GPZ 750/900/1000/1100 liquid cooled topic

Goeiendag !

in de afdeling moeilijk verkrijgbare artikelen. Heeft er iemand nog een kettinggeleider van een Gpz900 op een plank liggen ?
na demontage van de Achterbrug brak die van mij in 21 stukken. Nylon/kunststof was totaal vergaan.

greetingz, John
Zoiets bedoel je ?:
8358044A-7460-4068-8D6A-52EF43B1834F.jpeg


;)
Duur ja, maar wees blij dat ze nog te koop zijn. Volgens mij zijn ze voor een zzr1100 niet meer te vinden..
 
Nokkenassen geven meestal problemen als er niet tijdig olie word ververst en kleppen gesteld,ook een goede olie gebruiken,
is overigens een punt om op te letten bij alle Kawa,s uit de jaren 80 en 90.
De eerste types hadden een slechte olie voorziening naar de kop, ook de klepzittingen waren mindere kwaliteit.
Na 86 zijn die problemen opgelost, bij het A7 model (1990) werd ook het carb-icing probleem opgelost.
 
Zzr1100 schokbreker nemen, type D .

Om te beginnen kun je de excentrische kettingspanners naar onder draaien, als ze dat al niet staan.

zzr1100c is slechts enkele mm langer dan de gpz900 versie, de D is ca 20mm langer.

De zzr1200 past ook maar is veel te lang waardoor de ketting te veel over de achterbrug sleept

je fiets komt wel iets schuiner te staan op de zijstandaard maar is wel prima te doen.
In mijn zoektocht naar de beste oplossing ben ik toch ook benieuwd naar de lengte (oog tot oog) van een zzr1200 of zzr1400 achterschokbreker. kun je mij daar antwoord op geven ? Grt, John
 
Standaard = ca.310mm
Zzr1100C ongeveer gelijk, kan paar mm langer zijn
Zzr1100 D ca 330mm
1200 is volgens mij weer paar mm langer maar daar moest nog iets extra gedaan worden om passend te krijgen.
1400 weet ik niet.
Misschien staat er iets op 900r.de onder “umbau, heck höher”

de 1100 D is meest gebruikte en past zonder probleem. (Deze heb ik er ook onder)
 
Standaard = ca.310mm
Zzr1100C ongeveer gelijk, kan paar mm langer zijn
Zzr1100 D ca 330mm
1200 is volgens mij weer paar mm langer maar daar moest nog iets extra gedaan worden om passend te krijgen.
1400 weet ik niet.
Misschien staat er iets op 900r.de onder “umbau, heck höher”

de 1100 D is meest gebruikte en past zonder probleem. (Deze heb ik er ook onder)
Ok, in ieder geval bedankt voor de uitleg. Zzr1100 d, gaat het denk ik wel worden. Maar heb hem eigenlijk liever nog iets (1 cm hoger)hoger. Dus dan is de zzr1200 wel een optie. Thx so fare !
 
sleutelaars en Gpz900 bezitters.
in mijn ombouwproject ben ik bezig naar 17” achterwiel. Ben nu aangekomen bij de “langere achterschokbreker”. Heeft iemand nog alternatieven ipv zzr1100 type d ? Wat qua bevestiging geen probleem opleverd, maar wel de 2 a 3 cm lengte winst heeft. Ik zie veel schokbrekers op Marktplaats van zxr of zx6 /9, maar hoe lang zijn deze tov het origineel ? Mijn bedoeling is er geen honderden euro’s aan uit te geven, maar moet wel net veertje in komen. Of heeft iemand nog een zzr1100 schokker liggen in nette staat ?

Groet, John
 
Zo die GPz’jes zijn wel mooi motoren! Ik heb deze middag een testritje op een ‘84 GPz900R gemaakt. Vele goede punten (souplesse motor, ergonomie (!), looks in het eggie) maar dit exemplaar stuurde als een natte krant. Geen idee of het kwam door de profielloze banden uit het jaar kruik, olietekort in de vorken, knikje in frame/vork of toch het 16” voorwiel🤨 Hoe hoort zo’n 900R te sturen - heel, heel erg snel? Ik veronderstel dat ie bij handen los gewoon stabiel rechtuit hoort te gaan? Ben ik bij de testfiets niet toe gekomen omdat hij niet stabiel aanvoelde. Advies en aankooptips zeker welkom!

