Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Grappig, in het MAGazine (het blaadje van de MAG) staat een leuk stuk over iemand die een Energica heeft én een grote diesel pickup. Beide voor de lol.

Het hele stuk mag ik vast niet zomaar delen maar de afsluiter wil ik jullie niet onthouden.
Bekijk bijlage 1596080
Dat klinkt heel stoer als het zo ook gebeurd is. ;)

Ik had afgelopen zomer ook een stoplicht sprintje, in dit geval tegen een SR/F, vlak voor mijn eerste circuitdag.
De rijder op de Zero was er meer mee bezig dan ik, maar ik won toch.
Moest wel even flink gas geven tot 50 km/u, en zag later dat ik in de regenmapping stond.
Bebouwde kom uit win ik wel met veel groter verschil, bij deze sprint niet verder dan 80 km/u in Haarlem gegaan. O-)
 
Vergeet niet dat een Zero de Transalp versie van de E-moto's is. Zeggen dat je van een Transalp gewonnen hebt maakt weinig indruk tenzij je in een Trabant rijdt.
Een Energica is wel even iets anders.
Zeg maar waar ik moet zijn. ;)

De laatste Busa die ik op een circuit zag deed 37 seconden langer over een circuitrondje. :+

Een Ego RS is wel een mooie tegenstander, maar over meer dan van 0-100 kilometer moet je dan ook niet meten.
 
Ik durf best flink gas te geven met m'n BeierBusa maar ik heb op een Energica gereden en ik twijfel of ik in een sprint sneller ben.
Mijn K12R met chiptuning heeft 188pk en bijna 150Nm en zou in theorie in 2,6 naar honderd moeten gaan maar dan mag je echt geen enkel foutje maken. Bij mij moet echt alles goed gaan, koppeling, gas, schakelen, bij de Energica heb je daar geen last van.
Ik zou het graag een keer proberen maar ik durf er geen geld op te zetten.
 
Ik durf best flink gas te geven met m'n BeierBusa maar ik heb op een Energica gereden en ik twijfel of ik in een sprint sneller ben.
Mijn K12R met chiptuning heeft 188pk en bijna 150Nm en zou in theorie in 2,6 naar honderd moeten gaan maar dan mag je echt geen enkel foutje maken. Bij mij moet echt alles goed gaan, koppeling, gas, schakelen, bij de Energica heb je daar geen last van.
Ik zou het graag een keer proberen maar ik durf er geen geld op te zetten.
De Ego is in theorie altijd even snel van 0-100 km/u, maar dan gaan we pas tellen bij een supersport.
Dan moet een verbrandingsmotor nog schakelen.
Ik kan idealiter volgens de chronometer 0-250 km/u in 10.4 seconden.
Hoeveel snelheid heeft een Ego na tien of acht seconden? :)
 
Geen idee, maar in de eerste paar delen van seconden loopt hij best hard bij je uit.
En precies wat je zegt: idealiter.
Ik moet ook binnen 7 seconden naar 200 kunnen maar als ik er een nanoseconde niet goed bij na denk, m'n dag niet heb, aan een lekker biertje/wijf/volgend bochtje denk dan haal ik het niet. Ik ben natuurlijk meer geconcentreerd en beter op de motor dan Rossi maar ik ben nog net geen God. Net niet.
Een electrische motor met volle accu haalt altijd de zelfde acceleratie, onafhankelijk van de concentratie van de bestuurder en wint daarom 8 van de 10 keer.
 
Geen idee, maar in de eerste paar delen van seconden loopt hij best hard bij je uit.
En precies wat je zegt: idealiter.
Ik moet ook binnen 7 seconden naar 200 kunnen maar als ik er een nanoseconde niet goed bij na denk, m'n dag niet heb, aan een lekker biertje/wijf/volgend bochtje denk dan haal ik het niet. Ik ben natuurlijk meer geconcentreerd en beter op de motor dan Rossi maar ik ben nog net geen God. Net niet.
Een electrische motor met volle accu haalt altijd de zelfde acceleratie, onafhankelijk van de concentratie van de bestuurder en wint daarom 8 van de 10 keer.
Ik denk dat die e-bike even goed afhankelijk is van de sensoren en computer ondersteuning dan de motor van Wordbeater. Hij heeft het namelijk ook over een regen stand. Slipper clutch of hoe dat heet zal er ook wel opzitten. Dus dan kun je uiteindelijk even dom alles open gooien als met de e-versie.
 
Maar dan moet je nog steeds schakelen en je gas en koppeling op elkaar afstemmen bij de start.
Ik denk dat je je echt vergist in hoe snel en gemakkelijk een E-bike optrekt. Bovendien is de 200Nm van een Energica gewoon heel veel.
 
Maar dan moet je nog steeds schakelen en je gas en koppeling op elkaar afstemmen bij de start.
Ik denk dat je je echt vergist in hoe snel en gemakkelijk een E-bike optrekt. Bovendien is de 200Nm van een Energica gewoon heel veel.
Hij gaf duidelijk aan dat hij niet ging schakelen.
Dus gewoon gas open draaien en gelijk op de koppeling los. De computer lost het verder op.
Uiteraard valt het verschil denk ik dan echt in het reactie vermogen. Specifiek in dit geval dan.

Maar zo'n ego heeft dus een soort launch control. Gaat niet met het voorwiel los en maximaal goeie banden en tractie controle?

En het gaat er mij niet om dat ie niet sneller kan of mag zijn. Maar naar mijn idee speelt er meer dan alleen het lineaire koppel. 🤔
 
Maar dan moet je nog steeds schakelen en je gas en koppeling op elkaar afstemmen bij de start.
Ik denk dat je je echt vergist in hoe snel en gemakkelijk een E-bike optrekt. Bovendien is de 200Nm van een Energica gewoon heel veel.
200? 215Nm :+

Ik heb al eens een paar stoplicht sprints gedaan tegen diverse SS, tot nu toe kwam er geen eentje bij.
Ook niet een mooi Duc, plat, rood enz alles klopt, zelfs het leren pak en helm. Tja en dan is deze bejaarde gewoon sneller :+
Idd gewoon, groen, gas open (en heel goed vasthouden 🤪) gaan verder niets doen.
En ja ik kan van alles instellen, gewoon sport klaar ;) niet moeilijk doen.
De software controleert de vermogens afgifte en tractie inderdaad, met mijn ruime ervaring op motoren is dit tot nu toe voor mijn gevoel inderdaad het snelste wat ik ooit gereden heb qua optrekken.

Maar wat @Worldbeater zegt klopt ook, Electro motoren zijn dan weer niet goed in hoge snelheden.
Boven de 150 gaat elke SS er langs uiteraard en dan kom ik er niet meer bij. Dan komt het hogere vermogen bij de ICE in het voordeel en is het zwaai zwaai.

De EV is heel leuk in de stad en met optrekken op de snelweg is een SS gewoon sneller.
Om maar niet over de topsnelheid te praten, die ligt gewoon 100 km/h hoger bij een beetje SS
 
200? 215Nm :+

Ik heb al eens een paar stoplicht sprints gedaan tegen diverse SS, tot nu toe kwam er geen eentje bij.
Ook niet een mooi Duc, plat, rood enz alles klopt, zelfs het leren pak en helm. Tja en dan is deze bejaarde gewoon sneller :+
Idd gewoon, groen, gas open (en heel goed vasthouden 🤪) gaan verder niets doen.
En ja ik kan van alles instellen, gewoon sport klaar ;) niet moeilijk doen.
De software controleert de vermogens afgifte en tractie inderdaad, met mijn ruime ervaring op motoren is dit tot nu toe voor mijn gevoel inderdaad het snelste wat ik ooit gereden heb qua optrekken.

Maar wat @Worldbeater zegt klopt ook, Electro motoren zijn dan weer niet goed in hoge snelheden.
Boven de 150 gaat elke SS er langs uiteraard en dan kom ik er niet meer bij. Dan komt het hogere vermogen bij de ICE in het voordeel en is het zwaai zwaai.

De EV is heel leuk in de stad en met optrekken op de snelweg is een SS gewoon sneller.
Om maar niet over de topsnelheid te praten, die ligt gewoon 100 km/h hoger bij een beetje SS
Het verschil zal inderdaad in het gemak van de bediening zitten. Een benzinemotor kan meestal niet eens voluit optrekken, dan klapt hij achterover.
Vroeger deed een Yamaha R1 een sprintje naar 100 in 3,4 seconden, en de zwaardere en tammere Fazer deed het in 2,9 seconden. Die was gemakkelijker te beheersen. Ik had een Fazer, en ik kan me herinneren dat het niet moeilijk was om de voorwiel vanaf stilstand naar 100 net boven de grond te houden. Daarom geloof ik die claim van een nieuw type Tesla (0-100 in 1,9 sec)ook niet, dat zou een gemiddelde versnelling van 1,4G betekenen en dat lukt niet op straat en met normale banden.
 
Daarom durf ik met mijn K12 wel tegen een R1 te rijden, doordat mijn K ongeveer een meter langer is is het voor mij veel gemakkelijker.
 
Toch altijd leuk, met een 15 jaar oude cardanfiets van een supersport winnen. De meeste mensen verwachten niet teveel van een ouwe BMW met handvatverwarming.
 
Het is al een oudje, deze kwart mijl race met de 2015 Ego (met ook een Zero S ertussen).
Geen idee hoe nu de RS versie het doet; het gaat me ook niet om wie nu het snelste is of "maar het is maar een kwart mijl" of "jamaar hij schakelde verkeerd".
Het geeft je een indruk wat de 2015 versie van de Ego doet in acceleratie:


Later nog eens gevolgd door deze, in 2016

 
Het maakt een hoop los, dat stukje uit dat blaadje. Het hele artikel is best aardig hoor, en gaat niet in zijn geheel over stoplichtsprintjes. _O-
 
Dat klinkt heel stoer als het zo ook gebeurd is. ;)

Ik had afgelopen zomer ook een stoplicht sprintje, in dit geval tegen een SR/F, vlak voor mijn eerste circuitdag.
De rijder op de Zero was er meer mee bezig dan ik, maar ik won toch.
Moest wel even flink gas geven tot 50 km/u, en zag later dat ik in de regenmapping stond.
Bebouwde kom uit win ik wel met veel groter verschil, bij deze sprint niet verder dan 80 km/u in Haarlem gegaan. O-)
Ik vond de Zero zeker niet spectaculair met optrekken. Niets bijzonders als je een redelijke motorfiets gewend bent. Afremmen vond ik veel spannender nadien.
 
Mja, in de filmpjes hierboven zie je dat zo'n Zero dan ook behoorlijk trager is vergeleken met een Energica.
 
Tot 100 km/u.. mits een volle accu en je onderweg niet tekort gaat komen. :+

Ik ben benieuwd hoeveel actieradius de RevoNEX dit jaar gaat krijgen.
Is wel langzamer.
 
Vergeet niet dat een Zero de Transalp versie van de E-moto's is. Zeggen dat je van een Transalp gewonnen hebt maakt weinig indruk tenzij je in een Trabant rijdt.
Een Energica is wel even iets anders.
Niet een Transalp dissen, een Zero rijdt veel beroerder dan een Alp,.. maar qua prestaties ben ik het voor de rest met je eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan