Gebitchslapped door oom agent

Door de termijn die de agent aan de terugbouw actie heeft gekoppeld zou ik zeggen dat hij er gewoon op uit is om je kenteken definitief ongeldig te laten verklaren. Een maand om ergens een subframe te (laten) bouwen plus alle andere acties lijkt mij vrij kort en onredelijk. Het is waarschijnlijk niet eens een SUB frame bij zo'n motor maar onderdeel van je frame. Ben je wel een paar weekenden mee bezig als je het netjes wilt doen.
 
Laatst bewerkt:
Door de termijn die de agent aan de terugbouw actie heeft gekoppeld zou ik zeggen dat hij er gewoon op uit is om je kenteken definitief ongeldig te laten verklaren. Een maand om ergens een subframe te (laten) bouwen plus alle andere acties lijkt mij vrij kort en onredelijk. Het is waarschijnlijk niet eens een SUB frame bij zo'n motor maar onderdeel van je frame. Ben je wel een paar weekenden mee bezig als je het netjes wilt doen.
Zie het eerder andersom, hij verklaart het ding niet direct ongeldig maar geeft de TS de kans om het weer in orde te brengen.
 
Van de week, na onnoemelijk veel uurtjes prutsplezier,

met mijn Honda CB 650 C in Delft aangehouden.......

Korte versie:

Geen spatborden, kenteken op verkeerde plaats, geen achterveren, niets meer origineel.
Prent van 85 euro voor verkeerde plaats kentekenplaat. :(

Problematischer: de politie besloot mijn kentekenpapieren te houden met de keuze voor mij:
1. herstel de motor weer in de oorspronkelijke staat, dwz zet er veren op, en spatborden en de kentekenplaat midden achterop de motor.
2. Doe niets, en de papieren worden doorgestuurd naar de RDW. :o :? :( :( :( :(

Help!
Ik had het ding net zoals ik graag wilde! Ik wil geen spatborden, en ook geen vering. Daar doe ik toch niemand kwaad mee?
Ik ga van de week denk ik hier in Zoetermeer maar eens langs bij de RDW, vragen om advies. Wat raden jullie me aan?[afbeelding]
ik ben niet zo van de choppers maar deze build vind ik vet!!!
 
Is hier al wat nieuws te melden?
TS heeft nog 4 dagen voor zijn kenteken naar de RDW gestuurd wordt.
 
Ik heb contact met oom agent gezocht en hem gevraagd om de papieren op te sturen naar de RDW. Ofwel, ik piekerde er niet over om de gevraagde wijzigingen, zoals vermeld op de boete, door te voeren.
De agent heeft de papieren naar de RDW in Veendam gestuurd en de motor in het WOK-register vermeld. Dit houdt in dat de motor bij de RDW vermeld staat met predicaat Wachten Op Keuring. Via de RDW-site kun je je gegevens over je eigen voertuigen inzien. Optie: links in de kantlijn 'Regel het online' (inlog met digid).
full


In de tussentijd heb ik contact gelegd met de klantenservice van de RDW, om na te gaan of de wijzigingen die ik heb aangebracht aan de Honda wel legaal waren. Na eerst te worden doorverwezen naar de technische helpdesk van de klantenservice, kreeg ik daar de opdracht om de zaak dmv foto's en beschrijving voor te leggen.
De uitkomst daarvan was deels teleurstellend. Ik zet de emailuitwisseling in een volgend bericht.
 
Nog een plaatje:[afbeelding]
En nog een: [afbeelding]

Wat ik me ook afvraag; als ik naar de RDW ga, moet ik dan naar Lelystad voor een keuring? Nu ja, dat komt van de week wel.

Cool ding *O* :Y, vraag me alleen af of je alleen al voor jezelf niet liever een spatbord erop wil hebben voor je eigen veiligheid, al dan niet een verkorte versie? Aangezien je geen vering hebt, kan dat zeer vlak tegen je achterband, probleem opgelost :? ??

Je word er namelijk niet vrolijk van als je tussen je eigen achterwiel en het frame terecht komt, na een ongelukje? Zie het als jasbeschermers, als je plotsing naar achter word getrokken door je jas, lig je niet naast je motor, maar er tussen.

Succes iedergeval

~[edit]

Zoals dit :?

dieselchopper.jpg


:9~
DSC_0057L.jpg
 
Laatst bewerkt:
Resultaat van de email wisseling:

'In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Een volledig oordeel over de verkeerstechnische staat van uw motorfiets kan ik helaas niet geven. De motorfiets moet (blijven) voldoen aan de permanente eisen uit de Regeling Voertuigen. De laatste versie vindt u altijd op http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798, zie Hoofdstuk 5 afdeling 4.
Voor wat betreft het veersysteem, de aanwezigheid hiervan is niet verplicht. (Zie 5.4.28 Indien de motorfiets is voorzien van een veersysteem, moet dit goed werken.) Spatborden worden niet specfiek genoemd in de permanente eisen, maar het is goed voor te stellen dan er bij een controle aan de weg tot een onwenselijke situatie ontstaat door het verwijderen van diverse essentiele onderdelen van uw motorfiets. Ik adviseer u dit voor te leggen aan de plaatselijke politie. De politie is bereikbaar via telefoonummer 0900-8844 of via de websites www.politie.nl of In beroep tegen boete.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW'


--Oorspronkelijk bericht--
Datum: 20-6-2012 11:31:54
Aan: info@rdw.nl
Onderwerp: Honda cb 650 c kenteken MD 28 HY
Geachte dame, heer,

Naar aanleiding van een gesprek wat ik met Raymond (van uw technische helpdesk) eerder vandaag had, stuur ik u de gegevens van mijn casus toe. Mijn vraag is of ik per email een oordeel kan krijgen over de verkeerstechnische staat van mijn motorfiets.

Vorige week woensdag 13 juni 2012 ben ik in Delft door de politie aangehouden, waarbij ik een bekeuring heb ontvangen en mijn kentekenbewijs is ingevorderd. De bekeuring heb ik als bijlage aan deze mail toegevoegd. Op de bekeuring staat dat mijn motorfiets niet meer aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet ik spatborden monteren, vering plaatsen aan de achterzijde, de kentekenplaat en verlichting op de juiste plek plaatsen en het subframe herstellen.
Als ik met de bewuste agent (Rodenburg) hierover geen afspraak maak voor 11 juli, stuurt hij het kentekendeel naar de RDW.

Op verzoek van uw medewerker heb ik foto's toegevoegd waarmee de lichte aanpassingen aan de motorfiets te beoordelen zijn.
Graag zou ik van u een beoordeling ontvangen waarmee ik naar de agent kan om aan te geven dat er geen reden is om mijn kenteken gevorderd te houden.

Hoogachtend,
Eigenaar van MD 28 HY
Zoetermeer.
 
En toen?
Uit bovenstaande email-wisseling blijkt dat de RDW op basis van de permanente eisen van het reglement Voertuigen geen uitspraken durft te doen als het gaat om spatborden ed.

Mijn kentekenpapieren lagen bij de RDW, dus heb ik een afspraak gemaakt via de klantenservice voor een keuring in Waddinxveen. Deze keuring is gisteren geweest. Mijn doel was om een aanpassing op het kenteken te krijgen, zodat ik, als ik nogmaals door oom agent staande zou worden gehouden, meteen zou kunnen laten zien dat ik legaal bezig ben.
Dit kon ik volgens de medewerkers van de RDW wel vergeten.
 
Ik zou graag een aantal dingen willen opmerken. Ten eerste heeft Martell volkomen gelijk, niet de agent bepaalt wat wel en niet mag, maar de wet doet dit. De RDW is de aangewezen instantie om dit te toetsen. Ben je het hier niet mee eens, is altijd een gang naar de rechter mogelijk. De agent heeft als taak te signaleren dat er -naar zijn of haar mening- iets mis is, dat er een wet of wettelijk voorschrift wordt overtreden om dit vervolgens onder de aandacht van justitie te brengen. Het is dan natuurlijk wel logisch dat de agent dan aangeeft wat hij denkt dat er mis is.

De termijn van 30 dagen verzint hij niet om de kentekenhouder voor een onmogelijke taak te zetten, dat is gewoon een wettelijk vastgestelde termijn. De agent meent dat er een aantal zaken mis zijn en geeft je 30 dagen om dit te herstellen. Doe je dit niet, dan gaat het kentekenbewijs naar de RDW en keurt die het voertuig. Uiteraard staat het je vrij om meteen de eerste dag al naar de RDW te gaan voor een keuring en kun je daarmee het ongelijk van de agent aantonen. Bovendien, wat moet je wel niet allemaal verbouwt hebben dat je dit niet binnen 30 dagen weer kunt aanpassen?

Wat de kentekenplaat en de plaats daarvan betreft, ik kan je melden dat het beroepsschrift van de MAG niet automatisch tot succes leidt. De officier van justitie heeft ooit een een beschikking vernietigd op grond van dit beroepschrift, maar daaraan kunnen geen rechten ontleend worden en de heer Beugelink weet dit donders goed. Een officier van justitie kan om welke reden dan ook een bekeuring vernietigen. Misschien omdat hij gewoon niet genoeg terzake kundig is om het betreffende wetsartikel te interpreteren en niet de moeite genomen heeft zich te laten adviseren. Misschien wegens tijdgebrek, misschien wel gewoon omdat hij de avond ervoor lekker gen**kt heeft. Je kunt hieraan geen rechten ontlenen. Pas als een rechter zich erover heeft gebogen en uitspraak heeft gedaan, welke uiteindelijk heeft geleidt tot de vorming van jurisprudentie betreffende dit onderwerp, kun je je hierop beroepen. En dan nog moeten de omstandigheden identiek of op zijn minst vergelijkbaar zijn. Ik heb hierover met de heer Beugelink per mail van gedachten gewisseld, maar dat werd een beetje in het persoonlijk vlak getrokken. Ik was namelijk gewoon een betweterig agentje dat zijn gelijk wilde halen. Inhoudelijk had hij weinig te melden, en op mijn voorstel dat ik een bekeuring zou schrijven, en hij de betrokkene zou verdedigen tot het gaatje, mets als doel jurisprudentie te verkrijgen ging hij helemaal maar niet in. Het beroepsschrift kan werken, een OvJ kan er van onder de indruk raken en denken dat je dan wel gelijk zult ebben, maar een garantie is het niet. De kentekenplaat hoort bevestigd te zijn aan de ACHTERZIJDE van het voertuig, op de DAARTOE BESTEMDE plaats, loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig met een tolerantie van 5 graden. Daarnaast wordt er omschreven vanuit welke posities het ding zichtbaar moet zijn, maar dat zegt niets over de plaatsing. Het aanhalen van deze artikelen is slechts om zand in de ogen te strooien, verder niets.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn wat een mediaanvlak is: Zet je motor op de midenbok, of in ieder geval rechtop. Neem een enorm middeleeuws slagzwaard. Hak de motor in de lengterichting doormidden. De snijvlakken zijn dus het mediaanvlak. Kortom, een denkbeeldige lijn die je motor in de lengterichting doorsnijdt is het mediaanvlak. Dat op zich sluit plaatsen aan de zijkant uit, ook al is de plaat van achteren te zien. Verder zegt het woord "achterkant" ook iets. Stel dat je motor omvalt, zou je dan niet zeggen dat hij "op zijn zijkant ligt"? Een motor die je rechtop zet, en vervolgens loslaat, zal echt niet op zijn voor-of achterkant terechtkomen, toch? Nogmaals, gebruik het beroepsschrift, als het werkt scheelt het je gewoon centjes, maar houdt er rekening mee dat je ook wel teleurgesteld kunt worden.

Nu kun je ook nog stellen dat de regels er zijn om "de burger te pesten", maar als je er even objectief naar kijkt, zul je moeten toegeven dat er best wat voor te zeggen is. Zo een enorm hoog stuur zal de bestuurbaarheid niet echt ten goede komen, en het remmetje van een Tomos bromfiets uit 1966 in het voorwiel (lekker minimalistisch) doet het ook niet best op een motor van 220 kg. Heel veel mensen zullen nu roepen dat ieder dat voor zichzelf moet weten, tot zij op een of andere manier slachtoffer worden van dergelijke "verbeteringen". Het is binnen de regels mogelijk een Ducati Panigale, een Harley Davidson softtail classic of een BMW K1600GT te bouwen, dus er is best het een en ander mogelijk. Zelfs aanpassen van je motor is binnen bepaalde grenzen mogelijk, maar het is natuurlijk helemaal niet gek als dit door specialisten wordt beoordeeld op deugdelijkhied en veiligheid. Zo is het misschien best wel mogelijk om je subframe te verlassen, maar je wilt écht niet dat ik dat voor je doe.
 
Overigens, er bestaat ook een mogelijkheid om te bekeuren omdat het voertuig "niet in overeenstemming is met het kentekenbewijs". Volgens het kentekenbewijs is het een Honda CB650C. Dat apparaat heeft in zijn originele staat een type goedkeuring gehad. Dat is nu niet meer hetzelfde voertuig als was er nu staat. Dat is nog een stapje erger, je mag er nu helemaal niets aan veranderen. Kijk maar eens naar Duitsland, daar heb je de TÜV. Als je daar andere banden onder je motor wilt zetten, zul je moeten nagaan of de betreffende band goedgekeurd is voor jouw motor. Zo ver gaat de RDW gelukkig niet. Er is dus wat speelruimte, en ik denk dat TS en de RDW er wel uit gaan komen. Bij en keuring krijgt hij in ieder geval een deugdelijk advies, op basis van foto's is dat natuurlijk heel moeilijk te geven.
 
Het bezoek aan de RDW verliep als volgt: ik moest de motor naar binnen rijden. De keurmeester van de RDW keek of de verlichting in orde was, hoe het geluid was, of er remmen op de motor aanwezig waren en hoe de constructie van het voertuig was.
Vervolgens ontspon zich een discussie tussen 2 keurmeesters over de plaatsing van de kentekenplaat en de spatborden. De vering was geen punt meer, aangezien er in de permanente eisen wordt gesproken over functioneren van de vering indien die aanwezig is.
full

full


Keurmeester 1 gaf aan dat volgens de regels de kentekenplaat in het midden van de middellijn van de motor (zeg maar midden achterop) moet zitten.
Keurmeester 2, de keurmeester die mijn motor beoordeelde, gaf aan dat dit geldt voor motoren van na 1997.
Maar deze motor is van 1981. En in de regels van voor 1997 is hierover dus niets terug te vinden. Alleen maar dat de plaat zodanig bevestigd moet zijn dat hij van een afstand van 20 meter achter het voertuig te lezen moet zijn (dit argument wordt mijn leidraad in het bezwaar tegen de boete die ik heb ontvangen).

Wat betreft de regels die van toepassing zijn.....Dit geldt niet alleen voor de plaats van de kentekenplaat. Ook over de spatborden en subframe kon de keurmeester geen beperkende regels vinden.

Resultaat: de wok melding wordt opgeheven!
MAAR: er komt geen aanpassing op het kenteken. Dat komt doordat bij motoren wijzigingen in motorvolume, brandstof en structurele constructie op het kenteken worden vermeld, maar niet plek van kentekenplaat, spatborden enz.
full


Wat wel een blamage was, was dat de motor nogal wat olie lekte. Met veel papier en een blokje van de keurmeester onder mijn jiffy kon de oliestroom tijdelijk worden tegengegaan. Thuis bleek de keerring rond de schakelas verschoven.
 
Raar advies dat de RDW zegt dat de politie moet beoordelen of de motor qua spatborden voldoet aan de eisen.
De politie moet juist de motorfiets toetsen aan de eisen die zijn opgesteld door de RDW. En in die eisen komt het spatbord juist niet voor.

Daar zou ik in elk geval opnieuw contact over opnemen. En dan bedoel ik niet met het politiebureau.

~[edit]

Ik zie dat je inmiddels hebt gepost dat het allemaal al achter de rug is ;)
En je gaat nu contact opnemen met de verbaliserende agent om hem een bitchslap te geven? :P
 
Laatst bewerkt:
Stand van zaken:
Ik mag weer rijden en ik krijg na administratieve afhandeling binnen de RDW (5 tot 10 werkdagen) mijn kentekenpapieren weer terug.
Maar.....
1. Een agent die twijfelt over de motor kan mij weer langs de kant zetten en mijn kentekenbewijs invorderen. Ik kan alleen door middel van alle communicatie met de RDW laten zien dat de motor daar voor keuring is geweest. Ik heb geen keuringsrapport of aangepast kenteken o.i.d.
2. De boete voor de kentekenplaat moet nog worden afgehandeld.
 
Raar advies dat de RDW zegt dat de politie moet beoordelen of de motor qua spatborden voldoet aan de eisen.
De politie moet juist de motorfiets toetsen aan de eisen die zijn opgesteld door de RDW. En in die eisen komt het spatbord juist niet voor.

Daar zou ik in elk geval opnieuw contact over opnemen. En dan bedoel ik niet met het politiebureau.

\[edit]

Ik zie dat je inmiddels hebt gepost dat het allemaal al achter de rug is ;)
En je gaat nu contact opnemen met de verbaliserende agent om hem een bitchslap te geven? :P

Ik probeer me met alle macht tegen die neiging te verzetten...... 8-)
 
Niet doen! Het verzetten bedoel ik. Probeer gewoon even een gesprekje te regelen en neem de documentatie van de RDW mee. Dat van voor 1998 wist ik namelijk ook niet, dus ik heb wat bijgeleerd. Kan dus ook voor de betreffende agent gelden. Als hij er voor openstaat, kan hij zijn nieuw opgedane kennis verspreiden en hebben we er in de toekomst nog iets aan.
 
Resultaat: de wok melding wordt opgeheven!
MAAR: er komt geen aanpassing op het kenteken. Dat komt doordat bij motoren wijzigingen in motorvolume, brandstof en structurele constructie op het kenteken worden vermeld, maar niet plek van kentekenplaat, spatborden enz.
Proficiat!

Jammer dat het niet op kenteken staat want ik kan me best voorstellen dat menig agent je aan de kant wil zetten omdat je motor er nu eenmaal niet erg standaard uitziet. Ik vrees dat je nu telkens de discussie aan zal moeten gaan .

Maar een apart masjien is het zeker geworden :}
 
Laatst bewerkt:
Stand van zaken:
Ik mag weer rijden en ik krijg na administratieve afhandeling binnen de RDW (5 tot 10 werkdagen) mijn kentekenpapieren weer terug.
Maar.....
1. Een agent die twijfelt over de motor kan mij weer langs de kant zetten en mijn kentekenbewijs invorderen. Ik kan alleen door middel van alle communicatie met de RDW laten zien dat de motor daar voor keuring is geweest. Ik heb geen keuringsrapport of aangepast kenteken o.i.d.
2. De boete voor de kentekenplaat moet nog worden afgehandeld.

*O* , super!
 
Bovendien, wat moet je wel niet allemaal verbouwt hebben dat je dit niet binnen 30 dagen weer kunt aanpassen?

:/

Pas als een rechter zich erover heeft gebogen en uitspraak heeft gedaan, welke uiteindelijk heeft geleidt tot de vorming van jurisprudentie betreffende dit onderwerp, kun je je hierop beroepen.

Ik wist niet dat er in NL intussen ook de theorie van binding precedent is ingevoerd ;)
 
Proficiat en ik ben er trots op dat er tenminste nog echte strijdbare nederlanders zijn die het juk van de (r)overheid niet zo maar accepteren. Regels zijn regels maar die gelden niet zoals zo vaak gedacht alleen maar voor de burgers maar voor iedereen dus ook voor de politie en de rest van de (r)overheden.
Veel plezier met het rijden op je naar persoonlijke smaak aangepaste bike.
Motorgroet
 
Terug
Bovenaan Onderaan