Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

Tsjong....accessoires op zo'n motor. Ik geloof niet dat ik dát kan begrijpen....
Niet eerder gezien Tomcat? Philippe Starck heeft zo'n beetje van alles ontworpen (meubilair, gebruiksvoorwerpen, gebouwen, enz, enz...) en zich ook hiermee bemoeid. Overigens in die tijd (1995 / 1996) was het wel gebruikelijk om accessoires er bij te kopen. Nu zijn ze een zeldzaamheid geworden en daarmee ook heel duur (als je ze al kan vinden).
 
Je ziet ze natuurlijk niet veel in het echt. Zeker niet met accessoires. Het gebruiksgemak neemt enorm toe, maar mooier wordt het er imho niet van. Maar daar mag iedereen anders over denken. Ik heb nog een paar foto's van deze motor, mooiste is nmm de oranje:
HPIM4912.jpg

Is dat rekje overigens een origineel accesoire?

Alhoewel zo is ook wel fraai:
IMG_4048.jpg
 
Meeting in Nederland in oktober 2020 ......?? De coronacrisis heeft alle voorgenomen bijeenkomsten dit jaar behoorlijk verstoord. Langzaam gaan we weer wat ontspannerder met de situatie om. Het idee is toch nog dit jaar aandacht te geven aan het 25 jarig bestaan van de Aprilia MOTO 6.5 en ergens in Nederland een bescheiden meeting te houden. Mocht de interesse er zijn, dan wil ik dit gaan organiseren. Laat me weten wat je er van vind! (dit bericht staat ook op Facebook in: 'Aprilia Moto 6.5 - International' in meerdere talen......)
Unknown.jpeg
 
Er bestaat een boek met de naam "Il Signor Aprilia", met op de voorplaat een Moto 6.5 en binnenin nog een foto van Ivano Beggio op de Moto 6.5. Het is in het Italiaans, maar met de moderne vertaaltechnieken van tegenwoordig, is het goed mogelijk daar dus een Nederlandse vertaling van te maken. Ik was nieuwsgierig of de Moto 6.5 ook deel uit maakt van een van de verhalen. Het blijkt dat het uitsluitend over de racerij gaat (en daar was/is Aprilia heel groot in geworden). Desalniettemin, toch interessant dus ik op zoek naar dat boek. Nou nergens meer verkrijgbaar dus. Heeft ooit 12,50 Euro gekost en soms kom je 'm tweedehands tegen voor veel hogere prijzen. Hield het al lang in de gaten, maar er kwam maar niets. Uiteindelijk kwam ik wel achter het mailadres van de zoon van de (inmiddels overleden) auteur. Tot mijn grote verrassing heeft hij mij dat boek toegestuurd! Hij betaalde zelfs de portokosten. Nou dat is dus echt ontzettend aardig geweest. Vandaag kwam het boek binnen. Nu (met Google Translate) de tijd nemen om te vertalen.....

fullsizeoutput_1050.jpeg
9788831776189-us.jpg
 
Trouwens, als je je wat meer verdiept in de Moto 6.5 dan zie je iets opmerkelijks aan de foto op de voorplaat van het boek "Il Segnor Aprilia". Er klopt iets niet........

Al gezien?

De foto staat in spiegelbeeld!!! Haha! Dat was de artistieke vrijheid van de fotograaf met de graficus. Het boek was al gedrukt en toen kwam de schrijver er pas achter. Is zo gelaten, maar apart is het wel!

Zo had het ook gekund, en dan had het wel geklopt:

Unknown-3.jpeg
 
Nu in de winkel: (per 16 juni 2020)

Het Motorrijwiel met een mooi artikel over de Aprilia Moto 6.5
No 166, Jaargang 29, juli / augustus 2020
(6 pagina's v.a. blz. 70).
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_135f.jpeg
    fullsizeoutput_135f.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 10
Weer een blad met een mooi artikel over de Moto 6.5.! Het blad MOTORRAD ligt in de winkel (no 13 - 2020) met o.a. een interview met Philippe Starck!
 

Bijlagen

  • im13_20200604_motorrads.jpg
    im13_20200604_motorrads.jpg
    132,6 KB · Weergaven: 3
Mijn naam is Nacko en misschien geïnteresseerd in een moto 6.5 . Nu zie ik op marktplaats er een paar staan waar onder een blauwe, is dit een originele kleurstelling en kent iemand misschien deze motorfiets, je zal zo iets niet vaak zien neem ik aan . En niet geheel onbelangrijk hoe is jullie ervaring als motor , buiten het ontwerp om .
 
Ik heb er nog één te koop in het zwart, met origineel 3950 km erop.
Ik heb er twee, 1 mag het veld ruimen. Bij interesse mag je me een PB sturen.
Ben een liefhebber, dit was mijn derde Moto 6.5. Alle vloeistoffen etc. net gedaan.
 
Oh ja, in antwoord op je vraag: die blauwe is niet origineel in die kleur geleverd. Ze kwamen in het oranje/grijs, zwart/antraciet en ivoor/grijs.
 
Niet origineel dus , Maar op het eerste gezicht wel een nette en voorzien van de juiste stickers . Ik heb ooit eens op een Scarver gereden is dat een beetje qua eigenschappen te vergelijken , ook al heeft de BMW een Kuip
 
Mijn naam is Nacko en misschien geïnteresseerd in een moto 6.5 . Nu zie ik op marktplaats er een paar staan waar onder een blauwe, is dit een originele kleurstelling en kent iemand misschien deze motorfiets, je zal zo iets niet vaak zien neem ik aan . En niet geheel onbelangrijk hoe is jullie ervaring als motor , buiten het ontwerp om .
Beste Nacko! Blauw is niet origineel. Origineel is zwart/donkergrijs (als de aanbieding van CH Racing M900), Oranje/grijs of creme-wit/grijs. Die kleuren zijn origineel. Door mijn intensive speurtocht naar alles rond de Moto'6.5 en de contacten in deze wereld weet ik dat hoe origineler, hoe meer gewaardeerd en waardevoller. Er mag best wat aan mankeren, maar dan is het juist de kunst het zo origineel mogelijk te maken (en dat kan soms best wat moeite kosten). Dus hoe meer 'af' hij is, hoe interessanter (en dat behoeft niet eens de prijs te zijn). Motorisch is de Rotaxmotor het minste probleem. Deze is nagenoeg onverwoestbaar en kan vele kilometers mee. Meer dan gemiddeld (maar een lage stand is natuurlijk wel fijn). Dus het is een persoonlijk voorkeur wat uiteindelijk je keuze maakt. Er zijn er niet veel (in Nederland) dus zie je wat, dan loont het de moeite daar verder in te duiken. Het meest geruststellende is wel dat de waarde naarmate hij ouder wordt meer toe neemt, dus afschrijving is er niet. Succes met de zoektocht (en zoek CH Racing M900 eens op voor een babbeltje).
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1590675941364.jpg
    FB_IMG_1590675941364.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 3
Bedankt voor de uitleg , het is een blijft iets bijzonders , alleen ik wil hem ook gebruiken waarvoor hij gemaakt is dat is kilometers maken , is dat een beetje te doen op dit model . Voor mijn gevoel zit je meer op dan in de motor, zoals op een crosser oid. Graag dus jullie bevindingen hierover.
 
Kilometers maken is geen enkel probleem! Motorisch is hij bijzonder goed. De vering is voor wat stugger en achter wat slapper, maar dat is te verhelpen met progressieve veren voor en achter eventueel een andere schokbreker. Toch zijn er maar weinig Moto-liefhebbers die het doen. Zelf heb ik het ook niet gedaan. Een dagrit van 400 a 500 kilometer heb ik regelmatig gemaakt. De tankinhoud is 16 liter, maar daar is zo'n 5 liter op de reserve stand (tenminste als er 2 kranen op zitten. Bij een tank met 1 kraan rechts (het eerste type) heb je minder benzine beschikbaar omdat de tapkraan wat hoger zit. Hij rijdt ongeveer 1:13.5. Op de snelweg is de maximale snelheid 155 km/u, maar je mag toch nergens harder dan 100 (en dat is een stuk prettiger rijden). Het zadel zit goed en je kan goed bij de grond (gemiddelde lengte). De reviews waren In Nederland goed, maar in Duitsland minder door het afwijkende model. Maar ik raad je aan zeer zeker een proefrit te maken (bij een dealer die er eentje heeft staan) om je zelf te overtuigen dat het een motor is die heerlijk gebruiksvriendelijk is. Misschien nog leuk te vertellen: Mijn vorige motor was een Vmax. Twee keer zo snel, twee keer het vermogen en cc, twee keer zo zwaar, maar ik heb er nu op de Moto' even veel rijplezier op! (Reden van overstap is dat de Vmax mij in het gewicht te zwaar werd om uit de stalling te sjorren. Nu de helft zo zwaar en dus veel makkelijker).
 
Laatst bewerkt:
O ja, de motor die aangeboden wordt is er een met een dubbele kraan, dus je hebt dan maximaal 15,5 liter benzine tot je beschikbaar. Daar rij je wel aardig wat mee (maximaal 200 km) voor je weer moet tanken (dat is een stuk minder als er maar 1 kraan op zit aan de rechter kant). En hij ziet er uitstekend uit.....
 
Laatst bewerkt:
Mijn Moto' is van oorsprong ZWART, maar ik heb een extra set in het Oranje/Zilver. Het ombouwen duurt een half uurtje......
Ook de tassen heb ik in verschillende opties.....

fullsizeoutput_1376.jpegfullsizeoutput_1375.jpeg
fullsizeoutput_1373.jpegfullsizeoutput_1372.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_20200624_140640.jpg
    IMG_20200624_140640.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 7
  • fullsizeoutput_1377.jpeg
    fullsizeoutput_1377.jpeg
    91,9 KB · Weergaven: 9
  • fullsizeoutput_1378.jpeg
    fullsizeoutput_1378.jpeg
    107 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan