Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.389
241
42
Heerlen
Heren,

Daar moet een iets realistischere schatting voor te maken zijn. zonder raketwetenschappelijk bezig te zijn....

Laten we even uitgaan van een simpel construktiestaal als materiaal voor die ketting (ook al is dat NIET zo) S235, S355 zoiets. S235 is het ouderwetse staal37 dat wellicht meer mensen iets zecht.

Dat S235 wil zeggen dat het een vloeigrens van 235N/mm2 en dat wil weer zeggen dat als je er niet meer kracht op zet dan de genoemde 235 N/mm2 het materiaal weer in zijn oude vorm terugveert. Meer kracht geeft een permanente vervorming en dat lijkt me geen goed plan bij een ketting...

Oppervlakte bij een doorsnede van 12,9mm is bijna 131 mm2 en dat hebben we dan 2x dus 262 mm2. Verminigvuldigen met 235N is: 61570 N delen we dat weer door 9,81 (valversnelling op aarde) kom je uit op net geen 6200Kg aan belasting voordat hij blijvend gaat vervormen.

Best een stevige ketting. En hij is nog veel sterker dan het hier gebruikte rekenvoorbeeld omdat de vloeigrens van het gebruikte materiaal voor een ketting veel hoger ligt.

Zo. opgelost :t
 

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.389
241
42
Heerlen
Ach kijk,

Ik zie net een leuk tabelletje.... weissenfels hijsmateriaal
13mm ketting mag 5200 Kg hebben met een veiligheidsmarge van 4, dus eigenlijk 20,8 ton voordat de vloeigrens bereikt wordt. Zou betekenen dat het gebruikte materiaal een vloeigrens heft van ongeveer 775N/mm2 Is dus wel even wat anders dan gewoon ouderwets pisbakken staal dat we gewend zijn :t

PS. Ik ben toch blij met mijn zelf in elkaar geflanste pisbakken stalen motorframe _O-
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
7.863
460
dussen
Totale dwarsstraat :


Ik heb hier een ketting, 12,9mm dik ( het staal van de schakel )
Geen merktekens te vinden.

Hoeveel ton ( trekkracht ! ) zou dit moeten kunnen hebben ( ja ja.. ik weet, het breekt bij de dunste / zwakke schakel )

Indicatie :

Ketting word 1.20 meter lang, ik kan er hydraulisch tot 25 ton aan trekken ( dat kan de auto / het systeem )

Hoe kan ik op een bierviltje berekenen hoeveel ton ik er aan kan hangen / trekken voor die ketting het opgeeft ?

( heb al wat pdf's gevonden, maar de materie gaat me toch echt even iets te diep )

** Iets duidelijker, werk op een haakarm auto.
Arbo technisch enz niet toegestaan, maar soms is het nodig om een verlengstuk te gebruiken.
( ik kan niet met de haak bij het koppelstuk komen.. door diverse aan redenen .. )
Dus moet ik de container.. wegend tussen de 3 ton ( leeg ) en ... naja.. kan heel zwaar zijn.. naar mij toe trekken
met een ketting/spanband...

Trek regelmatig de dhz spanband stuk ( natuurlijk ) , heb nu een goeie ketting **gevonden** ..
Alleen.. nu weet ik wat een spanband kan hebben.. het staat er op :)

Hoeveel kan die ketting hebben voor hij breekt ?
Ik rij ook met zo’n ding ( maar dan op een fabrieksterrein ) , soms gooien ze een container zo vol dat ik hem niet meer kan lichten
Dan mag een collega het op die een kabel wagen heeft, die dingen zijn zo sterk , dus een staal kabel zou de truc ook wel doen
gewoon vasthaken aan de haken die bedoeld zijn voor kabelwagens
 
  • Like
Waarderingen: Stefan666

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Niet om het een of ander, maar een boutje M8 is niet Ø8 (kerndiameter)
En dat weet ik niet?

Ik zeg toch dat ik met de natte vinger rekening heb gehouden met een veiligheidsmarge.

Een paar posten verder bleek dat ik ongeveer 1600kg lager zat. Uitgaande van pisbakkenstaal. Lager is altijd goed, dan kan er niets fout gaan.

En een kwaliteitsketting kan nog 4 maal zoveel aan.
Maar daar kun je in eerste instantie niet van uitgaan.
Het is Stefan hè.
 

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
1.992
103
Woudrichem
En dat weet ik niet?

Ik zeg toch dat ik met de natte vinger rekening heb gehouden met een veiligheidsmarge.

Een paar posten verder bleek dat ik ongeveer 1600kg lager zat. Uitgaande van pisbakkenstaal. Lager is altijd goed, dan kan er niets fout gaan.

En een kwaliteitsketting kan nog 4 maal zoveel aan.
Maar daar kun je in eerste instantie niet van uitgaan.
Het is Stefan hè.
Dat weet ik niet of jij dat niet weet 😁. En ik weet ook niet of een ander zich dat realiseert. Daarom beter even erbij zetten.

En hou er ook rekening mee dat dit allemaal statisch natte vinger werk is. Als je aan zo'n ketting gaat rukken is het weer een heel ander verhaal.
 

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Dat weet ik niet of jij dat niet weet 😁. En ik weet ook niet of een ander zich dat realiseert. Daarom beter even erbij zetten.

En hou er ook rekening mee dat dit allemaal statisch natte vinger werk is. Als je aan zo'n ketting gaat rukken is het weer een heel ander verhaal.
Dat klopt, dan kunnen er ongekende krachten vrijkomen.

Vraag dat maar aan RR, de zeeman. Better safe then sorry.
 

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Dat weet ik niet of jij dat niet weet 😁. En ik weet ook niet of een ander zich dat realiseert. Daarom beter even erbij zetten.

En hou er ook rekening mee dat dit allemaal statisch natte vinger werk is. Als je aan zo'n ketting gaat rukken is het weer een heel ander verhaal.
Nja, dit was geloof ik voor privé gebruik?

Of toch niet, maakt ook niet uit. Ik zat very safe met mijn antwoord blijkt, niets mis mee.
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
5.333
1.042
Zeeuws Vlaanderen
Kom er wel, als hijsketting mag in die maat 5 ton hebben ( het is een "echte" hijsketting )
Heb hem gejat van een ketting takel ( ge weet wel, zo'n ouderwetse )

T was een takel zo oud dat ze er nog tiger tank motoren hebben mee in getakelt dus ga er van uit dat het geen chap-choi kwaliteit is/was.


Voor mijn doel is ie veilig eigenlijk te licht .
Die container weegt vermoedelijk zo rond de ton of 10 ( gemiddeld ) , maar d'r is nog wel eens wat ruk-trek-snok werk nodig voor
zo'n loeder uit de klei komt.

De auto is sterk zat, het probleem is soms dat ik gewoonweg niet "aan" de container kan komen.

Nog maar even ergens een iets dikkere ketting/staalkabel zien te stelen :)
 
  • Like
Waarderingen: Boskawouter en HenkNC750

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Kom er wel, als hijsketting mag in die maat 5 ton hebben ( het is een "echte" hijsketting )
Heb hem gejat van een ketting takel ( ge weet wel, zo'n ouderwetse )

T was een takel zo oud dat ze er nog tiger tank motoren hebben mee in getakelt dus ga er van uit dat het geen chap-choi kwaliteit is/was.


Voor mijn doel is ie veilig eigenlijk te licht .
Die container weegt vermoedelijk zo rond de ton of 10 ( gemiddeld ) , maar d'r is nog wel eens wat ruk-trek-snok werk nodig voor
zo'n loeder uit de klei komt.

De auto is sterk zat, het probleem is soms dat ik gewoonweg niet "aan" de container kan komen.

Nog maar even ergens een iets dikkere ketting/staalkabel zien te stelen :)
Een staalkabel is toch vele malen sterker dan een ketting?

In verhouding naar de omvang dan.
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
5.333
1.042
Zeeuws Vlaanderen
Ik ben echt geen metaal-kenner, maar m'n oude kabel ( gejat, godver ) , was denk 20mm staalkabel ( gevlochten , van een boot )
Daar trok ik 25T mee uit de klei zonder dat ie piepte .

Ik *denk* dat staalkabel sterker is ja.
 

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Ik weer het zeker.
100 kleine strengen van gezamenlijk ○20mm zijn veel sterker dan een kwaliteitsketting met een schakelbreedte van zeg maar 50 mm, en een schakeldikte van ○15mm.

Ik zeg maar wat, hang me niet op aan maten.
 
  • Like
Waarderingen: Stefan666

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.389
241
42
Heerlen
Ik ben echt geen metaal-kenner, maar m'n oude kabel ( gejat, godver ) , was denk 20mm staalkabel ( gevlochten , van een boot )
Daar trok ik 25T mee uit de klei zonder dat ie piepte .

Ik *denk* dat staalkabel sterker is ja.
Staalkabel is zeker sterker. al gaat het simpelweg om de doorsnede die belast wordt. Grote voordeel van staalkabel is dat als er een onderdeeltje het begeeft je nog steeds een heel sterk geheel overhoudt, kun je van ketting niet zeggen. En bij staalkabel gaan de krachten vrijwel perfect rechtdoor. Is bij ketting zeker ook niet het geval.
Voordeel van ketting is dat het heel simpel van lengte te veranderen is omdat je het dan gewoon ergens anders inhaakt.... Ketting van gelijke sterkte dan staalkabel is gewoon veel lomper en zwaarder.
 
  • Like
Waarderingen: Stefan666 en Boevie

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
Staalkabel is zeker sterker. al gaat het simpelweg om de doorsnede die belast wordt. Grote voordeel van staalkabel is dat als er een onderdeeltje het begeeft je nog steeds een heel sterk geheel overhoudt, kun je van ketting niet zeggen. En bij staalkabel gaan de krachten vrijwel perfect rechtdoor. Is bij ketting zeker ook niet het geval.
Voordeel van ketting is dat het heel simpel van lengte te veranderen is omdat je het dan gewoon ergens anders inhaakt.... Ketting van gelijke sterkte dan staalkabel is gewoon veel lomper en zwaarder.
Klopt, daarom worden toch vaak viersprongen gebruikt bij hijswerkzaamheden.

Links en rechts is geen spiegelbeeld, dus het zwaartepunt bepalen gaat moeilijk. Pak de viersprong en maak 2 sprongen op de gok korter.
Je hijst en ziet dat het niet goed is, en corrigeert gelijk door de sprongen anders van lengte te maken.

Er zitten speciale schakelhaken aan de ketting, daardoor kun je heel snel de ketting inkorten.
Ipv van zoeken naar stroppen van verschillende lengtes.

In het algemeen geld, zoek de beste hijsmogelijkheid voor het specifieke werk.
Heb je niets anders, dan moet je improviseren.
Maar je moet wel wat kennis hebben en nadenken is belangrijk.
 
  • Like
Waarderingen: supervet

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
1.129
61
51
Langeweg (N-br)
nadeel van kabels is spanningsopbouw en gevaarlijke scherpe draadbreukjes, die vleeshaken zijn erg link. spanningsopbouw, lees rek, is erg link omdat als het ding breekt de kabel rondspringt en daarbij nog flink wat schade kan aanrichtten. ketting valt direct dood als hij kapot gaat.

benno
 
  • Like
Waarderingen: Stefan666 en Wrakhout

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
10.399
1.465
Achterhoek
nadeel van kabels is spanningsopbouw en gevaarlijke scherpe draadbreukjes, die vleeshaken zijn erg link. spanningsopbouw, lees rek, is erg link omdat als het ding breekt de kabel rondspringt en daarbij nog flink wat schade kan aanrichtten. ketting valt direct dood als hij kapot gaat.

benno
Dat klopt.
Je ziet dat bij bergers van zeeschepen of booreilanden ook.
De kabels weer gebroken en het zaakje weer op drift.

Echt levensgevaarlijk dat werk.
De bovenbouw van een schip word er maar zo afgemaait/gezaagd.
 

Joris v B

MF veteraan
2 aug 2007
4.099
150
Doetinchem
Wie weet waar ik t-sleutels kan kopen zoals op onderstaande afbeelding? Hoeft geen absoluut A-merk te zijn, BGS of iets dergelijks is wat mij betreft prima.

Ik ben op zoek naar Dop en Torx sleutels. Liever niets met handvatten of iets dergelijks in verband met schoonmaken.

1579171541170.png
 

JAMF

MF veteraan
12 aug 2006
2.656
120
45
Rotterdam
Wie weet waar ik t-sleutels kan kopen zoals op onderstaande afbeelding? Hoeft geen absoluut A-merk te zijn, BGS of iets dergelijks is wat mij betreft prima.

Ik ben op zoek naar Dop en Torx sleutels. Liever niets met handvatten of iets dergelijks in verband met schoonmaken.

Bekijk bijlage 1458462
Gewoon een dwarsstaaf op een 1/2" verlengstuk lassen, kun je alle doppen op zetten die je zou willen