Dodehoek sensor voor op de motor.. Nuttig?

Heb het toch al een paar keer gehad dat er iets in mijn dode hoek zat ondanks over de schouder kijken. Dat komt vooral door adaptieve cruise controls van auto's. Die gaan je op de linkerbaan inhalen maar blijven dank zij dat systeem achter hun voorganger hangen. Dat is vaak op een punt waar je ze net niet ziet. Je ziet ze eerst wel maar doordat ze in je dode hoek vertragen ben je ze kwijt. Dan moet je steeds heel nadrukkelijk over je schouder kijken wat weer afleidt van je voorganger. In trajectcontrole gebieden is dit het ergst. Iedereen kruipt dicht op elkaar. Dan is een hulpje om te spotten wat er om je heen rijdt best fijn.
Welke dode hoek op de motor?
Rij je met een BMW c1?

210px-C1RollerBMW.jpg
 
Die zooi moet er helemaal niet op. Op auto's ook niet. Door al die zooi kijken mensen steeds minder om hun heen.
En als ze het wel handig vinden kunnen ze beter met de bus. Is het voor mij ook veiliger op de weg
 
Die zooi moet er helemaal niet op. Op auto's ook niet. Door al die zooi kijken mensen steeds minder om hun heen.
En als ze het wel handig vinden kunnen ze beter met de bus. Is het voor mij ook veiliger op de weg
Mensen vertrouwen veel te veel op al die tech shit. Het begon al met de stom stom, nu weer met andere "snufjes".
 
@timo; Nou ja, ABS is toch wel fijn. Maar vooral in de auto is er een hoop troep bij gekomen. Lane-assist werkt in Nederland voor geen meter omdat we rare dingen doen met de wegbelijning. Zoals optisch versmallen van de weg. Maar als het goed en betrouwbaar werkt heb ik er niets op tegen. In mijn auto wordt ik gewaarschuwd als ik te dicht op mijn voorganger zit en zo'n slechte gewoonte moet wel afgeleerd worden. Vaak besef je dat zelf niet. Een dode hoek sensor, als die betrouwbaar werkt, is toch niets mis mee? En nee, een motor heeft geen dode hoek maar de helm wel.

Maar ik ben blij dat de techniek wel verder is gekomen sinds mijn eerste CB550. Vooral de vering en remmen.
 
@timo; Nou ja, ABS is toch wel fijn. Maar vooral in de auto is er een hoop troep bij gekomen. Lane-assist werkt in Nederland voor geen meter omdat we rare dingen doen met de wegbelijning. Zoals optisch versmallen van de weg. Maar als het goed en betrouwbaar werkt heb ik er niets op tegen. In mijn auto wordt ik gewaarschuwd als ik te dicht op mijn voorganger zit en zo'n slechte gewoonte moet wel afgeleerd worden. Vaak besef je dat zelf niet. Een dode hoek sensor, als die betrouwbaar werkt, is toch niets mis mee? En nee, een motor heeft geen dode hoek maar de helm wel.

Maar ik ben blij dat de techniek wel verder is gekomen sinds mijn eerste CB550. Vooral de vering en remmen.

Ik denk dat een niet uit te zetten toeter via de speakers beter werkt als adaptive cruise dan een echte adaptive cruise.
 
Ik denk dat een niet uit te zetten toeter via de speakers beter werkt als adaptive cruise dan een echte adaptive cruise.
Ja, dat denk ik ook. ABS is natuurlijk een pracht systeem. Kan je ook niet uizetten en ondervind je geen "hinder" van. Maar rijden is vooral goed opletten en als dat te makkelijk wordt gemaakt met onbetrouwbare systemen...
 
Lekker nuttig, een autonome motor. Welke marketing figuur heeft dat nu weer bedacht? Dus je gaat dan niet meer zelf voor de lol een toerrit maken maar je laat je motor zelf een toerrit maken. Kan hij er later over vertellen.
 
Lekker nuttig, een autonome motor. Welke marketing figuur heeft dat nu weer bedacht? Dus je gaat dan niet meer zelf voor de lol een toerrit maken maar je laat je motor zelf een toerrit maken. Kan hij er later over vertellen.
Handig toch, dan laat je de motor alleen met vakantie gaan, terwijl je zelf lekker thuis blijft om de filmpjes van waar de motor geweest is op MF te posten.:+
 
Lekker nuttig, een autonome motor. Welke marketing figuur heeft dat nu weer bedacht? Dus je gaat dan niet meer zelf voor de lol een toerrit maken maar je laat je motor zelf een toerrit maken. Kan hij er later over vertellen.
Heel nuttig, niet perse om dat ding in zijn volledigheid zichzelf te laten rijden, maar wel voor het ingrijpen wanneer de gebruiker in de fout gaat (en dat doen we nog wel eens. Jijzelf of een ander). Een deel van die technologie zul je in de nabije toekomst hun intrede zien maken in hun nieuwe motoren.
 
die dode-hoek lampjes weer..

ik vind het OK wanneer ik zo'n lampje in de spiegel van een auto zie: dan weet de bestuurster dat er iets in haar dode hoek zit.. so far so good.

Maar ik vind het nu (of binnenkort) al raar als ik Geen lampje zie: Dan moet ik dus extra alert zijn want de bestuurster weet _wellicht_ niet dat ik daar in haar/zijn/het dode hoek zit.

Wat ik zou willen: een (bijna) fail-safe systeem.
Een Altijd-Groen klein stipje in de spiegel, altijd aan.
En dat dan oranje kleurt als er iets in de dode hoek zit.
Maar dat ook oranje of rood kleurt als het detectie systeem in "error" zit of gewoon kapot is.
En .. als de bestuurster dan eens een keer helemaal geen lampje ziet (geen groen, geen oranje, geen rood: dan _KAN_ ze tenminste weten dat het hele systeem kaduuk is..
 
Heel nuttig, niet perse om dat ding in zijn volledigheid zichzelf te laten rijden, maar wel voor het ingrijpen wanneer de gebruiker in de fout gaat (en dat doen we nog wel eens. Jijzelf of een ander). Een deel van die technologie zul je in de nabije toekomst hun intrede zien maken in hun nieuwe motoren.
Ehhhh, toch benieuwd hoe je dat ziet
Als een ander de fout in gaat.

Vorig jaar (bijna exact een jaar) stond ik stil om verkeer van rechts voorrang te verlenen.
Maar werd er toch mooi letterlijk vanaf gekegeld.
Had er dan een systeem bestaan die mij had op gebeamd door Scotty??


Ofwel:
Hoe meer veiligheid systemen, hoe onveiliger het wordt..

Laatst nog, een of ander kantoortiepgeitmetstropdas in een Tesla
Auto rijdt zelf, en dodo zat lekker op zijn foon te klootviolen..
 
Hoe meer veiligheid systemen, hoe onveiliger het wordt..
Misschien is het in realiteit niet zo zwart-wit, maar stiekum ben ik het daar erg mee eens.

Verkeersveiligheid staat of valt met opletten, verantwoordelijkheid nemen en regeltjes zo’n beetje naleven, en natuurlijk de motivatie daartoe. Die motivatie lijkt steeds meer te ontbreken. Deels is dat een kwestie van normvervaging, maar ook de perceptie dat voertuigen rijtaken overnemen speelt daar zeker ook in mee. Tijdig en goed in spiegels en over schouders kijken behoord gewoon tot de rijtaken, en het is eigenlijk gek dat we daar anno 2022 oplichtende gekleurde stippeltjes voor nodig hebben, kennelijk.

Daarom is het imho beter om auto's voortaan van karton te maken, alle rij-assistentiesystemen eruit, gordels en airbags eruit, en een scherp geslepen metalen speer op de naaf van het stuurwiel, gericht op de torso van de bestuurder. Dat motiveert de bestuurder veel beter om zich te concentreren op de rijtaak. Het is mss heel eventjes wennen, maar bijkomend voordeel is dat files vanzelf wegspoelen zodra het gaat regenen, alleen moet iemand die automobilisten op dat moment wss even influisteren dat ze op de vluchtstrook moeten gaan zitten, want anders zitten ze alsnog in de weg.
 
Laatst bewerkt:
Had er dan een systeem bestaan die mij had op gebeamd door Scotty??
De doelstelling is het verminderen van ongevallen. Niet elimineren. In jouw hele specifieke scenario had de implementatie van Damon enkel een waarschuwing gegeven voor het naderende gevaar. Een Tesla had automatisch opgetrokken om het naderende gevaar uit de weg te gaan als die mogelijkheid er was en hoe BMW dat gaat doen weet ik niet.
Ofwel:
Hoe meer veiligheid systemen, hoe onveiliger het wordt..
Ik mis even hoe je gaat van een hele specifieke situatie waarin je onderuit bent gegaan naar de conclusie dat meer veiligheid systemen het onveiliger maken. Daarbovenop circuleert er voldoende data (meervoud) om dat onderuit te halen. No pun intended.

Overigens hebben we hier ook een beetje verwarring over wat een veiligheidssysteem is. Dergelijke systemen zoals bijvoorbeeld lane assist en Tesla auto-pilot classificeren zich niet als veiligheidssysteem. Dat soort systemen faciliteren enkel luie bestuurders en is wat mij betreft een slechte toevoeging. Iets waar DucBMW inderdaad een hele goede oplossing voor presenteert. Een veiligheidssysteem wat ingrijpt wanneer het een ongeval kan voorkomen en voor de rest doet het niets is daar heel anders in en in mijn ogen geen slechte ontwikkeling.
 
De doelstelling is het verminderen van ongevallen. Niet elimineren. In jouw hele specifieke scenario had de implementatie van Damon enkel een waarschuwing gegeven voor het naderende gevaar. Een Tesla had automatisch opgetrokken om het naderende gevaar uit de weg te gaan als die mogelijkheid er was en hoe BMW dat gaat doen weet ik niet.

Ik mis even hoe je gaat van een hele specifieke situatie waarin je onderuit bent gegaan naar de conclusie dat meer veiligheid systemen het onveiliger maken. Daarbovenop circuleert er voldoende data (meervoud) om dat onderuit te halen. No pun intended.

Overigens hebben we hier ook een beetje verwarring over wat een veiligheidssysteem is. Dergelijke systemen zoals bijvoorbeeld lane assist en Tesla auto-pilot classificeren zich niet als veiligheidssysteem. Dat soort systemen faciliteren enkel luie bestuurders en is wat mij betreft een slechte toevoeging. Iets waar DucBMW inderdaad een hele goede oplossing voor presenteert. Een veiligheidssysteem wat ingrijpt wanneer het een ongeval kan voorkomen en voor de rest doet het niets is daar heel anders in en in mijn ogen geen slechte ontwikkeling.
Jammer genoeg veroorzaken dergelijke systemen ook aanrijdingen.

bv
Als de noodrem wordt geactiveerd door iemand die nog net even voor je tussenvoegt en gaat remmen.
Dat is al vaker gebeurd bij uitvoegen op de afrit van een snelweg.
Vervolgens schiet de noodrem erop en klappen de achterliggers achterop.
Nu denk je natuurlijk: "moeten ze maar afstand houden” maar een noodrem is behoorlijk heavy en onverwacht.

En idd hoe meer veiligheidssystemen hoe meer afleiding
 
Het blijft een afweging tussen het nut en het gevaar van zo'n rijhulp. ABS is inmiddels helemaal ingeburgerd en blijkbaar zo foolproof dat daardoor de remmen nooit falen. Tenminste, niet dat ik weet. Zelfde geldt voor de airbag. In principe zit je met explosieven voor je neus in de auto. Daar gaat ook maar zelden wat mis mee. Dus als ze het superbetrouwbaar kunnen krijgen heb ik er geen probleem mee. Maar in mijn auto heb ik ook wel eens een vals alarm van de radar. Gelukkig grijpt die niet in maar begint alleen te piepen. En mijn parkeersensoren kan ik ook waarderen. Een coupé is bepaald niet overzichtelijk. Maar vertrouwen doe ik ze nooit helemaal. Het blijft een assistent.
 
Jammer genoeg veroorzaken dergelijke systemen ook aanrijdingen.

bv
Als de noodrem wordt geactiveerd door iemand die nog net even voor je tussenvoegt en gaat remmen.
Dat is al vaker gebeurd bij uitvoegen op de afrit van een snelweg.
Vervolgens schiet de noodrem erop en klappen de achterliggers achterop.
Nu denk je natuurlijk: "moeten ze maar afstand houden” maar een noodrem is behoorlijk heavy en onverwacht.

En idd hoe meer veiligheidssystemen hoe meer afleiding
Dat vetgedrukte dacht ik inderdaad, hahaha, domweg omdat het onvoldoende afstand houden vaak nu eenmaal minimaal de helft van de oorzaak is van de geschetste situatie: het maakt in en uitvoegen (oftewel doorstroming) nagenoeg onmogelijk. Daarmee is het net zo gevaar zettend als de lomperik die de auto/motor er even tussendoor kwakt, en net zo asociaal. En dat staat los van de gebruikelijke gevaarzetting inherent aan onvoldoende afstand houden: te weinig ruimte om nog te kunnen reageren etc..

Automatische/autonome remmen kunnen veel, maar veranderen niets aan het feit dat er nu eenmaal grenzen zijn aan wat fysiek mogelijk is. Idem ABS: werkt hardstikke mooi tegenwoordig, is om die reden al jaren verplicht op nieuwe voertuigen, maar als je te hard rijdt voor de omstandigheden, en/of te weinig afstand houdt, dan gaat ook ABS je niet meer redden, want dan is de ruimte gewoon op.

