Ideale off-road aan 't maken?
elektrisch, 300kg en automaat
Het is nog veel simpeler.
De electrische motorfietsen die in de handel zijn, hebben helemaal geen versnellingsbak of automaat.
Een e-motor heeft een hoog koppel bij 0 toeren, je kunt er dus zo mee wegrijden.
Ja maar
Bij motorfietsen niet.Ervaring bij ombouw naar electrische auto's wijst uit dat dit soort motoren toch niet goed tegen hoge stromen bij lage toeren kunnen. De electronica trekt dat blijkbaar niet. Er wordt daarom vaak toch een versnellingsbak gebruikt.
Ik zou eens kijken naar vario's van sneeuwscooters, die brengen vaak behoorlijke krachten over.
Wat RR. al zegt, je hebt geen vario nodig. je laat je e-motor gewoon meet toeren draaien. koppel blijft gelijk.
Heb je trouwens die filmpjes gezien (bv youtube)? Ik heb er de laatste tijd een aantal gezien waarbij ze een standaard motor ombouwen met een electromotor. Erg simpel allemaal, paar auto-accu's, electromotor direct (via ketting) op het achterwiel. Blijkt wel te werken. Ben alleen bang dat die motoren geen 120 halen.
Hoe kom je eingelijk op 300kg? Komt dat door de accu's of gebuiken jullie zon zware fiets?
En om meer snelheid te maken is het dan niet zo dat je enkel de spanning hoeft te verhogen. Kies desnoods voor een andere motor. Gaat wel ten koste van de actieradius maar dat is een afweging.
Wij zijn dit jaar bezig met 2 auto's, een volledig nieuwe met verbrandingsmotor, en de auto van vorig jaar wordt omgebouwd naar full-electric.
Voor de electrische gebruiken we 2 pannenkoekmotoren van 35/70 kW (nominaal/piek). Koppel weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat is echt belachelijk hoog. Die drijven allebei 1 achterwiel aan via een kettingset. Daar komt verder geen cvt / versnellingsbak tussen. Met een leuke regelaar ertussen heb je wel een actief diff.
Ofwel, zoek eens naar pannenkoekmotoren, ik denk dat je daar wel iets leuks van kunt vinden. De electrische gaat rond de 250 kg wegen.
Ok, een vario is een goede versnellingsbak voor brandstof motoren omdat die een piek koppel hebben en dankzij de vario op dat piek koppel gehouden worden.@ zot: ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Leg iets uit of zeg niks. Aanheb ik natuurlijk helemaal niks.
Wij zijn dit jaar bezig met 2 auto's, een volledig nieuwe met verbrandingsmotor, en de auto van vorig jaar wordt omgebouwd naar full-electric.
Voor de electrische gebruiken we 2 pannenkoekmotoren van 35/70 kW (nominaal/piek). Koppel weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar dat is echt belachelijk hoog. Die drijven allebei 1 achterwiel aan via een kettingset. Daar komt verder geen cvt / versnellingsbak tussen. Met een leuke regelaar ertussen heb je wel een actief diff.
Ofwel, zoek eens naar pannenkoekmotoren, ik denk dat je daar wel iets leuks van kunt vinden. De electrische gaat rond de 250 kg wegen.
Zijn dezelfde als van sneeuwscooters.De vario uit een 45Km autootje ?
Ok, een vario is een goede versnellingsbak voor brandstof motoren omdat die een piek koppel hebben en dankzij de vario op dat piek koppel gehouden worden.
Elektrisch heb je vrijwel geen koppel piek.
De weerstand van een vario is vreselijk hoog wat een veel te hoog gebruik oplevert.
Je zult gewoon met standaard overbrengingen moeten werken.
Klopt allemaal; bovendien heeft snaarvariomatiek de hoogst bereikbare krachtverliezen/verspilling.De meeste electroauto's hebben ook maar 1 vaste overbrenging. Sommige die omgebouwd zijn van vanaf een normale auto met brandstofmotor hebben wel 2 versnellingen omdat de versnellingsbak + differentieel er toch tussen moet blijven. Maar bij normaal gebruik laat je die ook altijd in 1 stand staan.
Ga alsjeblieft geen vario achter je electromotor zetten want dat is echt een ontwerpfout, kies dan voor 2 versnellingen ofzo als het echt niet anders kan.