De werkzaamheden aan de Velorex.
Was ik in de veronderstelling dat dit verhaal nog wat plaatjes voor de beeldvorming miste? Weer terug op het forum zie ik de kracht van deze club: is allemaal al voor me ingevuld. Prachtig.
Dan rest alleen nog de aanleiding van dit verhaal.
Is terug te vinden op pagina 81 e.v. van Het zijspancafé deel drie.
Zo, dan kan ik weer verder met het vervolg.
Tja, carterhelften uit elkaar.
Daar had ik een hulpstukje voor gemaakt naar voorbeeld van het WPH (die in het WPH ziet er iets gelikter uit
).
Er was heel weinig kracht voor nodig omdat het krukaslager niet meer klemt en ruimte heeft in het carter.zie foto met glanzende buitenring. De enige kracht was nodig om het juk waarin het middenlager van de krukas zit van het carter te schuiven.
Krukaslagers speling in carter.
Astap van de krukas is afgeslepen waar een conus voor de poelie had moeten zitten (rechts van de schroefdraad en waar de as nu ophoud mist schroefdraad om de poelie vast te zetten).
Carterhelften die op de scheiding beitelsporen hebben.
Voorlopig plan.
Carters aanpakken. Alu oplassen en opnieuw vlakken. Helicoils plaatsen.
Lagerspeling terugbrengen door ringen te draaien en in de uitgekotterde gaten te persen zodat je weer op nul kan beginnen. Heb daar zelf de middelen niet voor.Loctite 620 heb ik wel liggen, maar....
Dan komen we bij de krukas. Omdat hij toch uit elkaar moet voor de verziekte astap, dan maar helemaal laten reviseren. Onderdelen zijn niet zo duur. Alleen moet je wel veel geduld hebben voordat sommige onderdelen uit Tsjechië komen. Het is er allemaal wel gelukkig.