Formule berekenen drijfstangkrachten

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Ik ben bezig mijn motor te voorzien van een grotere slag, dit door een andere krukas te monteren. Ik ben nu op zoek naar een toerental wat ik nog veilig kan draaien zonder dat ik daarbij veel meer krachten uitoefen op de drijfstangen dan standaard.
Heeft iemand daar een formule voor?
(ik wil nog even niet beginnen aan carillo drijfstangen)
 
Je begrijpt het verkeerd.
zie: Literatuur: Mechanica van mechanismen door J.W. Niermans ISBN 90 11 315502.
blz 31 "de versnelling van de zuiger"
Daar staat precies in wat er met de versnellingen wordt bedoeld.

Het zijn de krachten die optreden door het veranderen van richting van de zuiger en drijfstang. Niet de krachten die de ontbrandende gassen op de zuiger uitoefenen.

Uiteraard wordt het systeem gevoed door de ontbrandende gassen maar die leveren niet meteen de arbeid die nodig is om de zuigers en krukas op snelheid te brengen.
Zelfs als je ontkoppeld gas geeft dan duurt het etterlijke omwentelingen om de krukas en zuigers op een bepaalde snelheid te brengen.

Gr,
Henk

p.s.
Ik hoop niet dat jij blokken gaat tunen.

Ik begrijp helemaal niks verkeerd zoals ik het op dit moment zie, als je me kunt overtuigen van m'n onrecht, please correct me.
Eerlijk gezegd vind ik dat je je eigen text hier eens kritisch moet gaan lezen en beoordelen, en dan zul je zien dat er toch wel fouten is zitten.
Ik wil je hiermee beslist niet aanvallen, maar ik probeer je slechts te dwingen om over deze materie goed na te denken, zodat je nóg scherper wordt :+
 
De relatie van de slag en de versnelling is volgens de formule rechtevenredig.
Daarom zal de versnelling toenemen met dezelfde factor als de slag toeneemt.

stel de oorspronkelijke slag S1. De nieuwe slag is S2.

Dan moet het toerental met S1/S2 vermenigvuldigd worden om dezelfde versnellingskrachten te krijgen.

Hopelijk kan je hier mee uit de voeten.

Gr,
Henk
 
Ik zal binnenkort even wat mooiere foto's maken, maar nu eerst carnaval en zuipen!
Wat foto's van work in progress:
foto15fk0ek.jpg

foto24gp9kz.jpg

foto38ug2rd.jpg


(beter bijgewerkt)
 
Laatst bewerkt:
Net even gepast en de Thundercat drijfstangen passen perfect op de fzr600 krukas! En daarmee dus de zuiger van de yzf op de krukas van de fzr!

image000683eg.jpg

Links thundercat 2001 drijfstang, recht fzr600 1991 drijfstang beide op fzr600 krukas:
image000697ef.jpg
 
Ik heb een formule in elkaar geknutseld die de positie van de zuiger tov. de hoek van de krukas, die weer van het toerental en de tijd afhangt, weergeeft:

y=(1/2)*c1*sin(c3*a) + (c2^2 - (cos(c3*a)*(1/2)*c1)^2)^(1/2)

c1 is hier de slag in mm, c2 de lengte van je drijfstang (hart-hart) in mm, c3 de hoeksnelheid van je krukas in radialen per seconde en a de tijd in seconden.

Als je van die functie de afgeleide neemt, krijg je een functie voor de snelheid van de zuiger in de tijd. De variabelen zijn hetzelfde.

dy=jacobian(y,a)=(1/2)*c1*cos(c3*a)*c3+(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(1/2)*cos(c3*a)*c1^2*sin(c3*a)*c3

Als je van die functie weer de afgeleide neemt, krijg je een functie die de versnelling van de zuiger in de tijd weergeeft. De variabelen zijn weer hetzelfde.

dy=jacobian(dy,a)=-(1/2)*c1*sin(c3*a)*c3^2-(1/16)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(3/2)*cos(c3*a)^2*c1^4*sin(c3*a)^2*c3^2-(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)2*c1^2)^(1/2)*sin(c3*a)^2*c3^2*c1^2+(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(1/2)*cos(c3*a)^2*c1^2*c3^2

Dit is een draak van een formule, maar als je daar een grafiek van tekent (door een computer laat teken), zal je zien dat het een golvende beweging is. Vul dan de lengte van je oude slag in en de hoeksnelheid van je krukas bij maximaal toerental. Dan kan je in de grafiek de maximale versnelling aflezen. Doe het nog een keer voor je nieuwe slag en je weet hoeveel de versnelling is toegenomen. Als dat significant is (wat is significant bij zoiets? 30%? 50%) zal je maatregelen moeten nemen.

Een collega die tamelijk bedreven in in MatLab heeft de beide afgeleiden even uit de computer laten rollen, dus die heb ik niet zelf hoeven bedenken :z . Ik zal eens vragen of hij tijd heeft om er bij de kentallen die je eerder noemde grafieken van te laten maken.
 
Ik heb een formule in elkaar geknutseld die de positie van de zuiger tov. de hoek van de krukas, die weer van het toerental en de tijd afhangt, weergeeft:

y=(1/2)*c1*sin(c3*a) + (c2^2 - (cos(c3*a)*(1/2)*c1)^2)^(1/2)

c1 is hier de slag in mm, c2 de lengte van je drijfstang (hart-hart) in mm, c3 de hoeksnelheid van je krukas in radialen per seconde en a de tijd in seconden.

Als je van die functie de afgeleide neemt, krijg je een functie voor de snelheid van de zuiger in de tijd. De variabelen zijn hetzelfde.

dy=jacobian(y,a)=(1/2)*c1*cos(c3*a)*c3+(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(1/2)*cos(c3*a)*c1^2*sin(c3*a)*c3

Als je van die functie weer de afgeleide neemt, krijg je een functie die de versnelling van de zuiger in de tijd weergeeft. De variabelen zijn weer hetzelfde.

dy=jacobian(dy,a)=-(1/2)*c1*sin(c3*a)*c3^2-(1/16)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(3/2)*cos(c3*a)^2*c1^4*sin(c3*a)^2*c3^2-(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)2*c1^2)^(1/2)*sin(c3*a)^2*c3^2*c1^2+(1/4)/(c2^2-(1/4)*cos(c3*a)^2*c1^2)^(1/2)*cos(c3*a)^2*c1^2*c3^2

Dit is een draak van een formule, maar als je daar een grafiek van tekent (door een computer laat teken), zal je zien dat het een golvende beweging is. Vul dan de lengte van je oude slag in en de hoeksnelheid van je krukas bij maximaal toerental. Dan kan je in de grafiek de maximale versnelling aflezen. Doe het nog een keer voor je nieuwe slag en je weet hoeveel de versnelling is toegenomen. Als dat significant is (wat is significant bij zoiets? 30%? 50%) zal je maatregelen moeten nemen.

Een collega die tamelijk bedreven in in MatLab heeft de beide afgeleiden even uit de computer laten rollen, dus die heb ik niet zelf hoeven bedenken :z . Ik zal eens vragen of hij tijd heeft om er bij de kentallen die je eerder noemde grafieken van te laten maken.

Haha je bent geweldig! Mooi man, ik zal eens kijken of ik zelf een prgramma kan vinden voor dit soort berekeningen. Maar die grafiekjes van het Matlab zouden natuurlijk een uitkomst zijn! (de thundercat draait normaal 13.000 toeren met orginele slag, hoeveel toeren moet ik dus naar beneden om op dezelfde krachten uit te komen?)
 
Haha je bent geweldig! Mooi man, ik zal eens kijken of ik zelf een prgramma kan vinden voor dit soort berekeningen. Maar die grafiekjes van het Matlab zouden natuurlijk een uitkomst zijn! (de thundercat draait normaal 13.000 toeren met orginele slag, hoeveel toeren moet ik dus naar beneden om op dezelfde krachten uit te komen?)
kheb voor school een berekening moeten maken van een drijfstang op knik en buiging, maar geloof dak die thuis bij pa en ma nie op de pc heb staan dus kan je dr ff niet aan helpen, was wel erg mooi verslag :P en je kan zo de berekening overnemen en invullen...
 
kheb voor school een berekening moeten maken van een drijfstang op knik en buiging, maar geloof dak die thuis bij pa en ma nie op de pc heb staan dus kan je dr ff niet aan helpen, was wel erg mooi verslag :P en je kan zo de berekening overnemen en invullen...

Ik zou zeggen post em maar, ben zeker geinterreseerd!

Pakking is eindelijk klaar, ik ga zo beginnen aan het opruimen van de rommel en daarna gaat het carterpan los en gaan we drijfstangen wisselen:
image000823hx.jpg

image000846mu.jpg

image000858xu.jpg
 
Jawel hoezo? Ik heb de zuigers + drijfstangen + cilinder gronding schoongemaakt met diesel en daarna geassembleerd. In de cilinder en op de zuiger heb ik daarna olie gedaan om het wat soepeler te laten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie bijvoorbeeld bést nog wel (veel) vuil op je carterdelen, en ook het pasvlak van je cylinder zit nog vol met troep van je oude pakking........
Als je dat er nú vanaf haalt knoei je altijd iets naar binnen, dus het had (brand)schoon moeten zijn voordat het erop kwam.........
Motorblok schoonmaken in een goede spoelbak kost ongeveer 3-4 uur intensief spoelen en krabben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan