Doodsangst op de weg..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Debbie, je hebt soort fobie en misschien moet je hypnose therapie proberen. In NL wordt het vergoed door aanvullende verzekering.

Van oefenen ga je beter rijden maar je moet angst wegnemen, rest komt wel vanzelf
Dat is precies wat ik ga doen : oefenen.
 
De andere manoeuvres lukken wel als je die op een parking probeert.

Dan snap ik je probleem niet meer :?
Mijn vriend heeft mij de noodstop uitgelegd en laten uitvoeren. Het heeft nog oefening nodig, maar het lukt wel zonder dat ik in paniek raak. Slalom lukt ook. Het uitwijken heeft die mij ook aangeleerd en ook dat lukt wel, maar niet aan de snelheid die zou moeten.

Zolang alles rechtdoor gaat, is er weinig (!) probleem. Maar bij bochten komt het grootste probleem.
 
De strekking van het verhaal begint op het gieter-verhaal te lijken, alleen dan precies andersom..

Nee, ik reed net 30 - Ik ben doodsbang kan niets!
Ah misschien toch 50 - ah jewel, ik kan die 8 al wel, ik leer ja niets meer
Oke ik reed wel 80 - ik kan alle oefeningen wel
Ah misschien wel richting de 120 - ja, ik ga die oefeningen wel doen

Of die van de muppet-show?
 
quote:
Hostyle schreef op 22 april 2013 @ 21:17:
Nee, helaas werkt het zo in Belgie. 8 uur basistraining, daarna zelf stuntelen totdat je vindt dat je klaar bent voor het examen. Dat examen moet binnen 1 jaar na je basistraining plaatsvinden.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd door een Belgische collega.Dat klopt helaas...

Ik denk dat dit voor veel leerlingen eigenlijk best een goed systeem is. Zeker als je het snel op pakt. Bij ons leer je namelijk pas echt rijden, als je je rijbewijs hebt. Dus zo raar is het Belgische systeem nu ook weer niet. Ik zou dan voor het examen wel een paar lessen nemen, zodat de instructeur je vorderingen kan evalueren.

Echter als je zo bang bent als jij zegt dat je bent, dan weet ik ook niet of het wel zo prettig is om zo alleen de openbare weg opgestuurd te worden.
 
Mijn vriend heeft mij de noodstop uitgelegd en laten uitvoeren. Het heeft nog oefening nodig, maar het lukt wel zonder dat ik in paniek raak. Slalom lukt ook. Het uitwijken heeft die mij ook aangeleerd en ook dat lukt wel, maar niet aan de snelheid die zou moeten.

Zolang alles rechtdoor gaat, is er weinig (!) probleem. Maar bij bochten komt het grootste probleem.
Een slalom zijn bochten he, links & rechts.. uitwijken moet ook naar links of naar rechts.
Je durfde niet eens gas te geven zei je, dan raakte je al in doodsangst?
Noodstop lukt je wel maar je durft niet te remmen omdat je dan in doodsangst raakt?
 
Een slalom zijn bochten he, links & rechts.. uitwijken moet ook naar links of naar rechts.
Je durfde niet eens gas te geven zei je, dan raakte je al in doodsangst?
Noodstop lukt je wel maar je durft niet te remmen omdat je dan in doodsangst raakt?

Ik vind ook dat er enorm veel conflicterende gegevens in haar verhaal zit waardoor het er steeds meer op begint te lijken dat er een verzonnen probleem aan de basis van dit topic ligt.
 
Een slalom zijn bochten he, links & rechts.. uitwijken moet ook naar links of naar rechts.
Je durfde niet eens gas te geven zei je, dan raakte je al in doodsangst?
Noodstop lukt je wel maar je durft niet te remmen omdat je dan in doodsangst raakt?
Hij heeft mij de techniek geleerd, ik zeg daarmee niet dat ik al de snelheid haal die gevraagd wordt.

En een slalom is nog nét iets anders dan een 8.

Ik zeg gewoon dat ik de techniek uitgelegd heb gekregen en eens uitgeprobeerd heb. Ik zeg daarmee niet dat ik die doe zoals het hoort te zijn voor een examen.
 
Volgens mij beginnen die doodsangsten aardig mee te vallen..
 
Mijn vriend heeft mij de noodstop uitgelegd en laten uitvoeren. Het heeft nog oefening nodig, maar het lukt wel zonder dat ik in paniek raak. Slalom lukt ook. Het uitwijken heeft die mij ook aangeleerd en ook dat lukt wel, maar niet aan de snelheid die zou moeten.

Zolang alles rechtdoor gaat, is er weinig (!) probleem. Maar bij bochten komt het grootste probleem.

Als het probleem alleen in de bochten zit, dan is er maar 1 optie: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Kilometers maken is dan de enige manier om het te leren. Zoek vooral wat rustigere achteraf wegen op. En oefen in de avonduren, dan is het veel rustiger op de weg.
 
Ik vind ook dat er enorm veel conflicterende gegevens in haar verhaal zit waardoor het er steeds meer op begint te lijken dat er een verzonnen probleem aan de basis van dit topic ligt.
Angst begint meestal ook bij verzonnen rampscenario's die je jezelf aanpraat. En eens je eraan vastzit, raak je er niet zo makkelijk vanaf. Het probleem ligt bij mezelf, en dat weet ik. Ik heb geen controle over de moto, het is de moto die met mij rijdt en niet omgekeerd.
Mensen met zoveel ervaring als sommige hier zouden toch tips moeten hebben om dat om te keren ?
 
Als het probleem alleen in de bochten zit, dan is er maar 1 optie: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Kilometers maken is dan de enige manier om het te leren. Zoek vooral wat rustigere achteraf wegen op. En oefen in de avonduren, dan is het veel rustiger op de weg.

Ja, maar dat werkt niet, want dat is wat haar instructeur probeerde.
 
Als je die bochten zo doodeng vindt... Dan zijn die 8-tjes toch ideaal om eerst te leren?! :?
Als je 2 uur lang moet oefenen, zou je zeggen dat je het op gegeven moment wel kan toch? :)

En de uitwijkmanoevre is best lastig.... Je komt vrij 'hard' aanrijden en dan 'ineens' je motor omgooien. Als je bang bent in bochten, snelheid en sturen zou ik deze misschien nog laten voor wat het is :P Of heeeeel langzaam rijdend.
Denk dat een snelle slalom ook wel fijn is om (flink) op te oefenen. Steeds een stukje sneller proberen.

En verder: Gewoon uren maken! :] Van achter de computer leer je het niet.

Zoals ik ooit ergens heb gelezen: Je kunt nooit een zee oversteken door er alleen naar te kijken.

Dus hup hup rijden meid!! :]
 
Angst begint meestal ook bij verzonnen rampscenario's die je jezelf aanpraat. En eens je eraan vastzit, raak je er niet zo makkelijk vanaf. Het probleem ligt bij mezelf, en dat weet ik. Ik heb geen controle over de moto, het is de moto die met mij rijdt en niet omgekeerd.
Mensen met zoveel ervaring als sommige hier zouden toch tips moeten hebben om dat om te keren ?

Ik doelde meer op het feit dat je niet bent wie je zegt en dat je probleem onbestaand is.
 
Volgens mij beginnen die doodsangsten aardig mee te vallen..

:Y Ik denk eerlijk gezegd ook dat het allemaal wel meevalt. En dat het iets dramatischer is opgeschreven dan dat het is? Mjah dat kan alleen TS aangeven.
 
Omdat ik nu de weg op moet en enkel de techniek voor een rondje rijden heb gezien terwijl de andere manoeuvres ook gekend moeten zijn. En die lukken trouwens wél als ik die op een parking probeer. ;)

Daar gaat het dus fout; je zou pas de weg opgestuurd moeten worden zodra je de bijzondere verrichtingen redelijk beheerst. Dat was ook het hele idee van de invoering van AVB en AVD toendertijd.
 
Ja, maar dat werkt niet, want dat is wat haar instructeur probeerde.

Misschien gaat het wel veel beter als niet iemand "op haar vingers kijkt" ?
En 8 uur oefenen, noem ik nou niet bepaald een brede basis om al conclusies te kunnen trekken. Dan weet je net hoe je hem moet starten bij wijze van spreken!
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar dat werkt niet, want dat is wat haar instructeur probeerde.
Ik werd zo zenuwachtig van die man ! Hij liep de hele tijd te roepen : "kijk naar daar, kijk naar daar, zoek mijn ogen, zoek mijn ogen. Rijd naar mijn voet, rijd naar mijn voet. Kijk naar die kegel, kijk naar die kegel". 2 uren lang liep hij te roepen naar mij. Op den duur wist ik niet meer waar mijn hoofd stond.
 
Ik werd zo zenuwachtig van die man ! Hij liep de hele tijd te roepen : "kijk naar daar, kijk naar daar, zoek mijn ogen, zoek mijn ogen. Rijd naar mijn voet, rijd naar mijn voet. Kijk naar die kegel, kijk naar die kegel". 2 uren lang liep hij te roepen naar mij. Op den duur wist ik niet meer waar mijn hoofd stond.

Ah ja. Ja, als je niet meer weet waar je hoofd staat wordt het lastig.
 
Ik werd zo zenuwachtig van die man ! Hij liep de hele tijd te roepen : "kijk naar daar, kijk naar daar, zoek mijn ogen, zoek mijn ogen. Rijd naar mijn voet, rijd naar mijn voet. Kijk naar die kegel, kijk naar die kegel". 2 uren lang liep hij te roepen naar mij. Op den duur wist ik niet meer waar mijn hoofd stond.
Luister dan ook een keer..
 
Als ik alles hier lees van generaliserende opmerkingen...
Dan vraag ik mij af... hoe het kan dat ik nog leef...

na 8uur (gespreid over 2 weken) heb ik mijn vast rijbewijs gehaald,
zonder enige opmerking op de 8, slalom, uitwijken,traag rijden, precisiestop, noodstop...
met zelfs tijdens het straat-gedeelte een spookrijder te mogen ontwijken...

3 jaar later leef ik nog steeds....

moet wel een mirakel zijn :D


Debbie, Angst kan rare dingen doen met een mens.
Probeer ook uit te zoeken waar die angst vandaan komt...
je wilt niet in een ardennenrit, bij één of andere bochtencombinatie, plots in paniek slaan...
dat komt niet goed...

oefenen oefenen en oefenen... maar niet op straat,
daar ben je niet klaar voor...

de beste tips zijn al gegeven,
zoek een rustige parking, en probeer stap per stap je oefeningen te doen,
liefst zonder je vriend erbij...
leer eerst wennen aan het motor idee...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan