Garage vloeren

sjorrit

MF veteraan
23 sep 2005
7.644
553
Groningen
Beste allemaal,

Momenteel heb ik de luxe positie om een nieuwe garage te kunnen bouwen met vloerverwarming! Het doel van de garage is een fijne, schone omgeving om te kunnen sleutelen aan de motorfietsen maar ook om ze te showen. Nu vind ik het lastig om een vloer te kiezen die degelijk is als er strak en ruimtelijk uitziet (voorkeur lichtgrijze tint, RAL 7035 zag ik wel zitten, voor een cleane uitstraling). De garage is +- 40m2 en heeft twee dubbele openslaande deuren.

Ik heb van alles al voorbij zien komen op google en nu is mijn vraag aan jullie wat is verstandig, dit lijstje had ik zelf al gemaakt.

- Gietvloer
- PVC garage tegels
- Gevlinderd beton
- Epoxy coating

Heeft iemand ervaring met deze vloeren of misschien nog een ander idee? ik hoor het graag!
 
PVC vloer gaat kapot , tenzij je met alles wat je beweegt , zwaar is of scherp is gaat klootzakken met onderleggers.

Gevlinderd beton word glad als t nat is ( als in, op je smoel gaan glad )

Ruw beton is beter anti-slip maar blijft stoffen
( en als je het schildert , word het ook een ijsbaan als t nat word )
 
Ik heb een epoxy vloer (in de ral van de vloeren bij Honda assemblagefabrieken, dat licht groene) met zand erin om hem stroef te maken. Een gladde is makkelijker schoon te maken. Maar ik jeb ervoor gekozen om op te werken, niet om te showen.
 
Hoi.

Gevlinderd is mooi, maar glad als het nat is.
PVC is kwetsbaar.
Gietvloer heb ik geen ervaring mee, is wel prijzig.
Epoxy, 2 lagen, ook glad als nat.

Ik heb epoxy, met in de 2e laag zilverzand gemengd.
Is anti-slip, maar hangt vuil aan.

Google eens op 'racedeck', geen koopje, wel mooi.

Groeten, Paul.
 
CV, heb je de vloer ook geïmpregneerd tegen vloeistoffen?
Nee, is wel waterbestendig.
Vloer heeft een half jaar zonder opbouw gelegen.

Dat gladde als het nat is klopt wel.
Met natte zolen naar binnen lopen is wel iets waar je even rekening mee moet houden.
Alhoewel ik daar met mijn werkschoenen aan dan weer geen last van heb.


Sinds kort een gietvloer in mijn huis.
Daar heb ik al een beetje spijt van want die is niet lang houdbaar.
Als je er wat op laat vallen is het meteen schade aan de vloer.
Ben nog in conclaaf met de vloerenmeneer wat m.i. is de toplaag niet goed gemixed.
 
Het voordeel van een ruwe vloer is dat je gewoon zonder 3x na te denken er eens stevig op kan hameren / iets op recht slaan.
( te groot voor de bankschroef ect )

Krasje.. of een scherf d'r vanaf.. lekker belangrijk.. als t gat heel ruig word, even wat beton d'r overheen en het is weer klaar.

Máár ik heb dus ook absoluut géén show eisen, alleen maar praktisch , ik ga nog een keer een deel schilderen om de licht reflectie beter te krijgen
en om gevallen spul beter te kunnen terug vinden.

Maar als k er eens wat olie naast pleur.. of wat wil spuiten , en de vloer "vlekt" .. ehh.. het zal m'n aan m'n oud Hollandse reet roesten .
.. en dat te zien ook :) :)


Let wel beetje op, heb de "buitenwerkplek" van glad ( a la vlinderen maar dan met een troffel en veel geduld ) gedaan, en daarna
met el-cheapo beton verf geschilderd voor de show.
Dás dus glad he met regen.
 
Word hier toch regelmatig een waterballet , natte motoren naar binnen, gerotzooi met andere meuk
eerst even schoon moet worden gemaakt voor je het beet wilt pakken.

En als er wat naar de klote is aan je koekblik, is het op een of andere manier nooit lekker droog en een graadje of 20.
( ok .. ook wel eens )

Meestal pleurt t naar beneden van de regen en is het te koud om op de wind buiten te klootzakken.
 
Is een vlindervloer niet zo poreus als een spons?
Ik heb epoxy, met in de 2e laag zilverzand gemengd.
Is anti-slip, maar hangt vuil aan.
Dat, maar dat heb je ook met glaskorrels ofzo. Schoonmaken met een sopje en de waterzuiger.

Als het over industriele vloeren gaat komt bij mij altijd "Bolidt" weer bovendrijven.

Een optie is ook nog een gesealde grindvloer, mooi, sterk, decoratief, wasbaar, vrije kleurkeuze...

1601960434697.png
 
Ik heb al jaren plezier van mijn epoxy vloer, een set gekocht op internet en met de roller aangebracht.

(En ondertussen wat vloerkleden neergelegd omdat die over waren)
 
Ik heb hier de garagevloer industrieel laten coaten nadat die volledig is opgeschuurd, bevalt me wel zeer goed. Nadeel is dat nattigheid er altijd op blijft liggen en dat moet je even met de hand weghalen. Ander nadeel is als je iets scherps laat vallen met de punt naar beneden kan je her en der een putje erbij krijgen. Gebeurd me niet vaak vloer is oersterk maar 't kan. Fotootje kan ik wel maken als d'r behoefte aan is :)
 
Is een vlindervloer niet zo poreus als een spons?

Ik had geinformeerd en wanneer ze die storten komt er een soort matje in voor stevigheid zodat het niet makkelijk scheurt. Daarna wordt het geïmpregneerd en daar kunnen ze een pigment aan toe voegen zodat de vloer ook nog in een heleboel kleuren leverbaar is.
 
Tis een beetje mijn werk en een vloer met epoxy is niet glad als die nat is,heb zelf 2 garages met epoxy vloer en echt onnodig om hem in te strooien.Loop ook altijd met natte schoenen naar binnen als het regent.
Enigste belangrijke is is dat de epoxy autobandenbestendig is.
Weekmakers in banden lossen de verflaag op of zorgen voor bruine vlekken in verflaag daarom is een 1k verf al niet geschikt.Kan zo zijn dat als iets er heel lang op staat zo de verf aan je banden blijft hangen.
Ik vind een 2k verf uiteindelijk het makkelijkst,na verloop van tijd het minste werk om weer een verse laag aan te brengen.
 
voor gevlinderde vloeren, het is geen coating maar een soort impregneer middel, de silicaten vormen het beton aan de opervlakte om in een keiharde laag, de betonvloer waar ik werk is er mee gedaan en idd totaal geen weglopen,stuiven en gruis op de vloer.


33474EF6-58F8-458F-91BC-B6404816EBDE.jpeg
Het is een variant(lithium silicaat) op waterglas ( natrium silicaat) dat ongeveer hetzelfde doet maar eigenlijk door het beton gemengd moet worden, dit kun je laterhand aanbrengen, het effect is dat de silicaten een chemische reactie aangaan met stoffen in het beton, daardoor worden er keiharde mineralen gevormd in de poriën vh beton.
 
Laatst bewerkt:
ik heb stoep tegels, niet aan te raden natuurlijk maar was goedkoop.
zou geld geen rol spelen, een gladde betonvloer gevlinderd of geverfd. en dan op tactische plekken bij de werkbank en zo van die kunstof werkplaatstegel.
dat van die weekmakers in de auto banden klinkt inderdaad wel aannemelijk, had er nog nooit van gehoord.......maar dat zegt niet veel natuurlijk :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan