De zuinigste motor.

Omdat het over specifiek de ’zuinigste moto’ gaat spreekt m’n hier bijna enkel over het brandstofverbruik. Is natuurlijk wel het eerste waar je aan denkt maar ook de bandenkost en onderhoudskosten zijn toch iets waar je rekening mee wil houden als je over zuinigheid denkt in het kader van een algemene kostefficiëntie bijvoorbeeld voor een woon/werk-paard en niet enkel zuinigheid m.b.t. autonomie of brandstofbudget bij planning van een lange moto-reis ofzulks.

Ik zit hier ook over te denken voor m’n volgend werkpaard waarmee ik 2x 78km/ dag wil doen...
Tot nu toe hoofdzakelijk autostrade dus mijn interessse zat vastgeroest op tour machines zoals Kawasaki 1000SX, Suzuki S1000Gt of Aprilia Tuono V4 1100.. moto’s van tssn de 15.000 en 18.000€ aankoop en gem. verbruik van ongev. 6L/100km. Daar komt met in mijn geval minstens 28000km/jaar ook 2 bandensets en 2 onderhouden per jaar bij. Met een afschrijving op 4jaar en zonder in detail te gaan van de exacte kostberekening kom ik toch uit op +/- 10.000€ per ’motojaar’ (van ong. 9maanden), oftewel 1100€ per maand.. Eigenlijk idioot duur en slechte kosten/baten plaatje indien ik dit ga vergelijken met een kleine auto (electrisch of niet).

Tòch wil ik dit met de moto blijven doen maar zoek wel naar een economischere keuze.
Aangezien ik een even lange alternatieve route zonder snelwegen (N-wegen aan 50-70km/u) en totaal rittijd vreemd genoeg enkel ongev +15min. meer, kan gebruiken wordt plots een klein cilinderinhoud ’zuinige’ moto wel een interessante overweging..
Na wat uitpluizen en filteren volgens mijn voorkeur zit ik te twijfelen tussen een Kawasaki ninja400 (het 45pk oud model) of een Honda CBR500R beide speelgoed van minder dan 8000€. Eenzelfde kostenberekening afgeschreven op 4jaar als hierboven maar rekeninghoudend met lager verbruik en lichtjes mindere banden-onderhoudskosten kom ik uit op +/- 700€ per maand.

In de kantlijn moet ik er wel bij zeggen dat de keuze om een woon-werk route van ongev 80km zonder snelwegen te gebruiken hoofdzakelijk gemotiveerd is door een recent juridisch vonnis (tgv flits aan 173km/u) waardoor ik de komende 3 jaar absoluut geen zware verkeersinbreuken mag begaan indien ik m’n moto-rijbewijs wil behouden. 😅
 
Laatst bewerkt:
Mijn Guzzi V85tt is haast ongelofelijk zuinig als er rustig mee wordt gereden. (Mijn Triumph Speed Four 600cc juist niet, die ging dan 1op 13 rijden i.p.v. 1 op 15.)

Het lijkt alsof inrijden (12k km) het ding nog zuiniger heeft gemaakt, hoewel het warme zomerse weer misschien ook wel helpt.

Net een tank op 1,5 liter na leeggereden: 500km op 21l!

De banden gaan ook ongelofelijk lang mee (op die Triumph 5-6k km), Dunlop Meridian Trailmax achterband bij 9k vervangen (lek) terwijl de nog aanwezige profieldiepte 15k mogelijk had gemaakt, de voorband zit er na 12k nog op. Remblokjes lijken ook het eeuwige leven te hebben.
 
Mijn Guzzi V85tt is haast ongelofelijk zuinig als er rustig mee wordt gereden. (Mijn Triumph Speed Four 600cc juist niet, die ging dan 1op 13 rijden i.p.v. 1 op 15.)

Het lijkt alsof inrijden (12k km) het ding nog zuiniger heeft gemaakt, hoewel het warme zomerse weer misschien ook wel helpt.

Net een tank op 1,5 liter na leeggereden: 500km op 21l!

De banden gaan ook ongelofelijk lang mee (op die Triumph 5-6k km), Dunlop Meridian Trailmax achterband bij 9k vervangen (lek) terwijl de nog aanwezige profieldiepte 15k mogelijk had gemaakt, de voorband zit er na 12k nog op. Remblokjes lijken ook het eeuwige leven te hebben.
Bij mijn Yamaha XSR900 waren de voorremblokjes na 35.000 km nog goed, de schijven moesten vervangen worden (blokjes ook vernieuwd). De achterrem is nog helemaal goed.
 
Bij mijn Yamaha XSR900 waren de voorremblokjes na 35.000 km nog goed, de schijven moesten vervangen worden (blokjes ook vernieuwd). De achterrem is nog helemaal goed.
Lijkt ook alsof er wat vermogen bij is gekomen, ik bespeur lichte wheely neigingen bij volgas optrekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Alle bovengenoemde argumeten waren de reden voor mijn keuze: DL1050
Woonwerk 130km p/d of meer (werk afsluitdijk 430km soms)
Verbruik 1:23 makkelijk.
Achterband is vervangen bij 30k, voorband bij 20k
Nog steeds eerste kettingset.
Zit comfort = dikke prima.
Lange afstanden > cruise controle (dacht dat ik dat nooit zou zeggen, maar toch erg fijn)

Dus tot nu toe bevalt ie erg goed.
 
Vanochtend effectief 16 liter e10 getankt a 1,98 de liter. 301,8 km mee gereden, snel gerekend 1:18,8. Huidige stand van vandaag:
IMG_1624.jpeg
 
190 delen door 10 geeft 1 op 19,0. Delen door 11 geeft 1 op 17,3. De 310 is daarmee vrijwel even zuinig tot iets minder zuinig met brandstof dan de 1 op 18,8 van je huidige motor.
Ik deed 1:29 met de 310R en helaas maar 1:26 met de 310GS.
Rustig op de snelweg, wel lekker de op en afrit doortrekken. :]
Met een CBR250R was dat 1:30 met dezelfde rijstijl, maar ook wel 1:32 gehaald.
Maar dat laatste was erg saai rijden voor de tevens kleine besparing.

Met mijn R3 op circuit Ecuyers onlangs anderhalve dag gereden op één tank. 8)7
Zo ongeveer acht sessies.
Met de S1000RR moet er iedere sessie vier liter bij.
 
190 delen door 10 geeft 1 op 19,0. Delen door 11 geeft 1 op 17,3. De 310 is daarmee vrijwel even zuinig tot iets minder zuinig met brandstof dan de 1 op 18,8 van je huidige motor.
Als je gaat kijken naar wat ik over de gehele tank inhoud rij van de 310 tegen over de 750 is de 750 toch zuiniger. Tegen of rond de 300 voor hij op reserve moet tegen over 190 met ruim in je reserve.
 
Mijn XSR900, die normaal rond de 1:20 loopt, deed 1:25,8 op de snelwegrit van Zoetermeer naar een dorpje vlak onder Verviers. Snelheid 100 in Nederland, 120 in België. Benzine: het goedkoopste pingelwater dat ik kon vinden. In Duitsland reed ik weer 1:21, met wisselende belasting.
 
Ik heb een F800s gehad die deed 1 op 27. M’n cbf100f deed over dezelfde dagelijkse rit een gemiddelde van 1 op 20.
Het grote verschil is wel dat het bmw blok na 22k klonk als een tractor en die van de cbf na 115k nog perfect loopt.
 
Omdat het over specifiek de ’zuinigste moto’ gaat spreekt m’n hier bijna enkel over het brandstofverbruik. Is natuurlijk wel het eerste waar je aan denkt maar ook de bandenkost en onderhoudskosten zijn toch iets waar je rekening mee wil houden als je over zuinigheid denkt in het kader van een algemene kostefficiëntie bijvoorbeeld voor een woon/werk-paard en niet enkel zuinigheid m.b.t. autonomie of brandstofbudget bij planning van een lange moto-reis ofzulks.

Ik zit hier ook over te denken voor m’n volgend werkpaard waarmee ik 2x 78km/ dag wil doen...
Tot nu toe hoofdzakelijk autostrade dus mijn interessse zat vastgeroest op tour machines zoals Kawasaki 1000SX, Suzuki S1000Gt of Aprilia Tuono V4 1100.. moto’s van tssn de 15.000 en 18.000€ aankoop en gem. verbruik van ongev. 6L/100km. Daar komt met in mijn geval minstens 28000km/jaar ook 2 bandensets en 2 onderhouden per jaar bij. Met een afschrijving op 4jaar en zonder in detail te gaan van de exacte kostberekening kom ik toch uit op +/- 10.000€ per ’motojaar’ (van ong. 9maanden), oftewel 1100€ per maand.. Eigenlijk idioot duur en slechte kosten/baten plaatje indien ik dit ga vergelijken met een kleine auto (electrisch of niet).

Tòch wil ik dit met de moto blijven doen maar zoek wel naar een economischere keuze.
Aangezien ik een even lange alternatieve route zonder snelwegen (N-wegen aan 50-70km/u) en totaal rittijd vreemd genoeg enkel ongev +15min. meer, kan gebruiken wordt plots een klein cilinderinhoud ’zuinige’ moto wel een interessante overweging..
Na wat uitpluizen en filteren volgens mijn voorkeur zit ik te twijfelen tussen een Kawasaki ninja400 (het 45pk oud model) of een Honda CBR500R beide speelgoed van minder dan 8000€. Eenzelfde kostenberekening afgeschreven op 4jaar als hierboven maar rekeninghoudend met lager verbruik en lichtjes mindere banden-onderhoudskosten kom ik uit op +/- 700€ per maand.

In de kantlijn moet ik er wel bij zeggen dat de keuze om een woon-werk route van ongev 80km zonder snelwegen te gebruiken hoofdzakelijk gemotiveerd is door een recent juridisch vonnis (tgv flits aan 173km/u) waardoor ik de komende 3 jaar absoluut geen zware verkeersinbreuken mag begaan indien ik m’n moto-rijbewijs wil behouden. 😅

Late reactie, maar ik denk dat cilinderinhoud alleen meetelt als je (vrij) nieuwe fietsen gaat inzetten. Neem een FJR van 10 jaar oud en je hebt een enorm verschil in kosten, maar het rijdt net zo goed en betrouwbaar als een bijna nieuwe SX of GT. De Tuono V4 zou ik laten staan als je lage kosten interressant vindt.
 
Late reactie, maar ik denk dat cilinderinhoud alleen meetelt als je (vrij) nieuwe fietsen gaat inzetten. Neem een FJR van 10 jaar oud en je hebt een enorm verschil in kosten, maar het rijdt net zo goed en betrouwbaar als een bijna nieuwe SX of GT. De Tuono V4 zou ik laten staan als je lage kosten interressant vindt.
Als je lage kosten wilt moet je geen nieuwe motor kopen. Een motor van een euro of 5000 met goede onderhoudshistorie zal een stuk voordeliger zijn al tel je onderhoud mee. Een paar remblokjes vervangen en je olie verversen kan je immers prima zelf leren en als je lange afstanden rijdt elke dag dan heeft je motor weinig te lijden. Of je moet een heel kleine nieuwe motor kopen maar ook die zijn niet meer zo goedkoop.
 
Ik doe W-W met motoren van max 1500 euro.
Er moet vaak wel wat aan onderhoud tegenaan maar dan heb je gewoon een betrouwbare fiets.
 
Ik heb een BMW, het enige wat ik hoefde te doen was een versnellingbak revisie, nieuwe koppeling, remrevisie, nieuwe vering, kabels, lambdasonde, banden, voorvork keerringen en nog wat klein geneuzel.

Maar dan rijdt je ook wel premium. :]
En 1:17 bij rustig rijden.
Heb ook nog een VFR800, die lust zelfs nog wat meer.
 
Zéér interessante feedback, bedankt allen.. Voor’t moment aan het twijfelen tussen Honda cmx 500 ’rebel’ en Honda cmx 1100 Rebel oftewel een Kawasaki Vulcan 650.
De Rebel 500 kost ongeveer 4000€ minder en verbruikt ook een anderhalve liter/100km minder dan de 1100, andere gebruikskosten zullen logischerwijs ook wel evenredig lager zijn .. De 1100 lijkt wel beter geschikt voor lange afstanden en heeft toch wat meer ’oempf en brom’. De Kawa zit er zowat tussenin maar ’k zie niet echt veel meerwaarde t.o.v. de beetje minder krachtige maar ook wel lichtere Rebel 500 terwijl de Vulcan toch 1500€ meer kost.. Waarschijnlijk zijn er tal van andere doorslaggevende voor- en nadelen bij elk van deze moto’s die je pas kan ontdekken na langdurig gebruik. Uiteraard is het beter om iedere moto eerst te testen ipv getalletjes te vergelijken maar als’k dat doe wordt het zowiezo de 1100 want de keuze voor de kleinere cilinderinhoud gaat van te voren af al gepaard met enige tegenzin.
Nog nooit een cruiser gehad maar ’k hoop dat zulke moto beter geschikt is dan een Ninja 400, Honda CBR500R, Suz SV650 of Triumph trident660 die oorspronkelijk op m’n lijstje stonden, om een wat rustigere rijstijl aan te leren.

Daarnaast zou’k in dezelfde categorie een Royal Enfield super meteor 650 kunnen zetten maar ik heb eerlijk gezegd toch meer vertrouwen in japanse moderne tech. en geen ’retro’ spaakwielen, sponsremmen en 60kg overgewicht.. is natuurlijk wel subjectief

Volgens mijn echtgenote is de meest redelijke economische keuze voor woon/werk een Piaggio Beverly 400.. maar als’k dan zeg; ’da’s een scooter, geen moto’ begrijpt ze dat niet 😣
 
Laatst bewerkt:
Ik had een FZ6 voor WW. Het enige dat ik deed was olie, remvloeistof, banden, remblokken, luchtfilter en bougies. Probleemloze motoren.
Als het dan zo'n goede motor was(!) waarom gunde je die motor dan geen zaken als: koelvloeistof, klepspelingcontrole, onderhoud draaiende delen van lagerwerk van balhoofd, achtervork en vering, voorvorkolie, etc. ?
 
Als het dan zo'n goede motor was(!) waarom gunde je die motor dan geen zaken als: koelvloeistof, klepspelingcontrole, onderhoud draaiende delen van lagerwerk van balhoofd, achtervork en vering, voorvorkolie, etc. ?
Koelvloeistof gebeurde ook hoor. Het was geen uitputtende lijst die ik tikte. Ik probeerde gewoon aan te geven dat buiten standaard slijtage er niks kapot ging aan dat ding. Ik heb in totaal 7 jaar op een FZ6 gereden en het waren probleemloze motoren. Uitstekend voor woon werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan