Fazerrijders - Hangplek - deel 15

Zo na ongeveer 50 dkm verse iridium bougies.

Dan mag het wel 😉
IMG_5621.jpeg
 
Nooit ergens last mee gehad. Motor staat soms ook gewoon buiten als het regent. En als het regent wordt er ook met de motor gereden. Dus dat bij de bougies water komt is niet gek. De motor wordt gebruikt van alles inclusief woonwerk in de winter (dus ook met pekel op de weg).
Als ik dan de optelsom maak vind ik het nog meevallen :)

Misschien handig om te vermelden dat deze Fazer600 stamt uit 1999 en nu afgerond 150 dkm heeft gelopen. En daarbij gewoon onderhoud heeft gehad. Er is buiten slijtage onderdelen nog nooit aan gesleuteld.
Dat betekent dat de remschijven vervangen zijn, de koppeling (bij 149 dkm), het balhoofdlager, veerunit achter, wiellagers, voorbochten van uitlaat (die gaan roesten op waar de vier pijpen bijelkaar komen en die zit er weer aan te komen) is dan niet verwonderlijk.

Motor is door mij aangeschaft in 2008 met ongeveer 32000 km op de teller. En opmerkelijk genoeg zijn de keerringen in de voorvork nog nooit lek geweest (al is het hier opschrijven, natuurlijk vragen om problemen 8)7).
 
Weet iemand of je de cockpit/tellerset van een R1 ( ca. 2000-2003 of rond die koers) zo, plug and play over kunt zetten naar de FZS 1000 Fazer , 2002.
In beide lijkt een 16 polige stekker te kunnen worden aangesloten
Plug&Play............................................... ? 🤔
De ophanging ervan zal uiteraard aangepast moeten worden, geen probleem.
 
Nooit ergens last mee gehad. Motor staat soms ook gewoon buiten als het regent. En als het regent wordt er ook met de motor gereden. Dus dat bij de bougies water komt is niet gek. De motor wordt gebruikt van alles inclusief woonwerk in de winter (dus ook met pekel op de weg).
Als ik dan de optelsom maak vind ik het nog meevallen :)

Misschien handig om te vermelden dat deze Fazer600 stamt uit 1999 en nu afgerond 150 dkm heeft gelopen. En daarbij gewoon onderhoud heeft gehad. Er is buiten slijtage onderdelen nog nooit aan gesleuteld.
Dat betekent dat de remschijven vervangen zijn, de koppeling (bij 149 dkm), het balhoofdlager, veerunit achter, wiellagers, voorbochten van uitlaat (die gaan roesten op waar de vier pijpen bijelkaar komen en die zit er weer aan te komen) is dan niet verwonderlijk.

Motor is door mij aangeschaft in 2008 met ongeveer 32000 km op de teller. En opmerkelijk genoeg zijn de keerringen in de voorvork nog nooit lek geweest (al is het hier opschrijven, natuurlijk vragen om problemen 8)7).
Sow anderhalve ton voor een motor, 👍

Maar zou de voorvork nog even goed veren? Na zoveel km’s en jaren.
 
@JorisZ

Voorvork wordt regelmatig ververst (terugkijkend zeker 1 x 2 jaar). Verder zijn er in het verleden progressieve voorvorkveren ingezet. En bij de grote beurt die ik rond de 149 dkm uitgevoerd heb is de voorvorkolie ook ververst. Natuurlijk zijn er betere voorvorken te vinden, maar heel slecht is het ook weer niet (de orginele vaste doppen aan de bovenzijde vervangen door een paar van een aantal jaren later want die zijn instelbaar).

De achterveer, via Baboon (toen nog Boonstra) een tweedehands gekocht. Op het labeltje dat eraan hing was vermeld dat de veer uit een Fazer kwam die rond 28 dkm zijn 'Waterloo' bij de sloperij had gevonden. De originele achterveer heeft er ongeveer 130 dkm ondergezeten voor die de oud ijzerbak inging.

Motor mag op leeftijd komen en een flinke boodschap hebben gedaan, maar de motor krijgt gewoon onderhoud. Afgelopen zaterdag nog een tweedehands achterremklauw (zelf gereviseerd met nieuwe keerringen en voorzien van verse remblokken) gemonteerd.

Want zonder onderhoud was deze fiets nooit zover gekomen. En daarbij sleutelen is een deel van de lol (voor mij dan).
 
Ik heb vandaag de compressie van de FZS 1000 gemeten, met 63.000km op de teller.
Uitslag was ronduit goed.😎👍
Hij zou ( warm gemeten) 1 : 11,4 moeten hebben.
Ik heb op alle cylinders 1:12 tot 1:12,4 gemeten (koud).
Dus de kleppendeksel blijft lekker erop zitten, ook de bougies zijn 100%
Ook de koelvloeistof, remvloeistof, olie, oliefilter en luchtfilter worden vervangen, zodat we weer op nul beginnen, uuuuhhhh verder gaan. 😉
Air induction system er ook meteen afgegooid en afgedopt met 12mm (waterleiding) knel eindkap.
1707740498082.jpg

O ja, en de wielen nog ff eruit om de lagers te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Zo, na een tijdje niks te hebben gepost hier,

Toch even een update aan deze kant.
Tellertje staat alweer ruim op 60k.

Ondertussen ook Achterveer swap gedaan van een r1 uit 2018. Volledig instelbaar.

Voortandwiel 1 tandje kleiner. ( je voelt direct verschil in vergelijking met de oude ) het voelt weer als een pk pakhuis.

Ook de rotor vliegwiel aangepakt want de mijne deed onderweg na werk kaboem..

En van de mivv geswapt naar een leovince

Ondertussen ook verhuisd van Bathmen naar Nieuwbouw in Zwolle, nu kan de motor ook lekker droog en warm staan.

Veder staat er in de planning voor dit jaar

1* de hele fz1 swappen naar een fz1n. Dus achterzit en voorkant. En dan kijken hoe ik dit vind Staan, ben wel benieuwd :)

2* Airboxmod. En flash.
“ met oog op een toekomstige “Swap”


Tot de volgende!
 

Bijlagen

  • IMG_0373.jpeg
    IMG_0373.jpeg
    271,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0376.jpeg
    IMG_0376.jpeg
    340,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0381.jpeg
    IMG_0381.jpeg
    266,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1451.jpeg
    IMG_1451.jpeg
    485,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1452.jpeg
    IMG_1452.jpeg
    369,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zo, na een tijdje niks te hebben gepost hier,

Toch even een update aan deze kant.
Tellertje staat alweer ruim op 60k.

Ondertussen ook Achterveer swap gedaan van een r1 uit 2018. Volledig instelbaar.

Voortandwiel 1 tandje kleiner. ( je voelt direct verschil in vergelijking met de oude ) het voelt weer als een pk pakhuis.

Ook de rotor vliegwiel aangepakt want de mijne deed onderweg na werk kaboem..

En van de mivv geswapt naar een leovince

Ondertussen ook verhuisd van Bathmen naar Nieuwbouw in Zwolle, nu kan de motor ook lekker droog en warm staan.

Veder staat er in de planning voor dit jaar

1* de hele fz1 swappen naar een fz1n. Dus achterzit en voorkant. En dan kijken hoe ik dit vind Staan, ben wel benieuwd :)

2* Airboxmod. En flash.
“ met oog op een toekomstige “Swap”


Tot de volgende!
Iets windbescherming is toch fijner als volledig naked. Mijn vorige motor superduke was toch flink vasthouden boven de uhm 100.
 
6B92166C-5B43-454C-B333-359D5204DC47.jpeg

Wat zou mijn fz1 nog waard zijn? Zie allemaal van die hollywoodprijzen op MP.

33 + d km gelopen.

Vorig jaar nog vanalles aan gedaan;
- olie/filter
- bougies
- filter schoogemaakt/ingevet (mwr filter)
- remblokken voor Brembo sinter road.
- Andere demper Laser Hotcam
- gearindicator
- tomtom
 
Laatst bewerkt:
Iets windbescherming is toch fijner als volledig naked. Mijn vorige motor superduke was toch flink vasthouden boven de uhm 100.

Ik hoef straks nog maar 7km heen en 7km terug dagelijks woon werk te rijden, en daarnaast zo af en toe een plezier ritje.

Als ik naked ga doen dan eerst de achterkant :)
 
Bekijk bijlage 1978270
Wat zou mijn fz1 nog waard zijn? Zie allemaal van die hollywoodprijzen op MP.

33 + d km gelopen.

Vorig jaar nog vanalles aan gedaan;
- olie/filter
- bougies
- filter schoogemaakt/ingevet (mwr filter)
- remblokken voor Brembo sinter road.
- Andere demper Laser Hotcam
- gearindicator
- tomtom

Ik denk dat je rond de 4 moet gaan zitten.
Een upgrade gevonden ervoor ?
 
Ik hoef straks nog maar 7km heen en 7km terug dagelijks woon werk te rijden, en daarnaast zo af en toe een plezier ritje.

Als ik naked ga doen dan eerst de achterkant :)
Is de achterkant anders bij de naked?
Ik denk dat je rond de 4 moet gaan zitten.
Een upgrade gevonden ervoor ?
ja lijkt mij ook, miss wat hoger inzetten en dan daar op uitkomen ofzo.

Wil voor een motorscooter kijken en miss nog iets van een allroad erbij..
 
Is de achterkant anders bij de naked?

ja lijkt mij ook, miss wat hoger inzetten en dan daar op uitkomen ofzo.

Wil voor een motorscooter kijken en miss nog iets van een allroad erbij..
Heb ik ook over na zitten denken vrij recent nog.
Toch besloten om de fz een make-over te geven.

En in de nabije toekomst voorzien van een R1 blok.

Jaa de zit van een naked is anders zie foto
 

Bijlagen

  • IMG_1471.jpeg
    IMG_1471.jpeg
    68,2 KB · Weergaven: 0
R1 blok plug and play dan?
Het ligt eraan wat je onder plug and play vind vallen.

Het R1 blok van 2004 t/m 2006 is redelijk plug and play. Daarom ga ik ook mijn airbox redelijk aanpassen en ga dan pas ook me ecu laten Flashen of dit de ecu is van de FZ dat weet ik nog niet.
 
Bekijk bijlage 1977941Hier een foto van de lichtgewicht Fazer.
O.a. voorwiellagers vervangen, ketting, revisieset in de achterste remklauw.
Als we dan toch bezig zijn: achtervork eruit en alle draaipunten en lagers van nieuw vet voorzien 😉
Zo, ik heb hem afelopen week ff uitgelaten.
Omdat hij voordien soms wat onregelmatig liep, nadat we een paar jaar geleden de boutjes waar de bobines mee vast zitten al hadden ingevet met zilverpasta was het niet veel beter, heb ik nu een aparte massakabel vanaf de accu naar het frame gelegd. ( origineel loopt de massakabel naar de linker zijde van het blok, dichtbij de startmotor).
Ik merk dat hij nu constanter en fijner, iig in stilstand, draait.
Als je wat meer toeren draait, zo vanaf 5000 rpm, dan gaat hij er toch wel snoei hard vandoor, maar blijft toch goed te sturen, en dat voor een motor van 23 jaar jong, zeker niet slecht.
In achterrem zat 1 zuiger vast (binnenste) , waarbij ik ook zag dat er 2 ontluchtingsnippels op zitten. Alles, behalve de zuigers, vervangen en u remt hij echt heel goed achter, iig beter als de meeste motoren die ik gehad en gereden heb tot nu toe.

Aan de voorzijde ook de remvloeistof gewisseld, maar die remmen ( en ja, ze zijn goed ontlucht) zijn niet zoals ze zouden moeten zijn.
Het hendel /rem grijpt niet overtuigend aan, je moet echt behoorlijk "lang" knijpen voordat je een rempunt hebt gevonden.
Ik verwacht dat dit beter kan.
Ik zou zeggen hij moet op een punt zeggen: "zo en nú gaan we remmen" .
Dat gevoel krijg ik niet.
Iemand een (zekere) oplossing?
 
Het ligt eraan wat je onder plug and play vind vallen.

Het R1 blok van 2004 t/m 2006 is redelijk plug and play. Daarom ga ik ook mijn airbox redelijk aanpassen en ga dan pas ook me ecu laten Flashen of dit de ecu is van de FZ dat weet ik nog niet.
Mss is het flashen helemaal niet nodig.
Ik heb een paar jaar geleden het blok van een Kawa Z1000 SX, 2011 in een Versys 1000 2015 gehangen.
Het enige wat ik heb veranderd waren de injectoren van de sx inbouwen (erin schroeven) in de injectie unit van de Versys.
Dus ook de ecu van de Versys bleef onveranderd zitten, mede ook omdat in het sx blok een aansluiting zat voor de klep in de uitlaat, wat niet op de Versys aanwezig was.

Resultaat: origineel SX blok, 2011 = 138 pk en 110Nm, 2014 SX=142pk en 111Nm doordat de uitlaatbochten dikker waren.
Ingebouwd met de dikkere dubbele SX utlaten, ecu van de Versys, injectoren van de SX, K&N luchtfilter:
Op de Dyno testbank, motorvermogen: 151,7 pk en 128Nm.

Dus ik zou zeggen eerst proberen, op de testbank zetten , en dán pas evt. flashen voor zover gewenst. 😊
 
Zo, ik heb hem afelopen week ff uitgelaten.
Omdat hij voordien soms wat onregelmatig liep, nadat we een paar jaar geleden de boutjes waar de bobines mee vast zitten al hadden ingevet met zilverpasta was het niet veel beter, heb ik nu een aparte massakabel vanaf de accu naar het frame gelegd. ( origineel loopt de massakabel naar de linker zijde van het blok, dichtbij de startmotor).
Ik merk dat hij nu constanter en fijner, iig in stilstand, draait.
Als je wat meer toeren draait, zo vanaf 5000 rpm, dan gaat hij er toch wel snoei hard vandoor, maar blijft toch goed te sturen, en dat voor een motor van 23 jaar jong, zeker niet slecht.
In achterrem zat 1 zuiger vast (binnenste) , waarbij ik ook zag dat er 2 ontluchtingsnippels op zitten. Alles, behalve de zuigers, vervangen en u remt hij echt heel goed achter, iig beter als de meeste motoren die ik gehad en gereden heb tot nu toe.

Aan de voorzijde ook de remvloeistof gewisseld, maar die remmen ( en ja, ze zijn goed ontlucht) zijn niet zoals ze zouden moeten zijn.
Het hendel /rem grijpt niet overtuigend aan, je moet echt behoorlijk "lang" knijpen voordat je een rempunt hebt gevonden.
Ik verwacht dat dit beter kan.
Ik zou zeggen hij moet op een punt zeggen: "zo en nú gaan we remmen" .
Dat gevoel krijg ik niet.
Iemand een (zekere) oplossing?
Je remblokjes vervangen door gesinterde?
 
Afgelopen weekend de Fz8 maar even verwend. Oliebeurt + filter en de rotor vervangen. Had m al een tijdje liggen maar niet aan toe gekomen, oude rotor zag er nog helemaal prima uit trouwens. Maar toch het zekere voor t onzekere 🙌🏼
 

Bijlagen

  • IMG_20240323_114815.jpg
    IMG_20240323_114815.jpg
    574,4 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan