GPS problemen

Nu ik toch aan het onderzoeken ben, heb ik eens gekeken of er op het internet iets voor Noorwegen te vinden is. Al is mijn Noors niet meer wat het geweest is, deze site lijkt toch wel veelbelovend: http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1438&parentid=1422&c1=1422
Ik meen hier toch te kunnen ontcijferen dat er routebereking mogelijk is. Maar misschien heb ik het wel helemaal fout.

Panrider 'ns vragen, die Norsk motorsykkeltrol spreekt volgens mij een aardig mondje Noors... :}
 
Ha! Die panrider heeft onverwachte kwaliteiten!

Ondertussen wat nader onderzoek; het blijkt dat de Duitse Garmin-importeur het nodige levert. Wel aardig aan de prijs: e209 voor de 1:250.000 van Noorwegen. Maar ja: kaarten zijn nu eenmaal erg duur.

Toch zien we in Notter een toenemend aantal vragen over kaarten van m.n. Noorwegen. We wachten even af wat de nieuwe mapsource-release brengt; mocht Noorwegen onveranderd blijven dan zullen we contact leggen met de kaartmaker (misschien dat panrider wil helpen? ;)

Maar reken er op dat de prijzen dan nog steeds rond de 200 euro zullen liggen.... ;(

Groeten uit Notter,
Hans
 
nabrander: voor geinteresseerden is de 1:250.000 reeds nu in Notter te bekijken... Vooralsnog niet leverbaar echter..
 
nabrander: voor geinteresseerden is de 1:250.000 reeds nu in Notter te bekijken... Vooralsnog niet leverbaar echter..
Ik had met Panrider al contact gehad over die kaart van Noorwegen en volgens hem wastie toch niet helemaal wat ie zocht. Ik zal 'm even quoten uit het emailtje.
Dank Galloper,

Deze had ik al een keer gezien, maar hij is niet geschikt en aanbevolen voor de SP3. Ik denk dat het w88 wordt tot Garmin zelf met Noorwegen uitkomt.

Groet, Panrider
gpshans: als ik langskom kijk ik graag even naar die Noorwegen kaart.
 
gpshans:

hoe kan ik ook schermafdrukken krijgen van het SP3 scherm zoals ze bij jullie op de site staan?
full

Zoals deze.
Op m'n scanner leggen lijkt zo omslachtig. :+
 
Ha! Da's een goeie vraag!

Er bestaat een programma'tje voor, maar ik weet niet meer waar. Ik zoek het uit, als ik het kan terugvinden hoor je van me! Werkt overigens alleen op sp-III, niet op 2610 (serieel...)

Groeten uit Notter,
Hans
 
U vraagt, wij draaien. Vond het leuk je te ontmoeten op de RAI Hans. Ik was na vier dagen toe aan een straffe borrel.

Een goede 1:50.000 en 1:250.000 topografische kaart van Garmin GPS

Garmin, Belanor nv en de rijks topografische dienst hebben heel Noorwegen op topografische kaart gezet in vektorvorm voor het inladen in de Garmin. De kaartproducten zijn gebaseerd op de officiële kaartgegevens van de rijks topografische dienst en gedistribueerd op cd-rom. De kaartinhoud is een uittreksel van de inhoud van de kaartserie 1:50 en 1:250 van de rijks topografische dienst. Merk op dat op de bijlage van de gedetailleerde kaart een pc programma mapsource is bijgesloten dat schitterend werkt voor de overdracht van waypoints, tracks en routes naar/van de GPS. Daarmee kun je ook een “live”GPS track rijden zodat je jezelf ziet op de kaart van de pc.Voorlopig kan met in het map source programma niet de kaarten van de twee cd-roms gelijktijdig bekijken, maar de GPS daarentegen zet de verschillende cd-roms helemaal automatisch samen op het kaartblad.

NB12 en III+ worden overladen wat de verschillen kaarten overschrijden de 1.44 mb. Plaatsnamen worden niet aangegeven en de hoogtelijnen staan alle op 0 meter.

En dan een stukje over de 1:50.000 op 20 cd’s.

Route berekening is niet mogelijk, je ziet alleen waar je bent. Routes uitzetten en rijden maakt de sp3 juist zo leuk. Dus maar w88 op Garmin zelf, hopelijk in release 6.0.
 
Pan, Dito!

Ik had het geluk 'maar' twee dagen op de RAI te staan; had er wel vier nodig om bij te komen!

De geluiden uit de US of A zijn dat 6.0 al deze maand uit gaat komen; maar ga maar uit van jan/feb. Dus inderdaad: voordat we ons 'Noors' gaan oppoetsen even afwachten wat 6.0 voor Noorwegen oplevert, want 'metroguide' niveau is voor verwende City-navigators toch wel minder I(

Maar dank voor je info: mocht 6.0 niet opleveren wat we hopen, dan gaan we er zeker induiken; ik ben er nooit geweest maar Noorwegen schijnt fantaaaastisch rijden te zijn...

Groeten uit Notter,
Hans
 
Zo, even naar Notter en terug. (472km) B| Maar!! wat scheelt die externe antenne (SM-19) met de standaard antenne.
Voordeel:

* Geen wachttijd ivm zoeken naar sattelieten.
* Nauwkeuriger. dwz miswijzing is 4 mtr, met standaard antenne 10 mtr en meer.
* Prijs: €65, €50,- orginele externe Garmin antenne is duurder.

Nadeel:

* Dat wordt weer sleutelen om de draad door het dashbord te krijgen. :+
* Op helm is montage lastig :+
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik door een dichtbebost gebied reed, had de streetpilot nog wel eens problemen, geen sateliet te zien. Is dat met die externe antenne opgelost? Waar sluit je hem aan op de streepilot? Vaste antenne eruit en plug erin? Moet er ook een apart voedingsdraad naartoe?.
 
Hoi GPSHans

Ik lees dat de SPIII regelmatig ge-update kan worden
Ik heb nu de 2610 en weet niet of ik de laatste 2.70 software al heb ,hoe zie ik dat?
Is het verder mogelijk om de totale inhoud incl. de instellingen/update's enz te saven zodat ik na verlies van instellingen of zo niet weer helemaal opnieuw moet beginnen?
 
Wanneer ik door een dichtbebost gebied reed, had de streetpilot nog wel eens problemen, geen sateliet te zien. Is dat met die externe antenne opgelost? Waar sluit je hem aan op de streepilot? Vaste antenne eruit en plug erin? Moet er ook een apart voedingsdraad naartoe?.
Rsveetje:

Had ik met de standaard antenne ook!! ivm huidige seizoen is een objectieve test van de aparte antenne nog nodig.

Je snokt gewoon de standaard antenne er met beleid uit. Staat in de handleiding hoe je dat moet doen!!
Als je dat hebt gedaan sluit je daar je andere antenne weer op aan. Ziet er uit als een plastic blokje van ong 3cm x 4cm met een kabeltje van ong 5 mtr (?) aan. Blokje is magnetisch en leg je op je autodak of motorkap en kabeltje kan langs deurrubbers naar binnen. Bij moraalriddersnelheden :+ blijft het allemaal prima zitten.

Nee er hoeft geen aparte voedingsdraad naar toe. Klik op de link voor meer info:
www.gps-garmin.nl/antenne_s.html

deze reclame boedschap is volledig gesponsord door gpshans :+
 
Laatst bewerkt:
Hoi GPSHans

Ik lees dat de SPIII regelmatig ge-update kan worden
Ik heb nu de 2610 en weet niet of ik de laatste 2.70 software al heb ,hoe zie ik dat?
Is het verder mogelijk om de totale inhoud incl. de instellingen/update's enz te saven zodat ik na verlies van instellingen of zo niet weer helemaal opnieuw moet beginnen?
Kloyo:

de laatste update kun je hier krijgen:
www.garmin.com/software/StreetPilot2610_2650_270.exe
 
Het blijft gezellig hier!

Galopper: leuk om je even te zien in Notter. Jammer dat ik op dat moment wat druk was...

Gesponsord!!?? Eerder integendeel, als je 65 euro voor een 50 euro kostende antenne betaald hebt! Maar volgens mij had je er ook nog een stukkie RAM bij ;)

Overigens kost diezelfde antenne bij aanschaf icm de SP-III slechts 25 euri, en bij de 2610 is ie zelfs standaard in het (ons) pakket opgenomen!

Inderdaad: bij de SP-III haal je de bestaande antenne eraf, en daarvoor in de plaats komt de externe. Er is geen extra voeding nodig.
Bij vaak op en af zetten kan het zijn dat de oorspronkelijke antennen gaandeweg wat minder contact maakt. Hij gaat dat ook wat 'losser' zitten. Voorzichtig met je nagels de metalen stripjes aan binnenzijde ietsje naar buiten duwen lost het probleem volledig op. Voorzichtig zijn! Ze kunnen afbreken en dat onderdeel is los erg duur. Eventueel doen we het graag in Notter voor je.
Bij de 2610 is de antenne ingebouwd en is er een aparte ingang voor externe antenne.

Overigens denken we dat een externe antenne op de motor toch wat overbodig is; in dicht bebost gebied en in de bergen kun je inderdaad af en toe signaal verliezen, maar dat zijn incidenten. Meestal kun je het signaal prima een tijdje missen; eenvoudigweg omdat er toch geen afslag is (tunnels ;) )

Denk overigens in de auto ook aan de mogelijkheid de antenne op de hoedenplank te monteren; werkt meestal heel goed en snoer is lang genoeg. Op dak of motorkap kan, maar zal gaandeweg wat krasjes opleveren; niet ideaal. We leveren er ook een zuignapbevestiging bij waarmee de antenne bij de achteruitkijkspiegel kan.
Externe antenne in de auto is meestal niet nodig, maar een 'must' bij auto's met metaalhoudende zonwerende coating (m.n. jonge Franse auto's, maar soms ook bijv. Opel).

Zien welke operatingsoftware je op je toestel hebt: kijk in 'system-info'. Als je je 'firmware' geupdate hebt dan blijft die ook bij een hard-reset behouden. Het enige wat je moet zien te bewaren voor een reset zijn de routes, waypoints en tracks; gewoon even naar de PC overladen. Wel zul je het apparaat weer even moeten vertellen dat ie in kilometers moet tellen, nederlands moet spreken etc. Daar is niets aan te doen. In algemene zin is het goed om eens per jaar een hard-reset uit te voeren (zie www.streetpilot.nl, tips en trucs, onderaan).

Groeten uit Notter weer,
Hans
 
gpshans:

wist de prijs van de antenne niet exact, heb het al veranderd. Had inderdaad nog wat extra-tjes van RAM mee genomen. Alles zojuist ingebouwd, wil ik even een test ritje maken is de accu van mijn Galloper kaduuk (nachtvorst he :+ ).

Oh ja je moet bij tips en tricks even vermelden dat als men een harde reset van een SP3 doet je de pc met Garmin software in de buurt moet hebben en niet zoals ik dat doe met de pc 50km verder |(

soms zit het mee...
 
Bij het uitvoeren van een harde reset is het inderdaad verstandig eerst alle routes, waypoints en tracks op de PC te laden. Verder heb je de PC echter niet nodig!

Groeten,
Hans
 
Moet je dan software upgraden of blijft de laatst gebruikte versie erin staan. Blijft de nederlandsetaal dan ingesteld?. Welke instelling moet je weer instellen.
 
Ik had op mijn PC een leuke route gemaakt naar Essen in DLD vanwege een omweg die ik aldaar wilde rijden. Die route netjes geupload naar de SP III en wat denk je die hele omweg slaat die over ?? Iemand enig idee hoe dit kan gebeuren.

Ik moet er niet aan denken als dit straks gaat gebeuren met m'n vakantie '(
 
Moet je dan software upgraden of blijft de laatst gebruikte versie erin staan. Blijft de nederlandsetaal dan ingesteld?. Welke instelling moet je weer instellen.
De laatste softwareversie blijft behouden.
Na de reset staat ie weer zoals ie uit de doos kwam.
Engels instelling en basiskaart staat weer op Verenigde Staten. Zodra je 'm buiten aanzet gaat ie zoeken en vindt de europese coordinaten en laat dan de europese kaart zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan