Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

..
Ik had stiekem gehoopt dat er net zoals bij KTM van die dagen zijn dat je een motor aan de tand kan voelen.
..

Die zijn er af en toe wel, dan moet je de evenementen in de gaten houden.
2-4 oktober was er ook een EV event op het circuit in Zandvoort.

Kon je op EV motoren en auto's rijden.
Zoiets komt elk jaar volgens jaar zal er ook wel weer wat komen, maar dan moet je geen haast hebben.

Kijk ook regelmatig hier: Nieuws | Electric Motorcycles Nederland
 
Bedankt voor de informatie.
Ik had stiekem gehoopt dat er net zoals bij KTM van die dagen zijn dat je een motor aan de tand kan voelen.
Maar ik zal eens een dealer raadplegen of ik een elektrische motor kan uitproberen.
Dan moet je bij dagen als de motorbeurs etc. zijn.

Bedenk je wel dat als je nu een proefrit maakt/huurt, de werkelijkheid over een jaar heel anders kan zijn. Praktisch voorbeeld: de pre-2020 energica's hebben een 13.4 kWh accu, de nieuwe 21.5 kWh. Dan heb je bv je oordeel op de 2019 versie gebaseerd en ga je pas in 2021 rondkijken .... met een verkeerd beeld.

Trouwens: vaak wordt het geld voor evt. huur wel weer verrekend met de aanschafprijs.
 
Dan moet je bij dagen als de motorbeurs etc. zijn.

Bedenk je wel dat als je nu een proefrit maakt/huurt, de werkelijkheid over een jaar heel anders kan zijn. Praktisch voorbeeld: de pre-2020 energica's hebben een 13.4 kWh accu, de nieuwe 21.5 kWh. Dan heb je bv je oordeel op de 2019 versie gebaseerd en ga je pas in 2021 rondkijken .... met een verkeerd beeld.

Trouwens: vaak wordt het geld voor evt. huur wel weer verrekend met de aanschafprijs.
Dat is het punt, voor mijn doeleinden is een elektrische motor nog niet handig.
Ik rij veel offroad en veel in afgelegen gebieden. In die gebieden kan ik nog wel onderhandelen voor wat benzine en kan ik direct weer weg.
Ik ben op plekken geweest waar benzine te verkrijgen was, maar je in je handen kon knijpen als je je mobiel überhaupt kon opladen.

Voor mij gaat het nu ook nog niet om de actieradius (die wordt vanzelf beter) of het vermogen. Mij gaat het puur om de ervaring, het rijden in stilte, de veel directere gasrespons (potmeter response?), het feit dat je met een automaat rijdt.
Ik ben ook benieuwd hoe een elektromotor (eigenlijk de accu) zich gedraagt als je er een competitie mee doet.
Ik bedoel nu neem ik 20 liter benzine mee en ik weet dat ik de hele dag (4 uur) maximaal kan rijden.

Het grote voordeel van elektrisch vind ik het thuis opladen, je hoeft niet meer langs een tankstation. Thuis in de lader en klaar. Want laten we eerlijk zijn gemiddeld rijdt iemand niet vaak 300+ km op een dag
 
Dat is het punt, voor mijn doeleinden is een elektrische motor nog niet handig.
Ik rij veel offroad en veel in afgelegen gebieden. In die gebieden kan ik nog wel onderhandelen voor wat benzine en kan ik direct weer weg.
Ik ben op plekken geweest waar benzine te verkrijgen was, maar je in je handen kon knijpen als je je mobiel überhaupt kon opladen.

Voor mij gaat het nu ook nog niet om de actieradius (die wordt vanzelf beter) of het vermogen. Mij gaat het puur om de ervaring, het rijden in stilte, de veel directere gasrespons (potmeter response?), het feit dat je met een automaat rijdt.
Ik ben ook benieuwd hoe een elektromotor (eigenlijk de accu) zich gedraagt als je er een competitie mee doet.
Ik bedoel nu neem ik 20 liter benzine mee en ik weet dat ik de hele dag (4 uur) maximaal kan rijden.

Het grote voordeel van elektrisch vind ik het thuis opladen, je hoeft niet meer langs een tankstation. Thuis in de lader en klaar. Want laten we eerlijk zijn gemiddeld rijdt iemand niet vaak 300+ km op een dag
Elektrische motoren zijn er nog niet in het adventuresegment, wel als crossers. Juist daar handig want je kunt tussen de korte sessies laden.

Een trackday (circuit) kan ik met mijn 13.4 niet zonder tussendoor snelladen doen, de nieuwe 21.5 kWh Energica's wél.
Voor competitie kan je bv de MotoE volgen.

En voor de wereld rond op een elektrische fiets ben je vaak zelf de beperking. Zie bv Trui Hanoulle.

Het 'one-pedal' rijden op een elektrische motor is verslavend. Iets anders kan ik er niet over zeggen. Moeiteloos bocht na bocht aaneen rijgen, met remmen en traploos 'gas' geven alleen in je rechterhand: dat is echt geweldig.
 
Elektrische motoren zijn er nog niet in het adventuresegment, wel als crossers. Juist daar handig want je kunt tussen de korte sessies laden.

Een trackday (circuit) kan ik met mijn 13.4 niet zonder tussendoor snelladen doen, de nieuwe 21.5 kWh Energica's wél.
Voor competitie kan je bv de MotoE volgen.

En voor de wereld rond op een elektrische fiets ben je vaak zelf de beperking. Zie bv Trui Hanoulle.

Het 'one-pedal' rijden op een elektrische motor is verslavend. Iets anders kan ik er niet over zeggen. Moeiteloos bocht na bocht aaneen rijgen, met remmen en traploos 'gas' geven alleen in je rechterhand: dat is echt geweldig.
Die 21.5 kWh gaat het ook nog geen twee, drie sessies volhouden.
De gehele tijd volgas rijden doet nogal wat met een E-motor.
Ik verstook met een motorfiets tot zeven liter benzine in een enkele sessie. :)
 
Die 21.5 kWh gaat het ook nog geen twee, drie sessies volhouden.
De gehele tijd volgas rijden doet nogal wat met een E-motor.
Ik verstook met een motorfiets tot zeven liter benzine in een enkele sessie. :)

Dus wel.
Trackday in Lelystad. Ik moest laden, de 21.5 niet.
Goed, alles hangt af van tempo en vaardigheid, zit je in een snelle groep, lengte van het circuit, etc. etc.
Maar in het groepje waar ik in reed konden de 21.5 de hele middag (4 sessies) op dat circuit op één lading rijden.

Tempo en lengte zijn de grote variabelen - een algemene conclusie is dus wat lastig te trekken.
 
Die 21.5 kWh gaat het ook nog geen twee, drie sessies volhouden.
De gehele tijd volgas rijden doet nogal wat met een E-motor.
Ik verstook met een motorfiets tot zeven liter benzine in een enkele sessie. :)
Ik had de ervaringen van een kennis van mij al geschreven in een ander topic.
Hij heeft met een Atlas motor op de crossbaan gereden en na 10 minuten ging het vermogen omlaag en moest hij gaan laden.
in die 10 minuten bleef hij wel de 450 bij, en lanceerde hij zichzelf over een kombocht. Toen kwam hij er achter hoeveel je snelheid associeert met geluid.
Het snel laden van de atlas duurde een uur tot anderhalf uur. Dus dan moet je toch best wat accu's meenemen wil je een normale sessie van 2/4 uur rijden
 
..... Toen kwam hij er achter hoeveel je snelheid associeert met geluid.
Het snel laden van de atlas duurde een uur tot anderhalf uur. ..

De Energica laad veel sneller.

En maakt eigenlijk best heel veel geluid 😳
Tenminste wanneer deze metingen in Zwitserland ok zijn:

Schermafbeelding 2020-12-08 om 08.09.13.png


Dit zijn de tabellen:

Schermafbeelding 2020-12-08 om 08.08.50.png


Geen idee hoe nauwkeurig en wie wat waar, ik probeer nog meer info te krijgen over deze lijst.
Maar de Energica is zeker niet stil

En dat wist ik al :)
 
Dus wel.
Trackday in Lelystad. Ik moest laden, de 21.5 niet.
Goed, alles hangt af van tempo en vaardigheid, zit je in een snelle groep, lengte van het circuit, etc. etc.
Maar in het groepje waar ik in reed konden de 21.5 de hele middag (4 sessies) op dat circuit op één lading rijden.

Tempo en lengte zijn de grote variabelen - een algemene conclusie is dus wat lastig te trekken.
Dat is geen normale circuitdag, maar volg de voorrijder. In totale onkunde over de baan.
Een eerste keer op het circuit is geen maatstaaf voor een tweede, derde, vierde keer etc.
Op Assen durf ik achter het stuur de stelling wel aan dat er al in de eerste sessie problemen zijn met de hitte van de cellen, en in de derde sessie houdt het zeker op. Misschien al de tweede sessie.

Ik heb ook al een Tesla gezien die in ene sessie oververhit was. 8)7

Maar wel fijn dat er een dag gereden kon worden op Lelystad.
Nu nog op een echt internationaal circuit en vijf sessies in meer ervaren groepen.
 
Dat is geen normale circuitdag, maar volg de voorrijder. In totale onkunde over de baan.
Een eerste keer op het circuit is geen maatstaaf voor een tweede, derde, vierde keer etc.
Op Assen durf ik achter het stuur de stelling wel aan dat er al in de eerste sessie problemen zijn met de hitte van de cellen, en in de derde sessie houdt het zeker op. Misschien al de tweede sessie.

Ik heb ook al een Tesla gezien die in ene sessie oververhit was. 8)7

Maar wel fijn dat er een dag gereden kon worden op Lelystad.
Nu nog op een echt internationaal circuit en vijf sessies in meer ervaren groepen.
Tja, ik ben niet zo'n circuit held. De importeur kan je er meer over vertellen, die rijdt zelf wel veel circuit met de Energica

 
Tja, ik ben niet zo'n circuit held. De importeur kan je er meer over vertellen, die rijdt zelf wel veel circuit met de Energica

Geeft inderdaad ook niet, we houden gewoon elk andere standaarden aan. :t
Van een circuitproever tot circuit diehard.
Zodra de SuperNEX er is wil ik het best eens proberen.
Naast vele circuitdagen met voorheen ook wedstrijden rij ik ook zeven keer per jaar twee korte middagsessies op Zandvoort.
Dan ga ik er ene sessie aan wennen, en daarna alles op alles voor een tijd onder de twee minuten. O-)
 
Geeft inderdaad ook niet, we houden gewoon elk andere standaarden aan. :t
Van een circuitproever tot circuit diehard.
Zodra de SuperNEX er is wil ik het best eens proberen.
Naast vele circuitdagen met voorheen ook wedstrijden rij ik ook zeven keer per jaar twee korte middagsessies op Zandvoort.
Dan ga ik er ene sessie aan wennen, en daarna alles op alles voor een tijd onder de twee minuten. O-)
Je hebt natuurlijk ook de MotoE. Ik zou gewoon voor een Energica Ego RS gaan :+ Die is bedoeld voor het circuit. En direct afgeleid van de MotoE fietsen.
En die draaien toch tamelijk probleemloos hun rondjes ... (als ze er niet af donderen tenminste *D )

 
Je hebt natuurlijk ook de MotoE. Ik zou gewoon voor een Energica Ego RS gaan :+ Die is bedoeld voor het circuit. En direct afgeleid van de MotoE fietsen.
En die draaien toch tamelijk probleemloos hun rondjes ... (als ze er niet af donderen tenminste *D )

Ik kan dat zelf ook. :+ ;)

20ZA2-3989.jpg

Filmpje later even kijken.. niets van de Moto-E gezien, maar wel interesse. ;)
 
Dat is geen normale circuitdag, maar volg de voorrijder. In totale onkunde over de baan.
Een eerste keer op het circuit is geen maatstaaf voor een tweede, derde, vierde keer etc.
Op Assen durf ik achter het stuur de stelling wel aan dat er al in de eerste sessie problemen zijn met de hitte van de cellen, en in de derde sessie houdt het zeker op. Misschien al de tweede sessie.

Ik heb ook al een Tesla gezien die in ene sessie oververhit was. 8)7

Maar wel fijn dat er een dag gereden kon worden op Lelystad.
Nu nog op een echt internationaal circuit en vijf sessies in meer ervaren groepen.
Zoiets. Ik heb twee jaar geleden al eens met een Ego over Zandvoort gejaagd. Eerste sessie ging waanzinnig, alle opeenvolgende liep het vermogen al na een paar ronden terug. Maar ik denk niet dat dat zozeer een tekort aan prik was, maar de boel was natuurlijk wel loeiheet. Van het gebruik, maar ook van het tussendoor laden. Geen idee hoe dat ding van binnen werkt, maar dat was wel een dingetje dat ze hopelijk voor de MotoE hebben opgelost. En wie weet inmiddels voor de productiebrommers ook.
 
Ik ben dit jaar nog op de ring geweest met een nog net weglegale Clio RS.
Daar kwamen we een gemodificeerde model 3 tegen dat ding was echt super snel.
Naderhand met de eigenaar gesproken en die gaf aan dat hij ongeveer 2/4 rondjes kan rijden en dan is hij op.
Maar dat op 3kwart van het rondje hij problemen krijgt met oververhitting en steeds minder vermogen krijgt.
 
Geeft inderdaad ook niet, we houden gewoon elk andere standaarden aan. :t
Van een circuitproever tot circuit diehard.
Zodra de SuperNEX er is wil ik het best eens proberen.
Naast vele circuitdagen met voorheen ook wedstrijden rij ik ook zeven keer per jaar twee korte middagsessies op Zandvoort.
Dan ga ik er ene sessie aan wennen, en daarna alles op alles voor een tijd onder de twee minuten. O-)

Even pas op de plaats: de Energica is de enige e-motor die iets op het circuit wat kan zonder gelijk te oververhitten. De Kymco heeft nog niks bewezen aangaande koeling van de batterij of motor.
 
Even pas op de plaats: de Energica is de enige e-motor die iets op het circuit wat kan zonder gelijk te oververhitten. De Kymco heeft nog niks bewezen aangaande koeling van de batterij of motor.
True true true.. is ook maar bijzaak. ;)
Maar het is wel leuk om te testen..

Als kind mengde ik ook al chloor met groene zeep op zoek naar het perfecte schoonmaakmiddel. Ik hou van experimenten. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan