Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Hallo,

Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Jarno, 25 jaar oud en woonachtig in Oldenzaal. Ik heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald(vol vermogen) en heb na het huren van meerdere motoren mijn keuze laten vallen op een FZ6 uit 2005. De motor heb ik een paar weken geleden gekocht met 37.000 op de teller.

De motor is voorzien van een RAM-mount(hier wil ik nog een keer een telefoonhouder voor kopen) en een usb-aansluiting. De vorige eigenaar is er ook mee op vakantie geweest, dus er zit een kofferrek met 2 harde zijkoffers bij(kan altijd handig zijn). Daarnaast zit er een Boss GT uitlaat onder. De decibelkillers liggen in de buddy Ik heb er verder niet teveel plannen mee, wellicht een velglint in het rood, de tankkleur of wit?

Na aanschaf direct even een nieuwe achterband en kettingset laten monteren, dan is dat in ieder geval goed voor elkaar.
Ik zou graag eens een tour meepakken, lijkt me gezellig

Plaatjes bij de praatjes:

 
Laatst bewerkt:
Welkom! En nette fiets!

Veel plezier ermee
 

Inderdaad een hele mooi fiets
Als je het dan toch vraagt, ik zou geen rood velglint nemen, maar dat komt puur omdat ik vind dat dingen moeten matchen, anderen zullen het wel weer mooi vinden Wit is wel lekker neutraal en komt meer uit. Lint in tankkleur is ook goede optie
 
Werkt dat kettingsmeer systeem goed? Zit erover te denken een vergelijkbare te kopen voor de S1000RR. Je moet aan het potje draaien om m te smeren, toch?

Klopt, eens in de zoveel tijd, na wat langere ritjes draai ik vlak voordat ik thuis ben het "potje" een kwartslag en dan begint het te druppen (altijd op laatste stukje waar ik max 60 rijd). Is fijn om iets extra's te hebben zodat ketting langer meegaat (vroeger bij oude motor veel te weinig ketting gesmeerd). Het is niet ter vervanging van smeren maar voelt gewoon als iets goeds extra's. Eens kijken hoe lang deze ketting meegaat.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat als ik het net heb bijgevuld (potje moet tot rand gevuld worden), het in het begin wat kan druppen zonder draaien (in stilstand). Vandaar dat ik na vullen altijd de eerste paar dagen een pizzadoos onder punt leg waar het slangetje boven tandwiel/ketting hangt om vlekken op vloer van stalling thuis te voorkomen.
 

Welkom bij de Fazerrijders Jarno!

Als ik naar de foto's kijk lijkt het alsof je velgen al dezelfde kleur hebben als je tank. Klopt dit? Dan zou ik voor wit velglint gaan. Rood past niet in deze kleurcombinatie.
 
Nee dit klopt niet, ze zijn zwart. Ik denk dat een velglintje vinden in de tankkleur vrij lastig wordt, dus maar eens een keer kijken naar wit
 
Ik ga binnenkort m'n remmen even aanpakken, nieuwe vloeistof e.d., maar ook gelijk nieuwe (stalen) leidingen, aangezien die al heel lang niet vervangen zijn.

Klopt het dat ik de full race-optie moet hebben van onderstaande afbeelding?

En iemand die toevallig tankpads aan de zijkant van z'n tank heeft?

 
Je kunt voor de full race en voor het t-stuk gaan.
Ik heb er full race op zitten, werkt prima!
Dan kun je het T-stuk ook gewoon weglaten, is ook eenvoudiger met ontluchten.
Ik weet niet hoe grondig je het aan wilt pakken en of je de remblokken gaat vervangen maar voor het beste resultaat kun je ook de remklauwen zelf uit elkaar halen en dan de zuigers polijsten en nieuwe keerringen plaatsen. Beetje remmenvet erop en ze gaan weer als de brandweer!
In ieder geval nooit de vieze zuigers in de keerringen terug drukken.
 
Dan ga ik maar binnenkort even de racevariant bestellen
Ik was niet van plan om een hele revisie uit te voeren daar ik niet zo technisch ben en de remmen best een kritiek onderdeel zijn. Regulier onderhoud moet echter wel gebeuren, dus komen wel nieuwe blokjes in, vloeistof en dan maar gelijk de leidingen ook doen. Heb er nu bijna 25k mee gereden en de leidingen zijn nog niet vervangen in die periode. Volgens mij adviseert Yamaha de leidingen voor de 25k al te vervangen
 
Ok, als je de oude blokken eruit hebt wel de zuigers nog iets eruit pompen en met remmenreiniger goed schoonmaken en dan pas terugdrukken!
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip Had al in een filmpje gezien dat ze dat inderdaad ook deden, omdat de nieuwe remblokjes er anders niet in passen. Logisch, maar had ik niet bij stil gestaan En dan ff lekker volspuiten met remmenreiniger van de Action
 

Mijn 'berging' is helaas op straat, dus dat is niet zo handig voor mijn situatie, we houden het nog maar even op spuitbussen


Leidingen niet, vloeistof wel

De 'race' opstelling is het makkelijkst te monteren (schijnt), daarom had ik die destijds ook besteld
 
Laatst bewerkt:
Leidingen niet, vloeistof wel
De 'race' opstelling is het makkelijkst te monteren (schijnt), daarom had ik die destijds ook besteld


Je hebt inderdaad gelijk zie ik. Leidingen iedere 4 jaar. Heb m’n motor nu 2,5 jaar en weet niet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen voordat ik hem kocht, dus kan op zich geen kwaad om toch maar te doen. Daarna nooit meer vervangen
 
Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad gelijk zie ik. Leidingen iedere 4 jaar. Heb m’n motor nu 2,5 jaar en weet niet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen voordat ik hem kocht, dus kan op zich geen kwaad om toch maar te doen. Daarna nooit meer vervangen

Zijn er überhaupt dealers die dit om de 4 jaar doen? Ik denk van niet..
 
Zijn er überhaupt dealers die dit om de 4 jaar doen? Ik denk van niet..
Gok ook van niet...
Daarnaast is het natuurlijk ook echt niet zo dat die leidingen na 4 of 5 jaar ineens spontaan uit elkaar vallen.
Maar goed, vervangen voor stalen leidingen is altijd een goede upgrade.

Net als zwarte voorpoten
 


Ziet er goed uit! Niet ook achterbrug even meepakken? Dan is je gehele frame zwart
 

Heel strak!

Ik ga het toch maar zeggen: kan je niet een workshop Fazer demonteren geven
 
Zijn er überhaupt dealers die dit om de 4 jaar doen? Ik denk van niet..

Ik denk het niet nee. 4 jaar lijkt me nog best vaak, maar met staal in ieder geval helemaal geen omkijken meer naar Moet even kijken wanneer ik het ga doen. Gister wel even m’n remvloeistof vervangen. Eerste keer dus dacht ga even oefenen. Was ook wel nodig. Zal de stalen leidingen denk ik in de zomer doen. Is het overigens ook raadzaam om de achterrem te doen (staal)?


Wat een resultaat! Achterbrug ook zwart zou helemaal niet zo’n gek idee zijn hahah. Ligt die er ook af of laat je die je zitten?
 
Laatst bewerkt:
Zijn er überhaupt dealers die dit om de 4 jaar doen? Ik denk van niet..

Ik heb mijn originele remleidingen er volgende maand 20 jaar op zitten..
Doe wel elk jaar de remvloeistof verversen maar merk er verder niks van, geen lekkages en remt nog steeds als een malle dus wat dat betreft niet persé nodig ?

Natuurlijk zijn stalen remleidingen wel een leuke upgrade, denk wel dat je achter minder van merkt als voor, de meeste mensen hebben een fijner gevoel in de handen als in de voeten

Heb pas wel mijn vv-olie na jaren weer eens verwisseld, dat mocht wel weer eens als je zag wat eruit kwam..
Heb overigens de keerringen niet vervangen (waren nog dicht), gewoon de hele poot eruit en bovenste dop eraf, daarna veer eruit en leeggegoten en 2x met oude (maar nieuwe !) vv-olie die ik nog had staan de boel flinks wat rondgepompt zodat de meeste ellende er wel uit was en toen weer netjes afgevuld met verse/schone vv-olie,ook dat merk ik verder niet echt..

Ook onlangs nieuwe banden gemonteerd en morgen nieuwe ketting en tw erop, dan moet ie er weer ff tegen aan kunnen
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Niet ook achterbrug even meepakken? Dan is je gehele frame zwart

Achterbrug zwart is zeker nog iets wat ik wellicht ooit zou willen doen, maar een achterbrug zou ik wel door een "echte" spuiter laten doen met 2K lak. Achterbrug krijgt toch net effe wat meer te verduren dan die voorpoten.

Heel strak!

Ik ga het toch maar zeggen: kan je niet een workshop Fazer demonteren geven

Demonteren zal het probleem toch niet zijn
Maar ik ben altijd wel bereid om te helpen!


Achter is niet echt heel nodig natuurlijk, maar als je toch bezig bent
Kost je in verhouding ook de kop niet en ziet er natuurlijk veel beter uit
 

Raadzaam is het niet. Want de originele slangen voldoen ook.
Maar het ziet er imho niet uit als je alleen voor staal neemt en achter niet. Dus of je doet alles of je doet niets.