Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Een rooitje ben je bij de motorgarage al snel kwijt..
Wat moet er allemaal gebeuren dan?
Kettingset en grote beurt. Remschijven zijn niet nieuw meer, zullen ook ooit aan vernieuwing toe zijn. En voor het mooie nieuwe wiellagers, balhoofdlager en een voorvorkrevisie.

Maar niks is echt kapot, ik kan hem ook gewoon 'afrijden'.
 
Tja, als je al dat spul bij de garage laat doen loopt het hard op. Aan de andere kant zijn een aantal van die klusjes ook wel wat minder geschikt als je niet van vuile handen houdt.
 
Tja, als je al dat spul bij de garage laat doen loopt het hard op. Aan de andere kant zijn een aantal van die klusjes ook wel wat minder geschikt als je niet van vuile handen houdt.
Probleem is dat je het moet kunnen, de ruimte en gereedschappen moet hebben, enz.
 
Wat wil je precies allemaal doen dan? Als er de zelfde blokken in hangen dan kun je er het meeste onderhoud gewoon mee uitvoeren zou ik zeggen.

Hoi hoi allemaal!
Ik heb het boekje gevonden bij Hans van Wijk in Zoetermeer.
Was daar gewoon langs gaan kijken bij de boekjes en toevallig zat de mijne ertussen in het Nederlands nogwel.
Iemand verder enig idee hoe ik dit makkelijk op het internet kan delen? Zal waarschijnelijk pagina voor pagina moeten inscannen.
 
FB_IMG_1579547541707.jpg
 
Iemand een idee van een kostenindicatie voor grote beurt, schoonmaken carburateur, luchtfilter en vervangen kettingset?
Motor staat op het moment bij de garage en net even gebeld. Bovenstaande is gedaan, achterkant wordt nog verhoogd vandaag, maar hij kon mij nog niet vertellen wat het gaat kosten. Kan hem morgen ophalen, dus dan weet ik het zeker, maar wil mij mentaal voorbereiden op het ergste :') Het moest sowieso gebeuren, maar heb het gevoel dat ik de kosten te laag heb ingeschat.

Een pluspuntje in elk geval, want hij vertelde al wel dat de carburateur heel goor was en veel te arm was afgesteld. Daar kwamen de startproblemen vorig jaar dus vandaan.
 
Aj dat zou ik niet durven zeggen, bovenstaande zaken (behalve schoonmaken carburateurs) nooit door een zaak laten doen eigenlijk.
500 euro zit je zo op denk ik bij een grote beurt en een kettingset?

Ben zelf ook wel benieuwd naar de kosten voor carbs schoonmaken, lijkt me bij die van mij misschien ook wel eens verstandig. Maar misschien ook maar gewoon een MF'er met een ultrasoonreiniger een bezoekje brengen met een kratje bier tegen die tijd... O-)
 
Carbs in de ultrasoon is best tijd intensief, dusssss koste intensief. Kost al gauw 120 euro. In totaal zit je al gauw op 500 euro. Nieuwe ketting set kostte mij laatst ~250 euro.

Sterkte met de rekening! :+
 
Ja nja, het was of naar de garage brengen en weten dat het goed gaat, of zelf doen en geen idee hebben wat ik doe. Ik heb een gereedschapskistje van de action en moet alles op de parkeerplaats doen bij mijn appartementje. Het ding wassen is al een hele kunst :P

Misschien dat ik me er volgend jaar aan ga wagen om dingen zelf te doen, maar voorlopig even niet.

We gaan het zien, hopelijk is 500 euro een redelijke indicatie, dat is nog te doen :+
 
Ligt er ook een beetje aan of het een grote zaak is of een kleine garage, maar ik denk dat je het eigenlijk niet eens redt met 500.
Een grote beurt als ze alles doen vraag ik me af of je onder de 300 blijft. Dan nog ruim 200 voor de kettingset en de carbs reinigen als je het goed, reken ook maar op ~150 of zelfs een beetje meer. Afstellen doen ze vrees ik ook niet gratis ;)

Nogmaals, ligt er wel erg aan waar je het laat doen.
 
Oh oh '(
Het is maar een kleine garage, 2 man (volgens mij vader en zoon). Familielid van mij gaf mij de tip toen ik het had over onderhoud laten doen bij een grotere zaak.

Toen ik hem langs bracht gaf hij in elk geval al aan dat hij geen prijzen van grotere zaken hanteert. Dus ik ben benieuwd.
 
_O-

Wacht maar tot je de grote beurt voor een KTM Adventure door de dealer laat doen, dan lach je om de prijzen voor Bandit beurtjes. Dat gezegd hebbende, een gewone grote beurt kost zonder bijzonderheden tussen de 250 en 300 euro. Luchtfilter zit daar dan al bij. De kettingset, afhankelijk van welke merken ze monteren, kost ook 150-200 euro en dan moet ie geplaatst worden, waar ze heus wel een uurtje voor zullen rekenen. Carbs demonteren doe je tijdens de grote beurt, en terwijl dat ding ligt te weken in z'n badje kun je andere dingen doen dus ik hoop niet dat ze daar te veel tijd voor rekenen. Ik betwijfel ten zeerste of ze de carbs echt afgesteld hebben, hooguit hebben ze de vlotterhoogte wat gecorrigeerd, dat is technisch gezien een onderdeel van afstellen maar 't is wel het begrip oprekken. Dat kost niet lang.

Tussen de 500 en 600 ga je wel kwijt zijn, maar veel meer moet het niet zijn. Is het minder, naar die zaak blijven gaan tot je het zelf kunt. Eigenlijk alles aan een Bandit is goed zelf te doen (letterlijk, alles), maar je moet wel een plek hebben waar je een beetje normaal kan werken. Een grote beurt kan op een mooie dag prima op een parkeerplaats en je hebt niet veel gereedschap nodig, maar bij bijzonderheden is het wel prettig om iets overdekt te hebben.
 
Aii, 690 euro is het geworden. Grootste kosten zijn 150 euro voor de kettingset, 66 voor de carbs, verhogen was 75 en uurloon x 3 komt op 154.

Als ik het allemaal zo hoor zal dat dus een heel normaal bedrag zijn voor het verrichte werk?
Maar goed, dat ook weer gehad, volgende keer doe ik het zelf, hahaha.
 
Oom agent kan je sleutel actie op straat waarschijnlijk niet helemaal waarderen.

Je mag blijkbaar op straat volgens de wet niet sleutelen.. Zelf ooit een keertje ondervonden toen ik met een auto bezig was. Wel lachen als je moet stoppen op het moment dat de versnellingsbak eronderuit is. Iets met milieu ofzo.. Achja zelf heb ik tegenwoordig zowel een voor- als achtertuin waar plaats genoeg heb.
 
Ik had daar wel eens van gehoord maar kon het me haast niet voorstellen dat dat ook echt gehandhaafd werd. Fanatieke agenten daar in Vlissingen 😅
 
Oom agent kan je sleutel actie op straat waarschijnlijk niet helemaal waarderen.

Je mag blijkbaar op straat volgens de wet niet sleutelen.. Zelf ooit een keertje ondervonden toen ik met een auto bezig was. Wel lachen als je moet stoppen op het moment dat de versnellingsbak eronderuit is. Iets met milieu ofzo.. Achja zelf heb ik tegenwoordig zowel een voor- als achtertuin waar plaats genoeg heb.
Parkeerplaats is achter het gebouw en omringd door bomen gelukkig, komt geen verkeer of agent langs.
En anders doe ik het wel stiekem in de fietsenstalling _O-
 
Eerste grote beurt had ik ook laten doen. Vooral omdat ik niet wist wat voor groot onderhoud er was gepleegd. Maar volgende keren ga ik toch zelf doen.
 
Ik had daar wel eens van gehoord maar kon het me haast niet voorstellen dat dat ook echt gehandhaafd werd. Fanatieke agenten daar in Vlissingen 😅
Mwa, is inmiddels zo'n 15 jaar geleden.. En was een beetje 'rumoerige' buurt, geen idee hoe ze daar nu mee om zullen gaan.
Heb jaar of 3 geleden nog met iemand in een woonwijk (doodlopend stuk) op straat een koppakking staan vervangen van een 106. Daar kwam geen politie bij te pas, wel nieuwsgierige buurtbewoners.. maar goed allemaal auto gezeur hé.. dit is motor-forum, dus houd er maar snel over op. ;)
 
Aii, 690 euro is het geworden. Grootste kosten zijn 150 euro voor de kettingset, 66 voor de carbs, verhogen was 75 en uurloon x 3 komt op 154.

Als ik het allemaal zo hoor zal dat dus een heel normaal bedrag zijn voor het verrichte werk?
Maar goed, dat ook weer gehad, volgende keer doe ik het zelf, hahaha.
Je voelt het wel even in de portemonnee maar ik vind het geen raar bedrag. Ze hebben redelijk wat gedaan met de grote beurt, als in alle vloeistoffen, filters en vermoedelijk ook bougies. (en er van uitgaande dat ze ook kleppen hebben gesteld en carbs synchroon gezet?)

Kun je mooi weer rijden! En inderdaad, beetje bij beetje lekker leren om het zelf te gaan doen ;)
 
Je voelt het wel even in de portemonnee maar ik vind het geen raar bedrag. Ze hebben redelijk wat gedaan met de grote beurt, als in alle vloeistoffen, filters en vermoedelijk ook bougies. (en er van uitgaande dat ze ook kleppen hebben gesteld en carbs synchroon gezet?)

Kun je mooi weer rijden! En inderdaad, beetje bij beetje lekker leren om het zelf te gaan doen ;)
Haal hem over een half uurtje op, zal dan wel te horen krijgen wat er precies gedaan is :)

En ach, sinds ik hem heb gekocht vorig jaar heeft 'ie ook nog geen onderhoudsbeurt gehad. Het doet even pijn dit bedrag, maar nu weet ik in elk geval wel dat er geen rare dingen (meer) aan de hand zijn. Zelf onderhouden is één ding, herkennen dat er iets aan vervanging toe is o.i.d. is een tweede natuurlijk.
 
Onderhoudsintervallen volgen moet niet zo'n uitdaging zijn. Lekkages moet je af en toe gewoon controleren, en slijtagedelen als remblokken, schijven, banden en ketting controleer je ook af en toe, is niet moeilijk, het forum of youtube staat vast vol met how-to's ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan