Even in twee stukjes geknipt voor de duidelijkheid......
Check wel even voor je begint of het geen slecht kontakt elders in de motor is of een slecht massakontakt. Maak desnoods een extra massakontakt eventueel voor tijdelijk. Check en reinig ook even je accupolen en plus en min draad van de accu.
Het is mogelijk om de dynamo te meten alsook de gelijkrichter.
Begin met een VOLLE GELADEN ACCU anders zijn de resultaten onbetrouwbaar. Met zo'n verse accu aangesloten op de motor (die niet draait)moet je +/- 12,5 tot 13 volt meten. Vervolgens start je de motor en moet je +/- 13-13,5 volt meten. Indien in orde, laat dan de motor ong 4000 toeren draaien. Je moet dan tussen de 13.9 en 14,5 volt meten. Als de waardes afwijken is je gelijkrichter defect.
Voor de dynamo geldt: Maak de aansluiting van de dynamo los van de gelijkrichter (meestal de drie gele draden) Laat de motor draaien met 5000 toeren en zet de voltmeter op AC (wisselspanning) meetbereik. Meet vervolgens tussen de drie gele draden van de dynamo, in elke combinatie, het potentiaal verschil. De gemeten spanning mag niet onder de 75 volt AC zijn. Indien wel dan is de dynamo defect.
Bovenstaande is beknopt en alleen maar een snelle check. Nogmaals vervang beide want ze hebben meestal beide een optater gehad. Er zijn diverse verbeterde versie te koop van spanningsregelaar en dynamo. Trek een extra massadraad van de gelijkrichter naar het frame. Voor meer info mail of bel me maar.
Nog een tip: indien een van beide defect is is je accu binnenkort ook weer kapot. Zaak om snel te checken dus lijkt me.
Je kunt alles ook eerst rustig nalezen in een zeer uitgebreidde handleiding (the stator papers) op de volgende link.
http/www.thegsresources.com/garage/gs_statorfaq.htm
Hoop je op weg geholpen te hebben..
Overigens: op deze manier naar de Hars rijden zonder zekerheid.......neem je wel je ANWB kaart mee dan?
Greetz.