Rijhulpjes zijn soms handig, maar niets ontslaat de bestuurder imho van de verplichting (rijbewijs immers…) om op te blijven letten, en zelf de regie te houden over zijn/haar voertuig. Verzekeraars en rechters denken daar net zo over, getuige de jurisprudentie omtrent o.a. de o-zo slimme Tesla’s die motorrijders aan flarden reden omdat ze ze niet herkenden, of vanuit het niets middenop de snelweg stopten, omdat ze de ondergaande zon aanzagen voor een verkeerslicht…

Rijopleiding herzien zou kunnen helpen. In Finland, bijvoorbeeld, is de slipbaan verplicht onderdeel van de rijopleiding. Dat is nuttig: ga maar eens ervaren waar de grenzen liggen van jou en je voertuig, en hoe snel - zelfs bij een slakkegangetje - de dingen dan ineens gaan c.q. uit de hand kunnen lopen, zelfs met de moderne rijhulpsystemen. Daar gaan de meesten, althans voor een tijdje, een stuk bewuster van rijden.
 
Laatst bewerkt:
ADAS (advanced driver assistance systems) zijn precies wat het systeem zegt te zijn: assistentie. Je moet dus zelf blijven rijden. Die systemen helpen je. Helaas nemen bestuurders meer risico, als hun voertuig veiliger wordt, waardoor een deel van de veiligheidswinst teniet wordt gedaan. Dat gebeurde met de autogordels, met de airbags, ABS, winterbanden, de helm. En nu dus ook met adaptieve cruise control en lane assist.
Maar netto maken die systemen het nog steeds veiliger. Ook al rijdt men harder met winterbanden, let men gemiddeld minder goed op met lane assist, etc. Het wordt er dus niet gevaarlijker door. De veiligheid neemt wat minder toe, helaas. Maar een voertuig dat soms ingrijpt, soms helpt bij ingrijpen, is net iets vergevingsgezinder voor de fouten van een bestuurder.

Mensen die denken dat men zonder die systemen veiliger rijdt zou ik adviseren om even in dit topic te kijken: Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23
 
ADAS (advanced driver assistance systems) zijn precies wat het systeem zegt te zijn: assistentie. Je moet dus zelf blijven rijden. Die systemen helpen je. Helaas nemen bestuurders meer risico, als hun voertuig veiliger wordt, waardoor een deel van de veiligheidswinst teniet wordt gedaan. Dat gebeurde met de autogordels, met de airbags, ABS, winterbanden, de helm. En nu dus ook met adaptieve cruise control en lane assist.
Maar netto maken die systemen het nog steeds veiliger. Ook al rijdt men harder met winterbanden, let men gemiddeld minder goed op met lane assist, etc. Het wordt er dus niet gevaarlijker door. De veiligheid neemt wat minder toe, helaas. Maar een voertuig dat soms ingrijpt, soms helpt bij ingrijpen, is net iets vergevingsgezinder voor de fouten van een bestuurder.

Mensen die denken dat men zonder die systemen veiliger rijdt zou ik adviseren om even in dit topic te kijken: Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23
Het wordt idd niet gevaarlijker door de rijhulpsystemen, maar wel door gedrag (luiheid, onverschilligheid). Dat zie je ook terug in de statistieken m.b.t. letselongevallen: voertuigen en wegen waren nog nooit zo veilig als nu, maar niettemin zie je het aantal dodelijke en letselongevallen jaar op jaar spectaculair toenemen vanaf het moment dat slimme telefoontjes en databundels spotgoedkoop werden. Auto’s van karton… beste oplossing… wie niet horen wil… (etc.).

Maar goed, on-topic: stippels op je spiegels, wie wil ze? Ik niet perse, want ik vind motorspiegels al klein genoeg, en wil daar dus geen dingen op die ten koste gaan van het effectieve spiegeloppervlak. En verder heb ik (nog) een nek, en ik kan m’n hoofd gewoon draaien. Wie wil ze wel?
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk komt het er ook simpelweg op neer dat je je kop uit je reet moet trekken en verdomme moet opletten onderweg. Ondanks de rijhulpsystemen en veiligheidssystemen die we vandaag de dag in onze auto's hebben zitten presteerde we het in om in 2017 een hardere groei aan ongevallen te realiseren dan ergens in de jaren 70. Nu zit ik te zeuren zonder oplossing, maar in de mentaliteit zit er dan iets niet op orde.

Voor de rest, rijhulpsystemen die luiigheid faciliteren ben ik groot tegenstander van. Veiligheidssystemen zoals noodremmen, ABS, etc ben ik groot fan van. In elk geval de systemen daarin die bewezen zijn te werken. De systemen die ingrijpen in een noodsituatie, en voor de rest merk je niet dat ze er zijn.

Sorry, on-topic, die lampjes in je spiegels (ik ga ervanuit dat je daarop doelt met stippels in je spiegel) op een motor zie ik het nut niet zo van in. Echt spreken van een dode hoek kan je niet op een motor. Voor auto's waar men ook veelal niet veel moeite doet om te kijken vind ik dat een goede oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan