Uit het reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV1990):
Artikel 3
1.
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
(..)
Artikel 11
1.
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
(..)
Artikel 13
1.
Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
(..)
Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
(..)
Artikel 31
Signalen mogen niet worden gegeven in andere gevallen of op andere wijze dan in deze paragraaf is toegestaan.
(..)
Artikel 43
1.
Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
2.
Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.
3.
Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
(..)
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Artikel 55
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Als je deze wettelijke regelingstekst naast de MAG filerichtlijn leest kan je tot de conclusie komen dat je, mits veilig voor jezelf en medeweggebruikers, files met meer dan 10 km/u links in kan halen. Dus zonder gebruik te maken van de gedoogregeling van tussendoor, en bij meer dan twee banen tussen de buitenste twee.
E.e.a. geeft geen recht tot tripleren, want de vluchtstrook en redresseerstrook zijn nog steeds no-go-area's, tenzij....
Moeten we zonder de richtlijn gaan werken Of is de te verwachten verwarring nadeliger dan de voordelen:
sneller dan 10km/u inhalen van illegaal stilstaande voertuigen op snelwegen en in tunnels,
geen betutteling meer als je gewoon links inhaalt, dus ook de file,
tijdwinst omdat als er geen anderszins aangegeven max. snelheid is de 120 km/u geldt,
etc.
Dit allemaal n.a.v. de threads over controle op de A27/A6, de recente discussie over motorrijders in de file als verkeershooligans etc.
Artikel 3
1.
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
(..)
Artikel 11
1.
Inhalen geschiedt links.
2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
(..)
Artikel 13
1.
Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a.
voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
(..)
Artikel 28
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
(..)
Artikel 31
Signalen mogen niet worden gegeven in andere gevallen of op andere wijze dan in deze paragraaf is toegestaan.
(..)
Artikel 43
1.
Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.
2.
Het is de bestuurders voorts verboden op de rijbaan van een autosnelweg of autoweg hun voertuig te laten stilstaan.
3.
Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
(..)
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Artikel 55
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Als je deze wettelijke regelingstekst naast de MAG filerichtlijn leest kan je tot de conclusie komen dat je, mits veilig voor jezelf en medeweggebruikers, files met meer dan 10 km/u links in kan halen. Dus zonder gebruik te maken van de gedoogregeling van tussendoor, en bij meer dan twee banen tussen de buitenste twee.
E.e.a. geeft geen recht tot tripleren, want de vluchtstrook en redresseerstrook zijn nog steeds no-go-area's, tenzij....
Moeten we zonder de richtlijn gaan werken Of is de te verwachten verwarring nadeliger dan de voordelen:
sneller dan 10km/u inhalen van illegaal stilstaande voertuigen op snelwegen en in tunnels,
geen betutteling meer als je gewoon links inhaalt, dus ook de file,
tijdwinst omdat als er geen anderszins aangegeven max. snelheid is de 120 km/u geldt,
etc.
Dit allemaal n.a.v. de threads over controle op de A27/A6, de recente discussie over motorrijders in de file als verkeershooligans etc.