Trouwens een mooi reeksje bezig op joeptoep waarbij peppi & kokki een 900R uit elkaar halen en weer op bouwen. Aanrader! Ride Restorers - GPz900R
 
Tis een sporttoerder van 36 jaar oud , geen bochten knaller.
Maar mijn gpz staat achter omhoog en kan gewoon het stuur loslaten.
Zal vast wel wat achterstallig onderhoud aan zitten....
Mijn advies, koop een 84er als die helemaal origineel is en in goede staat en gebruik het als belegging.( verwacht geen achterlijke bedragen maar deze worden het meeste waard)
Anders Model vanaf 86/87, daar zijn de kinderziektes wel uit, vanaf ‘90 een dikkere voorvork betere remmen17” voorwiel en breder achterwiel.
 
Zo die GPz’jes zijn wel mooi motoren! Ik heb deze middag een testritje op een ‘84 GPz900R gemaakt. Vele goede punten (souplesse motor, ergonomie (!), looks in het eggie) maar dit exemplaar stuurde als een natte krant. Geen idee of het kwam door de profielloze banden uit het jaar kruik, olietekort in de vorken, knikje in frame/vork of toch het 16” voorwiel🤨 Hoe hoort zo’n 900R te sturen - heel, heel erg snel? Ik veronderstel dat ie bij handen los gewoon stabiel rechtuit hoort te gaan? Ben ik bij de testfiets niet toe gekomen omdat hij niet stabiel aanvoelde. Advies en aankooptips zeker welkom!

Trouwens een mooi reeksje bezig op joeptoep waarbij peppi & kokki een 900R uit elkaar halen en weer op bouwen. Aanrader! Ride Restorers - GPz900R
Tony,
ik heb mijn Gpz900r begin vorig jaar gekocht. 46k gelopen en in goede staat. Maar niet perfect. Ben er mee naar de Eifel geweest. En zijn leeftijd in ogenschouw nemend, vond ik het voor een sport/tourer prima voldoen. Mijn gebruikelijke ride is een zx10r met 200 pk. Met zoiets moet je het natuurlijk nooit vergelijken. Heb op dag 3 van mijn Eifel tour alles uit kast gehaald met Gpz. Conclusie: je moet er hard op werken, maar dan kun je er aardig mee gummen. Je merkt wel dat de Gpz dit niet heel fijn vind. Zijn 18” achterwiel is hier ook schuldig aan. Ook de plaatselijke oom agent vond hier iets van. resultaat; totaal aan boetes 350 euro. Ben nu bezig om het 18” inch te vervangen voor een 17” 180 wiel. Toch wel een gedoe. Maar het staat de Gpz perfect. Ben nog op zoek naar een zzr1100 type d schokbreker. Of iets met gelijke lengte.
maar goed. De Gpz900r kan vlot sturen en voelt aan als een sportieve tour motor. Zomoet je hem ook gebruiken.....
 
Bedankt voor je reactie @MadFrog. Een sportieve tourfiets, dat is exact wat ik ervan verwacht. Persoonlijk ben ik meer van het origineel houden van motoren dus als ik er uiteindelijk eentje koop zal het sowieso 16” voor en 18” achter zijn. Ik geloof niet dat belabberde sturen van mijn testfiets “normaal” was, dus ga maar proberen wat meer gpz’jes te rijden om het echte stuurgevoel te leren kennen... Zie bvb al de voorband van wat ik gisteren reed:
A091488C-9122-4065-B849-E781E6E4A15F.jpeg
F7DD5857-6DAF-439C-859F-D8EB49BED825.jpeg
 

Bijlagen

  • E11CFC31-CC8B-4E32-88D7-58AD1F9099CA.jpeg
    E11CFC31-CC8B-4E32-88D7-58AD1F9099CA.jpeg
    463,9 KB · Weergaven: 6

Dit niks voor je dan?
 
Bedankt voor de tip daddy! Op zich wel een leuke fiets, maar ik vind zo’n 900r wel mooier. Eigenlijk is toch elke gekuipte japanner een beetje een nakomer van de 900r, wat hem dan ook wel een beetje de daddy maakt. En geef toe, er zijn toch maar weinig motoren van na de ‘84 zo geslaagd als deze:
D864D10A-E46F-4F09-A1E7-FFC488D30E82.jpeg
 
Bedankt voor de tip daddy! Op zich wel een leuke fiets, maar ik vind zo’n 900r wel mooier. Eigenlijk is toch elke gekuipte japanner een beetje een nakomer van de 900r, wat hem dan ook wel een beetje de daddy maakt. En geef toe, er zijn toch maar weinig motoren van na de ‘84 zo geslaagd als deze:
Bekijk bijlage 1588958
Ik weet niet waar je die fantasie vandaan haalt,motoren met een kuip waren er al eerder ,ook uit Japan :Y:W
 
Een productiemotor (geen racer) met een volledige stroomlijn (niet gewoon een opgeplakte kuip rond de neus)? De 900r is mijn inziens de eerste geslaagde gekuipte productiemotor met geïntegreerde stroomlijn en die er uit ziet als één logisch geheel. Alles wat ervoor kwam had de kuip toch eerder als opgeplakte optie dan dat ie echt een organisch onderdeel van de motor is.

Maar hé, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, deel gerust een plaatje van dergelijke pre 900r fiets...
 
Een productiemotor (geen racer) met een volledige stroomlijn (niet gewoon een opgeplakte kuip rond de neus)? De 900r is mijn inziens de eerste geslaagde gekuipte productiemotor met geïntegreerde stroomlijn en die er uit ziet als één logisch geheel. Alles wat ervoor kwam had de kuip toch eerder als opgeplakte optie dan dat ie echt een organisch onderdeel van de motor is.

Maar hé, ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, deel gerust een plaatje van dergelijke pre 900r fiets...
Wat dacht je van oa de CB1100R en de VF1000R,de RD500,CX500 Turbo,,XJ650 Turbo,
XS1100 Martini,GPZ750Turbo.
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van oa de CB1100R en de VF1000R,de RD500,CX500 Turbo,,XJ650 Turbo,
XS1100 Martini,GPZ750Turbo.
Tja das nogal een lijstje... Maar goed, wat ik ervan denk:
- CB1100R: is niet echt een productiemotor maar een homologatie special. En dat is toch gewoon een jaren ‘70 motor met een stroomlijn opgeplakt. Geen van een wit blad ontworpen concept. En het is een Honda 🙃 Dus die valt al af.
3AC0FBAF-866E-4173-8E49-05A995EDF248.jpeg
- VF1000R: ja akkoord, modern en coherent concept. Nog altijd een Honda en... Bestond voor 1984 toch helemaal niet?? Dus die valt ook af.
AA6F4F2D-BA55-40E0-AE66-A51C4519CD74.jpeg
- RD500: Ok lijkt wel een samenhangend geheel. Maarrr een tweetakt is natuurlijk geen motor maar een snelle snorfiets. Verder is het een yamaha en geen RD500 vóór 1984, dus die valt ook af.
F769A515-DC71-41B9-AF6F-C5784CAC67AF.jpeg
- CX500 Turbo: een jaren ‘70 motor met een turbo op is nog steeds een jaren ‘70 motor. Mijns inzien - mag je gerust met me oneens zijn - vormt de stroomlijn/motor geen samenhangend geheel. Dat het een honda is kan je natuurlijk niet ontkennen. Dus deze valt ook af.
11C86012-2989-49C6-B067-732C4A70B758.jpeg
- XJ650 Turbo: mja misschien heb je een punt. Maar ook dit lijkt me een jaren ‘70 motor met een stroomlijn. Mooi geheel? Ik weet het niet. Blijft trouwens een yamaha. En echt een onvergetelijke motor is dit nooit geweest denk ik. Zeker geen daddy...
CEB23556-6CD4-47C3-979F-0CACD291EE81.jpeg
- XS1100 Martini: de naam komt wss van het feit dat de XS1100’s moeder niet van de martini kon afblijven tijdens haar zwangerschap, vandaar het bijzondere uiterlijk. Deed het allicht goed op de GP race van de special olympics. Ter zake zie ik weeral een jaren ‘70 motor met een opgeplakte stroomlijn.
E0618FBD-CE98-4BDD-99EE-2F288B195498.jpeg
- GPZ750 Turbo: ook dit is toch echt oude meuk met een turbo er op geschroefd (vanuit 1984 gezien dan, GPz900r is natuurlijk ook gewoon oude troep). Verder wel mooier geintegreerd dan veel van de voorgaande voorbeelden, maar het blijft een kawasaki dus die valt af.
99F7DAF0-CC85-4132-B3D0-E8951985224C.jpeg

Je mag en zal het op alle bovenstaande punten met me oneens zijn, maar een productierun van 20jaar en een miljoen-miljard verkochte exemplaren zeggen toch ook iets. Lang verhaal kort: allemaal toffe motoren die je opsomt die je allemaal in mijn garage mag komen parkeren ( op die snorfiets na dan) maar voor mij (MENING ALERT) is de GPz900r toch echt de daddy van elke moderne sport/sporttoerfiets. Amen.
 

Bijlagen

  • 4896EA6B-B66A-4507-990C-CBB46CB7D831.jpeg
    4896EA6B-B66A-4507-990C-CBB46CB7D831.jpeg
    62,2 KB · Weergaven: 4
Tja das nogal een lijstje... Maar goed, wat ik ervan denk:
- CB1100R: is niet echt een productiemotor maar een homologatie special. En dat is toch gewoon een jaren ‘70 motor met een stroomlijn opgeplakt. Geen van een wit blad ontworpen concept. En het is een Honda 🙃 Dus die valt al af.
Bekijk bijlage 1589478
- VF1000R: ja akkoord, modern en coherent concept. Nog altijd een Honda en... Bestond voor 1984 toch helemaal niet?? Dus die valt ook af.
Bekijk bijlage 1589482
- RD500: Ok lijkt wel een samenhangend geheel. Maarrr een tweetakt is natuurlijk geen motor maar een snelle snorfiets. Verder is het een yamaha en geen RD500 vóór 1984, dus die valt ook af.
Bekijk bijlage 1589480
- CX500 Turbo: een jaren ‘70 motor met een turbo op is nog steeds een jaren ‘70 motor. Mijns inzien - mag je gerust met me oneens zijn - vormt de stroomlijn/motor geen samenhangend geheel. Dat het een honda is kan je natuurlijk niet ontkennen. Dus deze valt ook af.
Bekijk bijlage 1589485
- XJ650 Turbo: mja misschien heb je een punt. Maar ook dit lijkt me een jaren ‘70 motor met een stroomlijn. Mooi geheel? Ik weet het niet. Blijft trouwens een yamaha. En echt een onvergetelijke motor is dit nooit geweest denk ik. Zeker geen daddy...
Bekijk bijlage 1589496
- XS1100 Martini: de naam komt wss van het feit dat de XS1100’s moeder niet van de martini kon afblijven tijdens haar zwangerschap, vandaar het bijzondere uiterlijk. Deed het allicht goed op de GP race van de special olympics. Ter zake zie ik weeral een jaren ‘70 motor met een opgeplakte stroomlijn.
Bekijk bijlage 1589502
- GPZ750 Turbo: ook dit is toch echt oude meuk met een turbo er op geschroefd (vanuit 1984 gezien dan, GPz900r is natuurlijk ook gewoon oude troep). Verder wel mooier geintegreerd dan veel van de voorgaande voorbeelden, maar het blijft een kawasaki dus die valt af.
Bekijk bijlage 1589506

Je mag en zal het op alle bovenstaande punten met me oneens zijn, maar een productierun van 20jaar en een miljoen-miljard verkochte exemplaren zeggen toch ook iets. Lang verhaal kort: allemaal toffe motoren die je opsomt die je allemaal in mijn garage mag komen parkeren ( op die snorfiets na dan) maar voor mij (MENING ALERT) is de GPz900r toch echt de daddy van elke moderne sport/sporttoerfiets. Amen.
Gelukkig ben je niet bevooroordeeld wat de 900 betreft🤫😉
 
Dankje, daar ben ik zelf ook heel blij mee! Mijn Miranda zegt dat ook altijd “Pa” zegt ze “Zoals jij niet bevooroordeeld bent wat de 900 betreft” zo eh, ja, zo ben ik niet bevooroordeeld wat de 900 betreft hé. 😉

PS de GPz900r rulezzz 🤙
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan