Hercules K125BW restauratie

Gevonden!! we kwamen een legertruck tegen in haarlem en deze hing eronder



Nieuwe banden onder het brommertje en een ritje gemaakt.



En we hebben ook nog een aantal dingen gedaan aan de motor. Verschil tussen schoon en zand;



Uitgevogeld hoe de voorste schokbrekers uit elkaar gaan. Er zit een soort busje dat wordt tegen gehouden door een deelbaar ringetje





Deze 'rubbertjes' kwamen eruit, of wat er van over is. Je kan ze met de hand verpulveren.
Voor verpulvering;



Na verpulvering;







In de voorvork kwamen we nog lagertjes tegen, die we helaas nog niet mee besteld hadden.



met een dop en een stukje buis eruit duwen.




De naaldlagers zaten heel vast, waarschijnlijk lang niet vervangen.



;( hij is krom en gaat niet meer helemaal in. Daarnaast krijgen we hem niet verder uit elkaar dan dit, want we kunnen niet bij de moer komen.



Nog een ander 'lopend' projectje. Een Terrot brommertje uit 1960. We zijn hem aan het opknappen voor de moeder van HCBF (als verrassing).
We gaan de krukaslagers en bandjes vervangen, verder de lak oppoetsen, maar patina erop laten zitten.



Yeeeey, 1e pakketje van Gekra is binnen :)



Nomnomnom



De zuiger en cilinder hebben we naar Martijn van EMOT racing gebracht, om te laten boren en honen. Er komt een 54,50 mm elko (Mahle) zuiger in.



De kat is ook blij met haar nieuwe huis :+



Ik heb ook nog een nieuwe naaf gevonden, omdat de remvoering in 1 wiel slecht was. Dus die gaan we opnieuw spaken.

Ook wil ik de stuurdemperknop, knipperlichtbollen, rem- en koppelingshendel en de koplampring polijsten. (ze zijn van aluminium) Ik wou er graag iets aparts toevoegen, zonder de motor echt te veranderen. Zodoende kwamen we op dit idee :)

We houden jullie op de hoogte.

Alvast een fijne jaarwisseling. :]
 
Nieuwe update

Koplampje in elkaar gezet, nieuwe seal en daarna op de reflector gelijmd met 2k lijm.











Carburateur gereviseerd, nieuwe naald, vlotternaald, sproeier etc





Nieuw krukas glijlager



Echt geweldige zo'n oventje, de lagers vallen er gewoon uit op 180C. Lijmklem is om wat beter af te sluiten.









Kickstarter rubber vervangen



Nieuw rubber op het schakelpedaal (via jmpb.nl, random merk, yamaha volgens mij)



Splitpennetjes om het zadel later weer in elkaar te zetten



De kickstarter klapte steeds uit tijdens het rijden. Even uit elkaar gehaald en een extra veerring geplaatst.





De achterbrugaslagers kan je er in persen met de as zelf en een busje. De moer kan je gebruiken om ze nog iets te verzinken, zodat de keerring ervoor past. Ze kunnen een stuk dieper in het frame, maar ik heb de lagers zo ver mogelijk naar buiten geplaatst, dan worden de krachten beter opgevangen. (minder hefboom)













Weer op 180C..



Ze vallen er zo in :)



Mooi *D



Nog een klein beetje gepuzzeld. De koppelingsmoer zat los toen we het blok uit elkaar haalden. We hebben een dop 24 aangepast zodat de as erdoor kan en er een steek 20 op past. Werkt heel goed!





We wachten nog op het 2e krukaslager uit Duitsland (mopedparts.de) en daarna kan het blok bijna in elkaar.

De krukas wordt nu gemonteerd met een vast lager, dus we twijfelden om het aan 1 kant te plaatsen. Uiteindelijk niet gedaan, misschien moeten we nog uitshimmen.
 
Gaat lekker zo, mooi werk hoor. Ook erg leuk om zo'n jonge dame te zien sleutelen aan een motor. :}
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig hoor!
Leuk om te zien dat de Hercules zo serieus aangepakt wordt, weer een stuk nostalgie gered en klaar voor de toekomst!
 
Hey kom op Sammie. Dat wij nou van die viespeuken zijn die in ouwe gore ketelpakken rondsjokken omdat we dat zo stoer vinden, Alla. Maar zo'n knappe jongedame als mejuffrouw Bundeswehr kan je dat niet aandoen. :N


Vind zij ook stoer hoor, in de afgelopen maanden zijn al haar broeken&shirts veranderd in 'werkkleding', na een avondje in de garage.
Misschien kan ze even met de overall aan over een oude ketting heen rollen, is iedereen weer tevreden :+
 
Vind zij ook stoer hoor, in de afgelopen maanden zijn al haar broeken&shirts veranderd in 'werkkleding', na een avondje in de garage.
Misschien kan ze even met de overall aan over een oude ketting heen rollen, is iedereen weer tevreden :+
Of jullie samen in een kinderbadje vol met viezigheid en dan elkaar om proberen te rollen!


Oh, sorry, Halflive liet zich even gaan :$
 
Mooi en leuk verslag! Om de rubbers om Kickstarters en versnellingspookjes te doen leg ik het rubber even in heel heet water en druk je ze er met veel meer gemak op!
 
Ik heb wel eens gehoord dat kokend water slecht voor het rubber is, heet water misschien ook? De versnellingspook ging makkelijk, maar het rubber voor de kickstarter is niet origineel. Dat ging dus nogal stroef, door het verschil in diameter.

Thx voor het compliment en de tip.
 
Ik heb wel eens gehoord dat kokend water slecht voor het rubber is, heet water misschien ook? De versnellingspook ging makkelijk, maar het rubber voor de kickstarter is niet origineel. Dat ging dus nogal stroef, door het verschil in diameter.

Thx voor het compliment en de tip.

Thinner? Werkt voor handvaten altijd perfect om ze te (de)monteren.
 
Dan hebben wij er ook 2 teveel gemonteerd denk ik. (boven en onder)

Bij mij zaten er 19 boven en 18 onder. Misschien hoort het dan toch zo?

Anyway, billekes van fietsen slingeren hier ook nog wel in het rond. Misschien dat er iets bruikbaars tussen zit dan. Schuifmaat zoeken.
Als ik die in het zakje op de foto bij Gekra tel zijn het er wel degelijk 38...
herc_1978.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan