het algemene Helmen vraag topic

De helm die ik zojuist linkte is een 1 op 1 kopie van de acerbis adventure helm trouwens


Ik geloof niet zozeer in die supergoedkope helmen
Voor af en toe eens een uurtje te gaan rijden ok, maar bij mij staat dat ding dikwijls hele dagen op m'n hoofd, en dan geniet ik toch van wat extra comfort.

Niet dat ik tegen alles ben dat ze goedkoop verkopen bij XLmoto, dat niet. Ik heb een paar van hun Course jeansbroeken in m'n kast liggen. Maar een helm heb ik liever van een premium merk.

Langs de andere kant, 59€ is nu ook geen geld om het eens te proberen he.
 
Heeft er iemand hier al ervaring met de nieuwe Arai Profile-V ? Dit is de instap helm van Arai. Ik twijfel tussen deze en een HJC van ongeveer dezelfde prijscategorie.
 
Ach, ik had het liefst een Icon helm gewild. Vind het gewoon super gave designs maar omdat ik er niks over kan vinden qua kwaliteit, windruis etc etc... en ik ook geen winkel kan vinden waar ik ze zou kunnen zien en passen, ben ik nu voor een leuke Shoei gegaan die ik wel in de winkel heb kunnen bekijken én passen!!! :Y
 
Ach, ik had het liefst een Icon helm gewild. Vind het gewoon super gave designs maar omdat ik er niks over kan vinden qua kwaliteit, windruis etc etc... en ik ook geen winkel kan vinden waar ik ze zou kunnen zien en passen, ben ik nu voor een leuke Shoei gegaan die ik wel in de winkel heb kunnen bekijken én passen!!! :Y
wel in america,maar wel icon helmen
zijn nu zelfs in de aanbieding
 
Dit is bijzonder.
heel innovatief en zeker in COVID-19 periode een slimme set, maar maakt lazer geen PC helmen meer? Die verouderen door UV inwerking. Als een helm een paar keer in de rode ton is geweest zal de veiligheid sneller achteruit gaan tov een helm die de UV-behandeling niet heeft ondergaan. Het persbericht meldt hier niets over.
 
Dit is bijzonder.
heel innovatief en zeker in COVID-19 periode een slimme set, maar maakt lazer geen PC helmen meer? Die verouderen door UV inwerking. Als een helm een paar keer in de rode ton is geweest zal de veiligheid sneller achteruit gaan tov een helm die de UV-behandeling niet heeft ondergaan. Het persbericht meldt hier niets over.
Is dat een veronderstelling of heb je dit zelf geprobeerd?
 
Ik heb zelf een Schuberth C4. M’n eerste helm (op de motor dan) en ik ben zeer tevreden.
Zit heerlijk, is licht van gewicht en echt behoorlijk stil. Ook is ie al voorbereid voor een communicatie systeem (speakers en microfoon). Dus dat zijn de voordelen.
Nadeel vind ik persoonlijk dat t een behoorlijk saaie helm is om te zien (vorm en design). En dat je de kin bak niet vast kan zetten als deze omhoog staat. Maar verder kan ik er weinig op aanmerken.
 
Is dat een veronderstelling of heb je dit zelf geprobeerd?
Dat is al heel lang bekend. Vroeger toen ik begon met motorrijden had ik al een boekje met voor en nadelen van modellen motoren en ook van helmen en gebruikte materialen. Was van de RAI ism ANWB als ik mij niet vergis.
Voordeel van glasvezel is de levensduur, nadeel gewicht. Voor polycarbonaat het omgekeerde. Verouderd door inwerking van uv.
Dit gaat over pc platen, maar er zal allicht ook nog wel iets over helmen te vinden zijn. Van de andere kant is een aantal keer 20 seconden belichten blootstelling natuurlijk anders dan dagen rijden in de zon. Een helm gaat ‘officieel’ maar 4-5 jaar mee, en uv verkort de veilige levensduur. Er zal best wel een veilige marge opzitten.
 
Kan er iemand mij vertellen dat het gebeurd is dat een helm barste bij een ongeluk ( met bewijs)
uiteraard dan een oude helm
 
Zichtbaar barsten doet een helm eigenlijk nooit. Dan moet het wel heel hard gegaan zijn en de drager/ster ervan kan het dan zeker niet navertellen. Gepletterd tussen twee voertuigen of zo.
De helm neemt bij een ‘normaal’ ongeluk heel veel energie op in het vervormen van de binnen en buitenschaal waardoor de puls die op het hoofd komt veel lager is. Energie in vervorming van de helm komt niet meer op het hoofd. De buitenschaal zal wel intern barsten, maar dat zie je niet zomaar aan de buitenkant zonder meetinstrumenten.
 
Heeft er iemand hier al ervaring met de nieuwe Arai Profile-V ? Dit is de instap helm van Arai. Ik twijfel tussen deze en een HJC van ongeveer dezelfde prijscategorie.

Tussen die 2? Absoluut en zonder twijfel voor de Arai gaan! Had hm zelf bijna gekocht, heel comfortabel en zeer goede pasvorm. Ware het niet dat ik mezelf kennende mij rot ga irriteren aan de viziersluiting.

Uiteindelijk gekozen voor een Schuberth S2 Sport.
Niet zo benauwend compact als een NXR bijvoorbeeld, voorzien van dubbel d sluiting (voor mij een must) en zonnevizier.
 
Hoezo absoluut de Arai?
Omdat dat jouw voorkeur heeft, wil dat niet zeggen dat een Arai voor iedereen geldt.

Comfort en pasvorm is voor iedereen anders.
Niet iedereen heeft een "Arai hoofd" of een "HJC hoofd"

De enige manier is om beide te passen.
Iemand anders kan die keuze niet voor je maken
 
Kortom het loopt zo,n vaart niet met een oude helm,of je moet je bang laten maken met uv geleuter
Niet alleen uv. Ook door veroudering uitharden van de binnenschaal. Die is wel heel, maar doordat die is uitgehard igv de oude helm is deze minder goed in staat de energie te absorberen dan een nieuwe. Bij een botsing met dezelfde impact komt er met de oude dus meer energie in puls-energie op schedel/hersenen dan met dezelfde helm maar dan vers. Barsten zullen ze waarschijnlijk beide niet. Een oude helm is gewoon minder veilig dan een nieuwe. Fabrikanten adviseren volgens mij 5 jaar na productie. Ongeacht gebruikt of mee gevallen.
 
Hoezo absoluut de Arai?
Omdat dat jouw voorkeur heeft, wil dat niet zeggen dat een Arai voor iedereen geldt.

Comfort en pasvorm is voor iedereen anders.
Niet iedereen heeft een "Arai hoofd" of een "HJC hoofd"

De enige manier is om beide te passen.
Iemand anders kan die keuze niet voor je maken

Absoluut de Arai als je een keuze moet maken tussen die 2.
HJC is een B merk, Arai samen met Shoei A.
Ik ging er dan vanuit dat de pasvorm van beide al oké is bevonden.
 
HJC is in het algemeen erg luidruchtig. Veel windgeruis.
 
Absoluut de Arai als je een keuze moet maken tussen die 2.
HJC is een B merk, Arai samen met Shoei A.
Ik ging er dan vanuit dat de pasvorm van beide al oké is bevonden.

Wat maakt Arai dan een A product en een HJC een B product?
Behalve de prijs.

Een goede HJC doet volgens mij niet onder voor een Arai of shoei.
 
Wat maakt Arai dan een A product en een HJC een B product?
Behalve de prijs.

Een goede HJC doet volgens mij niet onder voor een Arai of shoei.
Materiaalkeuze, pasvorm (individueel aan te passen), garantie.
Dat Arai zo duur is komt ook door het vele handwerk en controles tijdens de productie ervan.

Neemt niet weg dat andere merken (zelf hele goeie ervaring met een Caberg Duke) erg fijn en als veilig getest worden.
Maar ben erg tevreden over mijn huidige Neotec-II. :)
 
Ik vind het wel erg ver gaan om HJC een B-merk te noemen. Natuurlijk staat Arai aan de top van de piramide, maar HJC staat er wat mij betreft slechts een trede onder. Gezien het premium karakter van Arai en het value-for-money karakter van HJC denk ik dan eigenlijk dat je voor hetzelfde geld bij HJC een betere helm hebt. Even afgezien van pasvorm. Arai moet ook ergens op besparen ten opzichte van hun tophelmen.
 
Niet alleen uv. Ook door veroudering uitharden van de binnenschaal. Die is wel heel, maar doordat die is uitgehard igv de oude helm is deze minder goed in staat de energie te absorberen dan een nieuwe. Bij een botsing met dezelfde impact komt er met de oude dus meer energie in puls-energie op schedel/hersenen dan met dezelfde helm maar dan vers. Barsten zullen ze waarschijnlijk beide niet. Een oude helm is gewoon minder veilig dan een nieuwe. Fabrikanten adviseren volgens mij 5 jaar na productie. Ongeacht gebruikt of mee gevallen.
Werkelijk alles wat je hier schrijft is niet waar. Dit soort barpraat komt in elke thread over helmen weer terug. Onderbouw je beweringen eens zou ik zo zeggen. Ik heb ze in andere threads allang ontkracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan