Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hij rijdt 45 max.
Wat is je punt?
Geen helm, geen kreukelzone, wordt opzettelijk gediscrimineerd in het verkeer en over het hoofd gezien, onvoorspelbaar stuurgedrag en vast nog wel meer. En ook die 45, je wordt voortdurend ingehaald en afgesneden.
 
Je beschrijft nu iedere scooter of bromfiets (op de helm na)
In een E-Carver heb je meer kreukelzone en ben je beter zichtbaar en bovendien veel stabieler.
Wat bedoel je met onvoorspelbaar stuurgedrag?
 
Je beschrijft nu iedere scooter of bromfiets (op de helm na)
In een E-Carver heb je meer kreukelzone en ben je beter zichtbaar en bovendien veel stabieler.
Wat bedoel je met onvoorspelbaar stuurgedrag?
Precies, je zit dus zonder helm IN een scooter. Misschien heb je al eens een platgereden scooter gezien, stel je eens voor dat je daar in zit. Het slechte stuurgedrag wordt zelfs al gesuggereerd in het instructiefilmpje op de website, En als je enig benul van techniek hebt, kun je dat zelf ook bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Precies, je zit dus zonder helm IN een scooter. Misschien heb je al eens een platgereden scooter gezien, stel je eens voor dat je daar in zit. Het slechte stuurgedrag wordt zelfs al gesuggereerd in het instructiefilmpje op de website, En als je enig benul van techniek hebt, kun je dat zelf ook bedenken.

Zonder helm in een overdekte constructie die niet zomaar omvalt en een stuk groter zichtbaarder en stabieler is dan een scootertje, dus niet zonder helm in een scooter maar zonder helm in een voertuig dat niet harder gaat dan een scooter.
Heb je er al in gereden? Ik wel.

Het instructie filmpje is vooral een disclaimer. Het rijdt anders dan een auto, het rijdt anders dan een scooter, dat is niet onvoorspelbaar, het vergt gewenning. Als je hier aan gewend bent is het meer voorspelbaar en natuurlijker dan autorijden.

En ik denk dat ik van mezelf best mag zeggen dat ik enig benul van techniek heb. Iets dat jij hier niet echt tentoonstelt.
 
goedendag allemaal,

ik heb een tijdje getwijfeld over het maken van een topic over accu's en dan in dit subforum.
om 2 hoofd redenen, dat ik het erg interresant vind en inmiddels een accu voor mijn zelfbouw fiets heb aangesloten en zodoende op
allerlei youtube filmpjes blijf hangen met soms een hoog colin furz gehalte :P
maar ook zie ik veel vragen langskomen in het techniek topic van mensen die nog niet doorhebben dat hun accu gewoon stuk is, dan is verwijzen naar dat topic en de link van Zot over het laadsysteem in de meeste gevallen voldoende.

Vanwege die laatste reden heb ik het in Techniek gezet, ook omdat het natuurlijk ook gewoon een stuk techniek betreft en niet alleen met electrische motoren te maken heeft.
qua echte interesse was het hier misschien leuker geweest, maar ja ;)

Voor wie interesse heeft of uiteraard een bijdrage wil plaatsen :

 
Mooi initiatief. Ik denk (vind) echter dat er wel een wezenlijk verschil zit tussen de batterijen in E-motoren en de accu's in de brandstofmotoren. Ander doel, andere manier van laden, andere techniek.

Een kapotte accu kun je vervangen; met problemen met je batterij heb je een ander probleem. Op de batterij van een Energica kun je je huis laten draaien, dat gaat niet echt op voor een gewone accu.
 
Ik zou willen dat er wat meer keuze was voor elektrische motoren met een grotere range. Ik ben behoorlijk enthousiast geraakt van elektrisch rijden met een 205 pk sterke Hyundai Kona en nog iets fijner de Kia electric. Wat een droom om in te rijden. Het is dat ik zelf geen eigen parkeerplaats heb maar anders zou ik er zo eentje kopen, en misschien binnenkort een recente Energica Ego.
 
Ik zou willen dat er wat meer keuze was voor elektrische motoren met een grotere range. Ik ben behoorlijk enthousiast geraakt van elektrisch rijden met een 205 pk sterke Hyundai Kona en nog iets fijner de Kia electric. Wat een droom om in te rijden. Het is dat ik zelf geen eigen parkeerplaats heb maar anders zou ik er zo eentje kopen, en misschien binnenkort een recente Energica Ego.
Als je de Ego iets vindt, is misschien de Damon ook nog een keuze-alternatief. Maar daarvan heb ik alleen nog de plaatjes gezien, terwijl er van de Ego al genoeg rondrijden.

Advies: met de 3 modellen heeft Energica wel 3 verschillende fietsen in productie; ik zou me niet blindstaren op één maar zeker de anderen ook een keer proberen.
 
 

Als de amerikaanse alta elektrische crossmotoren niet zo duur waren had ik er graag 1 gehad. Alta is helaas failliet gegaan. Ik hoop dat deze motor uiteindelijk in productie genomen en een beetje betaalbaar blijft.
 
Elektrische aandrijving, maar dan met een brandstofcel.
Mogelijk toch via waterstof op motorfietsen. :)

Dat lijkt me een wereldoplossing.
We gaan eerst elektriciteit opwekken
Met die elektriciteit gaan we water splitsen.
Dan gaan we ergens graven en zuiveren om magnesium te winnen.
Dat slepen we met vrachtwagens en schepen ergens naartoe.
Vervolgens gaan we dat magnesium bij 350 graden verbinden met de waterstof
We stoppen dat in containers die we met vrachtwagens het land door brengen
Op je brommer gaan we er dan 250 graden in stoken om de waterstof er weer uit te splitsen.

En hou je dan na gebruik schone magnesium over?

Volgens mij is het toch makkelijker om te laden uit een stopcontact. Maar ja, dan kunnen de olieboeren niets meer verkopen.
 
aan de ene kant heb je wel gelijk, maar je gaat voorbij aan het feit dat de opgeslagen hoeveelheid energie veel hoger is als in een accu/batterij; dus zolang de techniek daarvan niet verbeterd zul je toch moeten kijken naar de opwekking van electriciteit aan het voertuig zelf zoals een brandstof cel of een reactor. helaas zijn reactoren nog niet compact genoeg om buiten de scheepvaart gebruikt te worden en zijn er veel mensen die er nerveus van worden.
Deze manier van "vullen" van een brandstofcel vindt ik gewoon een goede oplossing.
 
Volgens mij is de accu capaciteit tegenwoordig al goed te noemen en je ziet het elk jaar beter worden. Mijn zoon is deze zomer met een Tesla naar Normandie geweest, geen enkel probleem. Snelladers worden ook steeds beter, met 20 minuten kan je weer 400 km vooruit. De waterstof droom wordt volgens mij alleen in stand gehouden door de brandstofhandelaren en de klassieke auto industrie. Het een nodeloze omzetting van energie in een vorm die in een tank/container past.
Ik kan het niet narekenen maar als ik het zo inschat kost het maken van waterstofpasta 2x meer dan de energie die de waterstof bevat.
 
Ik vraag me af wat het rendement vannacht de omzetting is. Dus hoeveel energie is nodig om het waterstof om te zetten in de kauwgom en weet terug in waterstof.
Maar ik ban ban dat dit flink tegen gaat vallen. Zeker als we ook de omzetting van elektriciteit naar waterstof en terug gaan meerekenen.

Hetzelfde geld voor mierenzuur. Ideaal voor langdurige opslag of relatief veel energie meenemen met een beperkt volume en gewicht. Maar dat totaal rendement wordt je niet blij van.

Aan de andere kant heeft het landurig kunnen opslaan van energie met een beperkte omvang natuurlijk wel een grote waarde. Dus mag er wel een rendementsverlies tegenover staan.

Voor een motor geloof ik hier niet in. Alle apparatuur voor het omzetten van de kauwgom in stroom met een voldoende vermogen zal voorlopig nog veel te groot en zwaar worden.
 
Waterstof is alleen interessant voor echt grote machines die vrijwel permanent moeten draaien, daar waar je dus met een batterij niet weg kunt komen.
Een graafmachine op een grote klus, een internationale vrachtwagen.
Voor personen auto's zullen er, als de ontwikkeling echt heel snel gaan, misschien een aantal modellen ontwikkeld worden speciaal voor de echte lange afstanden.
Ik denk niet dat er een serieuze motor op waterstof komt. De E-moto met batterij is goedkoper, eenvoudiger en betrouwbaarder te maken dan een fuelcell-motor of zelfs dan een ICE motor in de zeer nabije toekomst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan