Jorg M
Die hard MF'er
- 3 sep 2021
- 327
- 269
Omdat het over specifiek de ’zuinigste moto’ gaat spreekt m’n hier bijna enkel over het brandstofverbruik. Is natuurlijk wel het eerste waar je aan denkt maar ook de bandenkost en onderhoudskosten zijn toch iets waar je rekening mee wil houden als je over zuinigheid denkt in het kader van een algemene kostefficiëntie bijvoorbeeld voor een woon/werk-paard en niet enkel zuinigheid m.b.t. autonomie of brandstofbudget bij planning van een lange moto-reis ofzulks.
Ik zit hier ook over te denken voor m’n volgend werkpaard waarmee ik 2x 78km/ dag wil doen...
Tot nu toe hoofdzakelijk autostrade dus mijn interessse zat vastgeroest op tour machines zoals Kawasaki 1000SX, Suzuki S1000Gt of Aprilia Tuono V4 1100.. moto’s van tssn de 15.000 en 18.000€ aankoop en gem. verbruik van ongev. 6L/100km. Daar komt met in mijn geval minstens 28000km/jaar ook 2 bandensets en 2 onderhouden per jaar bij. Met een afschrijving op 4jaar en zonder in detail te gaan van de exacte kostberekening kom ik toch uit op +/- 10.000€ per ’motojaar’ (van ong. 9maanden), oftewel 1100€ per maand.. Eigenlijk idioot duur en slechte kosten/baten plaatje indien ik dit ga vergelijken met een kleine auto (electrisch of niet).
Tòch wil ik dit met de moto blijven doen maar zoek wel naar een economischere keuze.
Aangezien ik een even lange alternatieve route zonder snelwegen (N-wegen aan 50-70km/u) en totaal rittijd vreemd genoeg enkel ongev +15min. meer, kan gebruiken wordt plots een klein cilinderinhoud ’zuinige’ moto wel een interessante overweging..
Na wat uitpluizen en filteren volgens mijn voorkeur zit ik te twijfelen tussen een Kawasaki ninja400 (het 45pk oud model) of een Honda CBR500R beide speelgoed van minder dan 8000€. Eenzelfde kostenberekening afgeschreven op 4jaar als hierboven maar rekeninghoudend met lager verbruik en lichtjes mindere banden-onderhoudskosten kom ik uit op +/- 700€ per maand.
In de kantlijn moet ik er wel bij zeggen dat de keuze om een woon-werk route van ongev 80km zonder snelwegen te gebruiken hoofdzakelijk gemotiveerd is door een recent juridisch vonnis (tgv flits aan 173km/u) waardoor ik de komende 3 jaar absoluut geen zware verkeersinbreuken mag begaan indien ik m’n moto-rijbewijs wil behouden.
Ik zit hier ook over te denken voor m’n volgend werkpaard waarmee ik 2x 78km/ dag wil doen...
Tot nu toe hoofdzakelijk autostrade dus mijn interessse zat vastgeroest op tour machines zoals Kawasaki 1000SX, Suzuki S1000Gt of Aprilia Tuono V4 1100.. moto’s van tssn de 15.000 en 18.000€ aankoop en gem. verbruik van ongev. 6L/100km. Daar komt met in mijn geval minstens 28000km/jaar ook 2 bandensets en 2 onderhouden per jaar bij. Met een afschrijving op 4jaar en zonder in detail te gaan van de exacte kostberekening kom ik toch uit op +/- 10.000€ per ’motojaar’ (van ong. 9maanden), oftewel 1100€ per maand.. Eigenlijk idioot duur en slechte kosten/baten plaatje indien ik dit ga vergelijken met een kleine auto (electrisch of niet).
Tòch wil ik dit met de moto blijven doen maar zoek wel naar een economischere keuze.
Aangezien ik een even lange alternatieve route zonder snelwegen (N-wegen aan 50-70km/u) en totaal rittijd vreemd genoeg enkel ongev +15min. meer, kan gebruiken wordt plots een klein cilinderinhoud ’zuinige’ moto wel een interessante overweging..
Na wat uitpluizen en filteren volgens mijn voorkeur zit ik te twijfelen tussen een Kawasaki ninja400 (het 45pk oud model) of een Honda CBR500R beide speelgoed van minder dan 8000€. Eenzelfde kostenberekening afgeschreven op 4jaar als hierboven maar rekeninghoudend met lager verbruik en lichtjes mindere banden-onderhoudskosten kom ik uit op +/- 700€ per maand.
In de kantlijn moet ik er wel bij zeggen dat de keuze om een woon-werk route van ongev 80km zonder snelwegen te gebruiken hoofdzakelijk gemotiveerd is door een recent juridisch vonnis (tgv flits aan 173km/u) waardoor ik de komende 3 jaar absoluut geen zware verkeersinbreuken mag begaan indien ik m’n moto-rijbewijs wil behouden.
Laatst bewerkt: