Gaskabelbegrenzen hoe doe je dat

diversion89

Die hard MF'er
4 mrt 2008
263
0
Titel spreek voor zich..
Mijn motortje diversion 600 uit '92 moet nog op 25kW aangezien ik dr niet zo mooi vond lopen met een orgineel kitje wil ik de orginele rubbers plaatsen die ik overigens al heb.

Nu wil ik mn motor wel weer iets begrenzen een goede optie leek mij om de gaskabel voor een deel te begrenzen zodat ie niet volgas kan.
Ik heb geen idee hoe dit zou moeten en ben op zoek naar ideeen en of andere opties

verder zouden de gasnaalden ook weer terug in de orginele positie moeten maar ik heb geen idee welke stand dat is. ook dat zou ik graag willen weten. Anders zou ik eerst een begrenzing moeten aanbrengen en dan laten afstelen
 
Laatst bewerkt:
Met het begrenzen tot 25 Kw zul je moeten voldoen aan de RDW eisen.
Daar zijn speciaal ontwikkelde setjes voor.
daar moet ook een type goed keuring van de RDW bij.
Deze wordt door de dealer afgegeven.

Klooien met lengte gaskabel en zelf gemaakte/gemonteerde venturi's voldoe je niet aan de wet.

Dat laatste zal mij een zorg zijn.
De verzekering en onze hermandad maakt er wel een "punt" van.
Dat laatste betekend een waarschuwing of bekeuring.

De eerste , verzekering, kan heel moeilijk gaan doen bij schade.
Tot het niet uitkeren van het schade bedrag.
Dat kan bij de tegen partij bij een nieuwe auto nog wel in de papieren lopen, maar wel overheen te komen.

Lastiger wordt het als de schade knap hoger wordt. b.v. een miljoentje.
Das wel veel zou je zeggen.
Nou rij maar eens tegen staats eigendom aan. bv een vangrail. een boompje of een viadukkie.
Dat wordt schrikken van de prijs.
 
Hierbij een foto van de gasklepbegrenzer die op mijn VFR zat. De motor is geimporteerd uit Duitsland, en was daar een paar pk begrensd in verband met de verzekering.





Het is gewoon een metalen plaatje waardoor de aanslag van de gasklep wat hoger komt te zitten. Gas kan daardoor niet helemaal open. Prima voor een paar pk minder, niet om b.v. 74KW terug te brengen naar 25KW...

full
 
Ik heb 25 jaar terug es een auto in de berm van de snelweg geparkeerd.

Het herstel van de berm was meer dan mijn auto en die van de tegenpartij samen. (nieuwprijs)

Gelukkig was het niet mijn schuld. Dus mijn schade werd keurig vergoed.

Als mijn tegen partij niet verzekerd was geweest door bv. een ongekeurd 25 Kw brommertje, had je aan mij een hele kwaaie gehad.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een foto van de gasklepbegrenzer die op mijn VFR zat. De motor is geimporteerd uit Duitsland, en was daar een paar pk begrensd in verband met de verzekering.





Het is gewoon een metalen plaatje waardoor de aanslag van de gasklep wat hoger komt te zitten. Gas kan daardoor niet helemaal open. Prima voor een paar pk minder, niet om b.v. 74KW terug te brengen naar 25KW...

[afbeelding]


Wordt ut us niet tijd om je fiets us te poetsen. :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Zit achter de kappen, ziet niemand ;)
Ik zag het ook pas na twee jaar toen ik voor het eerst zelf de olie ging verversen.
Heb dus twee jaar zonder te weten met die begrenzer rondgereden |(
Maar nu ik het zelf ook gezien heb ga ik misschien ook wel eens de binnenkant van de motor poetsen...
 
Bedank voor alle reacties..
idd moet je natuurlijk het probleem bij de basis aanpakken en dat is het afstellen met de 25 kW kit er nog in maar stiekem wil ik iets harder dan 120 km/h kunnen als ik naar het buitenland ga.
Daarom dacht ik eraan om zelf te gaan knutselen en evt een uitdraai te regelen.

@ picasso mooie tekening maar is me nog niet helemaal duidelijk..

zouden jullie ehm bij deze doen
full
 
@ picasso mooie tekening maar is me nog niet helemaal duidelijk..

~[/url]]


Ik heb een rvs "doosje" gemaakt, met daarin een armpje dat aan een kant scharniert.

Dat armpje bedien je van de bovenkant met de orginele gaskabel, dus die koppel je af bij de carbs, en gaat dat "doosje"in
Nu kun je op plaats "x"een gaskabel monteren, en op het moment dat je de gaskraan opendraait , gaat de arm de volle uitslag maken, maar het gas gaat maar gedeeltelijk open, waardoor je dus je gas reactie verkleint, maar je wel met de orginele sproeierbezetting en afstellingen kunt blijven rijden, je rijd dus in principe maar 1/4 tot 1/2 gas, en door "x"naar links of rechts te verplaatsen, krijg je meer of minder gas bij draaien aan de gaskraan...
 
Hoe kom je bij 120 kmu de fzr400 van mijn zoon liep 180 zijn zx6r 175 allebei 25kw.

fzr400 en de zx6r hadden oorspronkelijk meer vermogen en daardoor met begrenzen toch nog een hogere top? ik weet het niet, maakt me eigenlijk ook niet uit. feit is dat mijn brommer moeite heeft met 120 tuurlijk tussen geluidswallen wil ie ook 150 maar daar heb ik dan weer niks aan
 
Ik heb een rvs "doosje" gemaakt, met daarin een armpje dat aan een kant scharniert.

Dat armpje bedien je van de bovenkant met de orginele gaskabel, dus die koppel je af bij de carbs, en gaat dat "doosje"in
Nu kun je op plaats "x"een gaskabel monteren, en op het moment dat je de gaskraan opendraait , gaat de arm de volle uitslag maken, maar het gas gaat maar gedeeltelijk open, waardoor je dus je gas reactie verkleint, maar je wel met de orginele sproeierbezetting en afstellingen kunt blijven rijden, je rijd dus in principe maar 1/4 tot 1/2 gas, en door "x"naar links of rechts te verplaatsen, krijg je meer of minder gas bij draaien aan de gaskraan...

Kijk duidelijke uitleg echt super! maar nu ben ik nieuwsgierig hoe heb je dat doosje en armpje gemaakt en dan vooral het schanierende armpje :)
 
Kijk duidelijke uitleg echt super! maar nu ben ik nieuwsgierig hoe heb je dat doosje en armpje gemaakt en dan vooral het schanierende armpje :)

Ik heb gewoon een framepje gemaakt, op de onderkant een stalen plaatje gelast, en dat armpje van alu gemaakt...was 6x6 mm.....
Hier in nijmegen heb je 2 metaalinzamelaars, die in oud ijzer handelen, en als ik wat nodig heb, ga ik daar eerst altijd ff kijken, meestal heb ik een idee in mijn hoofd, en al wandelend tussen al dat oude ijzer, raap ik dan wat zooi bij elkaar waarvan ik denk dat ik dat kan gebruiken, zo kun je nog al een keer wat verklooien zonder dat je eerst kapitalen uit moet geven..
Neem aan dat er in elke grotere stad wel ergens handelaren in oude metalen zitten, anders ga je naar het lokale stort, daar wordt metaal ook apart ingezameld....

Andere opti is precies uittekenen wat je nodig hebt, en ff hier een oproep doen, er zijn hier meer mensen dan je denkt , die kunnen watersnijden/laseren, en voor een paar centen heb ik hier al via via de meest mooie snijstukjes laten maken, beetje creatief zijn , dan kun je zoziets voor een paar centen realiseren
 
Ik heb nu een soort busje om de gaskabel heen hopen dat deze genoeg begrensd

edit dit begrensd te weinig.. misschien een langer busje. Maar misschien ook de aanslag schroef waarmee de slag beperkt wordt kan je die stellen? Zo ja deze vervangen door een langere

Het broemt nu wel veeel leuker :]
 
Laatst bewerkt:
Ja zeker die heb ik...

de orginele rubbers zijn helemaal open.. heb ik geen foto van en zitten nu in de motor. is ongeveer 15 min werk om ze eruit te halen en kosten+- €60 voor 4 maar ik had de mijne terug van de motorboer

kan iemand mij vertellen hoe je de gasnaald versteld bv. een kleine howto.. of anders vertellen wat rijker zetten omhoog of omlaag

full
 
Laatst bewerkt:
Ja zeker die heb ik...

[afbeelding]

de orginele rubbers zijn helemaal open.. heb ik geen foto van en zitten nu in de motor. is ongeveer 15 min werk om ze eruit te halen en kosten+- €60 voor 4 maar ik had de mijne terug van de motorboer

Bedankt voor de informatie en komt overeen met wat ik al dacht.

kan iemand mij vertellen hoe je de gasnaald versteld bv. een kleine howto.. of anders vertellen wat rijker zetten omhoog of omlaag
Sorry een goede howto of foto's/afbeeldingen heb ik niet kunnen vinden, maar alleen wat afstelgegevens voor de carburateurs, die ik al eerder heb doorgegeven:

Speedy76 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)" Engelstalig

Speedy76 in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)" Duitstalig

Succes.
 
Laatst bewerkt:
zoals hier al wordt gezegd kan je beter bij de dealer een goed gekeurd setje kopen. Als je dat echt niet wilt kan je altijd je gaskabel afknippen er een schroeftonnetje op doen en dan kan je ook geen volgas meer. Wil je later weer harder zou je een nieuwe gaskabel erin moeten zetten.
 
@speedy76 bedankt voor de links..

@snellemark als je de gaskabel inkort is dat niet hetzelfde als strakker zetten en er zo voor zorgen dat je constant gas geeft? of zie ik het verkeerd?
 
peace of cake .. grote kroonsteen pakken .. effe 1 binnewerkje errui halen
dan heb je een stukje koper (met gat in het midden uiteraard) en daar maak je een sleuf snee in.. zet je om de gaskabel heen . effe 2 schroevjes aandraaien en klaar.

Maarja om precies 25 kw te hebben aan het achterwiel word lastig zonder meet bank.
 
Met inlaat restricties moet die goed willen lopen, niet met de gaskabel klooien maar het probleem aanpakken.

:^

Gewoon goed laten afstellen.
Niet op een hoger vermogen gaan rijden, is het niet waard. Als je brokken maakt en het gaat om veel geld kan je de rest van je leven gaan werken voor die schade en dat dan puur omdat je nu het geduld niet hebt gehad om 2 jaar 25kw te rijden.

Kijk uit met verzekeringen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan