/L
2008 - 30.2 AVG KM/L

Vanaf 2019 dus met Euro 4.
11 jaar ontwikkeling en Euro 4 norm levert dus geen verbetering op van het verbruik.
 
Andersom is er dan ook geen reden dat een motor die euro 4/5 haalt zuiniger zou moeten zijn.

Bij mijn uitspraak ging ik enkel uit van mijn persoonlijke ervaring en de statistieken van Fuelly met de Vespa GTS 300 Super;

2020 (E4) - 26.2 AVG KM/L
2019 (E4) - 23.8 AVG KM/L

2018 - 25.4 AVG KM/L
2017 - 25.0 AVG KM/L
2016 - 23.9 AVG KM/L
2015 - 25.6 AVG KM/L
2014 - 26.0 AVG KM/L
2013 - 27.1 AVG KM/L
2012 - 26.9 AVG KM/L
2011 - 26.8 AVG KM/L
2010 - 25.2 AVG KM/L
2009 - 26.3 AVG KM/L
2008 - 30.2 AVG KM/L

Vanaf 2019 dus met Euro 4.
11 jaar ontwikkeling en Euro 4 norm levert dus geen verbetering op van het verbruik.
En sinds wanneer worden de motorblokjes in China gemaakt?
 
Ik reed in Vietnam met een Yamaha Exciter 150 en daar haalde ik gemiddeld 1 op 62 mee, gemeten aan de pomp...

Hoezo hebben we dat niet in Nederland
 
Terug
Bovenaan Onderaan