Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Welke dode hoek op de motor?Heb het toch al een paar keer gehad dat er iets in mijn dode hoek zat ondanks over de schouder kijken. Dat komt vooral door adaptieve cruise controls van auto's. Die gaan je op de linkerbaan inhalen maar blijven dank zij dat systeem achter hun voorganger hangen. Dat is vaak op een punt waar je ze net niet ziet. Je ziet ze eerst wel maar doordat ze in je dode hoek vertragen ben je ze kwijt. Dan moet je steeds heel nadrukkelijk over je schouder kijken wat weer afleidt van je voorganger. In trajectcontrole gebieden is dit het ergst. Iedereen kruipt dicht op elkaar. Dan is een hulpje om te spotten wat er om je heen rijdt best fijn.
Mensen vertrouwen veel te veel op al die tech shit. Het begon al met de stom stom, nu weer met andere "snufjes".Die zooi moet er helemaal niet op. Op auto's ook niet. Door al die zooi kijken mensen steeds minder om hun heen.
En als ze het wel handig vinden kunnen ze beter met de bus. Is het voor mij ook veiliger op de weg
@timo; Nou ja, ABS is toch wel fijn. Maar vooral in de auto is er een hoop troep bij gekomen. Lane-assist werkt in Nederland voor geen meter omdat we rare dingen doen met de wegbelijning. Zoals optisch versmallen van de weg. Maar als het goed en betrouwbaar werkt heb ik er niets op tegen. In mijn auto wordt ik gewaarschuwd als ik te dicht op mijn voorganger zit en zo'n slechte gewoonte moet wel afgeleerd worden. Vaak besef je dat zelf niet. Een dode hoek sensor, als die betrouwbaar werkt, is toch niets mis mee? En nee, een motor heeft geen dode hoek maar de helm wel.
Maar ik ben blij dat de techniek wel verder is gekomen sinds mijn eerste CB550. Vooral de vering en remmen.
Ja, dat denk ik ook. ABS is natuurlijk een pracht systeem. Kan je ook niet uizetten en ondervind je geen "hinder" van. Maar rijden is vooral goed opletten en als dat te makkelijk wordt gemaakt met onbetrouwbare systemen...Ik denk dat een niet uit te zetten toeter via de speakers beter werkt als adaptive cruise dan een echte adaptive cruise.
Handig toch, dan laat je de motor alleen met vakantie gaan, terwijl je zelf lekker thuis blijft om de filmpjes van waar de motor geweest is op MF te posten.Lekker nuttig, een autonome motor. Welke marketing figuur heeft dat nu weer bedacht? Dus je gaat dan niet meer zelf voor de lol een toerrit maken maar je laat je motor zelf een toerrit maken. Kan hij er later over vertellen.
Heel nuttig, niet perse om dat ding in zijn volledigheid zichzelf te laten rijden, maar wel voor het ingrijpen wanneer de gebruiker in de fout gaat (en dat doen we nog wel eens. Jijzelf of een ander). Een deel van die technologie zul je in de nabije toekomst hun intrede zien maken in hun nieuwe motoren.Lekker nuttig, een autonome motor. Welke marketing figuur heeft dat nu weer bedacht? Dus je gaat dan niet meer zelf voor de lol een toerrit maken maar je laat je motor zelf een toerrit maken. Kan hij er later over vertellen.
Dan voel ik mij compleet veilig, met alleen maar 2 luchtzakken...En als je auto niet zoveel van die snufjes heeft wordt hij door EuroNCAP als onveilig bestempeld
Ehhhh, toch benieuwd hoe je dat zietHeel nuttig, niet perse om dat ding in zijn volledigheid zichzelf te laten rijden, maar wel voor het ingrijpen wanneer de gebruiker in de fout gaat (en dat doen we nog wel eens. Jijzelf of een ander). Een deel van die technologie zul je in de nabije toekomst hun intrede zien maken in hun nieuwe motoren.
Misschien is het in realiteit niet zo zwart-wit, maar stiekum ben ik het daar erg mee eens.Hoe meer veiligheid systemen, hoe onveiliger het wordt..
De doelstelling is het verminderen van ongevallen. Niet elimineren. In jouw hele specifieke scenario had de implementatie van Damon enkel een waarschuwing gegeven voor het naderende gevaar. Een Tesla had automatisch opgetrokken om het naderende gevaar uit de weg te gaan als die mogelijkheid er was en hoe BMW dat gaat doen weet ik niet.Had er dan een systeem bestaan die mij had op gebeamd door Scotty??
Ik mis even hoe je gaat van een hele specifieke situatie waarin je onderuit bent gegaan naar de conclusie dat meer veiligheid systemen het onveiliger maken. Daarbovenop circuleert er voldoende data (meervoud) om dat onderuit te halen. No pun intended.Ofwel:
Hoe meer veiligheid systemen, hoe onveiliger het wordt..
Jammer genoeg veroorzaken dergelijke systemen ook aanrijdingen.De doelstelling is het verminderen van ongevallen. Niet elimineren. In jouw hele specifieke scenario had de implementatie van Damon enkel een waarschuwing gegeven voor het naderende gevaar. Een Tesla had automatisch opgetrokken om het naderende gevaar uit de weg te gaan als die mogelijkheid er was en hoe BMW dat gaat doen weet ik niet.
Ik mis even hoe je gaat van een hele specifieke situatie waarin je onderuit bent gegaan naar de conclusie dat meer veiligheid systemen het onveiliger maken. Daarbovenop circuleert er voldoende data (meervoud) om dat onderuit te halen. No pun intended.
Overigens hebben we hier ook een beetje verwarring over wat een veiligheidssysteem is. Dergelijke systemen zoals bijvoorbeeld lane assist en Tesla auto-pilot classificeren zich niet als veiligheidssysteem. Dat soort systemen faciliteren enkel luie bestuurders en is wat mij betreft een slechte toevoeging. Iets waar DucBMW inderdaad een hele goede oplossing voor presenteert. Een veiligheidssysteem wat ingrijpt wanneer het een ongeval kan voorkomen en voor de rest doet het niets is daar heel anders in en in mijn ogen geen slechte ontwikkeling.
Dat vetgedrukte dacht ik inderdaad, hahaha, domweg omdat het onvoldoende afstand houden vaak nu eenmaal minimaal de helft van de oorzaak is van de geschetste situatie: het maakt in en uitvoegen (oftewel doorstroming) nagenoeg onmogelijk. Daarmee is het net zo gevaar zettend als de lomperik die de auto/motor er even tussendoor kwakt, en net zo asociaal. En dat staat los van de gebruikelijke gevaarzetting inherent aan onvoldoende afstand houden: te weinig ruimte om nog te kunnen reageren etc..Jammer genoeg veroorzaken dergelijke systemen ook aanrijdingen.
bv
Als de noodrem wordt geactiveerd door iemand die nog net even voor je tussenvoegt en gaat remmen.
Dat is al vaker gebeurd bij uitvoegen op de afrit van een snelweg.
Vervolgens schiet de noodrem erop en klappen de achterliggers achterop.
Nu denk je natuurlijk: "moeten ze maar afstand houden” maar een noodrem is behoorlijk heavy en onverwacht.
En idd hoe meer veiligheidssystemen hoe meer afleiding
Het wordt idd niet gevaarlijker door de rijhulpsystemen, maar wel door gedrag (luiheid, onverschilligheid). Dat zie je ook terug in de statistieken m.b.t. letselongevallen: voertuigen en wegen waren nog nooit zo veilig als nu, maar niettemin zie je het aantal dodelijke en letselongevallen jaar op jaar spectaculair toenemen vanaf het moment dat slimme telefoontjes en databundels spotgoedkoop werden. Auto’s van karton… beste oplossing… wie niet horen wil… (etc.).ADAS (advanced driver assistance systems) zijn precies wat het systeem zegt te zijn: assistentie. Je moet dus zelf blijven rijden. Die systemen helpen je. Helaas nemen bestuurders meer risico, als hun voertuig veiliger wordt, waardoor een deel van de veiligheidswinst teniet wordt gedaan. Dat gebeurde met de autogordels, met de airbags, ABS, winterbanden, de helm. En nu dus ook met adaptieve cruise control en lane assist.
Maar netto maken die systemen het nog steeds veiliger. Ook al rijdt men harder met winterbanden, let men gemiddeld minder goed op met lane assist, etc. Het wordt er dus niet gevaarlijker door. De veiligheid neemt wat minder toe, helaas. Maar een voertuig dat soms ingrijpt, soms helpt bij ingrijpen, is net iets vergevingsgezinder voor de fouten van een bestuurder.
Mensen die denken dat men zonder die systemen veiliger rijdt zou ik adviseren om even in dit topic te kijken: Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23
bestuurster