Er zit nu elektronische ontsteking op de Velorex (van een Trabant
), maar ondanks het feit dat het origineel geen vervroeging kende vind ik zo'n vast tijdstip toch maar niks. Steeds weer gekeken of ik wel het juiste ontstekingstijdstip had ingesteld omdat de motor bij stationair zo staat te hameren.
Bij Beckelektronica kon ik niet worden geholpen. Prima service trouwens. Op een zondag mijn mailtje met vraag verstuurd en het wordt op dezelfde dag (zondag dus!) beantwoord. Kon mij niet helpen aan ontsteking met automatische vervroeging. Hij had jaren met een Jawaspan met vaste ontsteking gereden en dat kon volgens hem het probleem niet zijn.
Nu ga ik proberen onder woorden te brengen hoe er volgens mij een automatisch vervroeging zou kunnen werken op een bestaande installatie.
Dat zou mogelijk als volgt kunnen.
Een elektronische schakeling plaatsen in de aansturing van de bobine. Afhankelijk van het aantal pulsen per seconde wordt de stroom meer of minder vertraagd doorgegeven.
Onvertraagd=vroeg als het gewenste toerental is bereikt en vol vertraagd bij stationair.
Als je er geen verstand van hebt (zoals ik) lijkt het dat zo'n schakeling niet moeilijk moet zijn.