Geloof niet alles wat je op MF leest!

Dus nog ff in het kort aan de hand van eerste reply: 1. Het was een Alfa........<-- ja, en een gewone standaart Alfa, so?
Zijn zowieso lompe trapbakken.
2. Het was een auto........<-- Ja, maar topic had verwijzing naar andere topic, dus relevant. Dus so what?
Omdat het een motor-forum is, en de verschillen in grip tussen auto's en motoren zijn niet te vergelijken. Ik ga ervanuit dat diegenen die het over 70procent grip had, het over motoren had.
3. Een hoosbui als vandaag constant het geval was is niet zomaar 'regen'.......<-- Op dat moment regende het maar zachtjes en had ik geen last van aquaplanning, dus het was wel 'zomaar' regen.
OH[/quote]
En je bent dom als je zomaar iemand gelooft die lekker anoniem wat zit te typen.......<-- Ik gaf dacht ik toch echt heel duidelijk aan dat ik al wist dat niemand alles letterlijk neemt op dit forum, wilde er alleen nog maar even op attenderen. Dus wat wil je nou zeggen?
Doelde niet op jou maar wel op die sukkels die jij waarschuwt. Als ik lees dat ik 70 procent grip heb, ga ik echt wel eerst rustig de grens als het ware opzoeken. Echt niet zomaar met 70 procent van m'n normale snelheid de bocht pakken :z
 
Ik ging echt niet omdat ik had gelezen over 70% grip dat uitproberen hoor. Spaflesje is overigens nog helemaal heel, zo snel raak ik niet in paniek. Even wat heen en weer gezwabberd en toen had ik de koers weer te pakken. O-)
 
nou regen hoeft idd geen pobleem te zijn, zolang je banden maar goed zijn.

een die 70% grip (misschien nog wel meer) in regen heb je zeker....(bij normaal rijgedrag).


gisteren nog een slipcursus (met de auto) gehad...
 
grip met een auto heb je ook nog wel, echter het verschil zit hem in een paar belangrijke dingen:

Banden. Breedere banden is SLECHTER in regen (meer gevoelig voor aquaplaining)
Sturen. : Door nattigheid wordt de maximale hoek van sturen kleiner, d.w.z., het punt tussen sturend door de bocht of rechtdoor glijdend met uitgeslagen stuurwiel (als dit dus gebeurt, stuur recht, en dan weer sturen).

Ook maakt het uit of je voorwiel of achterwiel aandrijving hebt. In elke geval, heef nooit veel gas (of remmen) tijdens bochten met nat weer, want dan stuurt ie dus niet meer.

Met de motor stuur je dus anders, door het kanten van de motor (niet het keren van het stuur). Daarbij gelden dus ander regels, omdat je een andere manier van grip hebt (Door je snelheid en schuin leggen op de weg, komt er een grotere kracht op de grond dan je gewichts kracht, waardoor je dus meer grip rijdt. Meer snelheid is dus meer grip, tot de maximale "schuine hoek" met de straat, dan wordt het een schuiver :+
 
niet alles doorgelezen dus kan dubbel zijn;

maar ik meen me te herinneren dat het 70% grip is op een nat wegdek.
Die regen van vandaag levert rivieren op op de snelweg joh |(
 
grip met een auto heb je ook nog wel, echter het verschil zit hem in een paar belangrijke dingen:

Banden. Breedere banden is SLECHTER in regen (meer gevoelig voor aquaplaining)

:^ Merkte het vanmiddag weer eens na 4 weken koekblik weer ff gepakt om boodschappen te doen...

Beetje te sportief om de rotonde heen ,blikkie wou zowaar nog een rondje.. O-) :+
 
Als je dan een koekblik hebt, neem er dan een met ESP ? Ik heb sloffen van 225 en nooit last man ! Die electronica doet alles voor je ! Je hoeft helemaal niet meer na te denken !

Dus ga naar die Alfa dealer, bestel er een met ESP, zet er brede sloffen onder, peuter aan je spa flesje en probeer nog eens zo'n kruising ?

Enne wel even melden hoe het je verging he ? Wij willen ook lachen *D

Je leert echt alles over grip en slip op een grip en slip-cursus.
 
[me]VaraVriend voelt zich aangesproken omdat hij dit ook gemeld heeft
[/me]


Als je een keer in de rondte gaat omdat je een fout maakt hoeft dat niet te betekenen dat iedereen maar onzin praat :(

Hierbij een grafiek waar ik me onder andere op gebaseerd heb toen ik die uitspraak deed.

Er spelen nog een hoop andere factoren mee. Als er zooi op de weg ligt kan dat met nattigheid opeens veel gladder worden.

full
 
Er spelen nog een hoop andere factoren mee. Als er zooi op de weg ligt kan dat met nattigheid opeens veel gladder worden.
Ben ik helemaal met je eens, zeker nadat ik vanmiddag dat spoor dieselolie in een lange (snelle) bocht tegenkwam. Dan maar geen echte man, maar god wat was ik blij dat ik in een koekblik zat op dat moment en 4 wielen onder m'n kont had.
 
Als je dan een koekblik hebt, neem er dan een met ESP ? Ik heb sloffen van 225 en nooit last man ! Die electronica doet alles voor je ! Je hoeft helemaal niet meer na te denken !

Je leert echt alles over grip en slip op een grip en slip-cursus.
echt alles? zeker weten? als je echt te hard gaat ga je hoe dan ook de bocht uit ESP of niet
 
Pffff, ik ga hier niet eens alle keren noemen dat ik met de MOTOR een bocht beter had kunnen nemen (niet dat ik bij elke bocht eruit vlieg, maar soms kunnen ze vloeiender), laat staan als ik eens met de AUTO wat verkeerd doe.

Oja, ik reed laatst met de auto over zo'n mini-rotonde (echt mini) en gaf iemand geen voorrang. Het leek oftie van links kwam namelijk, maar eigenlijk zat ie dus op die mini-mini-rotonde. Voelde me wel dom toen :o

Moraal van deze post? Boeit het andere motorrijders? Nee! Ga ik er dan een topic over maken? Nee! B|
Greetz
Martian
 
Dat wist natuurlijk iedereen al, maar wilde het toch maar weer een keer benadrukken. Waarom? Het zit dus zo. Ik tuf lekker in mijn Alfaatje (auto ja) van werk naar huis . Het regent. Stoplicht gaat op oranje in de verte? Hmmmmz, daar heb ik dus geen trek in. Gas! Alfalizer komt goed vooruit, voor een auto. Scherpe bocht, maar moet kunnen, met in het achterhoofd een uitspraak op dit forum:"Zelf met regen heb je nog 70% grip ten opzichte van droog weer" en ik reed op asfalt, dus geen kinderkopjes of anderzins dubieus gesteente. Niet dus. Bocht om en kwartslag verder gedraaid dan gepland. Zat met rechts nog te spelen met een spaflesje, dus moest de corrigerende actie nog met links only uitvoeren. Stuurbekrachtiging is dan toch wel fijn. Anyway, 70% grip met nat wegdek? No way! Mag blij wezen als het 50% was, maar echt geen 70%

Maw: Wees alert en geloof niet zomaar alles wat op het MF staat, maar gebruik goed je eigen gezonde verstand!

Groetjes,
Tom

niet verkeerd bedoeld hoor, maare... wie gaat er nou rijden op basis van dingen die je gehoord of gelezen hebt?
Iemand moet toch gewoon z'n auto kennen? En weten wat de auto doet bij wat voor weer en snelheid etc?

Ik zou zegge, ga eens spelen met je auto in de winter met sneeuw op een parkeerterrein en leer je auto kennen.
Weet je teminste wat het gevoel is voordat de auto breekt en hoe je het kan opvangen als ie het wel doet.

En die opmerking op de forum zou best wel kunnen, hangt alleen af van hoeveel water er is en hoe de qualiteit is van de asvalt.

gr, gsxr600frk
 
Als VRO instructeur wil ik hier wel even op reageren.

In een normale situatie heb je als rijder idd in de regen zo'n 70 % grip ten opzichte van droog weer. Dan heb ik het over asfalt. Niet over kinderkopjes, witte lijnen, putdeksels, klinkers etc.

Je hoort mij ook niet over diesel/olie op de weg, welke met regen lekker komen bovendrijven. maar zolang ik dat alles even buiten beschouwing laat, dan is die 70 % een veilige norm. Hoe MEET je dat? Simpel, voer maar een remproef uit op nat en droog wegdek en je ziet de factor verschijnen.

In nat weer doe je dan ook een stukje rustigr aan dan in droog weer, echter aangezien heel erg veel rijders al niet op 100% van de benodigde grip zaten op droog weer gaan ze op 20% of zo rijden van wat mogelijk is. En dat hoeft dus niet. Je moet de motor wel laten rollen ladies !!! Zolang die rolt gebeurd er ook niet veel, pas als je gaat remmen of versnellen dan merk je gripverlies t.o.v. droog.

de doorsnee bandjes waarmee jullie rijden zijn REGENBANDEN :X Dat moet van de overheid. En maar goed ook, want je zal maar met een slick in de regen komen :+

DUS, een spiegelend wegdek is NIET per definitie glad. Je hebt alleen ietwat VERMINDERDE grip.

Probeer voor jezelf eens een keer om op nat wegdek de remproef te doen.....aanzetten van de voorrem totdat ie voor ingeveerd is, en dan doorknijpem die voorrem. je zal zien dat de motor zelfs een stoppie kan maken op nat wegdek. Daar ligt het dus niet aan. Achterrem gebruik je er maar heel lichtjes bij. Voor die extra cm's.

PAS WANNEER JE VOOR JEZELF DIT MEERDERE KEREN HEBT GEDAAN weet je waarover ik het dan heb. Je krijgt meer zelfvertrouwen en je zal zien dat de soep echt niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend in dit topic.

Maar LAAT JE JE VERRASSEN OMDAT JE JE GRENZEN NIET KENT (dat geldt ook voor droog weer), dan kan je bedrogen uitkomen :X

Suc6 met oefenen ;)
 
ff dom misschien, maar hoe meet je het aantal procenten grip die hebt als je rijdt? misschien wel makkelijk als ik dat ff weet voordat ik met mijn auto in de rondte ga
 
Terug
Bovenaan Onderaan