Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

NOG MAAR 3 WEKEN! Dan is er de MOTO-meeting! Dit keer in de omgeving van Arnhem. De Info volgt spoedig!! (Er zullen ook een aantal Duitsers komen, vandaag Arnhem als verzamelplaats)
En o ja: De Coronaregels zullen gerespecteerd worden.
 
Moeilijk te zeggen. Motorrijders schijnen allergisch te zijn voor vocht. Als het weer wat tegenvalt dan is de opkomst minder (Diehards zijn er altijd). Maar de voorzichtige prognose is 20 man.....
 
Het programma is bijna rond.
Idee (dus nog onder voorbehoud) is v.a. 11 uur verzamelen bij Hotel vd Valk in Duiven (aan de A12). Ook lunchen daar (eigen kosten) dan een rit door de regio tot maximaal 16.00 uur. Ook een aantal Duitsers komen (vandaag deze lokatie).....
 
PROGRAMMA 27 september 2020 MOTO 6.5 meeting

Op zondag 27 september 2020 zal een unieke bijeenkomst georganiseerd worden speciaal voor de APRILIA MOTO 6.5
De aanleiding is het 25-jarig bestaan van de Moto 6.5 in Nederland.
Deze werd geïntroduceerd op de Motor-RAI in oktober 1995.

De bijeenkomst heeft een internationaal tintje.
Ook een aantal Duitse MOTO-vrienden zullen aansluiten.
En er is ook Belgische interesse.
Daarom is er gekozen voor een lokatie in de buurt van Arnhem.

LOKATIE:
- Verzamelpunt Hotel van der Valk in DUIVEN, gelegen naast de A12 (afslag Duiven).
Adres: Impuls 2, 6921RK Duiven / 026 3188888
Veel meer dan een Hotel - Hotel Duiven bij Arnhem A12 - Hotel Duiven bij Arnhem A12

VOORAF TANKEN bij het tankstation van ‘Q8 Duiven’ aan de Oostsingel 15, 6921RV (op 1 kilometer van het van der Valk Hotel). Kruispunt N810 naar links de Oostsingel op…..

- Verzamelen van af 11.00 uur
- lunch (op eigen kosten) mogelijk in het Van der Valk Hotel om 12.00 uur.
- Uiterlijk 13.30 uur start van de toertocht door de regio (o.a. de Posbank)
- De rit is maximaal 80 kilometer en duurt 2 uur.
- Uiterlijk 16.00 uur afsluiting bijeenkomst
- maar er kan natuurlijk nog nagepraat worden in het van der Valk Hotel.

LAAT WETEN DAT JE KOMT, dan kunnen we daar rekening mee houden.

106372054_1822092021265801_6571341373687304664_n.jpg
 
Het start- en eindpunt bevindt zich op minder dan 5 kilometer van waar mijn Moto's slapen... Ik ben er dus zeker bij (maar alleen als de weergoden ons gunstig gezind zijn)
 
Leuk detail: Ook de Duitsers zijn zich aan het verzamelen om te komen..... (man of 5 a 6 of misschien meer....) Nog 19 dagen te gaan!
 
unnamed.jpg

MOTOPLUS

25 jaar Aprilia Moto 6.5

Motorblok, wielen, tank en zadel - met de Aprilia Moto 6.5 wilde de Franse topontwerper Philippe Starck de motor een kwart eeuw geleden tot in de essentie terugbrengen. Een enorm succes werd het helaas niet, maar tegenwoordig is een 6.5 een geliefd verzamelobject.


'The Passion' - passie. Italië kan niet zonder. En al helemaal niet in de jaren tachtig en negentig, toen mannen zich ten zuiden van de Alpen opmaakte om de internationale motormarkt te veroveren. Aprilia tegen Cagiva, beiden tegen Ducati en alle drie tegen Japan. Of dat nu in de verkoopcijfers van op de circuits terug was te zien, maakte niet uit, in deze wilde tijden heerste er een aanstekelijke anarchie. Miguel Galluzzi had zijn Ducati Monster ontmoet met het paradepaardje afgeleverd. Rivaal Aprilia sloeg met de Moto 6.5 weer een compleet andere weg in. Het begon toen Ivano Beggio, de 'meester' van de ambitieuze Italiaanse motorfabrikant uit de regio rond Venetië, zich eind jaren tachtig vergaloppeerde. Financieel adviseurs hadden hem aangeraden om de enorme winsten die hij had geboekt te spreiden en in branchevreemde meubelbedrijven, zonnebrilfabrikanten en kledingbedrijven te investeren. Dat ging - zoals zo vaak - behoorlijk mis. Alleen dankzij twee schitterende scooters (de Scarabeo en de SR50), die met hun frisse design en nieuwe concepten als een bom insloegen op de snel groeiende Italiaanse markt, wist Beggio zijn hoofd uit de strop te halen. Dat weerhield hem er echter niet van om buiten de gebaande paden te blijven wandelen en daarmee kruisten zijn wegen veelvuldig met die van VIP's. Beggio leerde veel bekende mensen kennen, waaronder ook topdesigner Philippe Starck, die op dat moment net de renovatie van de privé-vertrekken in het Élysée van de Franse president Francois Mitterand had voltooid. Beggio rook de enorme kans om iets voor de eeuwigheid te creëren. Een designicoon als de Fiat 500 of de Vespa - niets minder dan dat. "Ik leerde Starck op een meubeltentoonstelling kennen", schreef Beggio in zijn biographies. "Hij was enorm sympathiek, barstte van de energie en had een grote passie voor motorfietsen. Als tiener sleutelde hij al aan de meest uiteenlopende machines, en toen ik hem leerde kennen, had hij een Bultaco trialmotor, een oude Triumph en een Harley in de garage staan. Hij liet weten graag met Aprilia samen te willen werken om een motorfiets te maken, die hij als 'spiritueel' bestempelde. Binnen een paar weken werden we het eens over die machine, de Moto. De naam had Starck zelf gekozen. De motor moest zo fascinerend als een Harley zijn en een design hebben zo tijdloos als dat van de Scarabeo. Na een maand liet hij me al de eerste schetsen zien ", herinnerde de Aprilia-baas zich later. En inderdaad, Starcks eerste ontwerpen lieten iets volledig nieuws zien: een compacte machine met een eivormige tank en nadrukkelijke organische vormen, die het motorblok met een onder de een cilinder doorlopende framebuizen. Bezwaren van de ontwikkelingsafdeling over de maakbaarheid van het concept werden door Beggio rigoureus van tafel geveegd. Starck kreeg de vrije hand. Alberto Capella, een jonge en bevlogen ontwerper, moest ervoor zorgen dat het ontwerp van Starck echt één-op-één werd overgenomen. Het eerste designmodel was voorzien van de 350-cc-eencilinder van de Suzuki DR350, de Moto een eenvoudige en compacte moest worden. Een flitser voor in de stad en voor rijders zonder al te veel ervaring, die werden aangetrokken door het buitengewone design. Door de lagere koers van de Japanse yen explodeerden de prijzen bij Suzuki echter en werd de eencilinder van de Aprilia Pegaso aanbevolen als vervangende krachtbron. Dit blok was groter en ook veel sterker dan het oorspronkelijk geplande Suzuki-blok. Starck was echter niet bereid om concessies aan de frame-constructie te doen. "Hij was duidelijk niet gewend om compromissen te sluiten en een en ander te overleggen met de technici, zoals normaal gesproken te doen. Later voorstel tot wijziging werd door Starck als godslastering bestempeld", herinnerde Beggio zich. De Fransoos bezocht vaak de designafdeling in Noale en hield samen met zijn medewerker Thierry Gauguin de voortgang van het project nauwlettend in de gaten. Capella vond die bezoekjes vooral een vriendschappelijk karakter hebben, waarbij Starck de motor lang vanuit verschillende hoeken bekeek. Bij die bezoekjes bracht hij steeds prosecco en andere lekkernijen voor het designteam mee. De Moto was complex en de ontwikkelingsafdeling moest met nieuwe techieken werken om de eigenaardige vormen te kunnen impiementeren. Zo waren er special stansmachines nodig om de elliptisch gebogen framebuizen hun vorm te kunnen geven. Ook de voordemper, die als een soort rodelsleetje rond de onderzijde van het motorblok kwam te liggen, was een lastig onderdeel. Daarnaast vormden de bolvormige radiateur, de eivormige benzinetank zonder echte motorergonomie, het zadel zonder uitgesproken comfort en het feit dat er nauwelijks sprake was van stroomlijndelen behoorlijke voor het team. Het geheel moest bovendien worden uitgevoerd in een grijstoon, omdat bijvoorbeeld ook de UV-bestendige rubberslangen en remleidingen in exact dezelfde kleur gevonden moesten worden. Ook de monteurs van de ontwikkelingsafdeling moesten buitengewone vaardigheden hebben om het extreem compacte prototype in elkaar te zetten. Boven was het Capella, die met de nodige diplomatie onderhandelde tussen Starck en tot de technische om toch tot de kleine compromissen te komen, waardoor de rijdbaarheid van de 'Starck' - zo werd de 6.5 intern genoemd - op een keerpunt. Daarbij werd het ontwikkelingsproces van ongeveer twee jaar met zes maanden verkort en kon de 6.5 op de Bologna Motor Show van 1994 worden gepresenteerd. "Starck was ook enorm betrokken bij de presentatie van de machine in Bologna ", aldus Beggio in zijn biografieën. Voor de onthulling zette hij een spectaculaire show op poten en poseerden beroemdheden als Peter Gabriel, Lucio Dalla en Bigas Motorcycle 6.5. "In de eerste dagen na de presentatie werden we overweldigd door het aantal bestellingen uit de hele wereld en raakten we er van overtuigd dat we een tijdloos designicoon hadden kunnen. Maar nadat alle architecten, designers en grote ondernemers er een hadden besteld, vlakte de belangstelling tot onze grote verrassing af. De 'normale' motorrijder wist het extroverte design niet te waarderen en koos voor de gespierde Ducati Monster van Miguel Galluzzi ", aldus Beggio in zijn biographies. Ergo, de Moto 6.5 de grootste flop in de bedrijfsgeschiedenis en na twee jaar en ongeveer 6.200 geproduceerde machines werd de productie gestaakt. Beggio troostte zich door de jaren heen met het feit dat de Moto 6.5 als verzamelobject alsmaar in waarde steeg en de Aprilia, zelfs een plek kreeg in de motortentoonstelling van het Guggenheim-museum in New York. In Italië uitgegroeid tot een echte cult-motorfiets. Na de Moto 6.5 waren er nog twee nooit gerealiseerde projecten in samenwerking met Philippe Starck. De eerste was de "Lama'-scooter, de tweede de X Ray 1000 met de V-twin van de latere Aprilia RSV1000. Er werden een ontwerpstudie en een lopend prototype van de X Ray 1000 gebouwd. Er kwamen echter technische problemen rond het ondergedimensioneerde buizenframe, de veel te kleine benzinetank en te weinig ruimte voor de airbox aan het licht, waardoor het project - mede ook door de tegenvallende verkopen van de Moto 6.5 - al snel gestaak werd. Toch was de Moto 6.5 Beggio's lievelingsproject en wachtte er nog een keer een groots optreden. Op 16 maart 2018 werd de plotselinge overleden 'master' Ivano Beggio naar zijn laatste rustplaats in zijn woonplaats Noale begeleid door ongeveer dertig Moto 6.5's, precies zoals deze visionair het gewild zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
De creatie van PHILIPPE STARCK, de Aprilia MOTO 6.5 is ontstaan volgens een bepaald denkpatroon:

DE WERELD VAN PHILIPPE STARCK


Deze foto is een onderdeel in een zeer interessante documentaire. Deze foto duurt slechts 1,5 seconde in een documentaire van bijna 6 uur. Het zijn 6 afleveringen met PHILIPPE STARCK in de hoofdrol. De beste wordt gekozen uit 12 jonge ontwerpers. De meest interessante is de filosofie van Starck. Je wordt meegenomen in zijn wereld en daarmee begrijp je nog meer zijn manier van denken bij het ontwerpen van onder andere de Aprilia Moto 6.5. Zeker nu we veel thuis zijn vanwege de Corona-crisis is dit een educatieve serie.

(Bekijk YOUTUBE voor 'Design for life' in 6 afleveringen van de BBC)
fullsizeoutput-11a6.jpg

 
Laatst bewerkt:
Vandaag was de meeting! Er zijn 15 Moto's gekomen...GEWELDIG! Dat smaakt naar meer (in het voorjaar).

Jammer genoeg was er een kl%te fietser die zonodig voorrang moest NEMEN bij een kruising waardoor er 2 Moto's elkaar raakten. De ene persoon kreeg de moto op zijn been en hij had daardoor een gebroken onderbeen. SHIT (happens), maar dit wil je natuurlijk niet. De andere Moto-rijder had een wond op z'n knie. Toch was het overheersende beeld van de dag (die DROOG was) een hele positieve. Helaas dus met een onfortuinlijke einde....
 
In 'de Gelderlander' stond al meteen een bericht van de crash:



Ik kan nul respect opbrengen voor de hufterigheid van deze man. Er van doorgaan na het veroorzaken van een ongeval en er dan stiekem tussenuit knijpen, doe je niet...
 
In 'de Gelderlander' stond al meteen een bericht van de crash:

Smerig ventje dat hij er vandoor gaat:r,maar ja fietsers mag je van hopen dat ze een verzekering hebben,anders
word het toch een moeilijke zaak vrees ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan