veilig en gemakkelijk
Gelijk heb je wel dat kevlar broek minder veilig kán zijn.Hetzelfde geld voor gemakkelijk.....
Mooi weer rijder zal wellicht met een goede kevlar broek en kevlar hoodie klaar zijn, dat trek je snel/makkelijk aan/uit....
of het veilig is, tsja.... test het eens uit en geef ons de resultaten?
Een simpele textielen motor overbroek heb ik ook zo aan/uit getrokken en is (voor mij) net zo makkelijk. Gewone textielen (of leren) motor jas er boven en klaar.....
Ik heb zo'n spijkerbroek met kevlar ingenaaid icm motorlaarzen. Zit wel prettiger met warm weer dan mijn lederen motorpak. Weet nog niet of het bij ongeval of schuiver mijn tere velletje beschermd.
Ik zag eens een "stomme Hollandeur" in zijn lederen overall op eens de vangrail in vallen @80km/h in Z-Frankrijk. Het was direct na een lange file waar we niet tussendoor konden filteren en ik vroeg me in mijn spijkerbroekje (motorjeans bestonden nog niet) al af hoe hij het vol kon houden. Heatstroke is levensgevaarlijk en soms merk je het niet eens omdat je o.a stopt met zweten.
vraag me af of dat verstandig is floept hij er dan niet uit.Ik rij sinds dit jaar met een kevlar spijkerbroek (portemonnee kan in de achterzak) met knee protectors erin,of het werkt als ik val weet ik niet/wil ik ook niet weten
Daarnaast een bering leren jas aangeschaft met losse aanritsbare rits ().
De lose rits kan je aan een broekriem vast zetten zodat je broek/jas combinatie iets "van aan elkaar "zit.
Korte zomerhandschoentjes (buse) en gewone sport/toerlaarzen,waarbij ik de broekspijpen over de laarzen trek, maken het af
Werkt prima
Denk wel dat het veilig genoeg is voor binnenwegen zou toch aan minimale eisen moeten voldoen voor het de naam beschermende kleding mag dragen.Alle 2 best wel subjectief...
Wat ik en/of de meerderheid van de mensheid veilig vind hoef jij niet veilig te vinden.
Hetzelfde geld voor gemakkelijk.....
Mooi weer rijder zal wellicht met een goede kevlar broek en kevlar hoodie klaar zijn, dat trek je snel/makkelijk aan/uit....
of het veilig is, tsja.... test het eens uit en geef ons de resultaten?
Een simpele textielen motor overbroek heb ik ook zo aan/uit getrokken en is (voor mij) net zo makkelijk.
Gewone textielen (of leren) motor jas er boven en klaar.....
Beste tip is: ga passen...
Nog een tip, ga op de motor naar Termaat, dan kan je passen en mag je even op je eigen motor zitten om te "kijken" hoe het voelt
(edit: Dat geeft vaak een net wat beter beeld dan op de "pas motor")
Ik weet dat bijvoorbeeld revit een "door waai" lijn had paar jaar gelden bestaande uit een broek en jas, kortom het is maar net waar je kijkt.Gelijk heb je wel dat kevlar broek minder veilig kán zijn.
Als je in Zuid-Europa op vakantie bent en bezoekt een stadje dan is motorjeans ideaal.
Dan ga je niet blij worden als je in je leren apenpak (waar Rossi de Moto-GP mee wint) door de hitte wandelt. Meestal zie je die Rossi-look-alikes ook niet verder dan 25m weg van hun motor. Snap ik! Met zo'n pak kan je ook helemaal niet lopen.
Een textiele broek gaat in de vakantie zorgen voor het echte sauna-gevoel. Daarnaast neemt de textiel-motorbroek tijdens de vakantie heel veel ruimte in. Je bent dan dus (bijna) gedwongen om ook bij temp ver boven 30'C de broek aan te blijven houden.
Al met al iets meer risico. Kan ik niet ontkennen.
Uiteindelijk zit je niet op de motor om het wegdek van dichtbij te inspecteren.
Maar als veiligheid dan toch een issue is zet dan de hele motor maar aan de kant en koop een dikke Audi.
Het dragen van niet te hete kleding hoort in mijn ogen bij ongevalpreventie.
Ik zag eens een "stomme Hollandeur" in zijn lederen overall op eens de vangrail in vallen @80km/h in Z-Frankrijk. Het was direct na een lange file waar we niet tussendoor konden filteren en ik vroeg me in mijn spijkerbroekje (motorjeans bestonden nog niet) al af hoe hij het vol kon houden. Heatstroke is levensgevaarlijk en soms merk je het niet eens omdat je o.a stopt met zweten.
Helemaal mee eens! Ben er zelf eens het slachtoffer van geworden, 'veilig' in dik zwart leer op de snelweg bij 36 graden. Is uiteindelijk maar net goed gegaan maar ben er enorm van geschrokken.
Om je primaire veiligheid (een temperatuur waarbij je hersenen het nog goed doen) te bevorderen, moet je soms een concessie doen ten koste van de secundaire veiligheid.
Voor mij bij heet weer: open helm, doorwaaijasje + hyperkewl en kevlar jeans.
Ik heb er maar 2, tropische temperaturen rij ik niet.Genoeg te koop, 1 set voor alle weersomstandigheden bestaat niet.
Als mooiweerrijder heb je al 3 sets nodig:
- Doorwaaispul voor tropische temperaturen
- Midweerset voor normale omstandigheden
- Koudweerset om 's winters ook je rondje te kunnen maken
Aan 3 jassen en 3 paar handschoenen ontkom je niet, met 2 broeken en helmen ga je het wel redden net als met 2 paar schoenen.
Denk wel dat het veilig genoeg is voor binnenwegen zou toch aan minimale eisen moeten voldoen voor het de naam beschermende kleding mag dragen.
Serieus wat achterlijk eigenlijk bedoel technisch gezien kun je nu dus gewoon rotzooi verkopen.Er zijn alleen eisen voor helmen, niet voor beschermende kleding.
Bij warm(er) weer draag ik naast mijn Kevlar-jeans ook een doorwaai-jas en dunne handschoenen.Ik weet dat bijvoorbeeld revit een "door waai" lijn had paar jaar gelden bestaande uit een broek en jas, kortom het is maar net waar je kijkt.
Dat van dat regen pak klopt.Bij warm(er) weer draag ik naast mijn Kevlar-jeans ook een doorwaai-jas en dunne handschoenen.
Deze combi is (voor mij) geschikt tussen 0'C en 45'C (en warmer)
Tijdens mijn vakantie in Italië had ik op Sicilië alles 'open' staan en gebruikte hele dunne zomer-handschoentjes. (binnenkant leer, buitenkant gaas)
Bij gewonere zomer-temps gebruik ik mijn zomerhandschoenen. Rondom leer met gaatjes.
Op de terugweg van Italië kwam ik midden in de nacht over de Gotthardt-pass bij een temp net boven NUL. Niet echt koud gehad, maar dan wel dikkere handschoenen aan! Meeste zorg heb ik daar gehad om niet midden in de nacht ergens een bocht te missen. Met het regenpak over de 'zomer-outfit' kan je prima de koude wind tegenhouden.(regenpak wordt bij lage temp. wel erg crispy!)